LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huisvestingsvergunning discrimineert?
Huisvestingsvergunning discrimineert?
Hallo,
Mijn situatie is de volgende: ik ontvang een WAjong uitkering en wil mij huisvesten in de gemeente Rotterdam.
Een WAjong uitkering is voor jonggehandicapten en chronisch zieken die arbeidsongeschikt zijn.
De gemeente Rotterdam vraagt voor bepaalde gebieden een huisvestingsvergunning (noem ik hierna HVV).
In de praktijk ben ik uitgesloten voor woonruimtes buiten de HVV-gebieden. Dat werkt als volgt:
- De woningen zijn er duurder. Ik heb naar de eisen van makelaars/particulieren een inkomen nodig van bijv. 4 a 5 x de maand huur. Aan die inkomenseis kan ik met mijn uitkering niet voldoen.
- Omdat ik 30 jaar ben is een garantstelling van mijn ouders ook niet meer mogelijk.
- Zij zullen voorrang geven aan iemand met inkomen uit werk.
- Tot slot is de woningmarkt buiten het HVV-gebied krapper...
Ik heb de afgelopen 2 a 3 maanden allerlei particulieren en makelaars benaderd. Ze wijzen mij allen af.
Ook heb ik antikraak geprobeerd maar zij hebben liever geen huisdier (heb ik) en zoeken bij voorkeur iemand met werk/studie. Kortom: mensen met een uitkering worden gemeden.
Er zijn meer & goedkopere woningen te huur in het HVV-gebied.
Hier zou ik dus nog wel eens een kansje kunnen maken.
Om daar te mogen wonen moet ik een HVV aanvragen bij de gemeente Rotterdam.
http://www.rotterdam.nl/product:huisvestingsvergunning
In het kort, de gemeente zal je de HVV geven als je:
- 6 jaar in of rondom Rotterdam hebt gewoond en/of
- werk uit inkomen hebt/studeert/AOW krijgt.
De Rijksoverheid stelt dat gemeenten geen huisvesting mogen weigeren wegens handicap/ziekte.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nning.html De gemeente wijst mij af omdat 'Wajong is geen inkomen uit werk'. Klopt, maar ik kan überhaupt geen inkomen uit werk ontvangen wegens de handicap/ziekte. Is zo'n eis van de gemeente dan geen verkapte discriminatie?
Wanneer ik de gemeente hierop wijs en vraag om duidelijkheid, komen zij met het antwoord dat WAjong niet telt voor werk uit inkomen. Vervolgens wijzen zij mij erop dat er huizen te vinden zijn buiten het HVV gebied. Maar daar kom ik in de praktijk dus niet voor in aanmerking. Ook zeggen zij dat in de Huisvestingsverordening geen regels opgenomen zijn met betrekking tot arbeidsongeschikten. Ik word er niets wijzer van.
Is deze hele huisvestingsverklaring nu discriminerend voor gehandicapten/ chronisch zieken of niet?
En hoe kom ik in anders aan een woning in Rotterdam zonder inkomen uit werk?
Het raakt me dat particulieren/ makelaars EN de gemeente 'mensen met een uitkering' zo generaliseren en van het negatieve uitgaan. Ik begrijp heel goed dat mensen met werk voorrang moeten hebben maar ik raak ondertussen van de regen in de drup. Ik doe geregeld vrijwilligerswerk en daar heeft niemand een boodschap aan. Net zo min als dat ik al jaren zelfstandig huur met maar inkomsten van 2 a 3 x de huurprijs, zonder enige financiële problemen of overlast...
Grote dank allen voor het lezen van mijn bericht. Hopelijk levert het uiteindelijk iets positiefs op.
Mijn situatie is de volgende: ik ontvang een WAjong uitkering en wil mij huisvesten in de gemeente Rotterdam.
Een WAjong uitkering is voor jonggehandicapten en chronisch zieken die arbeidsongeschikt zijn.
De gemeente Rotterdam vraagt voor bepaalde gebieden een huisvestingsvergunning (noem ik hierna HVV).
In de praktijk ben ik uitgesloten voor woonruimtes buiten de HVV-gebieden. Dat werkt als volgt:
- De woningen zijn er duurder. Ik heb naar de eisen van makelaars/particulieren een inkomen nodig van bijv. 4 a 5 x de maand huur. Aan die inkomenseis kan ik met mijn uitkering niet voldoen.
- Omdat ik 30 jaar ben is een garantstelling van mijn ouders ook niet meer mogelijk.
- Zij zullen voorrang geven aan iemand met inkomen uit werk.
- Tot slot is de woningmarkt buiten het HVV-gebied krapper...
Ik heb de afgelopen 2 a 3 maanden allerlei particulieren en makelaars benaderd. Ze wijzen mij allen af.
Ook heb ik antikraak geprobeerd maar zij hebben liever geen huisdier (heb ik) en zoeken bij voorkeur iemand met werk/studie. Kortom: mensen met een uitkering worden gemeden.
Er zijn meer & goedkopere woningen te huur in het HVV-gebied.
Hier zou ik dus nog wel eens een kansje kunnen maken.
Om daar te mogen wonen moet ik een HVV aanvragen bij de gemeente Rotterdam.
http://www.rotterdam.nl/product:huisvestingsvergunning
In het kort, de gemeente zal je de HVV geven als je:
- 6 jaar in of rondom Rotterdam hebt gewoond en/of
- werk uit inkomen hebt/studeert/AOW krijgt.
De Rijksoverheid stelt dat gemeenten geen huisvesting mogen weigeren wegens handicap/ziekte.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nning.html De gemeente wijst mij af omdat 'Wajong is geen inkomen uit werk'. Klopt, maar ik kan überhaupt geen inkomen uit werk ontvangen wegens de handicap/ziekte. Is zo'n eis van de gemeente dan geen verkapte discriminatie?
Wanneer ik de gemeente hierop wijs en vraag om duidelijkheid, komen zij met het antwoord dat WAjong niet telt voor werk uit inkomen. Vervolgens wijzen zij mij erop dat er huizen te vinden zijn buiten het HVV gebied. Maar daar kom ik in de praktijk dus niet voor in aanmerking. Ook zeggen zij dat in de Huisvestingsverordening geen regels opgenomen zijn met betrekking tot arbeidsongeschikten. Ik word er niets wijzer van.
Is deze hele huisvestingsverklaring nu discriminerend voor gehandicapten/ chronisch zieken of niet?
En hoe kom ik in anders aan een woning in Rotterdam zonder inkomen uit werk?
Het raakt me dat particulieren/ makelaars EN de gemeente 'mensen met een uitkering' zo generaliseren en van het negatieve uitgaan. Ik begrijp heel goed dat mensen met werk voorrang moeten hebben maar ik raak ondertussen van de regen in de drup. Ik doe geregeld vrijwilligerswerk en daar heeft niemand een boodschap aan. Net zo min als dat ik al jaren zelfstandig huur met maar inkomsten van 2 a 3 x de huurprijs, zonder enige financiële problemen of overlast...
Grote dank allen voor het lezen van mijn bericht. Hopelijk levert het uiteindelijk iets positiefs op.
Re: Huisvestingsvergunning discrimineert?
Nee, strikt genomen niet: een willekeurige persoon met een bijstandsuitkering die minder dan 6 jaar woont in de regio wordt immers ook geweigerd. Overigens kan de gemeente alsnog de vergunning verlenen, ook als de aanvrager niet voldoet aan de inkomenseis, op grond van art. 2.5 lid 2 Huisvestingsverordening aangewezen gebieden Rotterdam als weigering zou leiden tot een 'onbillijkheid van overwegende aard'. Een kort zoektochtje leert trouwens dat de weigeringsgronden direct overgenomen zijn uit art. 8 Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek.Hoezitdat schreef:Is deze hele huisvestingsverklaring nu discriminerend voor gehandicapten/ chronisch zieken of niet?
Zoals de gemeente ook al heeft aangegeven onderaan de weigering, kun je binnen 6 weken bezwaar maken (mogelijk heb je dit al gedaan door te verwijzen naar rijksoverheid.nl) en vervolgens in beroep bij de rechtbank.
Dank voor je reactie! Toch moet ik mij wel even achter de oren krabben..ArneLH schreef:Nee, strikt genomen niet: een willekeurige persoon met een bijstandsuitkering die minder dan 6 jaar woont in de regio wordt immers ook geweigerd. Overigens kan de gemeente alsnog de vergunning verlenen, ook als de aanvrager niet voldoet aan de inkomenseis, op grond van art. 2.5 lid 2 Huisvestingsverordening aangewezen gebieden Rotterdam als weigering zou leiden tot een 'onbillijkheid van overwegende aard'. Een kort zoektochtje leert trouwens dat de weigeringsgronden direct overgenomen zijn uit art. 8 Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek.Hoezitdat schreef:Is deze hele huisvestingsverklaring nu discriminerend voor gehandicapten/ chronisch zieken of niet?
Zoals de gemeente ook al heeft aangegeven onderaan de weigering, kun je binnen 6 weken bezwaar maken (mogelijk heb je dit al gedaan door te verwijzen naar rijksoverheid.nl) en vervolgens in beroep bij de rechtbank.
Over discriminatie.
Iemand met een bijstandsuitkering is naar mijn weten niet arbeidsongeschikt. En is dus in principe in staat om te werken maar zit zonder werk (of heeft andere verplichtingen). De gemeente mag zo iemand weigeren op basis van 'geen werk uit inkomen' en diegene kan het later met een baan opnieuw proberen.
Bij afgekeurde chronisch zieken/gehandicapten is de situatie zo dat zij sowieso geen mogelijkheden hebben tot (inkomen uit) werk. Of ze moeten een speciale werkplek krijgen waar het UWV aan mee betaald. Maar dan nog ontvangen zij een uitkering en geen inkomen uit werk. Van hen is het onredelijk om te vragen om 'inkomen uit werk'. Tenminste, zo lees ik het.
"Gemeenten mogen geen maatschappelijke of economische eisen stellen aan ouderen en gehandicapten. Zo mag een gemeente niet eisen dat zij wonen, werken of studeren in de gemeente of regio. Dat is vastgelegd in de Huisvestingswet." (site Rijksoverheid, zie link in topic)
Over het maken van bezwaar.
Je vraagt een HVV aan voor een specifieke woning/adres. Daarvoor al moet ik eerst een makelaar zien te overtuigen dat ik heus wel een HVV kan krijgen anders zoekt hij iemand anders. Dan vraag ik de HVV aan voor die specifieke woning, krijg ik de HVV vervolgens niet en ga ik in bezwaar en/of beroep. Nu heb ik de proef niet op de som genomen, maar ik schat in dat de woning dan inmiddels door een andere huurder bewoond wordt.
Voordeel is natuurlijk wel dat ik daarna zeker weet of ik wel/niet een HVV krijg.
Maar op de een of andere manier zie ik een makelaar niet met mij in zee gaan..
Of moet ik eens eens een vergunningaanvraag doen voor een willekeurig huis zonder een makelaar erbij te betrekken?
Ik ben alleen bang dat ik daar problemen mee krijg..!
Ik snap nu eindelijk wat dat betekent. Het duurde even; google deed veel giswerk.ArneLH schreef: als de aanvrager niet voldoet aan de inkomenseis, op grond van art. 2.5 lid 2 Huisvestingsverordening aangewezen gebieden Rotterdam als weigering zou leiden tot een 'onbillijkheid van overwegende aard'.
De HVV discrimineert daarmee idd niet. Er is blijkbaar ruimte voor uitzonderingen wanneer dat redelijk is.
Toch wel vervelend dat de gemeente me hier niet op wijst en met allemaal antwoorden komt die er omheen draaien. Ik zag dat sommige andere gemeentes het wel hebben over ouderen & invaliden/ gehandicapten wanneer het gaat over een HVV. Zij zeggen er alleen wel bij dat het belangrijk is om ook de laatste groep te spreiden over een gebied. Om die reden kun je afgewezen worden. Heel helder, heel duidelijk.. Kan Rotterdam nog wat van leren.. Beetje een ontmoedigingsbeleid wat zij daar voeren.
Grote dank Arne voor de zeer nuttige informatie! Daar kan een mens wat mee!
Leg eens uit?vogels schreef:Voor niet-wajongers worden dezelfde regels gehanteerd. Niks met discriminatie te maken.Het raakt me dat particulieren/ makelaars EN de gemeente 'mensen met een uitkering' zo generaliseren en van het negatieve uitgaan.
-
Sorry, maar dit zie je toch verkeerd.Hoezitdat schreef: Dank voor je reactie! Toch moet ik mij wel even achter de oren krabben..
Over discriminatie.
Iemand met een bijstandsuitkering is naar mijn weten niet arbeidsongeschikt. En is dus in principe in staat om te werken maar zit zonder werk (of heeft andere verplichtingen). De gemeente mag zo iemand weigeren op basis van 'geen werk uit inkomen' en diegene kan het later met een baan opnieuw proberen.
Bij afgekeurde chronisch zieken/gehandicapten is de situatie zo dat zij sowieso geen mogelijkheden hebben tot (inkomen uit) werk. Of ze moeten een speciale werkplek krijgen waar het UWV aan mee betaald. Maar dan nog ontvangen zij een uitkering en geen inkomen uit werk. Van hen is het onredelijk om te vragen om 'inkomen uit werk'.
Ik ben door licamelijke beperkingen arbeidsongeschikt en zit in de bijstand.
Ik heb nooit gewerkt (dus geen Wao/Wia) en ben vóór ik een diagnose had afgewezen voor de Wajong en 1 keer afgewezen kom je er niet meer in.
Dus zit ik vast in de bijstand.
Ook zijn er genoeg mensen die met een chronische ziekte/beperking afgekeurd zijn, maar wel inkomen uit werk hebben.
Neem mensen in de Wsw of mensen die minder dan 80/100% afgekeurd zijn in de Wia/Wao/Wajong.
Wat ongelovelijk k*t voor je! Ik kende trouwens wel iemand die was afgewezen omdat ze niet geloofden dat ze ME had. Na een bezoek bij de rechter werd ze in het gelijk gesteld en nu heeft ze dus wel degelijk een WAjong. Koste haar wel heel energie (die ze nauwelijks had) en tijd. Misschien toch een ideetje voor jou? Zo'n rechterbezoek? Kan je flink wat geld opleveren als je in het gelijk gesteld wordt.VioletPrue schreef: Ik heb nooit gewerkt (dus geen Wao/Wia) en ben vóór ik een diagnose had afgewezen voor de Wajong en 1 keer afgewezen kom je er niet meer in.
Dus zit ik vast in de bijstand.
Want hoe vaak gebeurd het wel niet dat een diagnose pas veel later gesteld word? Ondertussen zit je dus in de rats. Echt belachelijk dat je maar 1x WAjong mag aanvragen! Strookt helemaal niet met de praktijk. Had iemand je daar überhaupt over ingelicht, over dat '1x daarna nooit weer regeltje'?
Is wel een beetje off topic natuurlijk maar ik kan me er gewoon zo over opwinden dat de overheid en zorginstellingen mensen in de kou laten staan...!
Zou kunnen. Als ik iets bijverdien moet ik het inleveren bij het UWV. Wat ik extra verdiend is uiteindelijk niet zoveel. Staat tegenover dat ze helpen met speciale voorzieningen e.d. (nooit wat van gezien trouwens)VioletPrue schreef: Ook zijn er genoeg mensen die met een chronische ziekte/beperking afgekeurd zijn, maar wel inkomen uit werk hebben.
Neem mensen in de Wsw of mensen die minder dan 80/100% afgekeurd zijn in de Wia/Wao/Wajong.
Ik nam aan dat het bij andere mensen in de WIA, die meer werken, net zo zou gaan.
Als je uiteindelijk aardig wat kunt werken/verdienen waarvan je kunt rondkomen, heb je geen recht meer op uitkering en kan je eruit, dacht ik. Dus hoef je je salaris niet meer in te leveren in ruil voor een uitkering en ben je een vrije vogel met inkomen uit werk. -Neem ik aan!!!-
Waar ik nog even de aandacht op wil vestigen is deze zin:
"Gemeenten mogen niet voor iedereen voorwaarden stellen. Zo kunnen langdurig werklozen, personen in een echtscheidingsprocedure, ernstig gehandicapten, gepensioneerden en vluchtelingen met een verblijfsstatus meestal geen bindingseisen opgelegd krijgen."
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nning.html
En daar doet de gemeente dus heel geheimzinnig over.
Behalve dan als het gaat over gepensioneerden en studenten, die zijn sowieso welkom.
De rest moet het maar uitzoeken.
"Gemeenten mogen niet voor iedereen voorwaarden stellen. Zo kunnen langdurig werklozen, personen in een echtscheidingsprocedure, ernstig gehandicapten, gepensioneerden en vluchtelingen met een verblijfsstatus meestal geen bindingseisen opgelegd krijgen."
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nning.html
En daar doet de gemeente dus heel geheimzinnig over.
Behalve dan als het gaat over gepensioneerden en studenten, die zijn sowieso welkom.
De rest moet het maar uitzoeken.