hardclubber schreef:Heb afgelopen week een brief van UWV gehad dat per 1/1/2013 een nieuwe wet ingaat die bepaalt dat een auto van de zaak wordt afgetrokken van de WIA of iVA uitkering. In verleden werd alleen gekeken naar loon voor ZVW. Dit is een wet met veel impact, maar ik lees er nergens iets over, ook binnen het UWV is deze wet bij de meeste onbekend en de uitwerking hiervan ook. Dit is alles wat bekend is.
http://www.uwv.nl/Particulieren/themado ... index.aspx
Ik ben zelf 100% arbeidsongeschikt en werk nog 6-8 uur per week van uit thuis om sociale contacten te houden. Mijn werkgever heeft om het inkomensverlies niet te groot te laten worden mijn lease auto laten doorlopen zodat ik kan boodschappen doen, naar ziekenhuis rijden etc.
Net zoals alle andere nederlanders betaal ik hier inkomsten belasting obv bijtelling bij. Bijtelling is 400 euro.
UVW geeft aan dat waarde van de auto afgaat van je uitkering en dat er dus 70 * van 400 euro afgaat van je uitkering = 280 per maand. Tot zover lijkt het nog duidelijk. Wat wel apart is, dat iemand die werkt bijvoorbeeld 48% betaalt over de bijtelling en dan klaar is en dat ik belasting betaal en ook nog extra inkomen inlever, maar ok.
Het verhaal wordt minder rooskleurig als je de impact bekijkt.
Als je 100% arbeidsongeschikt ben mag je 20% van oude salaris (manmaatloon) max bijverdienen anders wordt je herkeurt en val je wellicht in andere regeling. Met mijn 6 uurtjes kom ik niet in de buurt van die grens, maar als de auto ook meegerekent wordt ga ik over deze grens heen. Dit betekent kortom auto inleveren of stoppen met die laatste uurtjes werk voor je sociale contacten.
Het verhaal wordt ingewikkelder als je kijkt naar de grondslag van die 20% bijverdiensten die is gebaseerd op je salaris voordat je in ziektewet ging. Hier wordt GEEN auto meegerekend.
Maar op huidige basis om te kijken of je meer dan 20% verdient wordt resterend arbeidsinkomen en de auto meegrekend en vergeleken met de grondslag (manmaatloon) zonder auto.
Ik heb gevraagd aan UWV of de grondslag wordt aangepast, maar de respons is: grondslagen werden bepaald in verleden en worden niet aangepast. DIt is nieuwe wetgeving en er worden geen grondslagen aangepast.
Dit klinkt in mijn oren onredelijk. Als eerste wordt je dubbelgepakt op de waarde van de auto en ten tweeden worden er grondslagen gebruikt die niet aangepast worden aan nieuwe wet. (bijtelling auto is 400 euro, ik betaal 48% inkomstenbelasting = -192 en dus totaal verlies is -192 -280 = - 470 wat hoger is als waarde bijtelling)
Deze wet wordt nu medio october aangekondigd en gaat al in per 1/1/2013 zonder dat er veel info is, maar wel veel impact
Hebben andere mensen hier ervaring mee?
PS: Ik begrijp dat er mensen zijn die vinden dat je als je arbeidsongeschikt bent uberhaupt geen recht hebt op een auto van de zaak. Mijn werkgever vond dat iedereen die werkt voor het bedrijf of het nu 5 uur of 40 uur is een auto krijgt (wil niet discrimineren) en wilde het inkomens verlies niet te groot laten wroden, wat heel joviaal is.