LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Alcedo65
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2013 09:46

Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Alcedo65 »

Nadat onze moeder kwam te overlijden na een korte heftige ziekteperiode heb ik zo snel mogelijk de huur van haar woning opgezegd. Vóór 1 maart van dit jaar. Onze moeder heeft 22 jaar in de woning gewoond en inmiddels is er inmiddels wel een en ander aan de woning gewijzigd, zeg maar gerust verbeterd. Rolluiken voor en achter (het is een woning in het centrum van de stad dus voor een veiliger gevoel), een elektrisch bedienbaar zonnescherm, bestrating in de tuin, afzuigkap met doorvoer naar buiten, doorvoer voor wasdroger, zo goed als nieuw laminaat op de vloer, spachtelputz aan de muren in de woonkamer, de bovenverdieping voorzien van hygiënisch zeil, een douchescherm, inbouwkast, kastplanken in trapkast en schuur, electra in de schuur, een afsluitbare poort in de tuin. Om maar even een voorbeeld te geven.
Nu moet een eventuele volgende huurder dit allemaal in deze staat willen overnemen anders moeten we het verwijderen of brengt de woningbouwvereniging ons een bedrag van 4333,65 euro (!) in rekening.
Echter de woningbouwvereniging neemt nu alle tijd om een nieuwe huurder te zoeken, pas op 27 maart zijn zij begonnen met adverteren voor de woning en pas op 15 april zijn zij met 3 potentiële huurders komen kijken. Alledrie interesse in de woning, dan gaan ze 1 voor 1 bekijken of die kandidaten sowieso recht hebben op deze woning (het beleid is blijkbaar niet dat ze dat tevoren checken). Kandidaat 1 bleek niet over de juiste voorwaarden voor de woning te beschikken, nu gaan ze een afspraak maken met kandidaat 2 ... Ondertussen wordt voor ons de tijd heel krap om eventuele zaken die de nieuwe huurder niet wil hebben te verwijderen. Er nu alles bij voorbaat uitslopen zou kapitaalvernietiging zijn, zeker in deze crisistijd, een volgende bewonder zou er zoveel plezier van kunnen hebben. Mijn moeder moest rondkomen van enkel en alleen AOW, we erven dus behalve een paar dierbare spullen geen rooie cent. We hebben nu zelf al een maand huur moeten ophoesten en die dikke rekening van de woningbouwvereniging daar zitten we uiteraard helemaal niet op te wachten. En inmiddels is na alle ellende ook het energieniveau niet dusdanig dat wij, mijn zus en ik, graag als bouwvakkers in het huis aan de slag gaan om het huis in kale originele staat te brengen (overigens kunnen we niet eens alles zelf, spachtelputz weer gladsmeren bijvoorbeeld). Naast het verdriet dat we al hebben van het plotse overlijden van onze moeder zitten we nu met de stress rondom die tergend langzame klantonvriendelijke procedure van de woningbouwvereniging. Hebben wij enige poot om op te staan? Wat zijn onze rechten tegenover deze (schatrijke) moloch van een woningbouwvereniging?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Je hebt (bijna) geen rechten, het interesseert de woningbouw echt geen ene mallemoer.
Ze kunnen hooguit een excuus maken voor het feit dat ze pas zo laat geadverteerd hebben.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door gerland »

Heel vervelend, maar u moet de zaken niet omdraaien: de huur had allang beeindigd kunnen zijn, als u de woning in de oorspronkelijke staat had teruggebracht. Dat u dat niet hebt gedaan, uit financiele motieven waarschijnlijk, is uw keuze. En daarvan zult u de consequenties moeten dragen.

Alcedo65
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2013 09:46

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Alcedo65 »

gerland schreef:Heel vervelend, maar u moet de zaken niet omdraaien: de huur had allang beeindigd kunnen zijn, als u de woning in de oorspronkelijke staat had teruggebracht. Dat u dat niet hebt gedaan, uit financiele motieven waarschijnlijk, is uw keuze. En daarvan zult u de consequenties moeten dragen.
Beste Gerland, Het is wat kort door de bocht om mij financiële motieven aan te wrijven, zou u graag zo'n enorm bedrag ophoesten om de woning van uw vader of moeder in originele staat terug te brengen? En bovendien gaat het ons aan het hart om alle verbeteringen aan een woning gewoon te vernietigen! Een volgende huurder zou hier nog jarenlang plezier van kunnen hebben.
En na wekenlange zorgen om en voor een moeder op de intensive care krijg je dan gratis en voor niets te maken met de onverschilligheid van een woningbouwvereniging. Want die zal het worst zijn of een woning snel verhuurd word.
Maar mocht jij nog wat energie over hebben dan mag je mij en m'n zus komend weekend wel komen helpen om de nodige sloopwerkzaamheden uit te komen voeren, wij kunnen wel een paar extra handen gebruiken.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door ciske »

TS , de normale gang wordt hier genoemd door Vogels.

Verwacht niet van een wbv dat ze rekening met omstandigheden houden. Dat doet geen ene wbv , het is niet hun pakkie aan, die denken over het algemeen alleen maar aan geld.

Alcedo65
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2013 09:46

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Alcedo65 »

vogels schreef:De normale gang van zaken was het langs laten komen van een opzichter, zodat hij kan aangeven wat mag blijven en wat niet. Dat heb je niet gedaan en bewust het risico genomen van acceptatie door nieuwe huurder.

Zaken als zonnescherm en rolluiken zullen veel huurders geen probleem mee hebben, spachtelputz op de muren is een ander verhaal.
De opzichter is een maand geleden al langs geweest, hij heeft die waslijst gemaakt waaruit het bedrag van meer dan 4000 euro kwam rollen. Wat deze opzichter ook zei is dat we in principe rustig konden wachten tot de woningbouwvereniging met een nieuwe huurder kwam en dat het wel los zou lopen. Omdat alles er keurig uitzag en mensen in deze crisistijd toch weinig te makken hebben ze blij zouden zijn met een woning waar ze zo in zouden kunnen.
Dat heeft deze opzichter letterlijk gezegd! Dus graag geen beweringen die pertinent onjuist zijn. Wij hebben het advies van deze "deskundige" gevolgd. Dat was misschien wel een beetje dom achteraf gezien. Maar ja, naief vertrouwen in de mensheid ...

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door gerland »

Alcedo65 schreef:Het is wat kort door de bocht om mij financiële motieven aan te wrijven, zou u graag zo'n enorm bedrag ophoesten om de woning van uw vader of moeder in originele staat terug te brengen? ........
Wat is zeg. Financiele motieven dus. Niks mis mee. Uw goed recht.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door gerland »

Alcedo65 schreef: De opzichter is een maand geleden al langs geweest, hij heeft die waslijst gemaakt waaruit het bedrag van meer dan 4000 euro kwam rollen. Wat deze opzichter ook zei is dat we in principe rustig konden wachten tot de woningbouwvereniging met een nieuwe huurder kwam en dat het wel los zou lopen. Omdat alles er keurig uitzag en mensen in deze crisistijd toch weinig te makken hebben ze blij zouden zijn met een woning waar ze zo in zouden kunnen.
Dat heeft deze opzichter letterlijk gezegd! Dus graag geen beweringen die pertinent onjuist zijn. Wij hebben het advies van deze "deskundige" gevolgd. Dat was misschien wel een beetje dom achteraf gezien. Maar ja, naief vertrouwen in de mensheid ...
Raar dat U, na kritiek, nu pas met het verhaal van de opzichter komt. Zo te zien is uw hele gedrag daarop gebaseerd. En toch meldde u deze, voor u, wezenlijk informatie niet in uw, zeer uitgebreide, openingspost.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door witte angora »

Alcedo65 schreef:
gerland schreef:Heel vervelend, maar u moet de zaken niet omdraaien: de huur had allang beeindigd kunnen zijn, als u de woning in de oorspronkelijke staat had teruggebracht. Dat u dat niet hebt gedaan, uit financiele motieven waarschijnlijk, is uw keuze. En daarvan zult u de consequenties moeten dragen.
Beste Gerland, Het is wat kort door de bocht om mij financiële motieven aan te wrijven, zou u graag zo'n enorm bedrag ophoesten om de woning van uw vader of moeder in originele staat terug te brengen? En bovendien gaat het ons aan het hart om alle verbeteringen aan een woning gewoon te vernietigen! Een volgende huurder zou hier nog jarenlang plezier van kunnen hebben.
En na wekenlange zorgen om en voor een moeder op de intensive care krijg je dan gratis en voor niets te maken met de onverschilligheid van een woningbouwvereniging. Want die zal het worst zijn of een woning snel verhuurd word.
Maar mocht jij nog wat energie over hebben dan mag je mij en m'n zus komend weekend wel komen helpen om de nodige sloopwerkzaamheden uit te komen voeren, wij kunnen wel een paar extra handen gebruiken.
Beste Alcedo,

Ik snap je punt. Na een drukke en emotionele zware periode krijg je dit er nog eens boven op. Toch zul je het met me eens zijn dat jullie privé situatie voor een woningbouwvereniging niet relevant is. Zij verhuren en onderhouden woningen, en dat is het.

Wat betreft de verbeteringen, jullie moeder heeft dat voor zichzelf gedaan. Niet voor een volgende huurder, mag ik aannemen. Het zou zomaar kunnen dat een volgende huurder die zaken niet eens wil, of in ieder geval niet zelf aangeschaft zou hebben. Je noemt al een aantal zaken die een kwestie van smaak zijn: zeil en laminaat. Moet die volgende huurder dan maar voor het herstel en/of verwijderen zorgen? Of de woningbouw, die die voorzieningen ook niet aangebracht heeft? Lijkt me niet. Dan houdt je over: degene, of de nabestaanden van degene, die het aangebracht heeft.

Dat het allemaal redelijk langzaam gaat, daar heb ik geen mening over. Ik heb geen idee in welke regio die woning staat. Hier in het westen worden bij de eerste bezichtiging de eerste 15 kandidaten tegelijk opgeroepen, omdat de ervaring leert dat minstens de helft niet op komt dagen, en van de andere helft weer minimaal de helft geen interesse heeft. Dat is een heel andere situatie dan in een krimpregio, waar men grote moeite heeft om leegstand te voorkomen.

Alcedo65
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2013 09:46

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Alcedo65 »

witte angora schreef:Dat het allemaal redelijk langzaam gaat, daar heb ik geen mening over. ..
Dat tempo dat is wat ons dwarszit. Ruim een maand geleden stonden we met de opzichter in de woning, we waren er klaar voor om alles te verwijderen en aan te pakken als hij dat had gezegd. Nee zegt hij, doe maar kalm aan, de meeste mensen nemen het wel voor 90 of 100 procent over. Natuurlijk wisten wij niet dat hij in z'n achterhoofd had dat wij weer huur mochten betalen op het moment dat wij nog extra tijd nodig zouden hebben om het huis in oorspronkelijke staat te brengen. Verder ook geen idee dat de woningbouwvereniging rustig alle tijd zou nemen ... Niet dat er geen belangstelling voor de woning zou zijn hoor, er waren ruim 100 belangstellenden en dan komen ze met de eerste 3 belangstellenden naar de woning een dikke twee weken na sluiting van de inschrijftermijn ... Bovendien checken ze ook niet of de belangstellenden ook daadwerkelijk recht hebben op de woning. Dus nog een vertraging in de procedure. De woning ligt in een geliefde buurt waar een woning nooit de kans heeft lang leeg te staan vanwege de belangstelling.
Het is puur vanwege alle stress en verdriet die we al te verstouwen hebben gehad dat we nu zo weinig verweer hebben in een situatie als deze. Dus graag wat opbeurende tips van forumgangers in plaats van in te wrijven dat we zelf hier iets fout gedaan hebben.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het zou gewoon prettig zijn voor iedereen als de woningbouw zo snel mogelijk een nieuwe huurder zou hebben gehad. Dan wist TS waar hij aan toe was. Als de nieuwe huurder helemaal niets zou willen hebben (btw originele staat is niet nodig, niet reeel) kan TS dat jammer vinden, maar het is niet anders.

Voor een nieuwe huurder is het zo jammer als hij verneemt dat alles eruit gesloopt is, terwijl hij o zo blij zou zijn met een tuin, poort enz.

Breng gewoon als woningbouwvereniging oude en nieuwe huurder zo snel mogelijk tot elkaar.
Niemand zit te wachten op vernietiging van iets dat een ander graag had willen hebben.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door witte angora »

Veel tips heb ik verder niet, het is nu eenmaal zo gelopen. Kan jullie alleen maar sterkte toewensen. En wie weet neemt de komende huurder inderdaad een hoop over.

Mocht dat niet lukken, dan zou je de rolluiken, het zonnescherm en het laminaat bijvoorbeeld op Marktplaats kunnen zetten, of op een kaartje in de supermarkt. Ophalen voor een klein prijsje, zelf er af/uit halen. Scheelt al een hoop werk, en misschien levert het nog een paar stuivers op.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Jolijn »

@vogels, en wat betreft de nieuwe huurder?
Die wil toch ook graag een kans op (gratis) overname van goede spullen?
Daar zakt toch ook de broek af als 'ie weet wat er allemaal aanwezig was en gesloopt is?
Want tot hoelang wil en kan TS de woning extra blijven huren tot de nieuwe huurder bekend is?

Alcedo65
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2013 09:46

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Alcedo65 »

Uiteraard hebben we al een en ander op marktplaats gehad tegen elk aannemelijk bod, maar dat heeft nog niet mogen baten. Een paar centen zou welkom zijn maar daar is het ons niet om te doen.
Verder mag een maand opzegtermijn misschien te krap lijken volgens de kritiek maar naast m'n eigen woonlasten en maandelijkse onkosten zit ik toch eigenlijk ook niet te wachten op de extra huurkosten voor een woning waarmee ik alleen maar in m'n maag zit.
Overigens dacht ik dat mijn aanhefverhaal redelijk compleet was, een gespecificeerd bedrag van 4333,65 euro moet toch haast wel opgesteld zijn door een opzichter van de woningbouwvereniging, dat verzin ik niet zelf.
Maar goed, ik had behoefte aan wat bruikbare tips desnoods wat relativering van de situatie. Uiteraard lopen meer nabestaanden hier tegenaan. Ik gedraag mij niet slachtoffering, ik kan slecht tegen instanties die hun eigen plan trekken, zeer traag werken en volgens eigen zeggen integer en ethisch handelen als beleid hebben maar dat vervolgens niet laten zien.
Ik heb genoeg aan m'n hoofd nu. Dank voor de reacties.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Als de nieuwe huurder bekend is, bied dan de hele zooi gratis aan ter overname. Nieuwe huurder blij, jullie hoeven niks te slopen en extra kosten te maken en op Marktplaats raak je het ook blijkbaar niet kwijt. Dus scheelt je nog een hoop ritjes naar de vuilstort ook.

Heb ik toen ook gedaan met schutting, pergola, zonnescherm, druivenstruik, enz. Ik heb het formulier ingevuld en de nieuwe huurder heeft zonder problemen getekend. Ik overal van af, hun blij met de hele zooi.

Alcedo65
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2013 09:46

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Alcedo65 »

Auti-Mama schreef:... bied dan de hele zooi gratis aan ter overname...
Willen we ook doen, maar dan zou het fijn zijn als de woningbouwvereniging nog deze maand (die al bijna om is) nog met die huurder komt ... Notabene heb ik 27 februari de huur al opgezegd ... pas een maand later zijn ze gaan adverteren en anderhalve maand na opzegging komen ze met de eerste bezichtiging om dan een week later er achter te komen dat die eerste gegadigde geen aanspraak mag maken op de woning ...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Jolijn »

vogels schreef:
Jolijn schreef:@vogels, en wat betreft de nieuwe huurder?
Die wil toch ook graag een kans op (gratis) overname van goede spullen?
Daar zakt toch ook de broek af als 'ie weet wat er allemaal aanwezig was en gesloopt is?
Want tot hoelang wil en kan TS de woning extra blijven huren tot de nieuwe huurder bekend is?
Als je een opzeg van 2 maanden hanteert, heeft de wbv voldoende tijd om een nieuwe huurder te vinden. Bovendien heeft ts dan ook zelf genoeg tijd om e.e.a. zelf terug te draaien.
In deze tijd (internet, woningnood) kan een woning die vandaag is opgezegd, morgen op de site van de woningbouwver. staan.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Alcedo65 schreef:
Auti-Mama schreef:... bied dan de hele zooi gratis aan ter overname...
Willen we ook doen, maar dan zou het fijn zijn als de woningbouwvereniging nog deze maand (die al bijna om is) nog met die huurder komt ... Notabene heb ik 27 februari de huur al opgezegd ... pas een maand later zijn ze gaan adverteren en anderhalve maand na opzegging komen ze met de eerste bezichtiging om dan een week later er achter te komen dat die eerste gegadigde geen aanspraak mag maken op de woning ...
Onnodig laat of hebben ze daar een goede verklaring voor gegeven?

(Btw als TS alles zou laten zitten, vraag ik me af of de woningbouw de nieuwe huurder op de hoogte brengt van dat alles dat die nieuwe huurder niet hoeft te accepteren. Daar heb ik zo mijn twijfels over; denk dat bepaalde dingen niet genoemd worden, maar goed dat is mijn suspicious mind.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik denk dat je er inderdaad weinig aan kan doen. Het is inderdaad erg zonde om alles te verwijderen zoals je stelt, maar daar heeft de WBV geen boodschap aan.

Toen ik een aantal jaar geleden ging verhuizen kwam de opzichter langs en die gaf me ook zo'n lijst met wat er gedaan moest worden. Ik moest boorgaatjes dichtplamuren e.d. , het laminaat in het hele huisverwijderen, gordijnrails verwijderen, magazijnstellingen verwijderen uit de schuur, enz. Het behang mocht blijven zitten, alleen in de slaapkamer zat er op 1 muur geen behang (door omstandigheden niet afgemaakt) : In die ene slaapkamer moest ik dus OF het behang helemaal weghalen, OF die ene muur nog behangen, anders zou de WBV iets van 20 euro per vierkante meter berekenen om het behang te verwijderen.... Gelukkig had ik nog een rolletje behang liggen, en wat oude tegellijm (!) in de schuur waarmee ik het muurtje alsnog heb afgeraffeld.
Toevalligerwijs kwam een kennis van me in mijn oude woning wonen : het eerste wat hij gedaan heeft was alle behang in het huis verwijderen, en hij had om financiele redenen dolgraag het laminaat overgenomen(wat er nog prima uitzag, maar wat ik moest verwijderen, inclusief de ondervloer) . En hij heeft aardig zitten etteren om weer nieuwe gaten in het keiharde betonnen plafond te boren om gordijnrails op te hangen. (Die er dus al zaten, maar ik dus had moeten dichtmaken). Kortom ik had extra werk om het in oude staat terug te brengen, en dingen bij het grof vuil te brengen en de nieuwe huurder had extra werk en kosten om de voorzieningen weer teruug te brangen....

Dus ik begrijp maar al te goed jouw reactie : In deze tijd waar iedereen op zijn centjes moet letten zou het veel beter zijn voor zowel de oude als nieuwe huurder als deze wat eerder elkaar kunnen ontmoeten om een deal te maken met wat wel en wat niet mag blijven zitten.... Zeker als je geen (of weinig) geld vraagt voor het overnemen van bepaalde zaken.
Het is inderdaad bezopen dat het zo lang moet duren eer er een nieuwe huurder bekend is. Zeker wanneer je je bedenkt dat er een hele grote wachtlijst is die maar al te graag zsm een nieuwe woning willen hebben. Maar daar heeft de WBV inderdaad geen boodschap aan. Die berekenen rustig "leegstandsderving"aan de andere huurders in de buurt voor de periode dat de woning niet is verhuurd, en krijgen zo toch hun centjes wel.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door tenormin »

@alcedo66, allereerst mijn deelneming met het verlies van je moeder. Het is natuurlijk mosterd na de maaltijd maar hoe jammer dat je moeder niet bij elke verbetering van het huis eerst toestemming aan de WBV heeft gevraagd. M.a.w. met iedere toestemming was er nu geen sprake geweest van "terugbrengen in oude staat". Mij lijkt het voor nieuwe bewoners een "koopje" om juist deze woning te gaan huren, met alle extra's (tenzij er afschuwelijk felle kleuren op muren zitten). Hier moeten we ook gaten dichtsmeren maar behang mag blijven als het dus niet schreeuwend is. Ook vloerbedekking e.d. moet weggehaald worden, evenals de door u genoemde muur zou hier weg moeten. Maar heb voor alle verbeteringen dus eerst toestemming gevraagd zodat dit alles er niet uit hoeft. Ook de muur tot muur kast in de slaapkamer mag blijven. Maar ik woon kennelijk in een ander deel van Nederland; zodra ik eruit ben staan de volgende bewoners al weer voor de deur.

Gesloten