LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opnieuw garantie na reparatie belangrijkste onderdeel?
Opnieuw garantie na reparatie belangrijkste onderdeel?
Hallo,
Ik vroeg mij af of je als consument het recht heb op een nieuwe garantie termijn als het 'belangrijkste' onderdeel van een product kapot gaat. In mijn geval is dit het moederbord van een laptop. Persoonlijk vind ik dat het moederbord 80% van de laptop is. Net als bij het uurwerk van een horloge. Daar heb ik toen opnieuw garantie gekregen na de reparatie.
Iemand die mij kan uitleggen waarom wel of niet?
Met vriendelijke groet,
Darryl Chakawri
Ik vroeg mij af of je als consument het recht heb op een nieuwe garantie termijn als het 'belangrijkste' onderdeel van een product kapot gaat. In mijn geval is dit het moederbord van een laptop. Persoonlijk vind ik dat het moederbord 80% van de laptop is. Net als bij het uurwerk van een horloge. Daar heb ik toen opnieuw garantie gekregen na de reparatie.
Met vriendelijke groet,
Darryl Chakawri
Re: Opnieuw garantie na reparatie belangrijkste onderdeel?
De fabrieksgarantie geeft bij vervangen onderdelen geen verlenging van fabrieksgarantie.
Wel moet het product na de verlopen garantie periode een redelijke levensduur hebben.
Als vlak na de garantie weer het moederbord zou sneuvelen kun je wel herstel eisen wegens het plaatsen van ondeugdelijke onderdelen die nu opnieuw stuk gingen.
Het moederbord is een van de grootste delen met veel kleine onderdelen dus eigenlijk de grootste kans op defecten.
Alleen de harde schijven sneuvelen vaker.
Hoewel er meestal maar een klein onderdeel defect is of matig werkte is het voordeliger gezien het zoek werk om een compleet nieuw moederbord te plaatsen.
Het bijna gratis onderdeel zoeken en vervangen is vaak zeer moeilijk zoekwerk en ons uurloon is te hoog.
Ook kan een defect onderdeel andere in de directe omgeving aantasten dus is totaal moederbord vervangen ook beter dan 1 onderdeel te vervangen.
Wel moet het product na de verlopen garantie periode een redelijke levensduur hebben.
Als vlak na de garantie weer het moederbord zou sneuvelen kun je wel herstel eisen wegens het plaatsen van ondeugdelijke onderdelen die nu opnieuw stuk gingen.
Het moederbord is een van de grootste delen met veel kleine onderdelen dus eigenlijk de grootste kans op defecten.
Alleen de harde schijven sneuvelen vaker.
Hoewel er meestal maar een klein onderdeel defect is of matig werkte is het voordeliger gezien het zoek werk om een compleet nieuw moederbord te plaatsen.
Het bijna gratis onderdeel zoeken en vervangen is vaak zeer moeilijk zoekwerk en ons uurloon is te hoog.
Ook kan een defect onderdeel andere in de directe omgeving aantasten dus is totaal moederbord vervangen ook beter dan 1 onderdeel te vervangen.
Je hebt garantie op het totale produkt. Bij een reparatie wordt de garantie op het totale produkt niet verlengd.Darryl schreef:Hallo,
Met vriendelijke groet,
Darryl Chakawri
En het maakt eigenlijk niet uit wat jij vindt. En er is namelijk geen 'belangrijkste' onderdeel in een laptop. Als de voedings connecter kapot gaat werkt jouw laptop ook niet meer en dan is dan dus het belangrijkste onderdeel, ook al is er een groot prijsverschil tussen een kapotte connector en een moerderbord.
Hoe zit het dan bij een horloge? Als het uurwerk kapot gaat, dat is het hele horloge. Is het dan niet mogelijk om garantie te claimen op dat betreffende onderdeel?Dirkie schreef:Je hebt garantie op het totale produkt. Bij een reparatie wordt de garantie op het totale produkt niet verlengd.
Dat is waarschijnlijk de reden geweest waarom ze het hele moederbord hadden vervangen. Maar als een producent een product maakt waarvan 1 klein onderdeel faalt binnen een half jaar en als procedure een volledig nieuw moederbord plaatst is dat niet mijn probleem.stofzuigertje schreef:Hoewel er meestal maar een klein onderdeel defect is of matig werkte is het voordeliger gezien het zoek werk om een compleet nieuw moederbord te plaatsen.
Als een 'gevoelig' en belangrijk onderdeel faalt binnen de garantie periode er een grote kans is dat dit nog een keer gebeurd en de kans is dan groot dat die 2e keer buiten de garantie periode valt.
Bij de Siebel heb ik op mijn uurwerk opnieuw garantie gekregen, is dit een uitzondering dan?
mvg Darryl
Met uitzondering van de soldeerproblemen die fabrikanten bij grafische chips gehad hebben (Microsoft XBox, Apple iMac) is de kans dat er 1 gevoelig onderdeel op je Mobo zit en dat dat zelfde "gevoelige onderdeer" weer defect raakt wel ontzettend klein.
Dat is pertinent niet waar. Als een product non conform is, dat wil zeggen het voldoet niet aan de afspraken, of de redelijke verwachtingen die je er normalitair van mag hebben (even simpel gezegd), is er juridisch sprake van een onvolledige levering. De levering heeft dan in feite pas plaatsgevonden op het moment dat het product weer conform is. Op dat moment gaat de garantie dus opnieuw lopen, omdat feitelijk het product dan pas geleverd is.Dirkie schreef:Je hebt garantie op het totale produkt. Bij een reparatie wordt de garantie op het totale produkt niet verlengd.
En het maakt eigenlijk niet uit wat jij vindt. En er is namelijk geen 'belangrijkste' onderdeel in een laptop. Als de voedings connecter kapot gaat werkt jouw laptop ook niet meer en dan is dan dus het belangrijkste onderdeel, ook al is er een groot prijsverschil tussen een kapotte connector en een moerderbord.
Eigenlijk spreek jezelf al tegen. Als je kiest voor vervangen, wordt er een nieuw product geleverd. Het is dan alsof je het product pas dan koopt. Je hebt dan dus gewoon weer de garantie alsof je het daadwerkelijk toen pas kocht.snuffel1 schreef:Als een product binnen de garantie termijn defect raakt kan de verkoper kiezen, herstellen of het product vervangen. Edoch de afgesproken garantie termijn zoals afgesproken bij aankoop blijft bestaan.
Hetzelfde geldt voor reparatie. In feite is dit het weer conform maken van het product. Al die tijd heeft het product niet voldaan aan de afspraken (al manifesteert dit zich mogelijk pas later). In feite gaan de afspraken dus vanaf dan opnieuw lopen.
Je hebt als consument alles te kiezen. Als koper bepaal je of je wilt repareren of vervangen. Blijkt dit onmogelijk, of onredelijk dan mag je kiezen voor ontbinding (geld terug) of de prijs te verlagen.snuffel1 schreef:Je hebt als consument niets te kiezen, de verkoper/fabrikant kiest voor reparatie/vervanging. Er is geen sprake van een nieuw koopcontract maar het nakomen van de garantie, namelijk het recht op een goed werkend apparaat gedurende een x aantal jaren.
De keuze is aan de koper. Zie artikel BW 7:21/22
Dus als een onderdeel in een product slecht is geproduceerd waardoor de verwachte levensduur van een product korter is dan normaal, laten we zeggen een Armani horloge van 200 euro met een garantie van 2 jaar, dan is het normaal dat als het uurwerk binnen een jaar kapot gaat, en het jaar daarop weer, ik de reparatie kosten zelf kan gaan betalen?snuffel1 schreef:Je hebt als consument niets te kiezen, de verkoper/fabrikant kiest voor reparatie/vervanging. Er is geen sprake van een nieuw koopcontract maar het nakomen van de garantie, namelijk het recht op een goed werkend apparaat gedurende een x aantal jaren.
Ik vind het absurd als een onderdeel faalt binnen de garantie. Als blijkt dat een onderdeel slecht word geproduceerd, dan zal deze altijd blijven falen. De verwachte levensduur zal op die manier nooit behaald worden. En dan krijg je alleen maar problemen buiten je garantie periode. Het is echter moeilijk te achterhalen wanneer iets een productie fout is of wanneer is 'random' kapot gaat. Ik vind dus ook dat de fabrikant hier de verantwoordelijk voor moet nemen. Wanneer niet duidelijk is wat het probleem is (bv een onderdeel kapot op het moederbord) dan waarom zou dit niet nog een keer gebeuren? Hun hebben niet kunnen vast stellen wat er precies is gebeurd met het moederbord, waardoor hun niet kunnen uitsluiten dat met het vervangende onderdeel het probleem verholpen is.
Een nieuw termijn op het des betreffende onderdeel lijkt mij de enigste oplossing?
Je kan geen product leveren met defecte onderdelen en niet uitsluiten dat het maar eenmalig was en dat dit nooit meer zal gebeuren.
De producten die de langste levensduur hebben zijn vaak de producten die nog nooit kapot zijn gegaan.
Ik heb hier een stofzuiger die 25 jaar oud is, en het nog perfect doet. Nooit kapot gegaan.
In tegenstelling tot de producten van nu, die hebben allemaal een levensduur van 2 jaar.
Is er geen duidelijke regeling over garanties over onderdelen binnen een product? Want ik kan me niet voorstellen dat een producent een product kan maken waarin een onderdeel zo ontworpen is dat het een levensduur heeft van 2 jaar waardoor wij 'verplicht' zijn om na 2 jaar een nieuw product te kopen.
Dit is dan toch een monopolie? of zie ik dat verkeerd?
En waarom is er dan wel een regeling met accu's? Je hebt meestal bij een laptop maar 6 maanden garantie op de accu en de rest 2 jaar. Waarom kunnen hun een gedeelte van de garantie verkorten maar wij niet verlengen?
En jij denkt dat fabrikanten niet gaan onderzoeken waarom er moederborden geruild moeten worden ?Hun hebben niet kunnen vast stellen wat er precies is gebeurd met het moederbord, waardoor hun niet kunnen uitsluiten dat met het vervangende onderdeel het probleem verholpen is.
Dus als er in een onderdeel bijvoorbeeld een tandwiel (horloge) een haarscheurtje zat waardoor het defect gaat dan zitten in ALLE tandwielen ineens haarscheurtjes ? En ook DAT zijn onderdelen van productieprocessen die fabrikanten echt wel in de gaten houden.Als blijkt dat een onderdeel slecht word geproduceerd, dan zal deze altijd blijven falen.
Omdat bij accu's de levensduur vaak uitgedrukt wordt in 'aantal keren opladen' en die ligt bijvoorbeeld bij 1000x opladen. Als gebruiker kun je daar 5 jaar over doen maar ook 6 maanden.En waarom is er dan wel een regeling met accu's? Je hebt meestal bij een laptop maar 6 maanden garantie op de accu en de rest 2 jaar. Waarom kunnen hun een gedeelte van de garantie verkorten maar wij niet verlengen?
Dus als er binnen de garantiermijn onderdelen vervangen worden aan mijn auto dan gaat de garantietermijn (5 of 10 jaar) voor mijn auto OPNIEUW in ? En dat geldt ook voor andere apparaten ?Dat is pertinent niet waar. Als een product non conform is, dat wil zeggen het voldoet niet aan de afspraken, of de redelijke verwachtingen die je er normalitair van mag hebben (even simpel gezegd), is er juridisch sprake van een onvolledige levering. De levering heeft dan in feite pas plaatsgevonden op het moment dat het product weer conform is. Op dat moment gaat de garantie dus opnieuw lopen, omdat feitelijk het product dan pas geleverd is.
Dan ga ik nog snel wat brieven en mails de deur uit doen want dan heb ik nog heel wat garantie te claimen. Maar ik ben bang dat je dr naast zit.
Laatst gewijzigd door bprosman op 08 mar 2013 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk niet dat ze dat doen tenzij zij zelf erkennen dat er een productie fout is. Gezien maar een paar mensen hetzelfde probleem hebben als ik, vervangen ze het onderdeel gewoon omdat dat hun waarschijnlijk kosten bespaard.bprosman schreef: En jij denkt dat fabrikanten niet gaan onderzoeken waarom er moederborden geruild moeten worden ?
Het hoeft niet perse in alle tandwielen voor te komen. Maar dingen zoals haarscheurtjes zijn kinderziektes en meestal als ze daar achter komen (na 3 tot 5 jaar) is het product al niet meer verkrijgbaar in de winkel. Dus waarom zouden ze dan matrijzen en productie processen die honderden duizenden euro's kosten gaan aanpassen, terwijl ze gewoon een nieuw onderdeel erin kunnen plaatsen.Dus als er in een onderdeel bijvoorbeeld een tandwiel (horloge) een haarscheurtje zat waardoor het defect gaat dan zitten in ALLE tandwielen ineens haarscheurtjes ? En ook DAT zijn onderdelen van productieprocessen die fabrikanten echt wel in de gaten houden.
Ik had het over gedeeltelijke garantie. Dus op een onderdeel. In jou geval dan ALLEEN de motor. En ik zeg niet dat ik dat denk, daarom is dit topic er. Ik vind het nogal verwarrend. Op dit moment VIND IK dat er iets zou moeten zijn kwa garantie op losse onderdelen na reparatie. Maar dat vind ik, ik ben hier om erachter te komen hoe het precies zit.Dus als er binnen de garantiermijn onderdelen vervangen worden aan mijn auto dan gaat de garantietermijn (5 of 10 jaar) voor mijn auto OPNIEUW in ? En dat geldt ook voor andere apparaten ?
Dan ga ik nog snel wat brieven en mails de deur uit doen want dan heb ik nog heel wat garantie te claimen. Maar ik ben bang dat je dr naast zit.
Ik ben zelf ontwerper en ik weet hoe het eraan toe gaat in de ontwerp wereld. Ik weet zelfs dat auto's zo worden ontworpen dat na je 7 jaar garantie onderdelen gaan falen. Een fabrikant checkt bijvoorbeeld hoelang een accu meegaat. 5 jaar ofzo, dus hij krijg garantie voor 5 jaar. En na 5 jaar kan jij je accu vervangen. Het was voor die fabrikant goedkoper om een accu te kopen met een levensduur van 5 jaar ipv 10 jaar. Alleen maar winst voor hun.
Producten worden op een bepaalde manier ontworpen dat na een bepaalde tijd de consument een nieuw product moet aanschaffen, anders zouden ze nooit genoeg geld verdienen. Al die grote bedrijven kunnen heus wel een perfect product maken. Kijk naar Philips. De eerste Senseo's gingen zowat 10 jaar mee. Die Senseo's van nu kan je na 1 of 2 jaar weg gooien. De reparatie kosten van die dingen zijn bijna even duur als het apparaat zelf...
Ook een voorbeeld is bijvoorbeeld de ventilator in een laptop. Er word gewoon een ventilator die een iets langere levensduur heeft dan je garantie. Dan ongeveer een maand na jou garantie stopt je ventilator ermee, overhit je je laptop laptop en krijg je hem ineens niet meer aan. Kan jij weer een nieuwe laptop kopen. Geloof me, bedrijven zoals Asus, Samsung, Acer etc hebben genoeg kennis, tijd en moeite gedaan om te kijken hoelang bepaalde onderdelen mee gaan en stemmen dit zo af zodat hun zo veel mogelijk winst maken.
Maar nogmaals, het kan niet dat als je een laptop van 1400 euro hebt die binnen 2 jaar 3 keer kapot gaat. En dan maar hopen dat je scherm en moederbord die vervangen zijn nog steeds even lang meegaan als jij verwacht. En dan ook nog maar hopen dat de retailer het ermee eens is dat jij vind dat een laptop 4 jaar lang mee moet gaan.
zou het ook zo kunnen zijn dat mensen daar niet voor willen betalen ?. Sommige merken hebben een Pro lijn, bijvoorbeeld Miele, die maken wasmachines die je iedere dag een paar keer door campinggasten bijvoorbeeld kunt laten mishandelen , Sony heeft zijn Pro digitale recorders die gemaakt zijn om van evenement naar evenement te sjouwen maar daar hangt toch een ander prijskaartje aan.bedrijven kunnen heus wel een perfect product maken
Pro lijn, of geen prolijn, het product dat je koopt moet voldoen aan een bepaalde levensduur. Of de kwaliteit direct invloed heeft op de levensduur ligt aan het product. kijk maar naar de Iphone 4. De metalen zijkanten hebben totaal geen invloed op de levensduur maar wel op de prijs. Als hun aluminium willen gebruiken en daarmee de prijs verhogen maar nog steeds een levensduur heeft van 3 jaar ofzo dan klopt de prijsverhouding niet meer met de levensduur (700 euro voor 3 jaar). Alleen omdat Apple per se aluminium wou gebruiken.bprosman schreef:Sommige merken hebben een Pro lijn,
Dat is zo, maar omdat het extern geproduceerd word betekend niet dat ze geen kwaliteits controle uitvoeren. Bij grote bedrijven zoals Samsung word alles intern geproduceerd.snuffel1 schreef: De meeste fabrikanten stellen hun product samen uit onderdelen die extern gefabriceerd zijn.
Omdat 'kleine' bedrijven producten leveren aan ' grote' moet het ' kleine' bedrijf voldoen aan de standaard van het 'grote' bedrijf. Tenminste, als ze daarom geven en een bepaalde kwaliteit willen behalen. Als ze het niks kan schelen dan is het mogelijk dat de ene partij een slecht product kan leveren. Ik kan me voorstellen dat dit gebeurd bij de goedkope producten.
Maar hiervan verwacht ik ook niet veel van.
Dat is inderdaad zo, tegenwoordig komt om de 3 maanden een gloednieuwe telefoon uit. Maar die kosten dan ook 600 euro.snuffel1 schreef:Met enige zekerheid durf ik wel te stellen dat wij de fabrikant in een spagaat dwingen om kwaliteit te leveren maar het mag geen kwartje kosten.
Ik heb zelf een laptop van 1400 euro van Asus. Na 2 weken begaf het scherm het compleet. Een half jaar later het moederbord. En 3 weken geleden was het scherm weer kapot, maar dit keer zeiden ze dat het mijn schuld was. Heel verhaal... is ook te lezen op dit forum onder Computers>Asus Zenbook.
In iedergeval verwacht ik van zo een dure laptop dat niet het scherm EN het moederbord kapot gaat.
En nu ben ik bang dat deze laptop maar een levensduur heeft van 3 of 4 jaar. Wat ik erg weinig vind voor die prijs. Vandaar dat ik graag een aparte garantie periode zou willen voor mijn moederbord.
Kwestie van de firmware zo instellen dat er na, zeg 1000x schrijven, een fout wordt gegenereerd en jij je harddisk kan weggooien.snuffel1 schreef:Dat fabrikanten hun apparaten zo construeren dat ze net na de garantie periode gaan hemelen is een fabel. De meeste fabrikanten stellen hun product samen uit onderdelen die extern gefabriceerd zijn. Zeker in de pc branche is dat meer dan gangbaar. Voor echte kwaliteit willen we al jaren niet betalen, meer voor minder is de slogan, wil de fabrikant overleven moet tie wel mee in de hype d.w.z. zo snel mogelijk vernieuwen een apparaat nauwelijks testen, op de markt pleuren en gaande weg de kinderziektes er uit halen. Bedrijven die voor kwaliteit gaan leggen bij bosjes het loodje Philips heeft het bijltje er al bij neer gegooid, gerenommeerde Japanse fabrikanten zijn verworden van A naar Z merk. Het ooit geroemde merk Akai is een mooi voorbeeld, van degelijke audio apparatuur die werkelijk niet stuk te krijgen was tot plastieke tv's die bij aansluiten al uit elkaar ploften. Met enige zekerheid durf ik wel te stellen dat wij de fabrikant in een spagaat dwingen om kwaliteit te leveren maar het mag geen kwartje kosten.
Gelukkig is de garantie in NL voor onbepaalde tijd.
Darryl schreef:Dus als een onderdeel in een product slecht is geproduceerd waardoor de verwachte levensduur van een product korter is dan normaal, laten we zeggen een Armani horloge van 200 euro met een garantie van 2 jaar, dan is het normaal dat als het uurwerk binnen een jaar kapot gaat, en het jaar daarop weer, ik de reparatie kosten zelf kan gaan betalen?snuffel1 schreef:Je hebt als consument niets te kiezen, de verkoper/fabrikant kiest voor reparatie/vervanging. Er is geen sprake van een nieuw koopcontract maar het nakomen van de garantie, namelijk het recht op een goed werkend apparaat gedurende een x aantal jaren.
Ik vind het absurd als een onderdeel faalt binnen de garantie. Als blijkt dat een onderdeel slecht word geproduceerd, dan zal deze altijd blijven falen. De verwachte levensduur zal op die manier nooit behaald worden. En dan krijg je alleen maar problemen buiten je garantie periode. Het is echter moeilijk te achterhalen wanneer iets een productie fout is of wanneer is 'random' kapot gaat. Ik vind dus ook dat de fabrikant hier de verantwoordelijk voor moet nemen. Wanneer niet duidelijk is wat het probleem is (bv een onderdeel kapot op het moederbord) dan waarom zou dit niet nog een keer gebeuren? Hun hebben niet kunnen vast stellen wat er precies is gebeurd met het moederbord, waardoor hun niet kunnen uitsluiten dat met het vervangende onderdeel het probleem verholpen is.
Een nieuw termijn op het des betreffende onderdeel lijkt mij de enigste oplossing?
Je kan geen product leveren met defecte onderdelen en niet uitsluiten dat het maar eenmalig was en dat dit nooit meer zal gebeuren.
De producten die de langste levensduur hebben zijn vaak de producten die nog nooit kapot zijn gegaan.
Ik heb hier een stofzuiger die 25 jaar oud is, en het nog perfect doet. Nooit kapot gegaan.
In tegenstelling tot de producten van nu, die hebben allemaal een levensduur van 2 jaar.
Is er geen duidelijke regeling over garanties over onderdelen binnen een product? Want ik kan me niet voorstellen dat een producent een product kan maken waarin een onderdeel zo ontworpen is dat het een levensduur heeft van 2 jaar waardoor wij 'verplicht' zijn om na 2 jaar een nieuw product te kopen.
Dit is dan toch een monopolie? of zie ik dat verkeerd?
En waarom is er dan wel een regeling met accu's? Je hebt meestal bij een laptop maar 6 maanden garantie op de accu en de rest 2 jaar. Waarom kunnen hun een gedeelte van de garantie verkorten maar wij niet verlengen?
om u gerust te stellen, fabrikanten maken inderdaad producten met een beperkte levensduur
anders kunnen zij niets meer verkopen
als voorbeeld: gloeilampen hadden een levensduur van zeg 1.000 uur
maar speciale gloeilampen van 10.000 uur bestonden ook
de maakkosten van zo'n lamp zullen weinig hoger zijn geweest
alleen verkoop je dan als fabrikant maar weinig lampen
-
Het verwarrende aan deze discussie is dat een fabrieksgarantie en de wettelijke garantie ( non-conformiteit) door elkaar lopen.
Een producent kan zelf bepalen hoeveel fabrieksgarantie hij op een bepaald artikel geeft. Echter alle bepalingen die minder garantie bieden dan de wettelijke garantie zijn ongeldig. De bepalingen die hierboven uitstijgen zijn natuurlijk wel geldig en hier is de producent ook aan gebonden, en soms dient de klant hier ook extra voor te betalen. Deze fabrieksgarantie wordt normaalgesproken niet verlengd bij het onder garantie vervangen van onderdelen van het product. De originele periode blijft van kracht.
De wettelijke garantie is bij wet bepaald, en staat dus los van het al dan niet vervangen van onderdelen
Een producent kan zelf bepalen hoeveel fabrieksgarantie hij op een bepaald artikel geeft. Echter alle bepalingen die minder garantie bieden dan de wettelijke garantie zijn ongeldig. De bepalingen die hierboven uitstijgen zijn natuurlijk wel geldig en hier is de producent ook aan gebonden, en soms dient de klant hier ook extra voor te betalen. Deze fabrieksgarantie wordt normaalgesproken niet verlengd bij het onder garantie vervangen van onderdelen van het product. De originele periode blijft van kracht.
De wettelijke garantie is bij wet bepaald, en staat dus los van het al dan niet vervangen van onderdelen
De discussie ging niet over fabrieks of wettelijke garantie. De discussie ging over de vraag of garantie opnieuw gaat lopen bij reparatie. Mijn stelling is ja. Omdat reparatie gezien moet worden als een vertraagde levering, waarbij levering pas plaats heeft gevonden op het moment dat het product conform de overeenkomst is.Leo The Emperor schreef:Het verwarrende aan deze discussie is dat een fabrieksgarantie en de wettelijke garantie ( non-conformiteit) door elkaar lopen.
Zoals ze in Brabant zeggen... Echnie !!. Bedrijven als Samsung, Philips, Sony kopen wel degelijk componenten extern in en kunnen zeker wel kwaliteitscontrole uitoefenen. Sterker nog, daar hebben ze speciale afdelingen voor die binnenkomende (extern ingekochte) componenten al dan niet steeksproefsgewijs controleren.Dat is zo, maar omdat het extern geproduceerd word betekend niet dat ze geen kwaliteits controle uitvoeren. Bij grote bedrijven zoals Samsung word alles intern geproduceerd.
@Olaf,
Dus bij een (grotere) reparatie aan mijn auto gaat de garantie opnieuw in ?
Volgens mij haal je ook fabrieksgarantie en non-conformiteit door elkaar, dat is namelijk niet het zelfde.
In de praktijk word bij een kapotte connector het hele moederbord vervangen bij een gemiddelde reparateur. Zoals eerder aangegeven, het defecte onderdeel vinden, bestellen, vervangen kost een hoop werk en reparateurs houden het ook graag simpel, dus kiezen voor vervanging van een duurder onderdeel. Binnen en buiten garantie.Als de voedings connecter kapot gaat werkt jouw laptop ook niet meer en dan is dan dus het belangrijkste onderdeel, ook al is er een groot prijsverschil tussen een kapotte connector en een moerderbord.
Verder voor TS, als verkoper geef ik bij omruiling regelmatig nieuwe garantie, maar ligt aan de situatie. Bij een laptop waar wij 3 jaar garantie op geven, die na ongeveer een jaar, eerder, of iets later, defect gaat maak ik meestal gewoon een omruil bon en heeft de klant opnieuw weer 3 jaar garantie. Deels omdat als er tot omruiling wordt overgegaan binnen zo'n korte tijd na aanschaf er meer meespeelt, zoals extreem lange reparatie duur, meerdere defecten in die periode etc.
Bij een laptop die al 2,5 jaar meegaat en wordt omgeruild geef ik meestal wel de aankoopdatum aan bij omruiling (dus garantie blijft afhankelijk van aankoopsdatum), omdat het gewoon te veel geld kost om 5,5 jaar garantie te geven. Hierin zijn ook uitzonderingen, maar ligt aan meer factoren.
Dat het moederbord het meest belangrijke onderdeel is is niet relevant. Bij een klein defect aan het moederbord wordt deze normaal gesproken vervangen en een moederbord heeft de meeste cruciale onderdelen van een notebook, waardoor 'een defect moederbord' eigenlijk niets meer betekent dan een defect onderdeel van het complete moederbord.
Onzin, gewoon omdat wij als consument er niet voor willen betalen. Kijk naar (elektronische) medische apparatuur en vliegtuigelektronika... gaat jaaaaaaren langer mee dan consumentenspul, wordt veel grondiger getest (duurtest onder extreme omstandigheden) en omdat daar MilSpec en kunstmatig verouderde componenten in zitten, met bijvoorbeeld veel grotere temperatuurbereiken dan in consumenten apparatuur, hangt daar een ander prijskaartje aan en dat willen we als consument niet.om u gerust te stellen, fabrikanten maken inderdaad producten met een beperkte levensduur
anders kunnen zij niets meer verkopen
Echter in de luchtvaart en of medische wereld kun je je geen beeldscherm veroorloven waar je een hengst op moet geven igv een los contact dus daar kan het wel.
Of een elco die het na een paar honderd uur begeeft agv (te) hoge temperaturen wat in veel flatscreens tegenwoordig het euvel is. Dat kan makkelijk voorkomen worden door er 105graden elco's van een goed merk in te zetten, maar dan hebben we het over een paar tientjes per apparaat, bij de kleine Chinese flatscreens is dat vaak meer dan de verkoopmarge.