Iets met sociaal ? Groep ?En waarom moet dat kindje persee wachten tot de rest klaar is?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verplicht warm eten op kdv?
Re: Verplicht warm eten op kdv?
-
- Contacteer:
Longwei2012 schreef:Als dat kind in d'r uppie brood moet gaan eten en niet gezamelijk met de rest mee mag lunchen omdat die warm krijgen, vind ik dat belachelijk. En als mensen niet mee willen werken aan een test, vind ik niet dat je ze daartoe mag dwingen of voor moet straffen door dit soort handelingen.Teunbosseman schreef:
Als men niet wilt meewerken aan de proef dan lijkt mij dat dat bespreekbaar was. Daarvoor is het een proef. Als je nooit wat test dan weet je nooit wat.
Ik vind dat ze op z'n minst aan de (betalende klanten) ouders moeten vragen of ze uberhaubt wel instemming geven voor zo'n proef en dan desnoods de groepen die wel/niet mee willen doen van elkaar scheiden tijdens de lunch. Maar niet kindertjes buitensluiten en helemaal alleen laten eten.
Nogmaals, ik denk dat dit KDV een ander beleid erop na houdt als wat ik in mijn omgeving zie.
Alle kinderen eten tussen de middag en er er welke eigen voedsel meenemen ivm geloof, allergie oid.....prima niks mis mee zolang het maar wel gezond is. Broodjes met trekdrop mag dus niet.
Uiteraard mag je niemand dwingen om met een proef mee te doen, dan is het geen proef meer en straffen is al helemaal uit den boze.
Vragen lijkt mij niet meer dan fatsoenlijk, moeten ze bij mij ook niet mee aankomen.
Op ons kdv eet mijn kind niet warm mee, maar deze eet met ons met de pot mee.
Die kinderen welke wel warm eten ( is tgen betaling trouwens ) zitten niet ver van de niet warm etende kinderen vandaan, maar er wordt niet uitgebreid spelletjes gedaan oid om de etende kinderen niet teveel af te leiden.
De niet warm etende kinderen zijn veelal aan het kleuren, knutselen.
Daarna gaan ze weer met zn allen spelen.
-
Dat lijkt mij inderdaad ook een normalere gang van zaken dan het verplicht meewerken aan een test en al de gruwel die ik lees.
Een KDV kan toch gewoon regels stellen en verwachten dat de kinderen (en ouders) daaraan meewerken?
Thuis heb je je gewoontes en regels, het KDV ook.
Thuis heb je je gewoontes en regels, het KDV ook.
-
Dus het eigenlijke probleem is dat jij je gepasseerd voelt. Als ze jouw toestemming hadden gevraagd was het immers wel ok.Longwei2012 schreef:Nee, want het kdv heeft helemaal nergens instemming voor gevraagd. En waarom moet dat kindje persee wachten tot de rest klaar is? Als die er gewoon bij mag zitten lijkt me dat ook ten behoeve van zo'n test.VioletPrue schreef:Dus jouw oplossing is exact hetzelfde als die van het kdv.Longwei2012 schreef:Als dat kind in d'r uppie brood moet gaan eten en niet gezamelijk met de rest mee mag lunchen omdat die warm krijgen, vind ik dat belachelijk. En als mensen niet mee willen werken aan een test, vind ik niet dat je ze daartoe mag dwingen of voor moet straffen door dit soort handelingen.
Ik vind dat ze op z'n minst aan de (betalende klanten) ouders moeten vragen of ze uberhaubt wel instemming geven voor zo'n proef en dan desnoods de groepen die wel/niet mee willen doen van elkaar scheiden tijdens de lunch. Maar niet kindertjes buitensluiten en helemaal alleen laten eten.
Apart eten, de brood kinderen en de warme eters.
Nu was alleen dit kindje de enige die brood at, dus zat die alleen.
Precies jouw oplossing dus.
-
Ach maar natuurlijk zou jij alles met je kinderen laten uitvreten zonder daar een toeziend oog in te biedenwitte angora schreef:Dus het eigenlijke probleem is dat jij je gepasseerd voelt. Als ze jouw toestemming hadden gevraagd was het immers wel ok.Longwei2012 schreef:
Ik zou me inderdaad "gepasseerd" voelen als mensen dingen met mijn kinderen doen waar ik het niet mee eens ben en daarbij nog niet eens het fatsoen hebben om mij daar toestemming voor te vragen zodat ik ze mijn mening kan geven vóórdat er onenigheid geschiedt.
Maar natuurlijk zou jij dat niet hebben, want wereldwijd wordt er in jouw wereld brood als maaltijd beschouwd en mogen ze van alles met jouw kind, buiten jou om, doen zonder dat jij je daarbij "gepasseerd" voelt.
Er zal op een KDV altijd wel iets gebeuren dat je zelf even anders zou doen. Voor elke scheet toestemming van de ouders vragen lijkt me niet de bedoeling. Voor je je kind definitief opgeeft, is de werkwijze bekend toch? Als je je kind niet wil 'overdragen' aan de goede zorgen van het KDV, moet je het thuislaten, kun je alles de hele dag doen, zoals je zelf wilt.
-
Ik denk dat je je nu wel heel erg laat kennen... Vooral met dat broodargument...Longwei2012 schreef: Ach maar natuurlijk zou jij alles met je kinderen laten uitvreten zonder daar een toeziend oog in te bieden
Ik zou me inderdaad "gepasseerd" voelen als mensen dingen met mijn kinderen doen waar ik het niet mee eens ben en daarbij nog niet eens het fatsoen hebben om mij daar toestemming voor te vragen zodat ik ze mijn mening kan geven vóórdat er onenigheid geschiedt.
Maar natuurlijk zou jij dat niet hebben, want wereldwijd wordt er in jouw wereld brood als maaltijd beschouwd en mogen ze van alles met jouw kind, buiten jou om, doen zonder dat jij je daarbij "gepasseerd" voelt.
Moeten ze jou ook toestemming vragen als ze nieuw kleurkrijt kopen of nieuwe stelten? Dan kan er namelijk ook van alles met jouw kind gebeuren.
Daarbij, ze zouden bij mij zeker niet alles met mijn kinderen mogen doen. Maar om nou een hoop drukte te maken om iets waar ik het in principe mee eens ben, puur omdat me niks gevraagd is? Kom nou.
Laatst gewijzigd door witte angora op 26 feb 2013 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Was ik nog vergeten: ik eet ook al 10 jaar geen brood meer, wegens koolhydraatbeperkt eten. Niks mis mee hoor, er zijn zat andere dingen. Vezels haal ik uit groente. Van brood krijg ik winderigheid en buikpijn. Ik ben echt niet de enige; hele volksstammen eten geen brood.
Alternatief is zelf voor je kinderen zorgen ipv dat uit te besteden.Ach maar natuurlijk zou jij alles met je kinderen laten uitvreten zonder daar een toeziend oog in te bieden
-
Dat klopt, maar een verandering van brood naar warm eten is niet zomaar even iets. Dat ze anders met je kind omgaan dan jijzelf is onvermijdelijk. Maar ik vind niet dat ze zomaar zo'n drastische verandering in het dieet wat jouw kind heeft mogen maken, zonder jouw instemming.Jolijn schreef:Er zal op een KDV altijd wel iets gebeuren dat je zelf even anders zou doen. Voor elke scheet toestemming van de ouders vragen lijkt me niet de bedoeling. Voor je je kind definitief opgeeft, is de werkwijze bekend toch? Als je je kind niet wil 'overdragen' aan de goede zorgen van het KDV, moet je het thuislaten, kun je alles de hele dag doen, zoals je zelf wilt.
Als jij je kind juist naar deze kdv brengt omdat je denkt dat ze dezelfde opvattingen (qua eten) hebben als jij, en die opvattingen slaan halverwege om, zou je best verontwaardigd zijn. Als de werkwijze die jou is voorgehouden bij inschrijven oppeens veranderd zonder jouw instemming mag je daar best je twijfels of ontevredenheid bij hebben. Jij zit tenslotte thuis met de gebakken peren als er wordt gerommeld met het dieet dat jouw kind gewend is.
Als ik mijn kind naar een bepaalde kdv breng omdat ik de voorkeur geef aan de werkwijze die zij hanteren, en ze slaan daarin oppeens om, vind ik dat ik mijn onvrede mag tonen, want dat is niet waarom ik dat kdv voor mijn kind uitkoos. Snap je wat ik bedoel?
Zo kunnen ze van alles waar je niet om hebt gevraagd/of voor getekend hebt wel even invoeren, omwille van een proef.
Bijv. De luiers van A naar B merk veranderen, even proberen hoe het gaat met minder toezicht, minder speeltijd, minder voorzieningen, etc.
Dingen waarvan je denkt: "Als ik dit geweten had".
-
- Contacteer:
Longwei2012 schreef:Juist, en daarom heb ik nu helemaal geen zin meer om aan het werk te gaan zodat ik het lekker zelf kan regelen zonder een gastouder aan de slavenarbeid te zetten of te ruzieën met een kdv wanneer deze dingen doet die ik niet ok vind. Zowiezo word ik al kriegelig bij de verhalen die tegenwoordig rondgaan.bprosman schreef:Alternatief is zelf voor je kinderen zorgen ipv dat uit te besteden.Ach maar natuurlijk zou jij alles met je kinderen laten uitvreten zonder daar een toeziend oog in te bieden
Je vergelijkingen met slavenarbeid en concentratiekampen komen mij behoorlijk de strot uit en heb deze berichten gemeld. En dit terwijl ik zelden berichten meld.
ALs je wilt discusieeren, prima, dat jij niet eens bent met bepaalde zaken, ook prima we leven in een vrij land maar jouw vergelijkingen slaan kant nog wal en hebben geheel nada noppes met de OP te maken.
Dit voordat er weer een topic verkracht wordt en uit zn verband gerukt....duidelijk ?
Kom op zeg. Dit soort dingen leeft meer in het hoofd van de ouders dan van kinderen zelf. Die zijn namelijk veel flexibeler dan hun papa en mama...Longwei2012 schreef: Dat klopt, maar een verandering van brood naar warm eten is niet zomaar even iets.
-
Het is gewoon een principekwestie. Jij schrijft je kind in bij een bepaald kdv naar aanleiding van de werkwijze die jou aanspreekt, wellicht een werkwijze die het meest overeenkomt met je eigen manier van opvoeden. Als die werkwijze oppeens veranderd, jij je contract al hebt lopen en al betaald hebt, wordt je daar niet vrolijk van.
Als ouder zijnde zit jij tenslotte met de gebakken peren.
Als ouder zijnde zit jij tenslotte met de gebakken peren.
Laatst gewijzigd door Longwei2012 op 02 mar 2013 01:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Hoezo laat ik me nu pas kennen, was het je nu nog niet duidelijk dan?witte angora schreef:Ik denk dat je je nu wel heel erg laat kennen... Vooral met dat broodargument...Longwei2012 schreef: Ach maar natuurlijk zou jij alles met je kinderen laten uitvreten zonder daar een toeziend oog in te bieden
Moeten ze jou ook toestemming vragen als ze nieuw kleurkrijt kopen of nieuwe stelten? Dan kan er namelijk ook van alles met jouw kind gebeuren.
Daarbij, ze zouden bij mij zeker niet alles met mijn kinderen mogen doen. Maar om nou een hoop drukte te maken om iets waar ik het in principe mee eens ben, puur omdat me niks gevraagd is? Kom nou.
Als ik mijn kind geen brood wil geven omdat er andere dingen zijn die evenwaardig zijn, is dat mijn keus, en ik laat me niet door een instantie de wet voorschrijven wat betreft de (op)voeding mijn kind, als zij geen sterk argument kunnen weerleggen om hun standpunt te ondersteunen.
Wat mij stoort: Een kdv of instantie mag wél experimenteren met het dieet van je kind en ik mag zelf niet bepalen wat hij wel/niet eet? Het moet niet gekker worden.
Het voedsel dat jouw kind krijgt is overigens niet vergelijkbaar met speelgoed: voedsel is namelijk een primaire levensbehoefte. Het voedsel dat je binnenkrijgt kan bepalend zijn voor de stofwisseling en de ontwikkeling van de darmen bij een jong kind. Niet voor niets zijn er richtlijnen in de voeding van kinderen. Om dan maar te gaan experimenteren met de stofwisseling van je kind, tegen jouw wens in en zelfs nog te volharden na klachten, vind ik gewoon een kwalijke zaak. Het is namelijk wel een gegronde klacht als jij thuis met een hongerig / huilend kind zit n.a.v. een dagje kdv. Als jouw kind straks went aan een manier van eten die thuis niet gebruikelijk is, kan dat best problemen opleveren.
Tsja, dat is natuurlijk een argument waar niets tegen in te brengen is. De moeder van alle argumenten waar oorlogen om gevoerd zijn.Longwei2012 schreef:Het is gewoon een principekwestie.
Wanneer je dat argument gebruikt doe je gewoon je vingers in de oren en zeg je "het kan mij niet schelen wat jullie roepen"
-
Hallo,
Ik heb gewerkt op een kinderdagverblijf waar ze als lunch wel de gewone bruine boterhammen aan de kinderen gaven, maar ook op een kinderdagverblijf waar de kinderen als lunch een warme maaltijd kregen. Hier aten wij dan (natuurlijk als voorbeeld voor de kinderen) ook bij mee en eerlijk gezegd was dat inderdaad best wel smaakloos. Veel kinderen hadden waarschijnlijk dezelfde mening en aten niks tot slecht. Bij ons was het ook zo dat de ouders dan niet iets van thuis mochten meenemen maar de ouders konden wel de keuze maken of ze wilden dat hun kind mee at of niet. Als hun kind dan niet mee at dan werden ze in een andere ruimte gezet en kregen twee soepstengels, alleen iets van thuis meenemen mocht niet. Hier was ik het zelf ook niet mee eens omdat ik het belangrijk vindt dat ouders weten wat hun kind binnen krijgt. Ook vind ik dat ouders vrij moeten zijn in wat ze hun kind meegeven, het is tenslotte hun kind en ik vind dat zij op de eerste plaats komen met betrekking tot de keuze wat hun kind eet.
Over voedingswaarden ect. Weet ik weinig maar het is natuurlijk wel ongezond als er niet geluncht wordt. Het is belangrijk dat de kinderen op regelmatige tijden wat te eten binnen krijgen, ik weet alleen niet of het uit maakt wat dit is. Naar mijn mening is het gewoon belangrijk dat er zoveel mogelijk van de schijf van 5 gegeten wordt.
Of een kinderdagverblijf uw kind eten mag ontzeggen ligt aan het pedagogisch beleid. Als hierin duidelijk beschreven staat dat er dat gegeten wordt wat er door het kinderdagverblijf aangeboden wordt en niks anders dan mag dit. Dit omdat het aangegeven is in het pedagogisch beleid en het dus eigenlijk zwart op wit staat. Als u hier veel moeite mee heeft is het altijd nog een optie om in de ouderraad te gaan. Deze dingen worden daar ook besproken en zo weet je ook wat de andere ouders ervan denken.
Waarin wisselt de invulling van de proef precies? Want het is ook geen fijne omgeving voor kinderen van deze leeftijd als er geen vaste structuur in de groep is. Misschien is het handig hier ook eens over te informeren.
De leidsters op de groep kunnen helaas weinig aan dit alles doen, maar ik zou de directrice gewoon zo vaak aan het jasje trekken dat ze er wel wat aan moet doen. Ik ben erg benieuwd wat er in het pedagogisch beleid van deze organisatie staat beschreven.
Succes en ik hoop dat u hier wat aan heeft.
Ik heb gewerkt op een kinderdagverblijf waar ze als lunch wel de gewone bruine boterhammen aan de kinderen gaven, maar ook op een kinderdagverblijf waar de kinderen als lunch een warme maaltijd kregen. Hier aten wij dan (natuurlijk als voorbeeld voor de kinderen) ook bij mee en eerlijk gezegd was dat inderdaad best wel smaakloos. Veel kinderen hadden waarschijnlijk dezelfde mening en aten niks tot slecht. Bij ons was het ook zo dat de ouders dan niet iets van thuis mochten meenemen maar de ouders konden wel de keuze maken of ze wilden dat hun kind mee at of niet. Als hun kind dan niet mee at dan werden ze in een andere ruimte gezet en kregen twee soepstengels, alleen iets van thuis meenemen mocht niet. Hier was ik het zelf ook niet mee eens omdat ik het belangrijk vindt dat ouders weten wat hun kind binnen krijgt. Ook vind ik dat ouders vrij moeten zijn in wat ze hun kind meegeven, het is tenslotte hun kind en ik vind dat zij op de eerste plaats komen met betrekking tot de keuze wat hun kind eet.
Over voedingswaarden ect. Weet ik weinig maar het is natuurlijk wel ongezond als er niet geluncht wordt. Het is belangrijk dat de kinderen op regelmatige tijden wat te eten binnen krijgen, ik weet alleen niet of het uit maakt wat dit is. Naar mijn mening is het gewoon belangrijk dat er zoveel mogelijk van de schijf van 5 gegeten wordt.
Of een kinderdagverblijf uw kind eten mag ontzeggen ligt aan het pedagogisch beleid. Als hierin duidelijk beschreven staat dat er dat gegeten wordt wat er door het kinderdagverblijf aangeboden wordt en niks anders dan mag dit. Dit omdat het aangegeven is in het pedagogisch beleid en het dus eigenlijk zwart op wit staat. Als u hier veel moeite mee heeft is het altijd nog een optie om in de ouderraad te gaan. Deze dingen worden daar ook besproken en zo weet je ook wat de andere ouders ervan denken.
Waarin wisselt de invulling van de proef precies? Want het is ook geen fijne omgeving voor kinderen van deze leeftijd als er geen vaste structuur in de groep is. Misschien is het handig hier ook eens over te informeren.
De leidsters op de groep kunnen helaas weinig aan dit alles doen, maar ik zou de directrice gewoon zo vaak aan het jasje trekken dat ze er wel wat aan moet doen. Ik ben erg benieuwd wat er in het pedagogisch beleid van deze organisatie staat beschreven.
Succes en ik hoop dat u hier wat aan heeft.