LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Incassokosten betalen enz.
-
Incassokosten betalen enz.
Ik bel eind februari met de ziektekosten verzekering en men vertelt mij dat ik 500 euro moet betalen waarvan een vordering van 200 euro aan de deurwaarder is gestuurd (deuwaarder fungeert als incassobureau)
Ik betaal diezelfde dag 500 euro aan de verzekering want ik heb nog niets ontvangen van de deurwaarder, die brief komt ruim een week later.
Ik zeg 'ik heb betaald' en de deurwaarder en verzekering zegt 'dat heeft u niet' want u had moeten betalen met het nummer dat op de acceptgiro staat en dat heeft u niet gedaan en men heeft het overige bedrag verrekend met incassokosten terwijl ik dus betaald heb voordat ik een brief kreeg van de deurwaarder.
Klopt dit?
Ik betaal diezelfde dag 500 euro aan de verzekering want ik heb nog niets ontvangen van de deurwaarder, die brief komt ruim een week later.
Ik zeg 'ik heb betaald' en de deurwaarder en verzekering zegt 'dat heeft u niet' want u had moeten betalen met het nummer dat op de acceptgiro staat en dat heeft u niet gedaan en men heeft het overige bedrag verrekend met incassokosten terwijl ik dus betaald heb voordat ik een brief kreeg van de deurwaarder.
Klopt dit?
Re: Incassokosten betalen enz.
Dit komt zo vaak voor: pas betalen wanneer er kosten bijkomen en dan roepen : "ik heb nét betaald"...
Een vordering gaat meestal niet direct naar een deurwaarder, dus u heeft meer signalen genegeerd.
Een vordering gaat meestal niet direct naar een deurwaarder, dus u heeft meer signalen genegeerd.
-
Daar gaat het verder niet om. Het gaat erom dat ik betaald heb en dat de deurwaarder pas na 10 dagen zijn brief stuurde terwijl ik het volledig openstaande bedrag toen al had voldaan.
U heeft niet op tijd betaald, de vordering is uit handen gegeven, dus draait u op voor de kosten.CatcherInTheRye schreef:Daar gaat het verder niet om. Het gaat erom dat ik betaald heb en dat de deurwaarder pas na 10 dagen zijn brief stuurde terwijl ik het volledig openstaande bedrag toen al had voldaan.
Ik bel eind februari met de ziektekosten verzekering en men vertelt mij dat ik 500 euro moet betalen waarvan een vordering van 200 euro aan de deurwaarder is gestuurd (deuwaarder fungeert als incassobureau)
Wat stond er in het laatste schrijven dat je hebt ontvangen voor de brief van de deurwaarder kwam?
Wat stond er in het laatste schrijven dat je hebt ontvangen voor de brief van de deurwaarder kwam?
-
Als ik niet voor 27 januari zou betalen zou de vordering naar de deurwaarder gaan. Begin maart ontving ik de brief van de deurwaarder, incl. incassokosten, maar toen had ik alles wat open stond al betaald.
De deurwaarder heeft kosten gemaakt omdat jij niet op tijd hebt betaald. En die moet jij betalen.CatcherInTheRye schreef:Daar gaat het verder niet om. Het gaat erom dat ik betaald heb en dat de deurwaarder pas na 10 dagen zijn brief stuurde terwijl ik het volledig openstaande bedrag toen al had voldaan.
Dáár gaat het om.
In de brief van de deurwaarder stond de hoofdsom op €0,00?CatcherInTheRye schreef:Als ik niet voor 27 januari zou betalen zou de vordering naar de deurwaarder gaan. Begin maart ontving ik de brief van de deurwaarder, incl. incassokosten, maar toen had ik alles wat open stond al betaald.
(btw wat voor kenmerk of omschrijving heb je je betaling meegegeven?)
-
Er waren 2 vorderingen, dus 2 brieven en in de brieven stond het dossiernummer waar het om ging en om 2x incassokosten. Op dat moment had ik dus al betaald. De vorderingen heb ik voldaan o.v.v. van mijn verzekerdennummer en waar het om ging. Vierde termijn eigen risico en premie december 2012.
Dus niet met vermelding van het kenmerk op de acceptgiro?
Leuk dat dossier waar het om ging, maar wat was de specificatie van de kosten? Wat was het bedrag van de hoofdsom? €0,00?
Was op 1 of andere manier in die brief van de deurwaarder jouw betaling verwerkt?
Leuk dat dossier waar het om ging, maar wat was de specificatie van de kosten? Wat was het bedrag van de hoofdsom? €0,00?
Was op 1 of andere manier in die brief van de deurwaarder jouw betaling verwerkt?
-
Het eigen risico was 220,00 en daar had ik een betalingsregeling voor. Er was wel een specificatie in de brief maar die betrof dus termijnen die ik al betaald had (o.v.v. eerste termijn, tweede termijn, derde termijn + verzekerdenummer). Ik moest betalen aan de deurwaarder o.v.v. van het dossiernummer van de deurwaarder en op de specificatie stond niet het betalingskenmerk van de oorspronkelijke rekening van Menzis maar alleen de referentie van de verzekering en de factuurdatum. Dat bedrag was al lang en breed betaald (al in augustus 2012). Ik ga me er in het weekend even opnieuw in verdiepen met mijn afschriften en stuur de verzekering een brief dat ik een specificatie wil van mijn betalingen en waarop men dat op heeft afgeboekt. Blijft voor nu deze vraag over. Ben ik verplicht om bij handmatige betaling het nummer te gebruiken wat de verzekering gebruikt, is alleen mijn nummer niet voldoende?
Hallo,
We vragen onze verzekerden inderdaad om over te maken met het betalingskenmerk wat op de acceptgiro's is aangegeven. Dan is namelijk duidelijk voor welke rekening de betaling bedoeld is. Op het moment dat u niet met een kenmerk overmaakt, loopt u de kans dat we uw betaling met andere rekeningen gaan verrekenen. Ik wil graag voor u nakijken wat de situatie is. Als u hier gebruik van wilt maken wilt u dan uw polisnummer + eventueel betaalbewijzen mailen naar [email protected].
Met vriendelijke groet,
Jeannette Nijdam
Webcare Menzis
We vragen onze verzekerden inderdaad om over te maken met het betalingskenmerk wat op de acceptgiro's is aangegeven. Dan is namelijk duidelijk voor welke rekening de betaling bedoeld is. Op het moment dat u niet met een kenmerk overmaakt, loopt u de kans dat we uw betaling met andere rekeningen gaan verrekenen. Ik wil graag voor u nakijken wat de situatie is. Als u hier gebruik van wilt maken wilt u dan uw polisnummer + eventueel betaalbewijzen mailen naar [email protected].
Met vriendelijke groet,
Jeannette Nijdam
Webcare Menzis
-
Voor vorderingen die na 1 juli 2012 opeisbaar zijn, geldt het nieuwe regime van inassokosten. Dit betekent over het algemeen dat de schuldenaar in verzuim moet zijn (veelal moet hij dus in verzuim zijn geteld door de schuldeiser) en er moet een laatste aananing worden verzonden waarbij de schuldenaar nog de gelegenheid krijgt om binnen 14 dagen te betalen en waarbij tevens wordt aangezegd dat hij bij gebreke daarvan incassokosten moet betalen en het (juiste) bedrag van die incassokosten moet daarin ook worden genoemd. Darna zijn dus die kosten in beginsel verschuldigd ook al is de zaak (mogelijk) nog niet aan de deurwaarder of incassobureau overgedragen.