LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] XS4All ADSL over ISDN: jarenlang te duur produkt gefactureer

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
rbwrdr

XS4All ADSL over ISDN: jarenlang te duur produkt gefactureer

Ongelezen bericht door rbwrdr »

Heeft u al langere tijd een XS4All ADSL verbinding op een ISDN lijn? Controleer dan of u niet veel te veel betaalt.

Medio 2008 was het product "Internet Lite" nodig voor een ADSL verbinding die de maximale ADSL snelheid over een ISDN lijn bood: 8Mbps/1Mbps. Kosten: EUR 40/mnd.

Het blijkt nu dat XS4All in april 2010 haar productportfolio heeft gewijzigd: 8/1 werd voortaan "ADSL start" genoemd, en onder de noemer ADSL lite ging men hogere snelheden leveren, beginnend met 16Mbps en op dit moment 40Mbps/4Mbps. Echter, men is mij nooit hogere snelheden gaan leveren, het geleverde produkt is altijd 8Mbps/1Mbps gebleven. Immers, dat is hier het hoogst haalbare.

Je zou verwachten dat XS4All dan vanaf dat moment het produkt factureert dat men ook levert. En dat is wat men vanaf dat moment "ADSL start" noemde. Toch bleef XS4All mij altijd "ADSL Lite" factureren, een 25% duurder produkt, ondanks dat men dat helemaal niet kon leveren. Ook heeft men mij nooit op de hoogte gesteld van de produktwijzigingen. Op zijn minst niet netjes te noemen. Je zou verwachten dat zij proactief zorgen dat daar waar een sneller produkt niet geleverd kan worden men automatisch ook het produkt factureert wat dan wel geleverd wordt.

Je zou ook verwachten dat XS4All, nu ik hier achter ben gekomen, alsnog met terugwerkende kracht e.e.a. aanpast en excuses aanbiedt. Niets is minder waar. Men wil "coulant" zijn en het verschil over drie maanden verrekenen. Let wel: er is een periode van 35 maanden EUR 10/mnd te veel gefactureerd voor een produkt dat nooit geleverd is. Dus EUR 350, en men biedt aan om EUR 30 te verrekenen.

Heeft u ook ADSL over ISDN (met maximaal 8Mbps/1Mbps snelheid) en betaalt u meer dan EUR 30/mnd? Dan betaalt u te veel en is stap 1 om direct administratief over te stappen naar het goedkopere produkt. Stap 2 is het te veel betaalde terug te claimen. Aangezien ik geen gehoor vind bij XS4All en een bedrag van ca EUR 350 te weinig is om alleen naar de rechter te stappen zoek ik lotgenoten. Samen staan we sterker en kunnen we wellicht wel iets bereiken bij XS4All.

Helaas snijdt XS4All zichzelf met haar reactie jegens mij sowieso in de vingers. Ik overwoog over te stappen naar een glasvezelverbinding van XS4All, dat was ook de reden dat ik inlogde en te zien kreeg dat ik momenteel betaalde voor een 40Mbps verbinding. Maar dat overstappen gaan we dus nu voorlopig maar even niet doen en zeker niet naar XS4All. En zo raakt men dus een klant kwijt die al meer dan 10 jaar tevreden klant was.

sadfly

Re: XS4All ADSL over ISDN: jarenlang te duur produkt gefactureer

Ongelezen bericht door sadfly »

Het is vrij simpel bij adsl heb ik npog nooit gezien dat je gratis een snelheids verhoging krijgt.
ALs je meer snelheid wilt moet je nieuw contract afsluiten. En xs4all is toch al een naam die hier op de zwarte lijst staat. nooit meer !

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Het is vrij simpel bij adsl heb ik npog nooit gezien dat je gratis een snelheids verhoging krijgt.
Dat is bij xs4all echt meermaals gebeurd. Ik begon meen ik met 2 of 4 Mb/s.
Na de laatste verhoging kreeg ik 16Mb/s, echter door mijn afstand tot centrale haal ik dat toch niet en heb ik contract terug laten zetten naar circa 10Mb/s. Met lagere maandelijkse kosten...
Ook heeft men mij nooit op de hoogte gesteld van de produktwijzigingen.
Ik kreeg altijd een brief hierover.

rbwrdr

16again schreef:
Dat is bij xs4all echt meermaals gebeurd. Ik begon meen ik met 2 of 4 Mb/s.
Na de laatste verhoging kreeg ik 16Mb/s, echter door mijn afstand tot centrale haal ik dat toch niet en heb ik contract terug laten zetten naar circa 10Mb/s. Met lagere maandelijkse kosten...
Ook heeft men mij nooit op de hoogte gesteld van de produktwijzigingen.
Ik kreeg altijd een brief hierover.
Een brief heb ik nooit gehad, wellicht ook omdat er dus nooit iets is aangepast.

Het verschil met jouw verhoging is dat die technisch ook uitvoerbaar was op een analoge lijn. Dat de afstand uiteindelijk te groot was en er dus in feite geen merkbaar verschil was is een tweede.

Over mijn ISDN lijn was meer snelheid gewoon helemaal niet mogelijk en men heeft technisch dan ook niets gewijzigd. Er is dus niet, zoals bij jou, een poging gedaan om een hogere snelheid te leveren. Men heeft zich gewoon stilgehouden en is het duurdere produkt blijven factureren, terwijl er technisch in het geheel niets gewijzigd is. En dus niet omdat de afstand te groot zou zijn en daardoor de snelheid niet gehaald zou worden (die afstand is minder dan een kilometer overigens), maar simpelweg doordat het een ISDN lijn is en meer gewoon niet kan.

En daar zit dus met name het issue. Als men een brief zou hebben gestuurd dan was ik natuurlijk direct teruggestapt. Het was netjes geweest als men dat zelf had gedaan. Maar je kunt niet drie jaar lang een duurder produkt blijven factureren en in werkelijkheid het goedkopere produkt leveren.

joep873

Ongelezen bericht door joep873 »

rbwrdr schreef: En daar zit dus met name het issue. Als men een brief zou hebben gestuurd dan was ik natuurlijk direct teruggestapt. Het was netjes geweest als men dat zelf had gedaan. Maar je kunt niet drie jaar lang een duurder produkt blijven factureren en in werkelijkheid het goedkopere produkt leveren.
Het vervelende is dat je wel al tijd de snelheid hebt gekregen waarvoor je ooit hebt gekozen tegen de afgesproken prijs (met misschien wat inflatiecorrecte), dus formeel heb je geen poot om op te staan.

Ik kan me herinneren dat in die tijd op de diverse fora dit onderwerp ook nogal eens aan de orde kwam, dus ik denk dat de meeste betroffen klanten in de loop van 2010 wel hebben doorgekregen dat ze belazerd werden, en hun maatregelen hebben genomen. Ik was er zelf ook zoeen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsja, tis vrij normale (maar absurde) praktijk in telecom land om de klant niet te informeren als je eigenlijk een te duur product afneemt. Ze scharen zich gewoon achter de voorwaarden, dat er een contract is waarin zij een bepaalde snelheid leveren, en dat blijft zo tot je aan de bel trekt. Als het hun uitkomt is contract contract, andersom is veel lastiger.

Overigens werkt het soms ook in je voordeel: internet op je mobiel is tegenwoordig duurder en beperkter dan vroeger, maar omdat je contract doorloopt moeten ze het tegen de oude voorwaarden leveren. Wel mogen ze een inflatiecorrectie doorvoeren.

rbwrdr

olaf79 schreef:Tsja, tis vrij normale (maar absurde) praktijk in telecom land om de klant niet te informeren als je eigenlijk een te duur product afneemt. Ze scharen zich gewoon achter de voorwaarden, dat er een contract is waarin zij een bepaalde snelheid leveren, en dat blijft zo tot je aan de bel trekt. Als het hun uitkomt is contract contract, andersom is veel lastiger.

Overigens werkt het soms ook in je voordeel: internet op je mobiel is tegenwoordig duurder en beperkter dan vroeger, maar omdat je contract doorloopt moeten ze het tegen de oude voorwaarden leveren. Wel mogen ze een inflatiecorrectie doorvoeren.
Het is toch niet helemaal zo. Wat T-Mobile bijvoorbeeld doet is echt hetzelfde produkt blijven leveren - zelfde voorwaarden, zelfde tarief, ook wanneer die voorwaarden gunstiger zijn dan de huidige voorwaarden (zo heb ik nog een abbonement waarbij het beltegoed onbeperkt houdbaar is, zoals het hoort). Maar XS4All doet dat niet, zij leveren alleen maar het huidige produktaanbod. Volgens de eigen website, ingelogd onder "Mijn XS4All, is dat in mijn geval een 40Mbps verbinding.

Maar dat klopt dus helemaal niet. Technisch levert men niets meer of minder dan 5 jaar geleden, namelijk die 8Mbps/1Mbps verbinding. Men heeft ook nooit de moeite genomen om mij te informeren dat al die upgrades helemaal niet mogelijk waren. En daar wringt het. Daarmee zou je in feite kunnen stellen dat er sprake is van wanprestatie - immers, conform haar eigen voorwaarden claimt XS4All een 40Mbps verbinding te leveren maar zij levert slechts 8Mbps/1Mbps.

Als die upgrades /wel/ daadwerkelijk waren uitgevoerd had ik dat zeker gemerkt en was dat een trigger geweest om actie te ondernemen. Naar aanleiding daarvan de beslissing kunnen nemen om terug te stappen naar een langzamere verbinding. Ook als XS4All mij had geinformeerd over de "upgrades" die men uit ging voeren (maar dus in mijn geval technisch nooit heeft gedaan) dan had ik die beslissing kunnen nemen. Maar in dit geval heeft XS4All dat simpelweg verzwegen en is stilletjes blijven factureren. Dat is mijns inziens echt absoluut niet netjes en ik vraag me af of dit wel helemaal waterdicht is vanuit XS4All beredeneerd.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Tsja, tis vrij normale (maar absurde) praktijk in telecom land om de klant niet te informeren als je eigenlijk een te duur product afneemt
Dan zou je dus moeten blijven overstappen, zodra techniek voortschrijdt of prijzen dalen.
In mijn beleving geldt dit juist niet voor xs4all. Voor zover ik weet werden klanten geinformeerd , dat hun snelheid verhoogd werd. (ook omzetting naar oude snelheid met lager tarief was mogelijk)
google maar op: brief xs4all snelheidsverhoging
Opmerkelijk dat TS zo'n brief niet gehad heeft....al weet niemand dat na 3 jaar nog zeker.

joep873

rbwrdr schreef:Als die upgrades /wel/ daadwerkelijk waren uitgevoerd had ik dat zeker gemerkt en was dat een trigger geweest om actie te ondernemen. Naar aanleiding daarvan de beslissing kunnen nemen om terug te stappen naar een langzamere verbinding. Ook als XS4All mij had geinformeerd over de "upgrades" die men uit ging voeren (maar dus in mijn geval technisch nooit heeft gedaan) dan had ik die beslissing kunnen nemen. Maar in dit geval heeft XS4All dat simpelweg verzwegen en is stilletjes blijven factureren.
Nou moet je ook weer niet overdrijven. Ze hebben heel uitgebreid aangekondigd dat de meeste klanten een snelheidsverhoging zouden krijgen, en dat de klanten bij wie dat niet mogelijk was naar een goedkoper abonnement zouden kunnen.
Wat je ze wel kunt verwijten is dat ze daarna, toen ze eenmaal wisten wie die klanten waren, stilletjes gingen zitten wachten tot die klanten zelf gingen bellen, in plaats van ze nog een berichtje te sturen of automatisch een goedkoper abonnement te geven.

rbwrdr

joep873 schreef:Nou moet je ook weer niet overdrijven. Ze hebben heel uitgebreid aangekondigd dat de meeste klanten een snelheidsverhoging zouden krijgen, en dat de klanten bij wie dat niet mogelijk was naar een goedkoper abonnement zouden kunnen.
Wat je ze wel kunt verwijten is dat ze daarna, toen ze eenmaal wisten wie die klanten waren, stilletjes gingen zitten wachten tot die klanten zelf gingen bellen, in plaats van ze nog een berichtje te sturen of automatisch een goedkoper abonnement te geven.
"Uitgebreid aangekondigd"? Ze sturen me elke maand een factuur en ik heb zojuist het mapje doorgenomen, maar daar staat niets, en dan ook echt niets op. Dus ik weet niet wat jij uitgebreid aankondigen noemt, maar een briefje bij of een vermelding op de factuur lijkt me dan wel het minste.

joep873

rbwrdr schreef:Dus ik weet niet wat jij uitgebreid aankondigen noemt, maar een briefje bij of een vermelding op de factuur lijkt me dan wel het minste.
Ik vraag me juist af hoe iemand het gemist kan hebben. Een brief eind november 2009, een nieuwsbrief zoals deze; de website stond er indertijd vol mee... Daarnaast kwam het op allerlei fora nog aan de orde, bijvoorbeeld hier.
Zoals hierboven ook al staat: google maar eens op "brief xs4all snelheidsverhoging" om herinneringen op te halen.

rbwrdr

joep873 schreef:
rbwrdr schreef:Dus ik weet niet wat jij uitgebreid aankondigen noemt, maar een briefje bij of een vermelding op de factuur lijkt me dan wel het minste.
Ik vraag me juist af hoe iemand het gemist kan hebben. Een brief eind november 2009, een nieuwsbrief zoals deze; de website stond er indertijd vol mee... Daarnaast kwam het op allerlei fora nog aan de orde, bijvoorbeeld hier.
Zoals hierboven ook al staat: google maar eens op "brief xs4all snelheidsverhoging" om herinneringen op te halen.
En dus zou iedere klant maar actief fora moeten lezen, actief op websites kijken of geabboneerd zijn op nieuwsbrieven? Dat is de omgekeerde wereld. Ik heb in de afgelopen 4 jaar ca 4 e-mails van XS4All ontvangen. Allen gingen over andere zaken (BTW verhoging, wijziging algemene voorwaarden en nog iets). Maar volledig stilzwijgen hierover. Terwijl er elke maand een factuur op de deurmat valt en daar prima een melding bij/op had gekund. En natuurlijk niet zomaar een produkt factureren dat je niet levert en ook niet kunt leveren, want dat blijft hier het probleem, de rest is niet relevant.

joep873

rbwrdr schreef: En dus zou iedere klant maar actief fora moeten lezen, actief op websites kijken of geabboneerd zijn op nieuwsbrieven?
Van mij niet hoor.
En hoe ga je het nu oplossen?

Gesloten