LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Panfu

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Manon1401

Panfu

Ongelezen bericht door Manon1401 »

Gistermorgen zag mijn bijna 7 jarige dochter reclame op Disney XD voor Panfu.. een spel op internet met panda's. Mam, mag ik dat spelen. Samen logden wij in, maakten een gebruikersnaam en wachtwoord aan en gingen eens om ons heen kijken in de Jungle, waar allerlei andere spelers ook een panda hebben. Op de website staat voor ouders:
Panfu richt zich op schoolkinderen tussen 6 en 14 jaar, maar is open voor alle leeftijden. De jonge gebruikers kunnen in de fantasierijke omgeving veilig de mogelijkheden van het internet verkennen.
Het viel mij al op dat niet iedereen zijn eigen naam gebruikt.. gillendedek, leipemocro, lekkeremocro kwamen voorbij. Er is ook de mogelijkheid om een vraag aan een andere panda te stellen. Ineens verschijnt er een wolkje met "Wie wil er met mij sex" .. Sorry?! De gebruiker die dit tikte had als geboortejaar 2023 .. Heeeeeel vreemd! Wij hebben uitgelogd en gaan niet meer op Panfu!

piedt

Re: Panfu

Ongelezen bericht door piedt »

Dat heb ik gezien. Pas geleden heeft Panfu op eens weer 45 euro (vorig jaar ook) automatisch laten afschrijven!

piedt

Ongelezen bericht door piedt »

sorry ik bedoel natuurlijk: dát heb ik niet gezien!

Panfu

Ongelezen bericht door Panfu »

Hallo Manon 1401,

Ik ben Martin Helms en ik ben de “child-welfare officer” van Young Internet GmbH, het bedrijf wat Panfu maakt en onderhoud. Dit betekent dat ik toezicht houd op het welzijn van de kinderen. We kwamen uw artikel vandaag tegen en nemen uw zorgen erg serieus. Wij hebben gelijk actie ondernomen. Ik wil u graag uitleggen, hoe Panfu het welzijn van uw kind verzekerd en wat we zullen doen om te voorkomen, dat zulk misbruik van ons spel nog eens gebeurd.

Hoe verzekeren wij het welzijn van uw kinderen?

1. Miljoenen kinderen communiceren elke dag met elkaar met gebruik van onze chatmogelijkheden. Elk woord dat op Panfu word gezegt word op twee niveaus gecontroleerd: Ten eerste, een filter die alle woorden scant in de chat, als er een woord op de zwartelijst gezegt word, word de speler automatisch geblokkeerd. Jammer genoeg kennen de kinderen veel wegen om door deze controle heen te komen door het woord anders te spellen. Maar ook elke keer als er een woord wat lijkt op de zwarte lijst, is gezegt, ontvangt een moderator bericht, dat iemand iets dubbelzinnigs gezegt heeft. Hij controleert dat dan, en blokkeert de speler als dat nodig is. Het tweede level zijn de moderators. Zij lezen door alle berichten op de Panfu chat. Zij kunnen een speler waarschuwen, blokkeren of verwijderen bij ongepast taalgebruik zoals vloeken of taal over drugs, geweld of sex.

2. Dezelfde zwarte lijst verbied ook ongepast taalgebruik in de naam van de speler. Jammer genoeg stond “mocro” nog niet op de zwarte lijst, maar dat is nu wel gebeurd.

3. Het woord “sex” staat op onze zwarte lijst. Als iemand door de filter probeert te komen, zou hij zoiets kunnen zeggen als “Wil je six met mij?” of “Wil je s.e!x met mij?” De moderator zal dit dan nakijken en de speler waarschuwen, blokkeren of verwijderen.

Wat doen we nu?

1. Onze CEO en onze Moderation manager hebben onmiddelijk drie stappen ondernomen.
a. De zwarte lijst zal uitgebreid en aangepast worden.
b. We zullen alle Pandanamen nogmaals met onze zwarte en grijze lijst vergelijken.
c. Spelers met ongepaste panda namen zullen onmiddelijk verwijderd worden.

2. Verder zullen we nieuwe manieren inwikkelen om de usernames na te kijken voordat ze gaan spelen en we zullen de parameters in de moderation programma’s veranderen om nog sneller dergelijk taalgebruik te voorkomen.

Over de geboortedatum, onze spelers kunnen een geboortejaar kiezen tussen 1910 en 2009. Zij kunnen dit niet zelf invullen. Zover wij weten is het niet mogelijk om het jaar 2023 als geboortejaar te kiezen.

Wij staan natuurlijk open voor meer opmerkingen en staan u graag te word. U kunt ons bereiken via http://www.panfu.nl/kontakt.php

Met vriendelijke groet,

Martin Helms

xhenophanus

Ongelezen bericht door xhenophanus »

Hallo,

Ik ben al maanden niet meer actief geweest op Panfu en ik heb nooit een abbonnement afgesloten. Maar toch boekt Panfu al maanden geld van me rekening af. Soms zelf een paar keer per dag. Terwijl ik hiervoor nooit toestemming heb gegeven. Heeft iemand ook dit probleem gehad met Panfu?
Hoe moet ik dit probleem oplossen?

Lindy

Athoz

Ongelezen bericht door Athoz »

Geld storneren (terug laten boeken), dat kan tegenwoordig geloof ik tot 2 maanden terug, en het rekeningnummer blokkeren voor toekomstige automatische incasso's.

Totdat dit opgelost word voorkomt u in ieder geval nog meer afschrijvingen. Dient u er natuurlijk wel voor te zorgen dat u ook (aantoonbaar?) geen overeenkomst hebt, want anders zou er nog een incasso traject opgestart kunnen worden ook..

Daarnaast kunt u (schriftelijk) een verzoek doen het bedrag buiten de 2 maanden die u kunt storneren, als onverschuldigd per ommegaande terug gestort te krijgen op uw rekening.

xhenophanus

Dat klopt want ik ben al naar de bank geweest om deze afschrijvingen te laten blokkeren. Maar de bank heeft gezegd dat ze de afschrijvingen niet kunnen blokkeren. Dat de enige oplossing is dat ik mijn rekening nummer moet verwijderen.

Eerst dachten ze bij de bank dat ze mijn inlogcode hadden omdat het telkens lossen afschrijvingen waren: dus niet incasso of automatische overboeking. Ik heb dus ook al mijn gebruikersnaam en wachtwoord gewijzigd.

Ik heb Panfu zelf gemaild dus nu is het afwachten wat ze hieraan gaan doen.

Lindy

Athoz

Ongelezen bericht door Athoz »

Losse afschrijvingen? Daarmee krijg ik het idee dat er gesuggereerd word dat deze organisatie achter uw inloggegevens is gekomen, en opzettelijk via uw bankrekening overboekingen heeft gedaan.

Als dat zo is (wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt, maar alles is mogelijk) zou ik uw bank opdracht geven dit voorval als strafrechtelijk te laten onderzoeken. Die houden echt alle gegevens wel bij wie er inlogt, welk ip, welke datum en tijd etc etc.

Nogmaals, het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk, maar laat ons weten wat deze organisatie u antwoord a.u.b... Ben wel benieuwd.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

xhenophanus schreef:Hallo,

Ik ben al maanden niet meer actief geweest op Panfu en ik heb nooit een abbonnement afgesloten. Maar toch boekt Panfu al maanden geld van me rekening af. Soms zelf een paar keer per dag. Terwijl ik hiervoor nooit toestemming heb gegeven. Heeft iemand ook dit probleem gehad met Panfu?
Hoe moet ik dit probleem oplossen?

Lindy
Ik neem dat je dan wel een keer een rekeningnummer hebt gegeven.

xhenophanus

Ik heb nooit een rekening nummer gegeven en al helemaal niet het rekeningnummer waarvan het is afgeschreven. Want ik betaal altijd met een ander rekeningnummer.

Renske1

Ongelezen bericht door Renske1 »

Mijn kind speelt op http://www.smartpets.nl

Hier wordt geen ene cent berekend voor de kids. Tevens hebben zij geen dergelijke chatrooms als bij Panfu. Smartpets heeft wel een kleine chatroom waar kinderen vragen kunnen stellen over de website, maar woorden als sex e.d. woorden direct gefilterd.

Best wel schandelijk dat dat zo maar kan op Panfu. Mijn kids zijn erg blij met Smartpets en ik ook. Ze moeten leren om het spel te kunnen spelen. Ze moeten allerlei leeroefeningen maken om virtuele centjes te verdienen. Deze kunnen ze weer uitgeven aan speelgoed, eten drinken, enz enz voor hun Smartpet.

Dat is heel wat anders dan een beetje stom lopen chatten. Lijkt me voor je kind nou ook niet echt leerzaam.

Groetjes Renske

Nicole-ncl

Ongelezen bericht door Nicole-ncl »

Panfu schrijft zonder toestemming geld af van je rekening.

Dit is bij mij dus ook gebeurd. Mijn zoontje kreeg een Goudlidmaatschap voor 1 jr en dit heb ik via iDeal betaald..... 1 jr later wordt er bijna 50 euro afgeschreven omdat in de kleine letters te lezen stond dat ze automatisch mochten verlengen als er niet opgezegd zou worden (terwijl ik iets afgesloten heb voor 1 jr)

Het bedrag kan niet teruggehaald worden omdat het bedrijf (heel slim) hier een blokkade op heeft staan..... net als dat de Belastingdienst dit doet. Mijn rekeningnummer heb ik nooit doorgegeven (anders dan de iDealbetaling) en een machtiging heb ik helemaal niet gegeven

De support is vrij triest, men houdt vol in het gelijk te staan en verschuilen zich achter het feit dat het bedrijf in Duitsland zit en dus niets van doen heeft met nederlandse regels

goodbeans GmbH
Winsstraße 62
D - 10405 Berlin

Fijn! om op deze manier, over de rug van kinderen, geld te verdienen op een oneerlijke manier

Ik vrees dat ik mijn geld niet terugzie want behulpzaam zijn ze zeker niet

Mochten er meer klachten zijn dan hoor ik het graag, dan kunnen we onze klachten bundelen

gctwnl

Ongelezen bericht door gctwnl »

OK. Ook net er achter gekomen dat Panfu geld via een incasso van onze rekening heeft afgeschreven, die afschrijvingen waren aan onze aandacht ontsnapt. Wij hebben nooit voor een incasso toestemming gegeven. Wij hebben ooit met iDeal twee betalingen voor een periode gedaan voor onze beide kinderen. 1 op 3/12/2010 en 1 op 20/3/2011.

Vervolgens hebben deze types afgeschreven:
2 x op 5/12/2011
21/3/2012
21/3/2013

Alle mails van Panfu, nieuwsbrieven en zo die je er op attent zou kunnen maken dat je nog in hun systeem zit zijn in 2011 gestopt. Afzeggen kan alleen via een formulier op de web site, ik weet vrij zeker dat wij dat gedaan hebben.

Tijd voor aangifte bij de politie, denk ik dan. In ieder geval ga ik dit niet accepteren want het is onfatsoenlijk. Van het niveau spookfactuur.

Gesloten