Goedenavond,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen i.v.m. belastingaangifte die ik doe voor iemand anders. Ik ken dit fenomeen niet namelijk.
Op de jaaropgave van de bank staat bij een leendeel een negatief berekende rente. Er staat letterlijk bedrag 37.500,00 berekende rente -322,58. Wat betekent dit in de zin van renteaftrek.
Moet ik dit bedrag aftrekken van de overige betaalde rente? En waarom is dit een negatief bedrag. Alvast bedankt voor de reacties.
Juul
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] opgave betaalde rente
Re: opgave betaalde rente
dat betekend gewoon dat het rente is die je betaald hebt en niet ontvangen, je post betekend dat je beter iemand anders de aangifte kan laten doen.
Beste Kokka,
Dus eigenlijk rente die niet voor 31 december verwerkt is door de bank?
Ik doe altijd mijn eigen aangifte en aangezien deze mijnheer verder geen aftrekposten heeft behalve eigen huis, is dat allemaal niet zo moeilijk. Het is trouwens wel apart dat de belastingdienst bij het downloaden van de gegevens die rente wel meerekent als aftrekpost. Ik weet dus niet wat ik moet doen, corrigeren en dus die 322 euro aftrekken of zo laten.
Groet,
Juul
Dus eigenlijk rente die niet voor 31 december verwerkt is door de bank?
Ik doe altijd mijn eigen aangifte en aangezien deze mijnheer verder geen aftrekposten heeft behalve eigen huis, is dat allemaal niet zo moeilijk. Het is trouwens wel apart dat de belastingdienst bij het downloaden van de gegevens die rente wel meerekent als aftrekpost. Ik weet dus niet wat ik moet doen, corrigeren en dus die 322 euro aftrekken of zo laten.
Groet,
Juul
Zoals je in je OP al schrijft, het is een leendeel, waar je NEGATIEVE (lees betaalde) rente op hebt.Het is trouwens wel apart dat de belastingdienst bij het downloaden van de gegevens die rente wel meerekent als aftrekpost. Ik weet dus niet wat ik moet doen, corrigeren en dus die 322 euro aftrekken of zo laten.
Deze rente (die betaald is) kun je dus OPTELLEN bij de andere betaalde rente die je hebt.
Bedankt voor je reactie @bprosman.
De bank trek die 322 af van de berekende rente ad 4582 af. Dit is de rente op het andere leendeel. Bij fiscale gegevens staat dan 4582 -322 = 4260.
Dus nu begrijp ik het even niet meer.
De bank trek die 322 af van de berekende rente ad 4582 af. Dit is de rente op het andere leendeel. Bij fiscale gegevens staat dan 4582 -322 = 4260.
Dus nu begrijp ik het even niet meer.
Klant heeft waarschijnlijk een nog niet (volledig) opgenomen (ver)bouw depot. Hierover ontvangt hij rente. Deze rente wordt dus als negatief geboekt.
Ne, het is geen bouwdepot. Het is een beleggingshypotheek!