Geacht forum,
Ik heb waterschade gehad op mijn dak door een lekkende condensafvoer van mijn ketel.
Na ontdekking (de schade was al een tijdje aan het ontstaan zonder ons medeweten) heb ik een offerte laten maken voor het herstel van plafond en aangetaste muren. De verzekeraar wil alleen uit betalen als er een factuur van reparatie is : kan dat zomaar? Wij kunnen vanwege verbouwingswerkzaamheden de reparatie van het plafond en muur pas op zijn vroegst over een jaar uitvoeren. De veroorzaker van de schade hebben wij direct door de loodgieter laten vervangen (een nieuwe uitgang ketel direct door de buitenmuur).
De vraag is dus moet de verzekeraar uitkeren op basis van de offerte voor reparatie?
Vr groet
Marcel
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] offerte voor schade reparatie voldoende of factuur nodig?
Re: offerte voor schade reparatie voldoende of factuur nodig?
Ja dat kan wel...
Vaak zit op een woonhuis verzekering een herstelplicht , dat betekend dat je niet kan kiezen voor het geld (net als bij een auto) en de verzmaatschappij kan alleen maar controleren of het daadwerkelijk hersteld als u de factuur instuurt
Bovendien wekt het anders ook heel erg fraude in de hand
noem een voorbeeld: Men laat een offerte maken bij schilderbedrijf voor plafond van 400e en gaat dan zelf met wat latex aan de gang kosten:50e , dan steekt men 350 in de zak en das niet de bedoeling.
Wat vaak wel kan als je het niet geheel kan voorschieten dat met een deel vooraf betaald bijv 40% en de rest na ontvangst nota
Vaak zit op een woonhuis verzekering een herstelplicht , dat betekend dat je niet kan kiezen voor het geld (net als bij een auto) en de verzmaatschappij kan alleen maar controleren of het daadwerkelijk hersteld als u de factuur instuurt
Bovendien wekt het anders ook heel erg fraude in de hand
noem een voorbeeld: Men laat een offerte maken bij schilderbedrijf voor plafond van 400e en gaat dan zelf met wat latex aan de gang kosten:50e , dan steekt men 350 in de zak en das niet de bedoeling.
Wat vaak wel kan als je het niet geheel kan voorschieten dat met een deel vooraf betaald bijv 40% en de rest na ontvangst nota
-
Een verzekeraar kan hier inderdaad om vragen, maar soms kun je wel een regeling treffen met de (schade-expert van de) verzekeraar. Een kennis van mij had waterschade aan zijn laminaat vloer in de keuken vanwege lekkage (het laminaat was kromgetrokken). Het laminaat was alleen doorgelegd (aan 1 stuk) in de woonkamer en de hal. Alleen de schade aan het laminaat in de keuken (incl. laten leggen) zou worden vergoed, maar hij mocht er ook voor kiezen om het schadebedrag te ontvangen en het laminaat zelf te leggen. Hierdoor kon hij toch het hele laminaat vervangen.
Dat komt omdat laminaat inboedel is en geen opstal(als het tenminste niet verlijmd is) en daar zit geen herstelplicht op.....dus kan je altijd kiezen voor het geld net zoals bij een auto....