LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nog profijt van BTW-verlaging??

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
angel76
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 aug 2011 14:17

Nog profijt van BTW-verlaging??

Ongelezen bericht door angel76 »

Situatie:
Vorig jaar augustus overeenkomst gesloten tot leveren en plaatsen van kunststof kozijnen. Opdracht zal ergens deze week worden uitgevoerd door het bedrijf.

Nu is echter de BTW natuurlijk verlaagd van 21% naar 6%, hebben wij dan ook recht op die verlaging? Volgens het bedrijf zelf niet, omdat de opdracht vorig jaar is ingekocht.

Logisch gezien vind ik dit echter niet helemaal juist; ik snap dat over de materialen gewoon nog 21% betaald dient te worden, maar op het uiteindelijke plaatsen zelf, snap ik niet. Hij draagt toch zelf ook maar 6% af aan de belastingen of zie ik dat dan toch verkeerd?

Wellicht dat hier wat mensen op het forum zitten die hier wat meer verstand van hebben dan ik :roll:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Nog profijt van BTW-verlaging??

Ongelezen bericht door nevermind »

Logisch gezien vind ik dit echter niet helemaal juist; ik snap dat over de materialen gewoon nog 21% betaald dient te worden, maar op het uiteindelijke plaatsen zelf, snap ik niet. Hij draagt toch zelf ook maar 6% af aan de belastingen of zie ik dat dan toch verkeerd?
Heb je in de offerte/opdracht een specificatie, wat de kosten van het plaatsen zijn, of was het misschien een reclamestunt, waar gratis plaatsen is aangegeven.

angel76
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 aug 2011 14:17

Re: Nog profijt van BTW-verlaging??

Ongelezen bericht door angel76 »

Beste Nevermind,

De kosten staan helaas niet gespecificeerd (daar had ik ook al even naar gekeken), maar het was ook geen actie met gratis plaatsen of zo... En aangezien het toch om een bedrag gaat van over de 12.000 euro in totaal...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Nog profijt van BTW-verlaging??

Ongelezen bericht door nevermind »

angel76 schreef:Beste Nevermind,

De kosten staan helaas niet gespecificeerd (daar had ik ook al even naar gekeken), maar het was ook geen actie met gratis plaatsen of zo... En aangezien het toch om een bedrag gaat van over de 12.000 euro in totaal...
Dan is het heel sneu voor jullie.
Zo is toch niet vast te stellen, om welk bedrag het gaat, waar de BTW verlaging toegepast moet worden.
Ik zou voor de plaatsing toch nog een specificatie vragen.
Ik denk ook, dat jullie een flinke aanbetaling hebben moeten doen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Nog profijt van BTW-verlaging??

Ongelezen bericht door crazyme »

vogels schreef:Erg vreemd trouwens dat arbeidsloon niet apart vermeld staat. Vraag me af met wat voor bedrijf je in zee gaat.)
Beetje suggestief hoor. Er is geen verplichting om arbeid en materiaal te specificeren. Je mag gewoon iets verkopen incl. Montage.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Nog profijt van BTW-verlaging??

Ongelezen bericht door crazyme »

angel76 schreef: Vorig jaar augustus overeenkomst gesloten tot leveren en plaatsen van kunststof kozijnen. Opdracht zal ergens deze week worden uitgevoerd door het bedrijf.

Nu is echter de BTW natuurlijk verlaagd van 21% naar 6%, hebben wij dan ook recht op die verlaging? Volgens het bedrijf zelf niet, omdat de opdracht vorig jaar is ingekocht.
Toen de btw omhoog ging in oktober van 19 naar 21 procent, moesten jullie ook bijbetalen ?

Vincenti
Berichten: 135
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Nog profijt van BTW-verlaging??

Ongelezen bericht door Vincenti »

ik wel hoor, daar is niets vreemds aan.

OT: het is goed mogelijk dat de leverancier de hele opdracht (bedrag) fiscaal/administratief al in de boekhouding heeft verwerkt over het boekjaar 2012 (omdat hem dat beter uitkwam). Daarom zal hij niet happig zijn daar nog wat aan te moeten veranderen (of een discrepantie in zijn administratie accepteren).

Gewoon ff doordrukken, je hebt er recht op (zoals eerder al aangegeven).

angel76
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 aug 2011 14:17

Re: Nog profijt van BTW-verlaging??

Ongelezen bericht door angel76 »

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb ook nog even contact gehad met de Consumentenbond en zij geven inderdaad aan dat het moment van plaatsing bepalend is en niet de datum sluiting overeenkomst. Heb hierover dan ook weer contact gehad met de leverancier/plaatser en die geeft aan het e.e.a. vorig jaar financieel al te hebben verwerkt in de boekhouding en dat hij zal proberen om het nog recht te breien (maar denk eerlijk gezegd dat dat een zoethoudertje is).
En nee, we hebben niks aanbetaald, zo gek zijn we gelukkig nou ook weer niet :D

Gesloten