LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Alcedo65
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2013 09:46

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Alcedo65 »

tenormin schreef:... jammer dat je moeder niet bij elke verbetering van het huis eerst toestemming aan de WBV heeft gevraagd...
Volgens de eigen regels van de WBV vallen alleen grote wijzigingen als een nieuwe badkamer, keuken en plaatsen van een schuurtje onder de toestemmingsregels. Wijzigingen voor eigen gemak zijn toegestaan. En ach als anders verlopen was dan was mijn moeder over een flink aantal jaren pas kleiner gaan wonen of naar verzorgings-of bejaardenhuis gegaan en had ze stukje bij beetje alles weer terug kunnen brengen in oude staat. Maar ze wist ook niet dat haar einde zo plots zou komen, dat ze slechts 69 mocht worden ...

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door rattaplan »

wat ik niet snap is waarom je de erfenis hebt aanvaardt als het duidelijk is (of zelfs als het niet duidelijk is) dat het je financieel alleen maar geld kost. Had lekker geweigerd of anders beneficair aanvaardt dan had je dit gedoe niet gehad.

Daarom ook in deze gevallen, ik weet hoe moeilijk het is, laat jezelf goed voorlichten.
Maargoed ik weet das achteraf.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Kijk even of ik het snap:

Je zit in een situatie waarin je eigenlijk maar drie mogelijkheden hebt:

1) je brengt nu alles terug in de oorspronkelijke staat, dat is veel werk en de nieuwe huurder heeft niet de kans om te kijken of hij misschien wel iets wil houden. En dan betaal je dus niet nog een maand extra huur.

of

2) je zegt tegen de wbv: bekijk het maar, ik betaal die 4000+ euro (die je niet wilt uitgeven)

of

3) je wacht net zolang dat de wbv een nieuwe huurder heeft gevonden zodat je kunt vragen wat de nieuwe huurder wil overnemen, en dan breng jij alleen terug in originele staat wat de huurder niet wil hebben. Omdat de wbv te langzaam is met het vinden van een nieuwe huurder betekent dit dat jij in deze optie min of meer gedwongen bent nog een maand huur te betalen.

Als ik het zo correct begrijp vind ik dat niet netjes van de wbv, eerst zeggen ze dat de nieuwe huurder vast wel iets wil overnemen, maar vervolgens kost die mogelijkheid tot overnemen jou een maand huur.

Is het wellicht mogelijk dat je tegen de wbv zegt dat je dus geen extra huur betaalt, maar toezegt dat zodra zij een nieuwe huurder gevonden hebt jij alsnog die spullen die de huurder niet wilt zal weghalen? Of is dat onmogelijk?

isabel

Alcedo65
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2013 09:46

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Alcedo65 »

rattaplan schreef:wat ik niet snap is waarom je de erfenis hebt aanvaardt ...
En een ander de boedel van mijn moeder op laten ruimen, door haar persoonlijke spullen (brieven, foto's, dagboeken etc.) laten neuzen, misschien zelfs wel haar uitvaart laten regelen? ...

Alcedo65
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2013 09:46

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Alcedo65 »

@Isabel, precies dat zijn de drie opties. En ik had liever gehad dat een maand geleden die beste opzichter had gezegd er alles maar uit te slopen omdat we anders dit risico zouden lopen. Het is niet zo dat er zich geen nieuwe huurders aandienen, maar die procedures zijn zo tergend stroperig.

@Rattaplan rationeel gezien is het woord "ERFENIS" iets materialistisch, puur verstandelijk gezien zou je daar afstand van kunnen doen. Emotioneel gezien zijn het de resten van iemands leven, zelfs de trouwfoto's van mijn ouders zouden dan waarschijnlijk op de stort belanden, nog steeds "maar dingen" maar toch ...

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Kan je niet eens navraag doen bij juridisch loket?? Volgens mij is de woningbouw verplicht jou een redelijke termijn te geven waarin je de woning "aan kan passen" naar hun wensen. Als hun dan zolang wachten, is dat toch hun probleem??

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door rattaplan »

Alcedo65 schreef:
rattaplan schreef:wat ik niet snap is waarom je de erfenis hebt aanvaardt ...
En een ander de boedel van mijn moeder op laten ruimen, door haar persoonlijke spullen (brieven, foto's, dagboeken etc.) laten neuzen, misschien zelfs wel haar uitvaart laten regelen? ...
Tja dat mag je dus wel allemaal zelf doen als je de erfenis beneficair aanvaardt. Bijkomend voordeel wat je hebt is dat je niet aansprakelijk bent voor eventueel overblijvend negatief saldo. (zoals kosten voor het huurhuis bijvoorbeeld)

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door ciske »

Auti-Mama schreef:Kan je niet eens navraag doen bij juridisch loket?? Volgens mij is de woningbouw verplicht jou een redelijke termijn te geven waarin je de woning "aan kan passen" naar hun wensen. Als hun dan zolang wachten, is dat toch hun probleem??
Het kan wel hun probleem zijn, maar dat is het niet. Tuurlijk kan TS de woning nog een maand extra aan houden, maar dat kost ook een maan extra huur.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Isabel1 »

volgens mij gaat het erom dat ts geen kans krijgt om spullen te laten overnemen zonder dat ts hier extra voor betaalt. Ergens lijkt dat toch krom.

isabel

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Isabel1 schreef:volgens mij gaat het erom dat ts geen kans krijgt om spullen te laten overnemen zonder dat ts hier extra voor betaalt. Ergens lijkt dat toch krom.

isabel
Dat bedoel ik!! Volgens mij heeft ts het recht om de tijd te krijgen dit te laten overnemen of te herstellen voordat er extra kosten bijkomen.

Alcedo65
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2013 09:46

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Alcedo65 »

ik weet nu ook waarom de directeur van die bewuste wbv een salaris boven Balkenende-norm heeft, althans wie dat bekostigen ... sufferds als wij dus

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb je de opnamestaat van de opzichter getekend? Is je dus om een handtekening gevraagd en heb je die geplaatst?

Het is wettelijk gezien complete onzin dat je de huurwoning in oorspronkelijke staat moet opleveren aan de verhuurder. Die regel geldt al lang niet meer.

Het eeuwige probleem is echter dat mensen hun rechten niet kennen. En dat de verhuurder daar vervolgens misbruik van maakt. Ik kan het weten want huur zelf ook van een woningbouwvereniging. Inmiddels ken ik alle truuks.

Een goede site om je in te lezen over je rechten is bijvoorbeeld www.huurgeschil.nl

Alcedo65
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2013 09:46

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Alcedo65 »

De opnamestaat van de opzichter is getekend.
Objectieve verbeteringen aan de woning mogen laten zitten geldt in het nieuwe huurrecht dat sinds 2003 van kracht is, echter die regeling wordt dus niet meegenomen voor woningen die al voor die tijd werden gehuurd ... mijn moeder huurde de woning sinds 1991.
Overigens is de wbv wel op de vingers te tikken voor een aantal zaken. Ze eisen in hun brief dat wij het stucwerk weghalen als de nieuwe huurder voorkeur heeft voor "behangklaar", het spachtelputz is keurig wit, fijnkorreling en dus neutraal te noemen. Zij brengen daar een bedrag van 1026 euro voor in rekening als ze het zelf weer behangklaar moeten maken (dichtsmeren dus). Maar in hun eigen voorschriften staat dat stucwerk e.d. - mits onbeschadigd - mag blijven zitten. Het is - erewoord - nog keurig nagelstrak en spierwit (mijn moeder rookte niet).
En ook voor de andere zaken zijn nog wel de nodige steekhoudende argumenten te verzinnen, maar het is allemaal energie die ik zo goed kan gebruiken om de afgelopen tijd wat te verwerken.
Overigens net zelf ook nog maar een keer de woningbouwvereniging gebeld waar ze blijven met een reactie die ik gisteren zou krijgen, ze zijn nog in gesprek met kandidaat 2 morgen hoor ik meer ... en dan hopen op een kandidaat die blij is met het huis zoals het er nu bijstaat.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Jammer dat u heeft getekend. Dit is namelijk niet verplicht. Als je het niet eens bent met de opnamestaat: niet tekenen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door kokka »

Alcedo65 schreef:ik weet nu ook waarom de directeur van die bewuste wbv een salaris boven Balkenende-norm heeft, althans wie dat bekostigen ... sufferds als wij dus
wat maakt het voor de WBV nu uit of jij nu huur betaalt of de nieuwe bewoner? ik begrijp je boosheid in frustratie in deze situatie,maar je schiet er niets mee op om deze woede te projecteren op een bedrijf die er helemaal niets aan kan doen.
als je de spullen niet wil vernietigen omdat je dat waarschijnlijk aan het hart gaat( het was uiteindelijk van je moeder) dan is die maand huur misschien wel een koopje.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Alcedo65 schreef:
Auti-Mama schreef:... bied dan de hele zooi gratis aan ter overname...
Willen we ook doen, maar dan zou het fijn zijn als de woningbouwvereniging nog deze maand (die al bijna om is) nog met die huurder komt ... Notabene heb ik 27 februari de huur al opgezegd ... pas een maand later zijn ze gaan adverteren en anderhalve maand na opzegging komen ze met de eerste bezichtiging om dan een week later er achter te komen dat die eerste gegadigde geen aanspraak mag maken op de woning ...
Slordig en niet nodig. Bij inschrijving kan de woningbouw al bekend maken over welke gegevens ze wil beschikken als iemand daadwerkelijk een woning gaat huren.
Ook kan dit nog extra op de site vermeldt worden, als de woning voor de verhuur wordt aangeboden:
- voor welke leeftijdscategorie de woning bestemd is, voor hoeveel personen, enz.
maar ook
- reageerders dienen er rekening mee te houden dat, mochten zij nr.1 geworden zijn, binnen 2,3 werkdagen de volgende gegevens moeten overhandigen - bankafschriften, loonstroken enz.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door witte angora »

Jolijn schreef: Slordig en niet nodig. Bij inschrijving kan de woningbouw al bekend maken over welke gegevens ze wil beschikken als iemand daadwerkelijk een woning gaat huren.
Ook kan dit nog extra op de site vermeldt worden, als de woning voor de verhuur wordt aangeboden:
- voor welke leeftijdscategorie de woning bestemd is, voor hoeveel personen, enz.
maar ook
- reageerders dienen er rekening mee te houden dat, mochten zij nr.1 geworden zijn, binnen 2,3 werkdagen de volgende gegevens moeten overhandigen - bankafschriften, loonstroken enz.
Nou... Dat gebeurt allemaal heus wel. Maar ja...

De laatste van de 4 tussenwoningen hier werd 5 jaar geleden aan nummer 31 op de lijst verhuurd. Wat bleek? Veel mensen weigerden de woning alsnog omdat ze er 'ineens' achter kwamen dat ze geen huurtoeslag zouden krijgen. Terwijl dat luid en duidelijk bij de advertentie aangegeven was.

Ik bedoel maar, vaak staat het er wel, maar mensen lezen niet, of willen niet lezen. En dan kan zo'n wbv ook niet zoveel.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door gerland »

Auti-Mama schreef: Dat bedoel ik!! Volgens mij heeft ts het recht om de tijd te krijgen dit te laten overnemen of te herstellen voordat er extra kosten bijkomen.
Dit recht heeft TS ook, alleen ze weigert er al een tijdje gebruik van te maken. Tsja.....

Ze heeft natuurlijk niet het recht op contact met een nieuwe huurder, als die huurder niet bestaat.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door gerland »

Alcedo65 schreef:@Isabel, precies dat zijn de drie opties. En ik had liever gehad dat een maand geleden die beste opzichter had gezegd er alles maar uit te slopen omdat we anders dit risico zouden lopen. .......
Dat heeft die beste opzichter toch gedaan?
Wat u ermee doet is uw keuze, uw verantwoordelijkheid ook.
Dat u 'dit risico' loopt, was natuurlijk, los van de opmerkingen van de opzichter, al lang bekend. Ongetwijfeld ook bij uw moeder.

Voor alle duidelijkheid: indien er alsnog een nieuwe huurder wordt gevonden, en deze zegt: "ik wil niets overnemen", dan kunt u alsnog betalen, of zelf aan het werk. Dat risico loopt u ook. Niks nieuws, toch?
Ook geeft u dan weer de opzichter de schuld: "hij zei dat de nieuwe huurder het vast wel wilde overnemen?"

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Opzegging huur na overlijden, woningbouwver. is profiteur!

Ongelezen bericht door Jolijn »

vogels schreef:
Jolijn schreef:@vogels, en wat betreft de nieuwe huurder?
Die wil toch ook graag een kans op (gratis) overname van goede spullen?
Daar zakt toch ook de broek af als 'ie weet wat er allemaal aanwezig was en gesloopt is?
Want tot hoelang wil en kan TS de woning extra blijven huren tot de nieuwe huurder bekend is?
Als je een opzeg van 2 maanden hanteert, heeft de wbv voldoende tijd om een nieuwe huurder te vinden. Bovendien heeft ts dan ook zelf genoeg tijd om e.e.a. zelf terug te draaien.
We zijn nu bijna twee maanden verder (27 febr. heeft TS opgezegd), die tijd heeft de wbv wel gehad, maar er is nog niet veel uitgekomen.

Gesloten