LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EnergieDirect wil geen meterstandencorrectie aanvragen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hubert_joost

EnergieDirect wil geen meterstandencorrectie aanvragen

Ongelezen bericht door hubert_joost »

Ik ben in 2011 verhuisd en ben toen een contract aangegaan met EnergieDirect. Daarbij heb ik netjes mijn beginstand doorgegeven. Maar bij de eindafrekening blijkt dat een veel hoger verbruik wordt doorgerekend. Ik heb nagevraagd bij EnergieDirect hoe dit kan en wat blijkt: de Netbeheerder Liander heeft de beginstand die ik heb doorgegeven niet goedgekeurd omdat die niet zou kloppen. Ik heb daarop met Liander contact opgenomen. Zij vertelde mij dat vanaf 2008 de vorige bewoner geen meterstanden heeft doorgegeven en dat de geregistreerde meterstanden bij Liander schattingen zijn. Ook de meterstand van 53.842 kWh die de netbeheerder op 1-2-2011 heeft opgenomen is een schatting. Dit verklaart waarom het verbruik niet overeenkomt met de werkelijke meterstand zoals ik die heb doorgegeven bij aanmelding.

Toen ik dit aangaf bij EnergieDirect en aandrong op een correctie van de meterstand vroegen ze mij of ik bewijsmateriaal had, bijv. of de beginstand op mijn huurcontract vermeld stond. Helaas heb ik die niet en nu zegt EnergieDirect geen correctie aanvraag bij Liander te kunnen doen.

Vraag is: kan ik hier iets tegen doen? Ik kan Liander niet om een correctie vragen, dat moet via EnergieDirect lopen. Zij weigeren omdat ik geen bewijs kan leveren. Ik heb wel de juiste stand destijds doorgeven en als ze twijfel hadden bij de juistheid had ze langs kunnen komen ( en dat is niet gebeurd).
Het lijkt me sterk dat wanneer de netbeheerder jarenlang schattingen opneemt het bewijs ineens bij de klant moet liggen. Was het doorgeven van de beginstand niet voldoende?

Graag hoor ik of iemand van jullie hier ervaring mee heeft en wat mijn mogelijkheden zijn?

Dank!

N.b
Overigens is Liander op 28-12-2011 wel thuis geweest om de meterstanden te meten en toen is een meterstand genoteerd van 60390 kWh wat past in mijn gemiddelde verbruiksprofiel, dit is de eerste meting van de Netbeheerder in jaren geweest die geen schatting was en bij mij thuis is opgenomen. Ook 2 weken geleden is Liander weer bij mij thuis geweest om de stand op te nemen en die komt overeen met de stand zoals ik die heb opgenomen op 20-01-2013 van 62905 kWh.

e-chec

Re: EnergieDirect wil geen meterstandencorrectie aanvragen

Ongelezen bericht door e-chec »

hj

U zegt dat u bij het aangaan van het contract de beginstand aan EnergieDirect hebt doorgegeven en dat EnergieDirect u heeft verteld dat Liander die niet heeft goedgekeurd. Impliciet erkent EnergieDirect daarmee dat er een meterstand door u is doorgegeven. De reden dat nu daarvan een bewijs wordt gevraagd is mij niet duidelijk.

Ik heb de volgende vragen:

- Was EnergieDirect ook de leverancier van de vorige bewoner, voor zover u weet ?
- Heeft u de beginstand schriftelijk of mondeling bij EnergieDirect gemeld?
- Heeft EnergieDirect u een schriftelijke bevestiging gestuurd, waarin de beginstand staat vermeld?
- Wanneer heeft EnergieDirect de afkeuring door Liander van de door u doorgegeven meterstand aan u gemeld ?

Energiefreak

Ongelezen bericht door Energiefreak »

De netbeheer hoeft niet elk jaar de meterstanden op te nemen. Dit is de verantwoording van de bewoner. Overigens is het wel verplicht dat de netbeheerder na 3 geschatte jaren de standen komt opnemen.

Ik snap wel dat de leverancier een bewijs wil. Willen zij een correctie kunnen aanvragen dan moeten zijn ook bij de netbeheerder aannemelijk maken dat ten tijde van verhuizing de standen idd de standen zijn die ze waren.

Heb je de woning gekocht of gehuurd?
De woningbouw neemt namelijk altijd de standen op als er een nieuwe huurder inkomt. Bij een koopwoning doet de makelaar dit meestal op het moment van de overdracht. Afhankelijk van de situatie zou ik bij woningbouw of makelaar even navraag doen. Hebben zij de standen nog, dan zijn deze rechtsgeldig.

Alleen als je particulier huurt en de standen zijn niet opgenomen, dan kan het lastig worden.

Ik zou in ieder geval bij Liander de laatste 5 door hun opgenomen standen opvragen.
Met die gegevens zou ik energiedirect een correctie laten aan vragen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

hubert_joost schreef:Toen ik dit aangaf bij EnergieDirect en aandrong op een correctie van de meterstand vroegen ze mij of ik bewijsmateriaal had, bijv. of de beginstand op mijn huurcontract vermeld stond.
Het EnergieDirect die beweerd dat u hen een bepaald bedrag schuldig bent, dus het is EnergieDirect die moet bewijzen dat hun gegevens kloppen.

Echter, als u geld terug wilt ontvangen, dan zult u moeten bewijzen dat uw gegevens kloppen behalve wanneer er uit de redelijkheid en billijkheid een andere bewijslast verdeling volgt. Mijn inziens kan daarvoor aanleiding gevonden worden in het feit dat EnergieDirect destijds de standen niet heeft betwist.

hubert_joost

- Was EnergieDirect ook de leverancier van de vorige bewoner, voor zover u weet ?
Ja, EnergieDirect was ook de leverancier van de vorige bewoner (mijn zwager)

- Heeft u de beginstand schriftelijk of mondeling bij EnergieDirect gemeld?
Ik de beginstand via internet doorgegeven. Ik heb van de klantenservice wel per mail een bevestiging van de meterstand die ik heb doorgegeven, dat wordt door hen ook niet betwist.

- Heeft EnergieDirect u een schriftelijke bevestiging gestuurd, waarin de beginstand staat vermeld?
Per mail heb ik nu die bevestiging
- Wanneer heeft EnergieDirect de afkeuring door Liander van de door u doorgegeven meterstand aan u gemeld ?
EnergieDirect heeft dat nooit gemeld. Pas bij de jaarnota kwam ik erachter dat een verbruik voor een 7 persoonshuishouden in rekening werd gebracht. Toen ben ik gaan twijfelen.

In reactie op de overige opmerkingen: ik huur particulier en mijn verhuurder heeft helaas de meterstanden destijds niet genoteerd.

hubert_joost

Mijn 1e mail aan EnergieDirect:

Vraag:
Ik heb nu bijna 2 jaar stroom afgenomen van EnergieDirect. Dit is de afrekening van vorig jaar:
Periode van 21 april 2011 t/m 20 april 2012 Stroom
Beginstand 21-4-2011 53.842 kWh
Eindstand 20-4-2012 61.241 kWh
Verbruik 7.399 kWh
Op dat moment woonden we met zijn tweeën en vonden we het stroom verbruik al erg hoog. In de afgelopen 2 jaar is er niets veranderd, behalve dat we een zoontje hebben gekregen. Hiermee zou het stroom verbruik wat hoger kunnen worden ( o.m. meer wassen). Over de periode 20-4-2012 – 20-01-2013 is het stroomverbruik van 61241 kWh naar 62905 kWh gelopen. Dat is over 9 maanden slechts een verbruik van 1664 kWh, als ik dat doortrek naar 12 maanden zou dat een stroomverbruik opleveren van 1997 kWh over heel 2012. Dat is fors minder dan het verbruik van 7399 kWH! wat over de vorige periode verbruikt zou zijn. Aangezien er in onze situatie qua stroomverbruik niet veel veranderd is en de verwachting juist is dat we iets meer stroom verbruiken, kan het verbruik waarvoor ik vorig jaar ben afgerekend niet kloppen. Nu begrijp dat ik dat bij het aangaan van het contract in april 2011 zelf de meterstanden heb doorgegeven. Ik kan echter niet meer controleren welke stand ik heb doorgeven want dat gaat via een online invulformulier. Wel kunnen jullie in het systeem zien of het klopt met de eindstand die de vorige bewoners hebben doorgeven. Die hadden namelijk al stroom van Energie:Direct en op hun aanraden (de zus van mijn vrouw woonde eerder op ons adres) hebben we voor Energie:direct gekozen. De eindstand van de vorige klant op dit adres, H.H. de Boer, zou dus overeen moeten komen met de beginstand van ons contract. Kunnen jullie voor mij nagaan of de eindstand van de vorige bewoners overeen komt met de beginstand van onze aanmelding? Kunnen jullie anders het enorme verschil in het stroomverbruik verklaren> Vriendelijke groet, Huub Kwantes

------------------------------
Reactie EnergieDirect:

Op 29 januari 2013 09:37 schreef Energiedirect.nl <[email protected]> het volgende:

Beste Henk,

Je vraagt per e-mail of we kunnen nagaan of de eindstand van de vorige bewoners overeen komt met de beginstand die je hebt doorgegeven bij aanmelding. Hierover bericht ik je het volgende.

De meterstand die je ons hebt doorgeven bij je aanmelding is op 25-04-2011: 58.597 kWh. Deze meterstand hebben we doorgegeven aan je netbeheerder Liander en is niet goedgekeurd. De netbeheerder heeft op 1-2-2011 een meterstand opgenomen van 53.842 kWh. Volgens liander kan het niet zo zijn dat er tussen 1-2-2011 en 25-04-2011 een verbruik van 4.755 kWh is geweest.

Voor meer informatie wil ik je adviseren om contact op te nemen met je netbeheerder liander. Je kan ze bereiken op het volgende telefoonnummer 0900-2632630.

Ik hoop je hierbij voldoende geïnformeerd te hebben en wens je nog een hele fijne dag toe.

Met vriendelijke groet,
Energiedirect.nl

Mehdi el Aroussi

---------------------------------------
Mijn reactie aan EnergieDirect:

Beste Mehdi el Aroussi,

Ik heb zojuist met netbeheerder Liander contact opgenomen. Zij geven een iets ander verhaal dan jullie voorstellen. Het volgende is het geval:
Vanaf 2008 heeft de vorige bewoner geen meterstanden doorgegeven en zijn de geregistreerde meterstanden bij Liander schattingen. Ook de meterstand van 53.842 kWh die de netbeheerder op 1-2-2011 heeft opgenomen is een schatting. Dit verklaart waarom het verbruik niet overeenkomt met de werkelijke meterstand zoals ik die heb doorgegeven bij aanmelding.

Hiermee staat voor mij vast dat de jaarnota zoals die is opgemaakt op 2 mei 2012 niet juist kan zijn. Het werkelijke verbruik komt overeen met de standen zoals ik die heb doorgegeven:
25-04-2011: 58.597 kWh
25-04-2012: 61.241 kWh
totaal verbruik: 2644 kWh (voor hoog, laag staat stil op 2)

Het feit dat er een discrepantie zit tussen de schattingen van de netbeheerder en de werkelijke meterstanden zoals ik die heb doorgegeven, mag niet op de klant worden afgewenteld. Ik wordt bij het aangaan van een contract gevraagd de werkelijke meterstanden door te geven, dat heb ik op een juiste manier gedaan. Mocht er twijfel zijn over de juistheid, dan had EnergieDirect.nl op dat moment contact moeten opnemen om te wijzen op het verschil. Nieuwe metingen hadden dan direct uitgewezen dat ik de juiste meterstand had doorgegeven. Achteraf, zonder de klant in te lichten, een ander verbruik aanhouden is geen juiste manier van zaken doen.

Overigens is Liander op 28-12-2011 wel thuis geweest om de meterstanden te meten en toen is een meterstand genoteerd van 60390 kWh wat past in mijn gemiddelde verbruiksprofiel, dit is de eerste meting van de Netbeheerder in jaren geweest die geen schatting was en bij mij thuis is opgenomen. Ook 2 weken geleden is Liander weer bij mij thuis geweest om de stand op te nemen en die komt overeen met de stand zoals ik die heb opgenomen op 20-01-2013 van 62905 kWh.

Ik wil energiedirect.nl dan ook vragen om een correctie toe te passen op de jaarnota 2011-2012, zodat ik voor de werkelijk verbuikte kWh wordt aangeslagen.

Graag verneem ik jullie reactie,

vriendelijke groet,

Huub Kwantes

----------------------------------------------
Hierop werd ik gebeld met de vraag of ik bewijs had van de beginstand, bijv op onze huurovereenkomst. Ik heb toen gemeld dat ik dit moest nakijken.

Mijn reactie per mail weer:

Beste energie direct,

Naar aanleiding van uw telefoontje over een correctie van de jaarafrekening heb ik navraag gedaan bij mijn verhuurder. helaas hebben zij geen meterstanden opgenomen aan het begin aan het begin van onze huurperiode. Ook staat er op ons huurcontract geen meterstand vermeld. Ondanks dat er vanuit onze verhuurder niets is vastgelegd vertrouw ik er op dat jullie alsnog een correctie op de jaarrekening toepassen conform de door mij doorgegeven meterstanden. Graag hoor ik hoe jullie deze zaak verder oppakken.

Vriendelijke groet,

Huub Kwantes
-------------------------------
Reactie EnergieDirect:

Beste Huub,

In je e-mail vraag je om een meterstandencorrectie. Ik heb je zojuist proberen te bellen, maar ik kreeg helaas geen gehoor. Daarom bericht ik je hierover het volgende.

Helaas kunnen we geen meterstandencorrectie toepassen. We dienen bewijsmateriaal aan te leveren bij de netbeheerder om een meterstandencorrectie aan te vragen. Wanneer de netbeheerder geen bewijs heeft kan er geen correctie worden doorgevoerd.

Ik hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Ik wens je een fijne dag toe.

Met vriendelijke groet,
Energiedirect.nl

Mireille Wouters
Mijn energiedirect.nl

Sta ik nu buitenspel? Of zijn er nog mogelijkheden?

rattaplan

Ongelezen bericht door rattaplan »

je zwager heeft toch een eindafrekening gehad van Energiedirect? welke stand heeft hij als eindstand daarop staan?

Energiefreak

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Ik zou de opname van Liander op 28-12-2011 als uitgangspunt nemen. Je woont er dan iets meer dan een half jaar en zit inderdaad dan op een realistisch verbruik als je dit vergelijkt met de stand van 25-4-2011.

Ik zou Liander nog een keer bellen en de situatie voorleggen, en vragen naar een historisch verbruik van dit pand. Er mag dan 3 jaar niet gemeten zijn. Daarvoor zijn vast ook nog wel opgenomen standen bekend. (tenzij het nieuwbouw is natuurlijk)

Aangezien je geen fysiek bewijs hebt, kan het nog wel eens een hele lastige kwestie worden. Energie Direct is een drama als het om een correctie meterstanden gaat. Maar de aanhouder wint! Ze hebben dan wel de laagste tarieven, maar ook de meest waardeloze service (althans dat is mijn ervaring)

Jouw verhaal is nagenoeg gelijk aan de mijne, deze is uiteindelijk opgelost, maar het heeft ontzettend veel moeite gekost. En als dat het het enige probleem bij hun was dan was het nog te overzien. Maar ze overtreden alle marktafspraken. Verwerken een overstap niet als overstap maar als verhuizing, waardoor ik van oude leverancier (essent) bericht kreeg dat ik verhuist zou zijn en er iemand anders op mijn adres zou zijn aangemeld.

Mijn gevoel zegt dat ze alle regels aan de laars lappen en juist met het meterstanden gebeuren proberen geld binnen te halen, waar ze geen recht op hebben. Ze moeten toch ergens de tarieven compenseren.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Over de periode 25 april 2011 (zelf doorgegeven meterstand) tot 28 december 2011 (Liander meterstand) is uw verbruik 7,26 kWh per dag. Over de periode 28 december 2011 tot 20 januari 2013 (beide Liander meterstanden) is het verbruik 6,47 kWh per dag. Deze gemiddelden liggen dicht bij elkaar en zijn daardoor geloofwaardig.

Het gaat om een verschil van 58597 -53842 = 4755 kWh. Met de huidige tarieven betaalt de verbruiker hiervoor meer dan
€ 1000,-. Wel een bedrag om even aandacht aan te besteden.

De vraag van rattaplan is natuurlijk heel terecht. Wat was de meterstand, waarop uw schoonzus en uw zwager zijn afgerekend ? Hebt u met hen over deze zaak gesproken ? Het probleem is natuurlijk wel dat als energieleverancier en netbeheerder uw doorgegeven meterstand accepteren dat wellicht een probleem kan worden voor de naaste familie. Dat maakt de zaak extra ingewikkeld.

Ik kan mij voorstellen dat u bij een geschillencommissie grote kans maakt. EnergieDirect heeft erkend dat u een meterstand hebt doorgegeven en heeft de waarde genoteerd. Een directe vergelijking met de geschatte waarde bij de netbeheerder had het verschil aan het daglicht gebracht, maar die controle is achterwege gebleven. Dat is niet uw schuld. U is niets te verwijten en uw voorstelling van zaken is heel aannemelijk.

Succes ! Ik blijf het topic volgen.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Kijk eens even naar bijgevoegde links
http://www.ljwd.nl/nl/rechtsgebieden/ov ... ergierecht
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=bu9407

Weet u ook wanneer de netbeheerder voor het laatst (dag-maand-jaar) de meterstanden heeft opgenomen buiten de opname van 28-12-2011 ?

rattaplan

Ongelezen bericht door rattaplan »

Ben benieuwd of TS al contact met zijn zwager heeft gehad :D

gerard burhenne

Ongelezen bericht door gerard burhenne »

Mijn naam is Gerard,

Nou, ik heb zoiets ook meegemaakt en ik ben GOED BEDONDERT door ENERGIE DIRECT, allereerst vraag ik niet naar hun, maar ik kreeg een mooie marketing mail, van de CONSUMENTENBOND aldus deze naam word gebruikt om je te lokken, in ieder geval de CONSUMENTENBOND beveeld ENERGIE DIRECT aan als de goedkoopste, met een soort burensamen korting, stom genoeg reageer ik hierop en nu heb ik de poppen aan het dansen, mijn voorschot is 100% hoger als voorheen en ik krijg via mijn email- adres rekeningen en dreigingen om te betalen van ENERGIE DIRECT, een soort WELKOM van de directeur aldaar.

Ik zou zeggen trap er niet in!! Ik heb nu ellende genoeg en voel verkocht met een MISPRESENTATIE, bellen heeft geen zin.

Ik zal via de pers en advocaat advies moeten vragen HELP!!!

Gesloten