LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overstap naar andere energieleverancier
-
Overstap naar andere energieleverancier
Hallo,
Wij zitten met een vraag waar we niet uit komen. Onlangs zijn wij overgestapt naar een andere energieleverancier. We zaten bij ENECO en nu bij de Nederlandse Energie Maatschappij. Dit kwam eigenlijk doordat we via de ANWB via e-mail op de hoogte zijn gebracht. Nu krijgen we bij de Nederlandse Energie Maatschappij 360 euro terug bij de eerste jaarafrekening. De tarieven zijn zowat gelijk bij deze leveranciers maar omdat we dus die 360 euro terugkrijgen leek ons dit een goed aanbod.
Waar we niet bij stil hebben gestaan is dat we bij onze oude leverancier 370 euro bij moeten betalen nu de eindafrekening opgemaakt is. Dat komt omdat normaal gesproken de jaarafrekening in okt/nov plaats vindt en wij nu in maart overgestapt zijn. Het bedrag wat je maandelijks betaald is een gemiddelde over een jaar genomen. Nu stappen we tussentijds over en hebben net de winter, waar je dus de meeste energie verbruikt, gehad.
We hebben het gevoel dat we nu geen enkel voordeel hebben.
- We betalen nu 370 euro extra tijdens eindafrekening (werkelijke energiekosten afgelopen 6 maanden)
- We betalen hetzelfde maandbedrag p/mnd komend jaar
- Na een jaar krijgen we 360 euro terug na de eerste jaarafrekening
Waar zit nu ons voordeel?
Ik hoop dat iemand ons kan helpen.
Bij voorbaat dank,
Heino
Wij zitten met een vraag waar we niet uit komen. Onlangs zijn wij overgestapt naar een andere energieleverancier. We zaten bij ENECO en nu bij de Nederlandse Energie Maatschappij. Dit kwam eigenlijk doordat we via de ANWB via e-mail op de hoogte zijn gebracht. Nu krijgen we bij de Nederlandse Energie Maatschappij 360 euro terug bij de eerste jaarafrekening. De tarieven zijn zowat gelijk bij deze leveranciers maar omdat we dus die 360 euro terugkrijgen leek ons dit een goed aanbod.
Waar we niet bij stil hebben gestaan is dat we bij onze oude leverancier 370 euro bij moeten betalen nu de eindafrekening opgemaakt is. Dat komt omdat normaal gesproken de jaarafrekening in okt/nov plaats vindt en wij nu in maart overgestapt zijn. Het bedrag wat je maandelijks betaald is een gemiddelde over een jaar genomen. Nu stappen we tussentijds over en hebben net de winter, waar je dus de meeste energie verbruikt, gehad.
- We betalen nu 370 euro extra tijdens eindafrekening (werkelijke energiekosten afgelopen 6 maanden)
Bij voorbaat dank,
Heino
-
Re: Overstap naar andere energieleverancier
De enige manier om antwoorden te vinden op je vragen is om te weten wat je precieze verbruik is en wat je tarieven zijn. Omdat niemand dat hier weet kan niemand je vraag beantwoorden.
Je kan beter eens kijken op bijvoorbeeld http://www.energieleveranciers.nl of http://www.energieprijzen.nl om te kijken hoe je geld kan besparen.
Als je elk jaar 200 tot 300 euro wil besparen, moet je elk jaar overstappen.
Je kan beter eens kijken op bijvoorbeeld http://www.energieleveranciers.nl of http://www.energieprijzen.nl om te kijken hoe je geld kan besparen.
Als je elk jaar 200 tot 300 euro wil besparen, moet je elk jaar overstappen.
Hoe dan ook heb je dus 360 euro korting. Want de lente en zomer komt bij de nieuwe leverancier ook gewoon (tenminste ik hoop dat het snel beter weer wordt ). Dus die gemiddelde prijs die je over het hele jaar betaald blijft van toepassing, alleen nu reken je tussentijds af waardoor de afrekening straks veel gunstiger uitkomt omdat je maandbedrag gebaseerd is op het hele jaar, maar je hebt al de helft betaald.
Hallo,
In dit geval maakt het volgens mij niets uit.
Als je piek en dal bij elkaar telt en dan deelt door 2 kom je op het zelfde bedrag uit als met één meter.
Het omslag punt ligt ongeveer op 40% nacht [dal] en 60% dag [piek].
Waarschijnlijk bent u vergeten om bij de acceptatie dag/nacht "uit" te vinken.
Stel dat u toch [heel] veel dag gebruikt en u heeft een normaal gebruik bent u volgens mij weinig meer kwijt als enkel meter.
In dit geval maakt het volgens mij niets uit.
Als je piek en dal bij elkaar telt en dan deelt door 2 kom je op het zelfde bedrag uit als met één meter.
Het omslag punt ligt ongeveer op 40% nacht [dal] en 60% dag [piek].
Waarschijnlijk bent u vergeten om bij de acceptatie dag/nacht "uit" te vinken.
Stel dat u toch [heel] veel dag gebruikt en u heeft een normaal gebruik bent u volgens mij weinig meer kwijt als enkel meter.
@Rim69, het is toch niet gezegd dat kleineheinoo een dag en nachtmeter heeft. Niet iedereen heeft dat; ik lees er tenminste niet over. (Hier zijn ook alleen maar enkele meters, dus geen dag/nacht).
Eigenlijk heel simpel. Je gaat nu de warmere periode tegemoet (hoop ik) en daardoor zul je van je voorschot, wat gebaseerd is op een jaarverbruik, het nodig terug krijgen. Je moet bij dit soort zaken niet op de korte termijn denken, maar op de lange termijn.kleineheino schreef:Hallo,
Onlangs zijn wij overgestapt naar een andere energieleverancier. We zaten bij ENECO en nu bij de Nederlandse Energie Maatschappij.
Bij voorbaat dank,
Heino
Ik hoor heel vaak, dat mensen zo blij zijn, omdat ze veel terug krijgen als ze de jaarafrekening krijgen. Maar vraag eens, wat het bedrag van die jaarafrekening nu eigenlijk was. Er zullen er maar weinig zijn, die je dat kunnen vertellen, terwijl het daarom gaat.
@dirkie, de reden dat ik altijd een behoorlijke som terug krijg is simpel: ik betaal expres een veel hoger maandbedrag dan mijn verbruik is (dat mag via mijn energieleverancier), want dit is voor mij de enige manier om "te sparen". Tja, ben niet van de "potjes".
Sparen via de energie leverancier is volgens niet de beste/enige oplossing, maar daar gaat dit onderwerp niet over.....tenormin schreef:@dirkie, de reden dat ik altijd een behoorlijke som terug krijg is simpel: ik betaal expres een veel hoger maandbedrag dan mijn verbruik is (dat mag via mijn energieleverancier), want dit is voor mij de enige manier om "te sparen". Tja, ben niet van de "potjes".
U hebt geen voordeel. Ht is het kip en ei verhaal.
Bij de ene leverancier krijgt u een bonus, bij de ander raakt u diezelfde bonus weer kwijt omdat u een boete moet betalen mbt vroegtijdig opzeggen,dus niet uitdienen van uw contracten. (Tussentijdse opzegvergoeding)
Ten aanzien van uw verbruik en betalingen maakt het niets uit. Is ook het kip en ei verhaal. Zeker als de eenheidsprijzen van de producten weinig uitmaken.
Het enige waarmee. Zich in de vingers zou kunnen snijden is het vastrecht per product dt u aan de leverancier betaalt. NLenergie is erg duur hierin. Afgerond een kleine €15,00 per maand voor beide producten. Als u een kleine verbruiker bent is NLe voor u niet interessant. Andere leveranciers zijn aanzienlijk goedkoper in hun vastrecht leveringskosten.(5,00-6,00 tesamen)
Bij weinig verbruik kun je beter een ietwat hogere eenheidsprijs hebben met een lager vstrecht leveringsprijs, dan andersom. Dan betaal je tenminste voor je verbruik en niet dat je, zoals bij NLE maandelijks al bijna €15,00 per maand kwijt bent zonder nig maar iets aan gas of elektra afgenomen te hebben. Voor dat maandelijks vastrecht levering prijsverschil kun je al behoorlijk wat verstoken!
Bij de ene leverancier krijgt u een bonus, bij de ander raakt u diezelfde bonus weer kwijt omdat u een boete moet betalen mbt vroegtijdig opzeggen,dus niet uitdienen van uw contracten. (Tussentijdse opzegvergoeding)
Ten aanzien van uw verbruik en betalingen maakt het niets uit. Is ook het kip en ei verhaal. Zeker als de eenheidsprijzen van de producten weinig uitmaken.
Het enige waarmee. Zich in de vingers zou kunnen snijden is het vastrecht per product dt u aan de leverancier betaalt. NLenergie is erg duur hierin. Afgerond een kleine €15,00 per maand voor beide producten. Als u een kleine verbruiker bent is NLe voor u niet interessant. Andere leveranciers zijn aanzienlijk goedkoper in hun vastrecht leveringskosten.(5,00-6,00 tesamen)
Bij weinig verbruik kun je beter een ietwat hogere eenheidsprijs hebben met een lager vstrecht leveringsprijs, dan andersom. Dan betaal je tenminste voor je verbruik en niet dat je, zoals bij NLE maandelijks al bijna €15,00 per maand kwijt bent zonder nig maar iets aan gas of elektra afgenomen te hebben. Voor dat maandelijks vastrecht levering prijsverschil kun je al behoorlijk wat verstoken!