LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VOORKOMINGSBREUK

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
zawpens
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2013 21:50

VOORKOMINGSBREUK

Ongelezen bericht door zawpens »

Nu blijkbaar de Belgische belastingdienst terecht een gedeelte van mijn inkomen belast heeft voor de personenbelasting (een aanslag van € 76 !!!!!) heeft dit waarschijnlijk weer gevolgen voor de Nederlandse aangifte.
Ik heb begrepen dat deze inkomsten (die in België belast werden) dan weer vrijgesteld worden door middel van de voorkomingsvraag in te vullen. Echter is mij gezegd dat ik door het werken vanuit mijn thuissituatie waarschijnlijk niet meer dan 90% van mijn inkomsten in Nederland verdien, dit wel gevolgen heeft voor de voorkomingsbreuk, echter deze gevolgen zouden te overzien zijn.
Welke gevolgen dit zouden zijn is mij onbekend. Wie kan mij hierin raad geven.
Het gaar over het jaar 2009 en definitieve aanslag heb ik reeds ontvangen. Ik vraag me trouwens af of het verstandig is om hiervan melding te maken bij de Nederlandse Belastingdienst.
Enkele kengetallen:
inkomen uit arbeid € 11192
inkomsten uit vroegere dienstbetrekking € 40447
saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning € 13134
aftrekpost giften € 731
aftrek ziektekosten € 1128
algemene heffingskorting € 2007
arbeidskorting € 499

Ingehouden loonbelasting en premie volksverzekeringen € 11365

Bedrag aanslag: loonheffing en premie volksverzekering €13227
vergoede heffingsrente € 42
Reeds terugontvangen over 2009 € 1905

Van mijn opgegeven inkomen uit tegenwoordige dienstbetrekking heeft de Belgische fiscus 58,47% ofwel € 6542,96 belast in België.

Gelet op bovenstaande is het dan verstandig voor mij om over dit bedrag € 6542,96 ontheffing te vragen in Nederland?????

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: VOORKOMINGSBREUK

Ongelezen bericht door nevermind »

Gelet op bovenstaande is het dan verstandig voor mij om over dit bedrag € 6542,96 ontheffing te vragen in Nederland?????
In het aangifte formulier kan je dit doen, ter voorkoming van dubbele belasting.

Vrijstellingen en vermindering

Aftrek om dubbele belasting te voorkomen

Daar vul je dit bedrag in.

zawpens
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2013 21:50

Re: VOORKOMINGSBREUK

Ongelezen bericht door zawpens »

Uiteraard was me dit al bekend. Echter wat houdt de voorkomingsbreuk in en wat zijn de consequenties voor mij ???

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: VOORKOMINGSBREUK

Ongelezen bericht door kweenie »

Welke gevolgen dit zouden zijn is mij onbekend. Wie kan mij hierin raad geven.
Lijkt mij verstandig om in zulke relatief complexe gevallen een belastingadviseur in te schakelen.

Er zijn een paar verschillende methodes om dubbele belastingen te voorkomen. De voorkomingsbreuk is één van die methodes. Dit houdt grofweg in dat je eerst doet of het inkomen in Nederland is verdiend, waar dan een heffing uit komt, en dat er daarna gekeken wordt naar het inkomen waarover al belasting in het buitenland is betaald. Als bv over 60% van je inkomen al in het buitenland belastingen is betaald, dan wordt je te betalen belastingen voor Nederland met 60% verminderd.

Een andere methode is de verrekeningsmethode. Daarbij kun je simpelweg het bedrag aan belastingen wat je al in het buitenland hebt betaald (tot maximaal wat je in de Nederlandse situatie zou hebben betaald) van je te betalen Nederlandse belastingen afgetrokken.

Een derde methode is de kostenaftrek. Dan kun je de al betaalde belastingen als kosten van je inkomen aftrekken.

Welk van de methodes in jou geval kunnen/mogen/moeten, zou je met een goede adviseur moeten bespreken.

Gesloten