LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geldigheid internationaal rijbewijs naar 3 jaar?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
elrosso
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2009 21:02

Geldigheid internationaal rijbewijs naar 3 jaar?

Ongelezen bericht door elrosso »

Wat mij al een aantal jaren een beetje stoort is de geldigheid van het Internationale Rijbewijs. Deze is in Nederland 1 jaar maar in bijvoorbeeld België 3 jaar, en nog goedkoper ook.

De ANWB geeft aan dat dit is vastgelegd in de Internationale Verkeersconventie maar waarom hanteren ze deze dan niet, met 3 jaar geldigheid?

Via welke instantie kunnen we nu eens een keer een voordeel halen uit de Europese regelbrij?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geldigheid internationaal rijbewijs naar 3 jaar?

Ongelezen bericht door sjohie »

elrosso schreef:Wat mij al een aantal jaren een beetje stoort is de geldigheid van het Internationale Rijbewijs. Deze is in Nederland 1 jaar maar in bijvoorbeeld België 3 jaar, en nog goedkoper ook.

De ANWB geeft aan dat dit is vastgelegd in de Internationale Verkeersconventie maar waarom hanteren ze deze dan niet, met 3 jaar geldigheid?

Via welke instantie kunnen we nu eens een keer een voordeel halen uit de Europese regelbrij?
Dat kan al door simpelweg op vakantie te gaan in Europa zonder valuta te hoeven wisselen, of lastige paspoortcontroles en visa bij een vliegreis dankzij het Europese Schengen verdrag?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Geldigheid internationaal rijbewijs naar 3 jaar?

Ongelezen bericht door puma73 »

elrosso schreef:Wat mij al een aantal jaren een beetje stoort is de geldigheid van het Internationale Rijbewijs. Deze is in Nederland 1 jaar maar in bijvoorbeeld België 3 jaar, en nog goedkoper ook.

De ANWB geeft aan dat dit is vastgelegd in de Internationale Verkeersconventie maar waarom hanteren ze deze dan niet, met 3 jaar geldigheid?

Via welke instantie kunnen we nu eens een keer een voordeel halen uit de Europese regelbrij?
Internationaal rijbewijs

Het internationaal rijbewijs heeft binnen de Europese Unie geen betekenis. Buiten de Europese Unie is het voor sommige landen echter vereist.

In veel landen is een Internationaal Rijbewijs vereist als u daar als niet-ingezetene bij een tijdelijk bezoek een (motor)voertuig wil besturen. Of als u een (motor)voertuig wilt huren, kan het verhuurbedrijf erom vragen. Het Internationaal Rijbewijs is 1 jaar geldig.
Waarom Europese regelbrij? Het rijbewijs heeft in Europa geen enkele functie.

Dus waarom zou Europa dit moeten aanpakken.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geldigheid internationaal rijbewijs naar 3 jaar?

Ongelezen bericht door ArneLH »

puma73 schreef:Waarom Europese regelbrij? Het rijbewijs heeft in Europa geen enkele functie.
Volgens mij heeft elrosso geen enkel inzicht in Europese regelgeving en is die uitspraak gewoon wat gepapegaai. Dat rijbewijs is een voortvloeisel uit een VN-conferentie.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Geldigheid internationaal rijbewijs naar 3 jaar?

Ongelezen bericht door Creatura »

Je loopt achter. Dit internationale rijbewijs is haast nergens meer nodig, tenzij je naar een exotisch land op vakantie gaat.
Maar zelfs in de USA en in Brazilië wordt je rijbewijs gewoon geaccepteerd.

elrosso
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2009 21:02

Re: Geldigheid internationaal rijbewijs naar 3 jaar?

Ongelezen bericht door elrosso »

Dank voor de antwoorden, sorry dat ik Europa verguis. Nee, ik ben niet op de hoogte van EU wetgeving en papegaai wat. Laat overige antwoorden maar achterwege. Strekking van mijn vraag is denk ik niet duidelijk voor de lezers. Dat is mijn onvermogen. Zet maar een slot op dit onderwerp.

Gesloten