LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bedrijf failliet, nu WW hoe werkt dit?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
wendy424
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 sep 2012 09:21

bedrijf failliet, nu WW hoe werkt dit?

Ongelezen bericht door wendy424 »

Het werk van mijn vader (57 jaar) is afgelopen week failliet gegaan. Hij was aan het werk als uitvoerder (timmerman) in de bouw. Hij heeft 42 jaar voor dit bedrijf gewerkt en heeft nu recht op 38 maanden ww. Aangezien de bouw volledig op zn gat ligt, verwachten wij dat hij geen baan gaat vinden in deze 38 maanden. Wat gaat er daarna gebeuren? Mijn ouders hebben een eigen huis en mijn moeder (69) krijgt AOW. Kan mijn vader daarna in de bijstand of moet je dan eerst je spaargeld en huis 'opeten'?

Edrick
Berichten: 115
Lid geworden op: 29 jan 2013 12:40

Re: bedrijf failliet, nu WW hoe werkt dit?

Ongelezen bericht door Edrick »

AOW-toeslag vervalt in 2015

In 2015 wordt de toeslag afgeschaft. Als u op of na 1 januari 1950 geboren bent, krijgt u geen toeslag meer. Bent u voor 1 januari 1950 geboren dan verandert er voor u niets. U ontvangt de toeslag tot uw jongere partner AOW-pensioen krijgt.

http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/toeslag/

Je moeder kan dus een toeslag aanvragen.

krieno
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 okt 2007 15:14

Re: bedrijf failliet, nu WW hoe werkt dit?

Ongelezen bericht door krieno »

Hoe het precies werkt met de AOW weet ik zo niet en of uw vader eventueel in aanmerking komt voor een uitkering ook zo niet, maar mocht dat wel zo zijn, zou hij in aanmerking komen voor de IAOW, is een bedrag op bijstand niveau, alleen er word geen rekening gehouden met vermogen, dus opeten eigen huis hoeft dan zo wie zo niet en aan spaargeld komen ze ook niet, alleen inkomen van partner word denk ik wel meegerekend dus of uw vader nog wat krijgt is de vraag

Edrick
Berichten: 115
Lid geworden op: 29 jan 2013 12:40

Re: bedrijf failliet, nu WW hoe werkt dit?

Ongelezen bericht door Edrick »

krieno schreef:Hoe het precies werkt met de AOW weet ik zo niet en of uw vader eventueel in aanmerking komt voor een uitkering ook zo niet, maar mocht dat wel zo zijn, zou hij in aanmerking komen voor de IAOW, is een bedrag op bijstand niveau, alleen er word geen rekening gehouden met vermogen, dus opeten eigen huis hoeft dan zo wie zo niet en aan spaargeld komen ze ook niet, alleen inkomen van partner word denk ik wel meegerekend dus of uw vader nog wat krijgt is de vraag
Ik weet het niet maar het zou kunnen. Dat is toch een volstrekt zinloos antwoord. De bijstand is er voor als er echt niets meer mogelijk is. Partnertoeslag AOW is mogelijk, dus bijstand is helemaal niet aan de orde!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bedrijf failliet, nu WW hoe werkt dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet het niet maar het zou kunnen. Dat is toch een volstrekt zinloos antwoord. De bijstand is er voor als er echt niets meer mogelijk is. Partnertoeslag AOW is mogelijk, dus bijstand is helemaal niet aan de orde!
Hoezo een zinloos antwoord? De partnertoeslag vervalt in 2015. Aangezien de vader nog 38 maanden WW ontvangt en deze uitkering hoogstwaarschijnlijk hoger zal zijn dan € 722,21 per maand, zal hij dus niet in aanmerking komen voor partnertoeslag.

De IOAW is juist bedoeld voor gevallen zoals deze, als je op oudere leeftijd werkloos wordt en er na de WW nog een tijd te overbruggen is tot de AOW leeftijd. Om te voorkomen dat dan het huis en/of pensioengeld moet worden opgegeten en je na een leven vol hard werken alsnog met alleen de AOW komt te zitten, kun je via de IOAW een aanvulling van je inkomen krijgen tot bijstandsniveau. Maar zoals gemeld, er zijn plannen om de IOAW af te schaffen en de groep vanaf 55 ook voor de IOW in aanmerking te laten komen. Verschillen zijn dat bij de IOW de uitkering niet afhangt van het inkomen van de partner en de uitkering is 70% van het minimumloon (in dit geval dus wat hoger dan bij IOAW).

Edrick
Berichten: 115
Lid geworden op: 29 jan 2013 12:40

Re: bedrijf failliet, nu WW hoe werkt dit?

Ongelezen bericht door Edrick »

kweenie schreef: Hoezo een zinloos antwoord? De partnertoeslag vervalt in 2015.
Misschien moet jij even leren lezen. Citaat en link staan recht voor je neus.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bedrijf failliet, nu WW hoe werkt dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

De partertoeslag is al afgeschaft voordat zijn WW uitkering is gestopt. In de periode dat de partnertoeslag nog bestaat, worden andere inkomsten zoals de WW van de toeslag afgetrokken. Ze zullen daarom nooit enige partnertoeslag kunnen krijgen.

De suggestie van de partnertoeslag is daarom een zinloze suggestie.

Gesloten