LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bluetooth autoradio kan niet tegen bluetooth, garantie?
Bluetooth autoradio kan niet tegen bluetooth, garantie?
Op woensdag 6 maart was het dan eindelijk zover, de lang verwachte android 4.1 update voor de samsung galaxy s2 werd eindelijk uitgerold. Natuurlijk wilde ook ik die update hebben omdat je dan weer helemaal bij de tijd bent en volgens samsung zijn een aantal bugs en beveiligingsissues opgelost. Ik heb dus de update geinstalleerd en alles verliep naar behoren. Na een minuutje of 30 stond de update erop.
Enfin, de volgende dag ga ik met mijn auto, een renault megane, op pad en wil natuurlijk via de bluetooth de galaxy s2 verbinden met de autoradio. In eerste instantie lijkt dit goed te gaan en de radio vind keurig de telefoon, wordt gepaired en klaar. Helaas, niet dus. Wat bleek, de radio wil met geen mogelijkheid meer uit, alle knoppen zijn bevroren en de radio blijft zelfs spelen als de motor uit is en de deur op slot.
Ik naar de garage bellen en ik moet dus de auto langsbrengen omdat ze er naar willen kijken.
Uiteindelijk wordt ik gebeld dat de bluetooth de radio heeft gesloopt en dat deze niet meer te repareren is. Mijn mond valt open van verbazing. Hoe kan het simpel pairen van een bluetooth telefoon de radio kapot maken. Dit kan en mag niet gebeuren is mijn overtuiging. Bluetooth is immers een gestandaardiseerde methode om apparaten met elkaar te verbinden. Bovendien is de samsung galaxy s2 nou ook niet de meest exotische telefoon, sterker nog, de meest verkochte smartphone van nederland.
Ik geef aan dat ik het niet accepteer en dat Renault maar met een oplossing moet komen. Hoewel de auto buiten de garantie zit (3 jaar garantie, auto is 3,5 jaar oud) vind ik dat dit duidelijk een ontwerpfout is in de software van de radio. Bovendien staat er nergens in de gebruiksaanwijzing een waarschuwing dat het verbinden van bluetooth je radio kan slopen. Hoewel de dealer het ermee eens, zijn zij afhankelijk van Renault Nederland.
Op vrijdag komt renault, na enige aandringen van de dealer met een coulance voorstel van 60% waarbij de dealer zelf ook nog 15% biedt. Uiteindelijk komt het er dus op neer dat ik zelf 25% moet betalen en renault 75% van de nieuwe radio (die overigens best prijzig is, 750 euro).
Eigenlijk vind ik dit niet acceptabel, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden?
Enfin, de volgende dag ga ik met mijn auto, een renault megane, op pad en wil natuurlijk via de bluetooth de galaxy s2 verbinden met de autoradio. In eerste instantie lijkt dit goed te gaan en de radio vind keurig de telefoon, wordt gepaired en klaar. Helaas, niet dus. Wat bleek, de radio wil met geen mogelijkheid meer uit, alle knoppen zijn bevroren en de radio blijft zelfs spelen als de motor uit is en de deur op slot.
Ik naar de garage bellen en ik moet dus de auto langsbrengen omdat ze er naar willen kijken.
Uiteindelijk wordt ik gebeld dat de bluetooth de radio heeft gesloopt en dat deze niet meer te repareren is. Mijn mond valt open van verbazing. Hoe kan het simpel pairen van een bluetooth telefoon de radio kapot maken. Dit kan en mag niet gebeuren is mijn overtuiging. Bluetooth is immers een gestandaardiseerde methode om apparaten met elkaar te verbinden. Bovendien is de samsung galaxy s2 nou ook niet de meest exotische telefoon, sterker nog, de meest verkochte smartphone van nederland.
Ik geef aan dat ik het niet accepteer en dat Renault maar met een oplossing moet komen. Hoewel de auto buiten de garantie zit (3 jaar garantie, auto is 3,5 jaar oud) vind ik dat dit duidelijk een ontwerpfout is in de software van de radio. Bovendien staat er nergens in de gebruiksaanwijzing een waarschuwing dat het verbinden van bluetooth je radio kan slopen. Hoewel de dealer het ermee eens, zijn zij afhankelijk van Renault Nederland.
Op vrijdag komt renault, na enige aandringen van de dealer met een coulance voorstel van 60% waarbij de dealer zelf ook nog 15% biedt. Uiteindelijk komt het er dus op neer dat ik zelf 25% moet betalen en renault 75% van de nieuwe radio (die overigens best prijzig is, 750 euro).
Eigenlijk vind ik dit niet acceptabel, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden?
Re: Bluetooth autoradio kan niet tegen bluetooth, garantie?
Ik zou gaan voor non-conformiteit het is duidelijk dat als het een software (ontwerpfout) is deze er vanaf het begin ingezeten heeft. En aangezien de autoradio een belangrijk onderdeel van de auto is zou na vervanging van de radio ook de garantie van de auto opnieuw in moeten gaan.
Tsja alleen renault gooit het er nu op dat de telefoon niet compatibel is met de radio.bprosman schreef:Ik zou gaan voor non-conformiteit het is duidelijk dat als het een software (ontwerpfout) is deze er vanaf het begin ingezeten heeft. En aangezien de autoradio een belangrijk onderdeel van de auto is zou na vervanging van de radio ook de garantie van de auto opnieuw in moeten gaan.
In de gebruiksaanwijzing staat echter: indien de telefoon niet compatible is, werken sommige functies mogelijk niet. Er staat nergens dat de radio daardoor kapot gaat.
Ik vind het een meer dan redelijk aanbod. Zelfs bij non-conformiteit heb jij drie jaar lang probleemloos gebruik gemaakt van die radio. Er is dus duidelijk sprake van waardevermindering.
Opzich heb je gelijk. Alleen, wat gebeurd er bij de volgende bluetooth connectie, want welke garantie heb ik dat dit niet weer gebeurd?Rim69 schreef:Ik vind het een meer dan redelijk aanbod. Zelfs bij non-conformiteit heb jij drie jaar lang probleemloos gebruik gemaakt van die radio. Er is dus duidelijk sprake van waardevermindering.
Ik kan ook stellen, zonder die ontwerpfout, had de radio nog jaren meegekunt. Nu wordt ik dus op kosten gejaagd door hun ontwerpfout.
Aan de andere kant heb je nu voor 250 euro weer 3 jaar garantie op de gehele auto. Dat is dan weer niet te duur, en hoe ouder de auto wordt, des te meer kans op mankementen je hebt.olaf79 schreef:Opzich heb je gelijk. Alleen, wat gebeurd er bij de volgende bluetooth connectie, want welke garantie heb ik dat dit niet weer gebeurd?Rim69 schreef:Ik vind het een meer dan redelijk aanbod. Zelfs bij non-conformiteit heb jij drie jaar lang probleemloos gebruik gemaakt van die radio. Er is dus duidelijk sprake van waardevermindering.
Ik kan ook stellen, zonder die ontwerpfout, had de radio nog jaren meegekunt. Nu wordt ik dus op kosten gejaagd door hun ontwerpfout.
als je in acht neemt dat je al 3.5 jaar gebruik hebt kunnen maken van die radio, dan is 75% vergoeding eigenlijk best goed.
Garantie op de radio heeft weinig te maken met garantie op de auto lijkt me.riddert schreef:Aan de andere kant heb je nu voor 250 euro weer 3 jaar garantie op de gehele auto. Dat is dan weer niet te duur, en hoe ouder de auto wordt, des te meer kans op mankementen je hebt.olaf79 schreef:Opzich heb je gelijk. Alleen, wat gebeurd er bij de volgende bluetooth connectie, want welke garantie heb ik dat dit niet weer gebeurd?Rim69 schreef:Ik vind het een meer dan redelijk aanbod. Zelfs bij non-conformiteit heb jij drie jaar lang probleemloos gebruik gemaakt van die radio. Er is dus duidelijk sprake van waardevermindering.
@Olaf,
Waar Riddert en ik op doelen zijn je eigen woorden :
Waar Riddert en ik op doelen zijn je eigen woorden :
Door de softwarefout is het product nooit conform geweest.In mijn ogen is een vervanging onder garantie vergelijkbaar met een vertraagde / verlate levering. In dat geval gaat de garantie dus in op het moment van de werkelijke, n.l. vertraagde, levering. De garantie gaat dan in feite opnieuw lopen. Of eigenlijk is het beter te zeggen, de garantie gaat gewoon in, want de levering is pas compleet als het product volledig conform is.
Beetje flauw. Natuurlijk snap je zelf best wat ik bedoel. De auto is niet stuk, maar de radio. De auto rijdt nog prima zonder de radio (al is het wel een beetje stil ). Bovendien is de radio een aparte aanschaf die welliswaar af fabriek geleverd wordt maar niet bij de auto hoort.snuffel1 schreef:@Olaf, nu spreek je jezelf toch een beetje tegen. De gehele zaak (de auto) is niet conform geleverd want de autoradio is stuk, pas na reparatie is de boel conform dus uitgestelde levering en de garantie over de gehele zaak dient opnieuw in te gaan. Vraag bij afhalen wel om een nieuw garantiebewijs.
Ik vind het al coulant dat zeaccepteren dat de fout bij de radio ligt en niet de telefoon.olaf79 schreef: Opzich heb je gelijk. Alleen, wat gebeurd er bij de volgende bluetooth connectie, want welke garantie heb ik dat dit niet weer gebeurd?
Tsja, de software van de radio is vastgelopen en het lukt ze ook niet die opnieuw erin te zetten. Dus waar zou de fout liggen. Bij de radio. Eigenlijk is het van de zotte dat je met zoiets als een bluetooth pairing een radio van 750 kun slopen. Dat lijkt me toch een ontwerpfout.Rim69 schreef:Ik vind het al coulant dat zeaccepteren dat de fout bij de radio ligt en niet de telefoon.olaf79 schreef: Opzich heb je gelijk. Alleen, wat gebeurd er bij de volgende bluetooth connectie, want welke garantie heb ik dat dit niet weer gebeurd?
Als ik dit zo lees geloof ik meer in een "flash upgrade" ongelukje.Tsja, de software van de radio is vastgelopen en het lukt ze ook niet die opnieuw erin te zetten.
Nee, de telefoon werkt prima, en pairen met andere bluetooth apparaten gaat ook perfect. Bovendien heeft renault zelf toegegeven dat het aan hun software ligt en hebben ze hetzelfde al eens gehad bij een andere auto (renault laguna) icm vergelijkbare radio. Dat ging toen op Palm telefoons, en werd er zelfs aangeraden over te schakelen op samsung galaxies.bprosman schreef:Als ik dit zo lees geloof ik meer in een "flash upgrade" ongelukje.Tsja, de software van de radio is vastgelopen en het lukt ze ook niet die opnieuw erin te zetten.
Het betreft hier overigens een officiele firmware upgrade van samsung, waarvan samsung zelf adviseert deze te installeren. Dan nog, bluetooth pairing mag geen reden zijn tot het trashen van een radio. Het zou betekenen dat je na aanschaf van die radio nooit meer je software op je telefoon zou mogen upgraden zelfs als Samsung dat aanbeveelt met het oog op beveiligingsrisico's die zijn opgelost? Lijkt me te absurd voor woorden.
Ben bang dat je me niet helemaal begrijpt. Ik had het niet over het flashen van je telefoon maar van je radio.
Vandaar mijn suggestie/vermoeden dat het wel geprobeerd is en de radio vervolgens "gebricked" is.
Het lukt ze dus niet de software er opnieuw in te zetten, waarom zou je de firmware van een radio er niet opnieuw in kunnen flashen ?Tsja, de software van de radio is vastgelopen en het lukt ze ook niet die opnieuw erin te zetten.
Vandaar mijn suggestie/vermoeden dat het wel geprobeerd is en de radio vervolgens "gebricked" is.
Waarom het niet lukt weet ik ook niet precies, maar dat het niet lukt is wel duidelijk want ze zijn er 3 uur mee bezig geweest. Dat was overigens wel gratis, dus dat was prima service. Na 3 uur en veel kontakt met hooftechnicus op het hoofdkantoor werd geconcludeerd dat de radio niet meer te repareren was.bprosman schreef:Ben bang dat je me niet helemaal begrijpt. Ik had het niet over het flashen van je telefoon maar van je radio.Het lukt ze dus niet de software er opnieuw in te zetten, waarom zou je de firmware van een radio er niet opnieuw in kunnen flashen ?Tsja, de software van de radio is vastgelopen en het lukt ze ook niet die opnieuw erin te zetten.
Al eens Gegoogled op het type radio ?
Ja, uiteraard, wel veel problemen met het leggen van de verbinding, vooral ook bij de S3 (opvolger van de S2), maar nog nooit dat de radio helemaal kapot gaat. Dat bepaalde functies van de bluetooth niet werken vind ik acceptabel. Dat de blootooth pairing de radio kan slopen niet.bprosman schreef:Al eens Gegoogled op het type radio ?
Vandaag bericht gehad van Renault Nederland. Ze erkennen dat het niet zo hoort te zijn dat een radio hierdoor kapot gaat en nemen alle kosten van vervanging op zich. Dat is nou eens perfecte service.
Zo zie je maar, een beetje doorzetten, netjes blijven en goede argumenten gebruiken en je komt een heel eind.
Zo zie je maar, een beetje doorzetten, netjes blijven en goede argumenten gebruiken en je komt een heel eind.
Blijkbaar is er toch wel iets mis met de software update. Bij mij is het probleem sinds de update dat er wel een verbinding wordt gemaakt maar deze na ong 30 sec automatisch wordt verbroken. Vervoglens wordt na ong 10 sec weer een verbindg gemaakt en ook deze wordt na 30 sec weer verbroken.
Zo gaat dit continue en is er geen telefoonverbinding op te bouwen, want na de verbinding duurt het nog ong 20 sec voor het adresbezoek ter beschikking is.
Zo gaat dit continue en is er geen telefoonverbinding op te bouwen, want na de verbinding duurt het nog ong 20 sec voor het adresbezoek ter beschikking is.