LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 19 mar 2013 09:12
Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
Ruim twee jaar geleden hebben wij een huis van 40 jaar oud gekocht die totaal versleten was. Al snel hadden mijn vrouw en ik besloten om alleen de buitenmuren te laten staan en binnen alles te veranderen (gelukkig hebben we in het huis praktisch geen draagmuren zodat alle wanden verzet of verwijderd kunnen worden).
In die twee jaar hebben we de totale zolder en de 1e verdieping verbouwd en voorzien van twee badkamers en drie ruime slaapkamers en een werkkamer. Zoveel mogelijk zelfgedaan (alleen het stukwerk en tegelzetten uitbesteed) om de kosten enigszins in de hand te houden. Ook alle materialen via verschillende adressen en internetwinkels aangeschaft zodat we uitkwamen met ons budget zonder concessies te hebben gedaan in kwaliteit en wensen.
Voor het komend jaar is de beneden verdieping aan de beurt. Huiskamer, keuken, hal en garage gaan op de spreekwoordelijke schop. Keuken en huiskamer zal straks een geheel zijn. Keuken zal aan de voorzijde van het huis komen (op de Noordkant) en de tuingerichte huiskamer zal op het zuiden komen.
Gewapend met wat schetsen en tekeningen, en een aantal vrije dagen opgenomen, op naar een aantal keukenwinkels (die niet tot de DMG behoren i.v.m. de negatieve berichten hier op het forum) en die een of meerdere merken verkopen waar onze voorkeur naar uit gaat (i.v.m. de rasterlijnen Next125,Leicht, Hacker Systemat, KH keukens).
Wat een "leuke" bezigheid moest worden liep toch wel uit op een enorme teleurstelling. In mijn beleving moet het kopen van een keuken een leuke bezigheid zijn waar je vrolijk van moet worden (hoe vaak in je leven ga je een keuken aanschaffen?, je koopt vaker een nieuwe/2e hands auto dan een keuken). Het vermelden dat de keuken op zijn vroegst eind dit jaar geplaatst zal worden gaf bij een aantal adviseurs al vieze blikken. Blijkbaar willen ze direct een keuken verkopen en plaatsen en niet wachten totdat iemand zijn verbouwing heeft afgerond.
Bij een winkel kon er een werkblad van 3,80mtr geleverd worden uit een stuk. Bij een andere winkel was dit niet mogelijk en zouden we altijd met een blad uit twee delen zitten. (lange lengte was een blad van dun kunststof, naam is me even ontschoten, en het blad uit twee delen zou van een composietmateriaal zijn). Dus dan stel je voor dat de ene winkel eventueel alleen de kasten gaat leveren en de andere winkel alleen het werkblad voor aanrecht en kookeiland. Ik begrijp best dat een winkel niet alle merken kan leveren (ook hier moeten keuzes worden gemaakt) maar deze "keuzes" mogen geen belemmeringen worden hoe mijn/onze keuken er straks uit komt te zien.
Ook het prijsverschil dat er is op apparatuur is mij volstrekt een raadsel. Waarom kan een internet winkel de apparaten honderden euro's goedkoper leveren dan de keukenwinkels? Beide hebben geen voorraden, apparaten worden pas besteld wanneer de order binnen is. Beide vallen terug op de importeur wanneer er problemen zijn binnen de garantietermijn. Oké, het plaatsen van het apparaat kost even wat tijd maar het open snijden van een doos, het aandraaien van een viertal schroeven en de stekker in het stopcontact stoppen mag geen honderden euro's meer kosten lijkt mij. Ook het argument dat internetwinkel via het zogeheten parallelimport kanaal werken vind ik persoonlijk twijfelachtig. Waarom zou de consument de hoge kosten van een luxe kookworkshop/showroom in Vianen(Miele), Duiven(Atag) of Hoofddorp(Siemens) moeten betalen? Allemaal prachtig maar dit moet wel worden terugverdiend met de verkoopprijs van de apparaten.
Jaren geleden, in mijn studententijd, heb ik in een betere audiowinkel gewerkt. Hier was het gebruikelijk dat een consument niet alleen een gehele set (versterker, cdspeler, luidsprekers, tuner, kabels etc) aanschafte maar dat hij/zij ook gewoon één artikel kon kopen zonder vreemde blikken van de verkopers. Waarom is dit in "keukenland" wel vreemd wanneer je zegt dat je alleen een werkblad van een bepaalde materiaal en afmeting wil hebben of alleen kasten met een mooie front?
Wat zal er moeten gebeuren in "keukenland" dat er beter geluisterd wordt naar de klant en dat er afgestapt wordt van het aanbieden van "één totaal pakket". Niet ieder klant wil volledig "ontzorgt" worden en wil de vrijheid hebben om zelf beslissingen te nemen omdat dit beter voor zijn/haar portemonnee is of dat het beter aansluit op zijn/haar wensen.
In die twee jaar hebben we de totale zolder en de 1e verdieping verbouwd en voorzien van twee badkamers en drie ruime slaapkamers en een werkkamer. Zoveel mogelijk zelfgedaan (alleen het stukwerk en tegelzetten uitbesteed) om de kosten enigszins in de hand te houden. Ook alle materialen via verschillende adressen en internetwinkels aangeschaft zodat we uitkwamen met ons budget zonder concessies te hebben gedaan in kwaliteit en wensen.
Voor het komend jaar is de beneden verdieping aan de beurt. Huiskamer, keuken, hal en garage gaan op de spreekwoordelijke schop. Keuken en huiskamer zal straks een geheel zijn. Keuken zal aan de voorzijde van het huis komen (op de Noordkant) en de tuingerichte huiskamer zal op het zuiden komen.
Gewapend met wat schetsen en tekeningen, en een aantal vrije dagen opgenomen, op naar een aantal keukenwinkels (die niet tot de DMG behoren i.v.m. de negatieve berichten hier op het forum) en die een of meerdere merken verkopen waar onze voorkeur naar uit gaat (i.v.m. de rasterlijnen Next125,Leicht, Hacker Systemat, KH keukens).
Wat een "leuke" bezigheid moest worden liep toch wel uit op een enorme teleurstelling. In mijn beleving moet het kopen van een keuken een leuke bezigheid zijn waar je vrolijk van moet worden (hoe vaak in je leven ga je een keuken aanschaffen?, je koopt vaker een nieuwe/2e hands auto dan een keuken). Het vermelden dat de keuken op zijn vroegst eind dit jaar geplaatst zal worden gaf bij een aantal adviseurs al vieze blikken. Blijkbaar willen ze direct een keuken verkopen en plaatsen en niet wachten totdat iemand zijn verbouwing heeft afgerond.
Bij een winkel kon er een werkblad van 3,80mtr geleverd worden uit een stuk. Bij een andere winkel was dit niet mogelijk en zouden we altijd met een blad uit twee delen zitten. (lange lengte was een blad van dun kunststof, naam is me even ontschoten, en het blad uit twee delen zou van een composietmateriaal zijn). Dus dan stel je voor dat de ene winkel eventueel alleen de kasten gaat leveren en de andere winkel alleen het werkblad voor aanrecht en kookeiland. Ik begrijp best dat een winkel niet alle merken kan leveren (ook hier moeten keuzes worden gemaakt) maar deze "keuzes" mogen geen belemmeringen worden hoe mijn/onze keuken er straks uit komt te zien.
Ook het prijsverschil dat er is op apparatuur is mij volstrekt een raadsel. Waarom kan een internet winkel de apparaten honderden euro's goedkoper leveren dan de keukenwinkels? Beide hebben geen voorraden, apparaten worden pas besteld wanneer de order binnen is. Beide vallen terug op de importeur wanneer er problemen zijn binnen de garantietermijn. Oké, het plaatsen van het apparaat kost even wat tijd maar het open snijden van een doos, het aandraaien van een viertal schroeven en de stekker in het stopcontact stoppen mag geen honderden euro's meer kosten lijkt mij. Ook het argument dat internetwinkel via het zogeheten parallelimport kanaal werken vind ik persoonlijk twijfelachtig. Waarom zou de consument de hoge kosten van een luxe kookworkshop/showroom in Vianen(Miele), Duiven(Atag) of Hoofddorp(Siemens) moeten betalen? Allemaal prachtig maar dit moet wel worden terugverdiend met de verkoopprijs van de apparaten.
Jaren geleden, in mijn studententijd, heb ik in een betere audiowinkel gewerkt. Hier was het gebruikelijk dat een consument niet alleen een gehele set (versterker, cdspeler, luidsprekers, tuner, kabels etc) aanschafte maar dat hij/zij ook gewoon één artikel kon kopen zonder vreemde blikken van de verkopers. Waarom is dit in "keukenland" wel vreemd wanneer je zegt dat je alleen een werkblad van een bepaalde materiaal en afmeting wil hebben of alleen kasten met een mooie front?
Wat zal er moeten gebeuren in "keukenland" dat er beter geluisterd wordt naar de klant en dat er afgestapt wordt van het aanbieden van "één totaal pakket". Niet ieder klant wil volledig "ontzorgt" worden en wil de vrijheid hebben om zelf beslissingen te nemen omdat dit beter voor zijn/haar portemonnee is of dat het beter aansluit op zijn/haar wensen.
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
Tsja, webwinkels hebben geen showroom waar klanten geruime tijd vertoeven inclusief koffie en een koekje, vergezeld van een adviseur die exclusief met ze bezig is. En dan is er nog het feit dat lang niet elke offerte opdracht wordt, dus een deel van die adviseur-tijd, is verspilt, en dient gedekt te worden door de klanten die wél een keuken (inclusief apparatuur) kopen bij ze.
Een webwinkel in (keuken) witgoed, en een keukenzaak hebben dus een fundamenteel andere manier van geld verdienen.
Een webwinkel in (keuken) witgoed, en een keukenzaak hebben dus een fundamenteel andere manier van geld verdienen.
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
Ik vermoed dat de keukenwinkel complete keuken wil verkopen, en weinig behoefte ziet om doe het zelvers van onderdelen te voorzien. (....al kan ik dat niet goed praten)Waarom is dit in "keukenland" wel vreemd wanneer je zegt dat je alleen een werkblad van een bepaalde materiaal en afmeting wil hebben of alleen kasten met een mooie front?
Je kan in ieder geval bij ikea/bouwmarkt terecht, al zal duurdere segment daar niet best vertegenwoordigd zijn
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
Beste keukenellende,
Volgens mij heb je niet veel kaas gegeten van commercie als je het mij vraagt...
Het is nogal logisch dat een webshop "honderden" euro's goedkoper is met apparatuur.
Een webshop is in de meeste gevallen een 1-ling die thuis vanuit zijn luie stoel een website beheert waarop hij apparatuur aanbied, en dus feitelijk amper tot geen kosten heeft.
een keukenzaak heeft te maken met de huur van zijn pand, personeelskosten, inventaris, wagenpark en zo kan ik nog wel even doorgaan, dus is het vrij logisch dat hij een hogere verkoopprijs hanteert dan een webshop. En dan natuurlijk niet te vergeten het feit dat de door jou gewenste apparatuur in een keukenzaak te bezichtigen valt en dat je er een verkoper vragen over kunt stellen. Ook dit valt onder service. Hoe wil je dat doen op internet??
Verder lijkt het mee niet meer dan logisch dat een verkoper je probeert een keuken te verkopen, dat is notabene het gene waar hij voor betaald wordt. Dat niet elke verkoper blij is met de mededeling dat de keuken niet op korte termijn gewenst is daar sluit ik me bij aan, maar dat hoeft hij niet te laten merken aan de klant uiteraard... Mee eens dat verkopers meer begrip moeten hebben, en beter naar de wensen van de klant moeten luisteren. Maar van de andere kant zou het ook geen kwaad kunnen als klanten zich eens zouden proberen in te leven in het werk van een verkoper
Tevens is het geen probleem dat omdat een keuken uit meerdere onderdelen bestaat, je de betreffende delen bij meerdere leveranciers wilt kopen. Echter moet je wel rekening houden met het feit dat er dan wel meerdere dingen fout kunnen gaan, voornamenlijk met betrekking op maatvoering endergelijke.
En om de reactie van andere voor te zijn, JA ik ben een keuken verkoper...
Volgens mij heb je niet veel kaas gegeten van commercie als je het mij vraagt...
Het is nogal logisch dat een webshop "honderden" euro's goedkoper is met apparatuur.
Een webshop is in de meeste gevallen een 1-ling die thuis vanuit zijn luie stoel een website beheert waarop hij apparatuur aanbied, en dus feitelijk amper tot geen kosten heeft.
een keukenzaak heeft te maken met de huur van zijn pand, personeelskosten, inventaris, wagenpark en zo kan ik nog wel even doorgaan, dus is het vrij logisch dat hij een hogere verkoopprijs hanteert dan een webshop. En dan natuurlijk niet te vergeten het feit dat de door jou gewenste apparatuur in een keukenzaak te bezichtigen valt en dat je er een verkoper vragen over kunt stellen. Ook dit valt onder service. Hoe wil je dat doen op internet??
Verder lijkt het mee niet meer dan logisch dat een verkoper je probeert een keuken te verkopen, dat is notabene het gene waar hij voor betaald wordt. Dat niet elke verkoper blij is met de mededeling dat de keuken niet op korte termijn gewenst is daar sluit ik me bij aan, maar dat hoeft hij niet te laten merken aan de klant uiteraard... Mee eens dat verkopers meer begrip moeten hebben, en beter naar de wensen van de klant moeten luisteren. Maar van de andere kant zou het ook geen kwaad kunnen als klanten zich eens zouden proberen in te leven in het werk van een verkoper
Tevens is het geen probleem dat omdat een keuken uit meerdere onderdelen bestaat, je de betreffende delen bij meerdere leveranciers wilt kopen. Echter moet je wel rekening houden met het feit dat er dan wel meerdere dingen fout kunnen gaan, voornamenlijk met betrekking op maatvoering endergelijke.
En om de reactie van andere voor te zijn, JA ik ben een keuken verkoper...
-
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 12 apr 2011 11:53
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
@geen boer, volgens mij heb je zelf nog weinig kaas gegeten van de internet apparatuur markt, de grootste 3 leveranciers van inbouwapparatuur zitten echt niet op een achterkamertje wat de prutsen, dit zijn allemaal strak gerunde miljoenen bedrijven die constant scherp moeten blijven, zelf flinke voorraden aanhouden en het logistiek 100% voor elkaar hebben (je leest er hier immers minder klachten over dan over een gemiddelde keukenzaak)
Wat keukenellende bedoeld is: "waarom luistert men niet naar mij, ik wil jouw kasten combineren met apparatuur van internet leverancier A (tenzij jij met je prijs daar dicht bij kunt komen) en een werkblad van een andere leverancier (ons bijvoorbeeld) monteren wil ik misschien wel zelf". Een heleboel keukenleveranciers raken dan in de stress en haken af terwijl ze het product waar ze goed in zijn (kasten) en waar de meeste marge op zit gewoon kunnen leveren, als ze slim zijn lukt het ze ook nog de apparatuur mee te verkopen.
Wij leveren steeds meer werkbladen aan particulieren die op deze manier werken kasten bij de keukenzaak (zelfs van DMG) werkblad van ons, montage doet men zelf of met de eigen aannemer. Als je als keukenzaak niet met dergelijke trends mee gaat weet je zeker dat je ten onder gaat.
Wat keukenellende bedoeld is: "waarom luistert men niet naar mij, ik wil jouw kasten combineren met apparatuur van internet leverancier A (tenzij jij met je prijs daar dicht bij kunt komen) en een werkblad van een andere leverancier (ons bijvoorbeeld) monteren wil ik misschien wel zelf". Een heleboel keukenleveranciers raken dan in de stress en haken af terwijl ze het product waar ze goed in zijn (kasten) en waar de meeste marge op zit gewoon kunnen leveren, als ze slim zijn lukt het ze ook nog de apparatuur mee te verkopen.
Wij leveren steeds meer werkbladen aan particulieren die op deze manier werken kasten bij de keukenzaak (zelfs van DMG) werkblad van ons, montage doet men zelf of met de eigen aannemer. Als je als keukenzaak niet met dergelijke trends mee gaat weet je zeker dat je ten onder gaat.
-
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 12 apr 2011 11:53
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
@snuffel1, wordt het een zootje als je veel in eigen beheer doet? Dat hoeft echt niet, als je je zelf van tevoren een beetje in de materie verdiept. Wij krijgen mensen over de vloer die meer van mijn producten af weten dan ik (en ik ben echt geen beginneling) internet is zo'n grote informatiebron!
Natuurlijk moet je een persoon met twee linker handen geen keuken in elkaar laten zetten maar ik heb boekhouders (om maar een beroepsgroep te pesten) keukens beter zien monteren als menige z.g. professionele monteur.
Mijn pleidooi was meer: keukenverkoper probeer mee te gaan met je klant, laat een order voor kasten niet lopen omdat je het blad of de apparatuur niet kunt leveren. De klant is op dit moment zo goed geïnformeerd dat hij een mening heeft waar hij slecht vanaf te brengen is, wil de klant een caesarstoneblad en kun je dat niet leveren, probeer de klant dan niet kost wat kost om te praten naar je eigen merk je jaagt de klant weg en die gaat naar een flexibelere keukenzaak.
Natuurlijk moet je een persoon met twee linker handen geen keuken in elkaar laten zetten maar ik heb boekhouders (om maar een beroepsgroep te pesten) keukens beter zien monteren als menige z.g. professionele monteur.
Mijn pleidooi was meer: keukenverkoper probeer mee te gaan met je klant, laat een order voor kasten niet lopen omdat je het blad of de apparatuur niet kunt leveren. De klant is op dit moment zo goed geïnformeerd dat hij een mening heeft waar hij slecht vanaf te brengen is, wil de klant een caesarstoneblad en kun je dat niet leveren, probeer de klant dan niet kost wat kost om te praten naar je eigen merk je jaagt de klant weg en die gaat naar een flexibelere keukenzaak.
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
@werbladenspecialist, de 3 grootste zijn inderdaad milioenen bedrijven... Echter om op het fenomeen paralel import terug te komen, neem de besr verkopende combimagnetron van Siemens de HB84K552 het apparaat voor de nederlandse markt heeft als toevoeging de letter N. Deze kost ook bij de grote internet jongens ongeveer een € 800,- Echter verkopen zij veel apparaten die via paralel import voornamenlijk uit oost europa komen en uit frankrijk, deze worden voor gemiddeld € 550,- aangeboden. Geen probleem tot dus ver, echter als het apparaat bij Siemens ter reparatie aangeboden wordt en het serienummer wordt gevraagd dan komt de klant van een koude kermis thuis. Blijkt het serienummer van het apparaat bestemd voor de poolse markt bijvoorbeeld, dan verleend siemens nederland daar geen service op onder garantie en zal er betaald moeten worden voor een reparatie. Wil je recht hebben op je garantie dan mag je je apparaat uitbouwen en opsturen naar polen. Dit is een voorbeeld uit de recentelijke praktijk. Het gaat zelfs zover dat de AEP groep een hele tijd lang geen produkten heeft geleverd aan internet leveranciers, en siemens speciaal voor de de keuken specialist het studioline pakket heeft geintroduceerd om het "probleem" internet aan te pakken. en los van dat feit, de consument verwacht van ons onder service dat we het apparaat gratis leveren en inbouwen, en jij als werkenbladenspecialist ( volgens mij ook werkzaam in limburg ) weet dat gratis niet bestaat. Terwijl ze zonder problemen bij een internet leverancier betalen voor levering en montage. Het blijft een ondoorgrondbaar iets de consument...
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
Volgens mij bestaat er alleen een europese markt, met vrij verkeer van goederen.Blijkt het serienummer van het apparaat bestemd voor de poolse markt bijvoorbeeld, dan verleend siemens nederland daar geen service op onder garantie en zal er betaald moeten worden voor een reparatie
Daar maakt Polen sinds 2004 deel van uit.
Tevens: Bij garantie afhandeling heb je als consument niet te maken met de fabriek, maar met de leverancier (=hier webwinkel)
-
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 12 apr 2011 11:53
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
@geen boer, wat 16again schrijft is helemaal juist! Garantie is tussen verkopende en kopende partij. Dus heeft iemand zo'n Poolse Combi waar Siemens geen garantie op zou geven dan is het een probleem van de internetverkoper, deze zal op het product de eerste twee jaar volledige garantie moeten verlenen en als hij de indruk heeft gewekt dat ook de verlengde garantie van Siemens Nederland op dit apparaat van toepassing is zal de leverancier ook die garantie moeten verlenen.
Maar als ik de garantievoorwaarden op de Siemens website lees (voor de vijf jaar garantie als de klant meerdere apparaten koopt) staan daar als enige voorwaarden: vier apparaten in een koop en gekocht via een leverancier in Nederland. heel duidelijk toch als een Nederlandse webshop Poolse Siemens producten verkoopt vallen deze nog steeds onder de verlengde garantieregeling (terwijl veel Siemens vertegenwoordigers wel het tegendeel beweren).
Ik verwacht wel over een paar jaar problemen met oudere apparatuur bv. Miele wekt de indruk dat een apparaat 10 jaar meegaat, apparaat is na 5 jaar total loss (en Miele niets doet uit coulance), dan heb je kans dat een klant dit voor de rechter gooit en jij als leverancier een gedeelte van de aanschafwaarde terug moet betalen, bij internetbedrijven met hun kleine marges zal dat een probleem gaan worden.
Maar als ik de garantievoorwaarden op de Siemens website lees (voor de vijf jaar garantie als de klant meerdere apparaten koopt) staan daar als enige voorwaarden: vier apparaten in een koop en gekocht via een leverancier in Nederland. heel duidelijk toch als een Nederlandse webshop Poolse Siemens producten verkoopt vallen deze nog steeds onder de verlengde garantieregeling (terwijl veel Siemens vertegenwoordigers wel het tegendeel beweren).
Ik verwacht wel over een paar jaar problemen met oudere apparatuur bv. Miele wekt de indruk dat een apparaat 10 jaar meegaat, apparaat is na 5 jaar total loss (en Miele niets doet uit coulance), dan heb je kans dat een klant dit voor de rechter gooit en jij als leverancier een gedeelte van de aanschafwaarde terug moet betalen, bij internetbedrijven met hun kleine marges zal dat een probleem gaan worden.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 19 mar 2013 09:12
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
Natuurlijk weet ik ook wel dat iedereen een goed belegde boterham wil verdienen en dat er een reele vergoeding voor de geleverde inspanning of artikel moet zijn. Maar soms zijn bepaalde marges niet te verklaren. Zeker niet als er bij een beetje aandringen opeens 20%-30% van de prijs af kan. Dan voel je je als consument toch niet echt serieus genomen worden.
Gistermiddag de eerste offerte binnengekregen. Deze offerte netjes gesplitst in de kosten voor kasten/werkblad/apparatuur. Helaas heeft de adviseur andere lades in de kasten getekend en berekend (2 lades van 39cm ipv 3 lades 13/26/39). Volgens mij waren we hier toch wel duidelijk in bij het bespreken van onze wensen.
Toch maar eens kijken of de mogelijkheid er is om de componenten (kasten/werkblad/apparatuur) los van elkaar te bestellen.
Gistermiddag de eerste offerte binnengekregen. Deze offerte netjes gesplitst in de kosten voor kasten/werkblad/apparatuur. Helaas heeft de adviseur andere lades in de kasten getekend en berekend (2 lades van 39cm ipv 3 lades 13/26/39). Volgens mij waren we hier toch wel duidelijk in bij het bespreken van onze wensen.
Toch maar eens kijken of de mogelijkheid er is om de componenten (kasten/werkblad/apparatuur) los van elkaar te bestellen.
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
Bij mijn laatste keuken aankoop heb ik de keuken ontworpen bij het woonwarenhuis uit Zweden. Kost niets en je krijgt meteen een prijsopgave. Even de montageprijs erbij berekenen en je hebt een leuke indicatie van de kosten. Met deze prijsopgave in de tas naar de keukenboer gegaan. Na veel teken en rekenwerk kwam deze uit op een prijs die ruim 2 maal hoger was.En toen begon het zogenaamde onderhandel spel, waarbij uiteraard mijn tekening en prijsopgave ter sprake kwamen. Nadat ongeveer ieder aanwezig personeelslid zich er mee bezig gehouden had (want dat mocht de verkoper uiteraard niet zelf beslissen) zijn we uitgekomen op een prijs, die inclusief plaatsen, aansluiten (zijn 2 verschillende zaken!) en nog wat nieuwe consumenten electronica (was een aktie), neerkwam op hetzelfde als mijn prijsopgave. En dat was overigens heel wat meer dan 30%.keukenellende schreef:Natuurlijk weet ik ook wel dat iedereen een goed belegde boterham wil verdienen en dat er een reele vergoeding voor de geleverde inspanning of artikel moet zijn. Maar soms zijn bepaalde marges niet te verklaren. Zeker niet als er bij een beetje aandringen opeens 20%-30% van de prijs af kan. Dan voel je je als consument toch niet echt serieus genomen worden.
Gistermiddag de eerste offerte binnengekregen. Deze offerte netjes gesplitst in de kosten voor kasten/werkblad/apparatuur. Helaas heeft de adviseur andere lades in de kasten getekend en berekend (2 lades van 39cm ipv 3 lades 13/26/39). Volgens mij waren we hier toch wel duidelijk in bij het bespreken van onze wensen.
Toch maar eens kijken of de mogelijkheid er is om de componenten (kasten/werkblad/apparatuur) los van elkaar te bestellen.
En natuurlijk kun je alles los bestellen en zelf (laten) plaatsen. Maar dan moet je zelf de logistieke problemen oplossen. En bij problemen na montage en aansluiten hoef je bij niemand aan te kloppen, want iedereen zal naar een ander verwijzen.
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
Neemt een keukenzaak een offerte en ontwerp van de Zweedse vrienden dan wel serieus? Want ik kan me zo voorstellen dat er argumenten worden gebruikt als "mindere kwaliteit, minder mogelijkheden dus niet te vergelijken met onze topkeukens".
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
@keukenellende, ik weet niet waar je woont, in het Noorden heb ik nog wel een tip voor je waar je 'normaal' te woord gestaan wordt, en je ook een normale prijs krijgt zonder eerst al die belachelijke marges die je daarna er weer af moet praten.
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
Dat zijn inderdaad de argumenten die wij ook gehoord hebben. Maar mijn argument staat onderaan de offerte, namelijk de prijs en dat is waar ik een keuken voor zou kunnen kopen. Ik heb het aan de keukenboer overgelaten wat hij er mee wilde gaan doen. En in mijn geval is hij dus meegegaan met de prijs en dat is waar het mij om gaat. En geloof me, de keukenboer weet heel goed wat een vergelijkbare keuken bij de Zweedse vrienden kost. Als iemand bij het eerste bedrag ja zegt, heeft de keukenboer de meeste winst op de verkoop. Als je wat langer volhoudt wordt zijn winst lager, maar geloof me ook als het eerste bedrag gehalveerd wordt, maakt hij nog steeds winst. Hij zou een slecht verkoper zijn, als hij onder de inkoopprijs zou gaan verkopen.Nieke78 schreef:Neemt een keukenzaak een offerte en ontwerp van de Zweedse vrienden dan wel serieus? Want ik kan me zo voorstellen dat er argumenten worden gebruikt als "mindere kwaliteit, minder mogelijkheden dus niet te vergelijken met onze topkeukens".
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
Soms wordt er bewust onder de inkoop verkocht om maar wat te verkopen. Ze hebben vaak een betaaltermijn bij de leverancier en kunnen zo 4 of 6 weken "gratis" geld lenen om wat lekken te dichten.
Re: Opzoek naar een nieuwe keuken, wat een ellende.
Als een keukenboer op deze wijze zaken doet, zou ik er geen keuken durven kopen, die pas over een x aantal maanden geleverd moet gaan worden, althans als er een aanbetaling gedaan moet worden.sjoegel schreef:Soms wordt er bewust onder de inkoop verkocht om maar wat te verkopen. Ze hebben vaak een betaaltermijn bij de leverancier en kunnen zo 4 of 6 weken "gratis" geld lenen om wat lekken te dichten.
De onderhandelruimte van de keukenboer moet je eerder zoeken in zijn inkoop. Hoe meer hij inkoopt, hoe meer ruimte (=korting) de keukenboer bij zijn leverancier zal krijgen en hoe groter de onderhandelruimte(= korting voor de koper) kan zijn. En dan kan een keukenboer, die onderdeel uit maakt van DMG, toch (iets) meer korting geven dan een plaatselijke keukenboer.
En dan weet je ook meteen de reden, waarom je over DMG meer klachten zal lezen dan over de plaatselijke keukenboer. Stel even simpel dat er in 1% van de gevallen iets mis zal gaan, dan heb je na 1000 plaatsingen dus ongeveer 10 klachten. DMG zal dit aantal misschien al binnnen een week bereiken, de plaatselijk boer misschien pas in een jaar.