Tweede helft vorig jaar een aantal keer bij een psycholoog geweest. Daar werd mij verteld dat er een eigen bijdrage was van 200 euro. Daar een betalingsregeling voor getroffen met de praktijk.
Nu ben ik mijn administratie aan het doen, en vind ik de factuur van de zorgverzekeraar. Die naast het eigen risico ook weer 200 euro eigen bijdrage in rekening brengt.
Dat lijkt me een wel erg veel. Zo kost het me eigenlijk bijna meer dan wanneer ik de behandelingen allemaal zelf betaald had.
Iemand hier enig idee wat gebruikelijk is bij de eigen bijdrage? Betaal je die gewoonlijk aan de behandelaar of aan de verzekeraar?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eigen bijdrage GGZ
-
Re: Eigen bijdrage GGZ
Je moet onderscheid maken tussen de eigen bijdrage en het eigen risico. Voor psychologische hulpverlening bij een eerste-lijns-praktijk betaalt men €20 per consult als wettelijke eigen bijdrage. Voor een behandeling bij de GGZ dan betaalt men €200. ( dit jaar is de eigen bijdrage afgeschaft).
De rest betaalt de zorgverzekeraar, maar over het totaal van de zorgkosten in 2012 gold een Eigen Risico van €220. In 2013 is het Eigen Risico €350.
Het klopt dat de totale kosten voor u, in het geval u geen andere zorgkosten heeft, erg hoog zijn. Een behandeling bij een Eerstelijns psycholoog kost ca. €85 euro.
De rest betaalt de zorgverzekeraar, maar over het totaal van de zorgkosten in 2012 gold een Eigen Risico van €220. In 2013 is het Eigen Risico €350.
Het klopt dat de totale kosten voor u, in het geval u geen andere zorgkosten heeft, erg hoog zijn. Een behandeling bij een Eerstelijns psycholoog kost ca. €85 euro.
Mijn partner heeft n.a.v. een eenmalig intakegesprek met n klinisch psycholoog via de zorgverz. een factuur ontvangen van 524,65 (dit bedrag staat los van eigen bijdrage) Na dit intakegesprek heeft hij aangegeven niet verder te willen gaan met behandeling. Het factuurbedrag vind ik buitenproportie. De GGZinstelling stuurt óndanks diverse verzoeken geen kopie vd declaratie die zij bij de zorgverz. ingediend hebben. Daarnaast schermen zij met directe/indirecte tijd die zij besteed hebben aan het intakegesprek. Het is niet de 1e keer dat zij de boel beduvelen, in het verleden ontving mijn partner al facturen m.b.t. urinetesten die niet hebben plaatsgevonden. Deze spookfacturen zijn ook naar diverse andere clienten verstuurd. De zorgverzekeraar heb ik ingelicht, maar die lijkt weinig actie te ondernemen. In dit geval werd DBC prestatiecode 000217 ingediend(200 tot 400 min behandeling). Het intakegesprek nam 90 min. in beslag. De directe/indirecte tijd vind ik buitengewoon flexibel en vrijwel niet te controleren. Bovendien is mijn partner op voorhand niet geinformeerd mbt de kosten. Zoals aangeven heeft hij nog steeds geen factuur ontvangen, terwijl deze al lang is uitbetaald door de zorgverzekeraar..Wie heeft dergelijke ervaringen ook?
Bij GGZ was er vorig jaar inderdaad een Eigen Bijdrage van €200,-. Dit staat volledig los van het Eigen Risico.
Overigens is die Eigen Bijdrage per 2013 komen te vervallen.
Overigens is die Eigen Bijdrage per 2013 komen te vervallen.