LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Thijs Op het Roodt
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2013 12:37

Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door Thijs Op het Roodt »

Werkloos, zoals zovelen in Nederland.
Snel weer aan de bak.
En ja hoor, het lukt ook nog.
Het zijn wel nul uren contracten, maar toch.
Nu had ik recht op 2 jaar ww.
Ik ben na een paar maanden gestart met een baan die gemiddeld 10 uur per week werken is.
In november vorig jaar heb ik nog een tweede baan erbij die gemiddeld 12 uur per week werken is.
Op 19 december 2013 zou 52 weken aan een gesloten werkloos zijn geweest.
Je moet dan komen opdraven bij het UWV, want er verandert zoveel voor jou. En zeg dat wel!
Wanneer je een baan aanneemt na 52 weken werkloosheid en die verdient minder dan je ww uitkering, dan zal het UWV het tekort aanvullen.
Nu ben ik dus geen 52 weken achter elkaar werkloos en nu worden mij de gewerkte uren gekort.
Laten wij een fictief voorbeeld geven:
In de ww krijg ik € 12,00 per uur.
Ik ga na de 52 weken beginnen met gemiddeld 10 uur in de week, waar ik € 10,00 verdien.
Het UWV zal mij dan € 2,00 per gewerkt uur aanvullen en ik mag nog 30% van mijn verdiende loon houden.
Nu ben ik geen 52 weken achter elkaar werkloos.
Nu kort het UWV mij 10 uur op mijn ww uitkering.
En als klap op de vuurpijl: Ik heb een ww uitkering voor 32 uur.
Wanneer ik 27 uur of meer en minder dan 32 uur werk in de betreffende periode, betalen zij mij de uren tot en met 32 uur NIET meer uit.
Dus mijn advies: Ga niet aan de slag wanneer je langer dan een jaar een ww uitkering hebt.
Hierover heb ik alle politieke partijen een e-mail gestuurd.
Maar je kunt net zo goed een mail naar blinde/dove sturen.
Er zijn zelfs partijen die zich nog niet eens de moeite nemen om te antwoorden.
En die antwoorden, doen het op een zo'n onbevredigende manier.
Je vraagt je af, waarvoor je hun betaalt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door ciske »

Dus mijn advies: Ga niet aan de slag wanneer je langer dan een jaar een ww uitkering hebt
Je kan beter op je krent blijven zitten?? Dom advies.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door vroem »

Je kan het ook positief bekijken, je hebt nu je gedeeltelijk aan het werk bent meer kans om (meer) werk te krijgen dan iemand die thuis blijft zitten....
Zeker in deze tijd is een dergeljke opstap die anderen niet hebben onbetaalbaar, lijkt mij tenminste.
Je kan ook denken liever lui dan moe waardoor je straks van ww de bijstand inglijdt.
Lijkt mij persoonlijk eigenlijk een makkelijke keus.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door sjohie »

Thijs Op het Roodt schreef:Werkloos, zoals zovelen in Nederland.
Snel weer aan de bak.
En ja hoor, het lukt ook nog.
Het zijn wel nul uren contracten, maar toch.
Nu had ik recht op 2 jaar ww.
Ik ben na een paar maanden gestart met een baan die gemiddeld 10 uur per week werken is.
In november vorig jaar heb ik nog een tweede baan erbij die gemiddeld 12 uur per week werken is.
Op 19 december 2013 zou 52 weken aan een gesloten werkloos zijn geweest.
Je moet dan komen opdraven bij het UWV, want er verandert zoveel voor jou. En zeg dat wel!
Wanneer je een baan aanneemt na 52 weken werkloosheid en die verdient minder dan je ww uitkering, dan zal het UWV het tekort aanvullen.
Nu ben ik dus geen 52 weken achter elkaar werkloos en nu worden mij de gewerkte uren gekort.
Laten wij een fictief voorbeeld geven:
In de ww krijg ik € 12,00 per uur.
Ik ga na de 52 weken beginnen met gemiddeld 10 uur in de week, waar ik € 10,00 verdien.
Het UWV zal mij dan € 2,00 per gewerkt uur aanvullen en ik mag nog 30% van mijn verdiende loon houden.
Nu ben ik geen 52 weken achter elkaar werkloos.
Nu kort het UWV mij 10 uur op mijn ww uitkering.
En als klap op de vuurpijl: Ik heb een ww uitkering voor 32 uur.
Wanneer ik 27 uur of meer en minder dan 32 uur werk in de betreffende periode, betalen zij mij de uren tot en met 32 uur NIET meer uit.
Dus mijn advies: Ga niet aan de slag wanneer je langer dan een jaar een ww uitkering hebt.
Hierover heb ik alle politieke partijen een e-mail gestuurd.
Maar je kunt net zo goed een mail naar blinde/dove sturen.
Er zijn zelfs partijen die zich nog niet eens de moeite nemen om te antwoorden.
En die antwoorden, doen het op een zo'n onbevredigende manier.
Je vraagt je af, waarvoor je hun betaalt.
Jammer dat je hieruit niet een drive en motivatie kan destilleren om dit zélf te verbeteren, maar er voor kiest om achterover hangend in je sociale hangmat je gal te spuwen.

Het hele idee van de WW is dat het tijdelijk is, en dat er een zekere motivatie van uit gaat om jezelf te verbeteren/een baan te zoeken, zodat je het helemaal niet meer nodig hebt. Het is in ieder geval in geest, niet bedoelt om voor de maximale 2 jaar van te genieten, omdat je "er voor betaalt".

witte angora
Berichten: 31987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door witte angora »

Thijs Op het Roodt schreef:Werkloos, zoals zovelen in Nederland.

Dus mijn advies: Ga niet aan de slag wanneer je langer dan een jaar een ww uitkering hebt.
Zeer goed advies, echt.

Want weet je wat er dan gebeurt? Je zult hoe dan ook iedere week moeten solliciteren namelijk. En als je een baan kunt krijgen, ben je verplicht om dat aan te nemen. Doe je dat niet, dan wordt je helemaal de uitkering uitgeknikkerd.

Een zeer goed advies dus, ik hoop dat velen dat opvolgen, zodat velen de WW worden uitgeknikkerd, of ze nu wel of geen werk hebben. Scheelt de UWV, en daarmee de maatschappij, een hoop centen namelijk.

Snappie waar je nu mee bezig bent? :idea:

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door Rim69 »

Thijs Op het Roodt schreef: Dus mijn advies: Ga niet aan de slag wanneer je langer dan een jaar een ww uitkering hebt.
Beetje oliedom advies, want juist na een jaar WW verandert de manier van verrekenen van inkomsten. Het eerste jaar WW wordt er gekeken naar uren dat je werkt. Het tweede jaar WW wordt er gekeken naar wat je daadwerkelijk verdient.

Dus hou je adviezen maar voor je.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door langste adem »

Thijs Op het Roodt schreef:
Werkloos, zoals zovelen in Nederland.

Dus mijn advies: Ga niet aan de slag wanneer je langer dan een jaar een ww uitkering hebt.
Dit lijkt me inderdaad niet de juiste houding. Het klinkt hetzelfde als iemand uit de bijstand die zegt : ik ga niet werken omdat ik dan minder huurtoeslag/zorgtoeslag/ kwijtschelding enzovoorts krijg , waardoor ik er dan maar een paar tientjes per maand op vooruit ga, maar daar wel dan iedere dag voor vroeg op moet staan.

Vat dit niet al te persoonlijk op hoor. Het is vervelend dat je werkloos geworden bent, en ik kan me voorstellen dat de prikkel voor jou om te gaan werken op deze manier niet echt groot is, financieel gezien. Iedereen rekent toch de situatie voor zichzelf uit.

Maar besef ook dat de WW ook niet eeuwig is, op een gegeven moment zal je in de bijstand komen en dan krijg je echt geen 12 euro per uur meer.
En ik ben het met de voorgaande reacties eens dat een nieuwe werkgever eerder iemand zal aannemen die een baan heeft, dan dat hij iemand aanneemt die langdurig werkeloos is.

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

Waarom zou je jezelf nog langer laten gebruiken door een werk-gever terwijl je (met een beetje hulp) zelf je eigen inkomstenbron kan cree-eren?

Dit lijkt me De ideale motivatie om eens lekker voor jezelf te beginnen en je eigen bedrijf op te starten! Daar de rollen om , dan ben je niet meer afhankelijk van een overheid en een UWV.

"Become the change you want to see in this world" - Gandhi

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door kiz »

Tja, iedereen heeft z'n oordeel over "mentaliteit" al weer klaar... maar wat TS bedoelt te zeggen is dit:
ben je korter dan 52 weken werkloos, dan kort het UWV je gewerkte uren.
ben je langer dan 52 weken werkloos, dan kort het UWV het inkomen dat je met werk hebt verdiend.

Ik heb het voorbeeld van TS even nagerekend.
Bij een WW van € 12 per uur is je uitkering € 1664 per maand voor 32u per week.
WW is 70% van het laatstverdiende inkomen, het inkomen vóór WW was dan € 2377.
De WW is dus € 713 per maand minder dan het laatstverdiende salaris.

Nu gaat TS (binnen 52 weken) 10u werken voor € 10 per uur, dat is € 433 per maand
UWV kort 10u WW en TS krijgt dus voor 22u WW, is € 1144 + € 433 = € 1577 per maand.
De 10u werk levert TS dus een extra inkomstenverlies op van € 87

Als TS (binnen 52 weken) een baan accepteert van 27u per week à € 10 per uur, dan stelt het UWV dat hij "minder dan 5u per week" werkloos is en beëindigt de uitkering.
TS verdient dan € 1170 per maand, inkomstenverlies t.o.v. de WW-uitkering is € 494.
Dat is zelfs lager dan de bijstandsnorm, dus TS zal dan als "beloning" voor zijn inspanningen aanvullende bijstand moeten aanvragen.
Dat kan de bedoeling toch niet zijn?

Als TS dezelfde baan ná 52 weken werkloosheid accepteert, wordt het verdiende inkomen gekort; het UWV vult de uitkering dan aan tot de € 1664 waar recht op bestond tijdens het eerste jaar werkloosheid.

Een werkwillige met (volgens velen hier) de "juiste" mentaliteit wordt financieel keihard afgestraft als hij binnen het jaar voor minder (loon) dan de uitkering aan het werk gaat.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door crazyme »

Een werkwillige met (volgens velen hier) de "juiste" mentaliteit wordt financieel keihard afgestraft als hij binnen het jaar voor minder (loon) dan de uitkering aan het werk gaat.
Dan is de uitkering dus te hoog.

witte angora
Berichten: 31987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:
Een werkwillige met (volgens velen hier) de "juiste" mentaliteit wordt financieel keihard afgestraft als hij binnen het jaar voor minder (loon) dan de uitkering aan het werk gaat.
Dan is de uitkering dus te hoog.
Of het nieuwe inkomen te laag.

Daarbij, iemand die 27 uur werkt krijgt logischerwijze van de werkgever het loon dat bij dat aantal uren hoort. Het is inderdaad sneu dat je dan de 'rest' uitkering verliest, omdat je minder dan 5 uur per week werkloos bent. Maar er zullen nu eenmaal grenzen gesteld moeten worden.

Het lijkt me echter zeer onwaarschijnlijk dat iedereen in een dergelijke situatie komt te zitten. Veel mensen werken full-time, en als ze zonder werk komen, zoeken ze een full-time baan terug. In deze gevallen zal dit veel minder spelen.

De algemene oproep om geen werk aan te nemen bij een WW uitkering langer dan een jaar is me veel te kort door de bocht. Slechts in specifieke situaties, zoals in het geval van de TS, zal het inderdaad nadelig uitpakken. Maar in de meeste gevallen gaan mensen er heus wel op vooruit vergeleken met de uitkering, temeer omdat de WW dus 70% van het laatste inkomen was.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door olaf79 »

Thijs Op het Roodt schreef:Dus mijn advies: Ga niet aan de slag wanneer je langer dan een jaar een ww uitkering hebt.
Mijn advies voor iedereen die constant denkt recht te hebben op onbeperkte voorraden gemeenschapsgeld: wees blij dat je een uitkering krijgt. Ga werken voor je uitkering. Er is genoeg te doen, plantsoen vegen, koffie schenken in het bejaarden tehuis, bowlen met Willem en Maxima (zijn zij ook van de straat)
Hierover heb ik alle politieke partijen een e-mail gestuurd.
Maar je kunt net zo goed een mail naar blinde/dove sturen.
Er zijn zelfs partijen die zich nog niet eens de moeite nemen om te antwoorden.
En die antwoorden, doen het op een zo'n onbevredigende manier.
Je vraagt je af, waarvoor je hun betaalt.
PP krijgen jaarlijks duizende emails en over zulke onzinnige onderwerpen kunnen ze niet iedereen gaan antwoorden. Overigens kan een blinde prima email lezen. Er zijn daarvoor mooie apparaatjes op de markt die de email omzetten en voorlezen. Overigens als werkeloze, betaal jij helemaal niks, en hoewel communicatie met burgers zeker beter kan, zijn dit tenminste mensen die werken voor hun centen! :twisted:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door ciske »

PP krijgen jaarlijks duizende emails en over zulke onzinnige onderwerpen kunnen ze niet iedereen gaan antwoorden
Zou best kunnen, maar de politiek maakt er zelf anders een zootje van.

Ben het niet eens met de instelling van TS, maar gezien zijn/haar andere topic begrijp ik hem/haar wel iets.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door Rim69 »

kiz schreef: Een werkwillige met (volgens velen hier) de "juiste" mentaliteit wordt financieel keihard afgestraft als hij binnen het jaar voor minder (loon) dan de uitkering aan het werk gaat.
Dus is het precies zoals ik zeg en is het financieel gunstiger om juist pas NA een jaar aan het werk te gaan en niet zoals TS beweert om het dan njuist niet te doen..

Het is het huidige stelsel waarin ze er van uit gaan dat jij het eerste jaar nog in staat moet zijn om een baan op jouw eigen niveau te vinden. Dat is ook wat ze van je eisen. Als dat in een jaar niet lukt, dan gaan ze van je eisen dat je een baam vind. Punt. Zelfs tomatenplukker is dan een optie. Omdat je dan geacht wordt ook onder je niveau te werken, wordt je inkomen dan nog aangevuld tot de hoogte van je WW.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als de ww uitkering geheel wordt afgschaft is het altijd voordeliger om werk aan te nemen.

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

kiz schreef:Tja, iedereen heeft z'n oordeel over "mentaliteit" al weer klaar... maar wat TS bedoelt te zeggen is dit:
ben je korter dan 52 weken werkloos, dan kort het UWV je gewerkte uren.
ben je langer dan 52 weken werkloos, dan kort het UWV het inkomen dat je met werk hebt verdiend.

Ik heb het voorbeeld van TS even nagerekend.
Bij een WW van € 12 per uur is je uitkering € 1664 per maand voor 32u per week.
WW is 70% van het laatstverdiende inkomen, het inkomen vóór WW was dan € 2377.
De WW is dus € 713 per maand minder dan het laatstverdiende salaris.

Nu gaat TS (binnen 52 weken) 10u werken voor € 10 per uur, dat is € 433 per maand
UWV kort 10u WW en TS krijgt dus voor 22u WW, is € 1144 + € 433 = € 1577 per maand.
De 10u werk levert TS dus een extra inkomstenverlies op van € 87

Als TS (binnen 52 weken) een baan accepteert van 27u per week à € 10 per uur, dan stelt het UWV dat hij "minder dan 5u per week" werkloos is en beëindigt de uitkering.
TS verdient dan € 1170 per maand, inkomstenverlies t.o.v. de WW-uitkering is € 494.
Dat is zelfs lager dan de bijstandsnorm, dus TS zal dan als "beloning" voor zijn inspanningen aanvullende bijstand moeten aanvragen.
Dat kan de bedoeling toch niet zijn?

Als TS dezelfde baan ná 52 weken werkloosheid accepteert, wordt het verdiende inkomen gekort; het UWV vult de uitkering dan aan tot de € 1664 waar recht op bestond tijdens het eerste jaar werkloosheid.

Een werkwillige met (volgens velen hier) de "juiste" mentaliteit wordt financieel keihard afgestraft als hij binnen het jaar voor minder (loon) dan de uitkering aan het werk gaat.
Kijk heldere rekenvoorbeelden, en feiten, daar word ik blij van.
Vraag: Waar haal je deze kennis vandaan Kiz? en is die voor iedereen toegangelijk?

Jane Doe
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 aug 2012 19:46

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door Jane Doe »

Kiz heeft voor 100% gelijk. En die cynische borrelpraat van sommigen is leuk voor feestjes na de nodige alchoholische consumpties, het staat heel ver af van de realiteit.

De WW daar hebben we altijd zelf premie voor betaald. Kom je inde WW is dat gewoon een recht.

Mensen die gedeeltelijk gaan werken moeten daarvoor niet gekort worden. Dat is het enige wat TS wil zeggen. Het is gewoon belachelijk dat je meer geld krijgt door op je krent te zitten dan door te gaan werken.

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

Jane Doe schreef:De WW daar hebben we altijd zelf premie voor betaald. Kom je inde WW is dat gewoon een recht.
Jammer dat - wat iemand terugkrijgt voor dit recht - steeds magerder word in de loop der jaren, en steeds verder uitgekleed word. Vroeger deed het UWV een oprechte poging om "als burg van werk naar werk" te dienen. Tegenwoordig is het meer een demotivatie en regsitratie kantoor van het ministerie van economische zaken. Ik vraag me dan ook serieus af of het dan oon niet billik, gerechtigd is om voor deze vorm van "service / dienstverlening" MINDER af te gaan betalen??

Of beter nog: Kan Tros Radar hier eens een neutraal, objectief, grondig onderzoek over gaan doen:
De kwaliteit van het UWV in deze geheel en reintegratie begeleiding in het bijzonder?
Jane Doe schreef:Het is gewoon belachelijk dat je meer geld krijgt door op je krent te zitten dan door te gaan werken.
Juiste observatie en eigenlijk best vreemd he? Aan de ene kant schreeuwt de regeing moord en brand voor een betere economie, maar met dit soort zaken stimuleren ze dit totaal niet?

Of zou het politieke poppenkast circus in Den Haag een geheime (Bilderberg) agenda dienen, om de - eens solide - hollandse economie , heel stelselmatig en bewust naar de kl*te te helpen?? (ten koste van bijv het Heilige Europa en de ECB)?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door puma73 »

en daar komen de complottheorieen weer uit de kast

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:
crazyme schreef:
Een werkwillige met (volgens velen hier) de "juiste" mentaliteit wordt financieel keihard afgestraft als hij binnen het jaar voor minder (loon) dan de uitkering aan het werk gaat.
Dan is de uitkering dus te hoog.
Of het nieuwe inkomen te laag.
Als je na ontslag iets nieuws gaat doen op een ander (lager) niveau is het nieuwe inkomen niet te laag. En je moet maar zo denken: iedere euro die je zelf verdient is beter dan de euro's die je krijgt. Van blijven hangen in een uitkering is nog nooit iemand beter geworden. Ik zou liever 1500 euro zelf verdienen dan 1600 euro krijgen en de hele dag op de bank moeten hangen (en verplicht worden om mijn sollicitatiequotum te halen).

Gesloten