LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie LG telefoon - advies gevraagd

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Eduard Mangal

Garantie LG telefoon - advies gevraagd

Ongelezen bericht door Eduard Mangal »

Ik heb een LG Optimus 3D telefoon zo'n 1,5 jaar geleden aangeschaft bij een mobiel abonnement van T-Mobile via een internet reseller (GSM.nl - Elders Websales).
Nu blijft de telefoon bij het opstarten hangen bij het LG logo, waardoor de telefoon feitelijk onbruikbaar is geworden.

Ik heb contact opgenomen met LG in de hoop dat zij direct een oplossing voor handen hadden, die ikzelf zou kunnen gebruiken om het op te lossen zonder de garantie te verzieken. Tevergeefs, zij verwezen me naar de provider of de reseller.
Ook langs de provider (T-Mobile) geweest en zij verwezen me naar de reseller. Geprobeerd contact op te nemen met de reseller, blijkt deze failliet. Het bedrijf dat de domeinnaam GSM.nl heeft overgenomen (ook een mobiele telefoon reseller) verwijst me naar LG zelf om via de fabrieksgarantie de telefoon te repareren.

LG BeNeLux wil niets doen omdat de telefoon schijnbaar geen BeNeLux model is, maar een Duits model en verwijst me naar LG Duitsland. LG Duitsland wil mijn telefoon wel repareren, maar om mijn telefoon bij hen te kunnen aanbieden moet ik een Duits adres hebben. Zolang dat niet beschikbaar is willen ze de telefoon ook niet innemen. Ze verwijzen weer terug naar LG BeNeLux.

En zo blijven de twee LG branches naar elkaar wijzen. Ondertussen is mijn telefoon nog steeds onbruikbaar.

Wat kan ik doen?

HTCHenk007

Re: Garantie LG telefoon - advies gevraagd

Ongelezen bericht door HTCHenk007 »

In Nederland is het zo dat de reseller (verkopende partij) verantwoordelijk is voor de garantie. LG is daarin dus niet verplicht om daar garantie in te verlenen.
Maar je zou wel een beroep kunnen doen op coulance van LG, voor de volgende keer zou ik je aanraden om wat meer research te doen.
Ik gebruik hier altijd http://www.belkostenwijzer.nl bij.

MVG,

Henk

Rim69

Ongelezen bericht door Rim69 »

U moet bij de verkoper zijn, dat is in dit geval GSM, die heeft u de garantie gegeven, maar door het faillissement is het onduidelijk in hoeverre zij de garanties van de vorige GSM hebben overgenomen. . Bel anders consuwijzer 088 - 0 70 70 70 (=consumentenautoriteit), misschien hebben zij een idee hoe u nu verder moet.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Misschien kan je via de PC-software nog wat zelf doen?

Eduard Mangal

LG BeNeLux:
Hartelijk dank voor uw mail betreffende uw Lg telefoon met het modelnummer P920. Bij nader onderzoek is gebleken dat uw telefoon een duits model betreft. Om deze reden bieden wij van Lg BeNeLux geen ondersteuning aan dit toestel. Wij raden u aan om contact te nemen met Lg Duistland via de volgende link: http://www.lg.com/de. Onderaan de website zijn de knoppen voor e‐mail, telefoon en live chat te vinden. Wij gaan ervan uit dat zij u in engels te woord kunnen staan.
Het spijt ons u niet anders te kunnen berichten. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
K-------- v----- F---------
LG Electronics Customer Service

Reactie LG Duitsland:
[I do not have a German address, since I live in the Netherlands - parafr.]

in this case, please contact LG Netherlands again like mentioned in last email.
We need a german address to make a service‐order.

with kind regards
L----- v----- H-------
LG Serviceteam

Verder heb ik een telefoongesprek gehad met LG BNL. Ik heb LG Dld op de hoogte gesteld van dat gesprek:

I CANNOT contact the retailer about this matter,the retailer is BANKRUPT.
Martijn Baljon of LG BeNeLux: "LG BeNeLux could not, would not nor willing to assist in this matter. It is a German model phone thus the responsibility of LG Germany to solve this issue."[parafr.] But he was unwilling to put that on paper. As far as LG BeNeLux was concerned, that call was the last time LG BeNeLux would be interposing.
LG Germany was willing to render the warranty service as long as I had a German address. I have no German address, since I live in the Netherlands nor know anyone living in Germany; therefore the warranty is non-existant!

Reactie LG Dld:
LG Netherlands and LG Germany are Independent companies. There is only country-specific support. We offered you the possibility for a repair under warranty with a german adress. In your case, please call LG Netherlands or your retailer.

Dit is werkelijk van de gekken. Ik heb LG BNL gevraagd of zij misschien via de interne post ofzo als adres voor LG Dld willen fungeren, ik heb beide voorgesteld met elkaar contact op te nemen of ze onderling een oplossing hiervoor kunnen bedenken, maar beide verwijzen me naar elkaar of naar de reseller - waarvan beide weten dat die failliet is...

LG garantietermijn mobiele telefoon (http://www.lg.com/nl/ondersteuning-mobiel/lg-LGP920 onder kopje "Garantie Info"):
OVERZICHT FABRIEKSGARANTIE

Periode garantiedekking
Service Type : 2 jaar
Onderdelen : 2 jaar
Verlengd : Out of Warranty: ook na het verstrijken van de garantietermijn is het mogelijk uw toestel af te geven bij onze geautoriseerde Service Centers. Wij bieden voor de reparatie- of onderdeelkosten scherpe prijzen aan.
Uitzondering : Voor de batterij en meegeleverde accessoires geldt een garantieperiode van 6 maanden.
Op sommige telefoons is tijdens de fabrieksgarantie een directe omruilservice van toepassing bij uw dealer.
Garantiebeleid : Voor reparaties kunt u contact opnemen met uw leverancier. Voor technische ondersteuning kunt u contact opnemen met de LG Customer Serivce op 0900 5435454 (NL, € 0,10 per minuut) of 015 200 255 (BE, LUX, lokaal tarief).

Consuwijzer (http://www.consuwijzer.nl/elektronica/g ... -in-europa):
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

Volgens bovenstaande is coulance niet aan de orde. Dit is de EU. Volgens mijn info zijn zowel NL als Dld nog lid van de EU. Als vrij verkeer van handel grensoverschrijdend is, zou garantie dat ook moeten zijn. Omdat LG op dit product 2 jaar fabrieksgarantie geeft, zou het niet mogen uitmaken waar ik de telefoon heb gekocht (iig binnen de EU).

Ik kan me niet wenden tot 'Algebeld VOF'. Voorzover mij bekend hebben ze alleen de domeinnaam GSM.nl is overgenomen en niet de boedel van Elders Websales.

Ik vind de reactie van LG wel heel bizar. Kastje/muur verhaal of wordt door hen verwezen naar het kerkhof van faillissementen.
-------
Bedankt Rim69 ik ga morgen bellen...

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Zoals hiervoor ook al opgemerkt: je hebt in principe niet van doen met de fabrikant, maar met de verkoper. Alles wat de fabrikant aanbiedt schept alleen verplichtingen voor zover het geregeld is in de garantievoorwaarden en die voorwaarden door beide partijen zijn geaccepteerd.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Kun je de telefoon niet gewoon resetten? Kijk bijvoorbeeld hier: http://www.hard-reset.com/lg-optimus-3d ... reset.html

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

We leven in de EU. Het lijkt me dus onredelijk bezwarend dat een fabrikant (LG Duitsland' garantie weigert als je in een andere EU land woont. Wel zou LG kunnen stellen dat zij onnodig hoge kosten moeten maken voor de verzending. Dat scheelt echter misschien een paar tientjes, die je dan voor je rekening zou kunnen nemen. Ik adviseer LG Duitsland hierop te wijzen.

Lukt dit niet dan kun je het toestel misschien via post restante naar een duits postbusadres laten sturen vlak over de grens. Ook hebben ze in duitsland van die postkluisjes waar je met een code de pakketjes uit kunt halen. Misschien kunnen ze daar bezorgen

Eduard Mangal

Jefdus schreef:Kun je de telefoon niet gewoon resetten? Kijk bijvoorbeeld hier: http://www.hard-reset.com/lg-optimus-3d ... reset.html
Na een harde reset (factory reset) start de telefoon opnieuw op en blijft daarna hangen op het LG logo

Eduard Mangal

ArneLH schreef:Zoals hiervoor ook al opgemerkt: je hebt in principe niet van doen met de fabrikant, maar met de verkoper. Alles wat de fabrikant aanbiedt schept alleen verplichtingen voor zover het geregeld is in de garantievoorwaarden en die voorwaarden door beide partijen zijn geaccepteerd.
Het kan niet zo zijn dat als een leverancier failliet gaat, het de fabrikant ontslaat van haar garantieverplichtingen.
Lijkt mij...

Eduard Mangal

olaf79 schreef:We leven in de EU. Het lijkt me dus onredelijk bezwarend dat een fabrikant (LG Duitsland' garantie weigert als je in een andere EU land woont. Wel zou LG kunnen stellen dat zij onnodig hoge kosten moeten maken voor de verzending. Dat scheelt echter misschien een paar tientjes, die je dan voor je rekening zou kunnen nemen. Ik adviseer LG Duitsland hierop te wijzen.

Lukt dit niet dan kun je het toestel misschien via post restante naar een duits postbusadres laten sturen vlak over de grens. Ook hebben ze in duitsland van die postkluisjes waar je met een code de pakketjes uit kunt halen. Misschien kunnen ze daar bezorgen
Dat laatste lijkt me onredelijk. Vrij vervoer om je producten te verkopen, maar om dan beperkingen op te leggen voor de garantie is idioot. Je hoeft een auto gekocht in een ander land toch ook niet voor reparatie terug naar dat land te gaan?

Meerkosten voor buitelandse zending vind ik ook een redelijk alternatief. Maar ze willen de telefoon niet eens in behandeling nemen...

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Eduard Mangal schreef:
ArneLH schreef:Zoals hiervoor ook al opgemerkt: je hebt in principe niet van doen met de fabrikant, maar met de verkoper. Alles wat de fabrikant aanbiedt schept alleen verplichtingen voor zover het geregeld is in de garantievoorwaarden en die voorwaarden door beide partijen zijn geaccepteerd.
Het kan niet zo zijn dat als een leverancier failliet gaat, het de fabrikant ontslaat van haar garantieverplichtingen.
Lijkt mij...
Dat is ook niet zo, maar in beginsel heeft de fabrikant geen garantieverplichtingen tov. de consument...

LG Electronics

Ongelezen bericht door LG Electronics »

Beste heer Mangal,

LG Electronics Benelux betreurt het zeer dat u nog steeds geen oplossing heeft voor uw mobiele telefoon. Wij vinden het verwijt aan LG Electronics echter niet terecht. Producten van het merk LG die niet via LG Benelux op de Nederlandse markt zijn gezet kunnen softwarematig, hardwarematig en op bepaalde kenmerken afwijkingen vertonen van de producten die wel door LG Benelux worden verkocht. Hierdoor kan LG Benelux in veel gevallen geen reparatieservice bieden. In dit soort situaties zijn wij helaas vaak genoodzaakt om, hoe vervelend ook, door te verwijzen naar de dealer die de mogelijkheid heeft om het via zijn leverancier op te lossen. Aangezien dit in uw specifieke situatie niet meer mogelijk is, willen wij bij wijze van uitzondering toch graag voor u kijken welke mogelijkheden er zijn om tot een oplossing voor u te komen. Wij nemen vandaag contact met u hierover op.

Eduard Mangal

Ere wie ere toekomt;
LG Nederland heeft de handschoen opgenomen, waar LG Duitsland het heeft laten liggen.
Ze hebben de telefoon gerepareerd en het werkt weer naar behoren. Ze hebben de fabrieksgarantie gerespecteerd. En dat terwijl ze eigenlijk niet direct verantwoordelijk zijn voor de telefoon, want dat was LG Duitsland.

Ik heb begrepen dat er wel internationaal overleg is geweest, maar daar is door LG NL niet verder op ingegaan.

Wel raad ik LG Europa-wijd aan dat met deze economie en veel faillissementen rekening moet worden gehouden dat gevallen als deze vaker kan voorkomen en ook die consumenten ten dienste moeten staan. Het is en blijft tenslotte een product van LG; in welk land de (mobiele) consument zich ook bevindt. Meer communicatie, uitwisseling en wellicht bemiddeling(!) tussen de verschillende LG branches lijkt me op z'n plaats...?

Blijft staan dat LG NL de verantwoordelijkheid van LG Duitsland heeft opgepakt...
Dus nogmaals dank LG NL!

Gesloten