LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijtelling auto en IVA uitkering per 1/1/13 dubbel gepakt?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Ceesoosterhof

Re: Bijtelling auto en IVA uitkering per 1/1/13 dubbel gepakt?

Ongelezen bericht door Ceesoosterhof »

bertjepuck schreef:Iemand die straks in de WIA komt, krijgt een uitkering waarin de bijtelling wordt meegeteld. De lease auto telt dan namelijk gewoon mee als inkomen. Als hij in de WIA de lease auto houdt wordt de bijtelling vervolgens gekort op de uitkering. Daar is helemaal niets mis mee.

Maar mensen die nu in de WIA zitten, hebben een uitkering waarin de auto niet is meegeteld.
Nu wordt ineens wel de bijtelling gekort op de uitkering.

De bijtelling is geen additioneel inkomen want maakte voor de ziekte ook gewoon deel uit van het inkomen. Dat inkomens-bestanddeel telde toen echter niet mee ter bepaling van de hoogte van de uitkering.
Maar telt nu aan de andere kant ineens wel als inkomen mee bij de verrekening.
En dat klopt niet.

Het is op te lossen door de uitkering alsnog af te stemmen op het nieuwe uniforme loonbegrip.
Zodat uitkering en verrekening over hetzelfde loonbegrip gaan. Precies zoals bij nieuwe WIA-gevallen in de toekomst.

En Mikey, hopelijk ben je zelf gezond, tel je zegeningen.
Bertjepuck
Ceesoosterhof schreef:De eerste persoon heeft een bijtelling van 400 euro.
Hoezo rijdt hij in een dikke bak?
Stel 20 procent bijtelling van auto cat waarde 24000 is 4800 per jaar gedeeld door 12 is 400,
Auto van 24 k is geen grote bak dat ten eerste.

Er is een oplossing voor mensen die mee deden aan de levensloop regeling,
En die er meer dan 3000 hebben staan, je mag deze voortzetten.
Als bovengenoemd persoon 400 inlegt elke maand via werkgever in levensloop,
Wordt zijn uitkering niet gekort!!!!!!'
Het bedrag van bijtelling auto, wat bij salaris geteld, wordt wordt verminderd met de inleg levensloop.
Dus als je zelfde bedrag inlegt, wordt je niet gekort.
Je moet wel die 400 inleggen, maar dat geld blijft van jezelf!
Als je het niet doet, wordt je gekort, en ben je het kwijt.

Dit verhaal klopt echt.
Ik weet het zeker.
Want ik doe het zo, en is goed gekeurd.
Bedank bijdrage voor deze GOUDENTip mag overgemaakt worden op mijn rekening,
Op aanvraag verkrijgbaar.
Waarom,
Ik heb hierin zoveel stress en tijd ingestoken, zelfs bezwaarschriften tot aan regering, en ombudsman,
Deze snappen nog steeds niet dat die wet niet klopt.
Zekerniet voor de oude gevallen wao, of ze moeten oude maatman loon ook aanpassen.
Eerderwerd auto niet meegeteld voormaatman, .

O

Ronaldina

Ongelezen bericht door Ronaldina »

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met dit gevoel van onrecht. Ik vraag me alleen af hoe we het nu eindelijk voor elkaar krijgen om dit manco in deze nieuwe wetgeving van Uniform Loonbegrip gecorrigeerd te krijgen. Waar moet je beginnen ? Onderneemt er nog iemand actie ?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Ronaldina schreef:Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met dit gevoel van onrecht. Ik vraag me alleen af hoe we het nu eindelijk voor elkaar krijgen om dit manco in deze nieuwe wetgeving van Uniform Loonbegrip gecorrigeerd te krijgen. Waar moet je beginnen ? Onderneemt er nog iemand actie ?
Als je met onrecht bedoelt dat iemand die voor 100% afgekeurd is nog bijverdient en een auto van de zaak rijdt, vinden er wel degelijk mensen dat dit onrecht is ja. Als je bedoelt dat iemand dan blijkbaar alsnog genoeg inkomen heeft om €400 maandelijks in te leggen op een levensloopregeling, vinden misschien wel meer mensen dit onrecht.

Als je echter bedoelt dat een auto van de zaak als additioneel inkomen bovenop de uitkering wordt gezien en dat er daarom op de uitkering gekort wordt of dat er belasting moet worden betaald over de bijtelling van die auto, hmmm nee, dàt zie ik niet zozeer als onrecht of het moest onterecht klagen zijn.

Het feit dat u een uitkering krijgt is iets waar we met z'n allen volledig achterstaan maar dat u dan op kosten van de samenleving een auto van de zaak zou moeten rijden, lijkt mij niet helemaal de bedoeling van de sociale wet- en regelgeving nee.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ronaldina schreef:Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met dit gevoel van onrecht. Ik vraag me alleen af hoe we het nu eindelijk voor elkaar krijgen om dit manco in deze nieuwe wetgeving van Uniform Loonbegrip gecorrigeerd te krijgen. Waar moet je beginnen ? Onderneemt er nog iemand actie ?
Denk het niet. Het idee is namelijk dat je voor het SV loon kijkt naar wat iemand werkelijk aan beloning krijgt. En de lease-auto is onderdeel van die beloning. Door deze aanpassing wordt de regeling dus juist eerlijker.

Dat mensen met een AO uitkering die (bewust of onbewust) gebruik hebben gemaakt van de nu gedichte maas in de wet daar nu last van krijgen, is dus juist een van de beoogde gevolgen van de aanpassing.

yekki77

Ongelezen bericht door yekki77 »

newmikey schreef:
Als je met onrecht bedoelt dat iemand die voor 100% afgekeurd is nog bijverdient en een auto van de zaak rijdt, vinden er wel degelijk mensen dat dit onrecht is ja. Als je bedoelt dat iemand dan blijkbaar alsnog genoeg inkomen heeft om €400 maandelijks in te leggen op een levensloopregeling, vinden misschien wel meer mensen dit onrecht.

Als je echter bedoelt dat een auto van de zaak als additioneel inkomen bovenop de uitkering wordt gezien en dat er daarom op de uitkering gekort wordt of dat er belasting moet worden betaald over de bijtelling van die auto, hmmm nee, dàt zie ik niet zozeer als onrecht of het moest onterecht klagen zijn.

Het feit dat u een uitkering krijgt is iets waar we met z'n allen volledig achterstaan maar dat u dan op kosten van de samenleving een auto van de zaak zou moeten rijden, lijkt mij niet helemaal de bedoeling van de sociale wet- en regelgeving nee.
Men wordt in de huidige wetgeving niet afgekeurd voor 100%. Dit heet in de WIA 0 % restverdiencapaciteit. Afgekeurd werd je in de WAO die is al jaren verdwenen. :)

Als de wagen volledig zakelijk wordt gereden is er geen vuiltje aan de lucht.

yekki77

Ongelezen bericht door yekki77 »

hardclubber schreef:Heb afgelopen week een brief van UWV gehad dat per 1/1/2013 een nieuwe wet ingaat die bepaalt dat een auto van de zaak wordt afgetrokken van de WIA of iVA uitkering. In verleden werd alleen gekeken naar loon voor ZVW. Dit is een wet met veel impact, maar ik lees er nergens iets over, ook binnen het UWV is deze wet bij de meeste onbekend en de uitwerking hiervan ook. Dit is alles wat bekend is.
http://www.uwv.nl/Particulieren/themado ... index.aspx

Ik ben zelf 100% arbeidsongeschikt en werk nog 6-8 uur per week van uit thuis om sociale contacten te houden. Mijn werkgever heeft om het inkomensverlies niet te groot te laten worden mijn lease auto laten doorlopen zodat ik kan boodschappen doen, naar ziekenhuis rijden etc.
Net zoals alle andere nederlanders betaal ik hier inkomsten belasting obv bijtelling bij. Bijtelling is 400 euro.

UVW geeft aan dat waarde van de auto afgaat van je uitkering en dat er dus 70 * van 400 euro afgaat van je uitkering = 280 per maand. Tot zover lijkt het nog duidelijk. Wat wel apart is, dat iemand die werkt bijvoorbeeld 48% betaalt over de bijtelling en dan klaar is en dat ik belasting betaal en ook nog extra inkomen inlever, maar ok.
Het verhaal wordt minder rooskleurig als je de impact bekijkt.
Als je 100% arbeidsongeschikt ben mag je 20% van oude salaris (manmaatloon) max bijverdienen anders wordt je herkeurt en val je wellicht in andere regeling. Met mijn 6 uurtjes kom ik niet in de buurt van die grens, maar als de auto ook meegerekent wordt ga ik over deze grens heen. Dit betekent kortom auto inleveren of stoppen met die laatste uurtjes werk voor je sociale contacten.

Het verhaal wordt ingewikkelder als je kijkt naar de grondslag van die 20% bijverdiensten die is gebaseerd op je salaris voordat je in ziektewet ging. Hier wordt GEEN auto meegerekend.
Maar op huidige basis om te kijken of je meer dan 20% verdient wordt resterend arbeidsinkomen en de auto meegrekend en vergeleken met de grondslag (manmaatloon) zonder auto.
Ik heb gevraagd aan UWV of de grondslag wordt aangepast, maar de respons is: grondslagen werden bepaald in verleden en worden niet aangepast. DIt is nieuwe wetgeving en er worden geen grondslagen aangepast.

Dit klinkt in mijn oren onredelijk. Als eerste wordt je dubbelgepakt op de waarde van de auto en ten tweeden worden er grondslagen gebruikt die niet aangepast worden aan nieuwe wet. (bijtelling auto is 400 euro, ik betaal 48% inkomstenbelasting = -192 en dus totaal verlies is -192 -280 = - 470 wat hoger is als waarde bijtelling)
Deze wet wordt nu medio october aangekondigd en gaat al in per 1/1/2013 zonder dat er veel info is, maar wel veel impact

Hebben andere mensen hier ervaring mee?

PS: Ik begrijp dat er mensen zijn die vinden dat je als je arbeidsongeschikt bent uberhaupt geen recht hebt op een auto van de zaak. Mijn werkgever vond dat iedereen die werkt voor het bedrijf of het nu 5 uur of 40 uur is een auto krijgt (wil niet discrimineren) en wilde het inkomens verlies niet te groot laten wroden, wat heel joviaal is.
Auto niet meer prive rijden en probleem opgelost. Over de inhouding op je WIA uitkering zou ik inderdaad een klacht indien. Het is erg raar als je dubbel belast wordt.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Waarom ineens dit topic bumpen?

Ottema12

Ongelezen bericht door Ottema12 »

Het kan nog erger! Ik heb chronische leukemie (ongeneeslijk) en ben in 2010 gedeeltelijk afgekeurd en val in de schaal 35 tot 45 %. Bij de berekening van de grondslag is destijds niet de bijtelling van de auto meegenomen voor de berekening van het SV loon. Nu gaat de wet er per 1-1-2013 de bijtelling WEL betrekken in de berekening. Dit is tijdens het spel de spelregels veranderen. Voor mij heeft dit tot gevolg dat ik nu in de schaal onder de 35% val (26%) en zodoende dus meer dan 1200 € van mijn inkomen kwijt ben!

Er is in de wet wel voorzien dat mensen die bijna met pensioen gaan gedeeltelijk gecompenseerd worden, maar voor deze onrechtvaardige situatie moet je het zelf maar uitzoeken.

Ik heb pas recent aug 2014 bericht gekregen van het UWV en ben hierover niet eerder geïnformeerd.
Ook mijn werkgever kijkt de andere kant op en zegt dat het iets is tussen mij en het UWV, terwijl deze wel risicodragend is.

Hoop dat iemand een oplossing heeft.

Vr. Gr. Freek

P.S. mensen die willen reageren op de "vette leasebak" bespaar je moeite, daar ben ik niet mee geholpen. Ik weet al 30 jaar dat bepaalde mensen het niet kunnen hebben dat je "Gratis" in een grote auto rijdt. Ik betaal al 30 jaar elk jaar 7200 € belasting en 1000€ eigen bijdrage. Voor de rest is de auto mijn gereedschap en kantoor als buitendienstmedewerker.

Gesloten