![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Mijn dochter heeft recent een 2 jaar lopend lease contract afgesloten voor een iPhone5. In tegenstelling tot de contracten die in het verleden werden aangeboden, moet de telefoon na afloop van de contractperiode ingeleverd worden, danwel in bezit komen tegen betaling van de restwaarde.
In geval van verlies of diefstal heeft KPN/Hi wel iets heel onredelijks bedacht: Enerzijds moet het de restwaarde per de dag waarop het toestel verloren of gestolen is betaald worden, maar mijn dochter ook verplicht het contract voort te zetten (met een zeer goedkoop leentoestel). M.a.w. KPN/Hi straft de gedupeerde contractant dubbel. Want in de maandelijkse abonnementskosten zit natuurlijk al een bedrag ter "vergoeding" van de afschrijving verdisconteerd, terwijl niet de restwaarde op einddatum maar restwaarde per vandaag betaald moet worden.
Er wordt naar de algemene voorwaarden verwezen door KPN/Hi. En de belachelijke opmerking, dat als je een verzekering had genomen tegen verlies en diefstel, je wel een nieuw toestel had gekregen. Met andere woorden: De verzekering is geen keuze maar een noodzakelijk kwaad en dus een verkapte tariefsverhoging.
Net zoals velen, heeft noch mijn dochter noch ik die gelezen. Want je verwacht niet dat KPN/Hi op zo'n manier met zijn klanten (mijn hele gezin is al jaren klant bij KPN/HI) omgaat! Schandalig en het woord "onbillijk" is eigenlijk nog te netjes voor deze handelswijze.
Ik ben benieuwd wie nog meer een dergelijke ervaring heeft met KPN.
Michiel