LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Michiel Luidens

Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

http://www.nu.nl/news.jsp?n=357669&c=15
Burger heeft rechter niet vaak nodig bij problemen

Uitgegeven: 12 juli 2004 11:29
Laatst gewijzigd: 12 juli 2004 13:28

DEN HAAG - De Nederlandse burger heeft de rechter niet vaak nodig voor het beslechten van juridische geschillen. Mensen lossen de problemen veelal zelf op. Tussen 1998 en 2003 heeft tweederde van de Nederlandse burgers te maken gehad met rechtsproblemen. In bijna de helft van die gevallen konden partijen onderling overeenstemming bereiken. In slechts 4 procent van de gevallen was een beslissing van de rechter nodig.

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Geschilbeslechtingsdelta 2003 van het WODC, het wetenschappelijk onderzoeksbureau van het ministerie van Justitie. Minister Donner heeft het rapport maandag naar de Tweede Kamer gestuurd.

Conflicten

De meeste conflicten gaan over de levering van goederen en diensten en over problemen op het werk. Daarna volgen geldproblemen en problemen met het bezit van onroerend goed. Ongeveer 35 procent van de problemen blijft onopgelost. Gebrek aan sociale en communicatieve vaardigheden leiden ertoe dat laag opgeleiden en de lage en middeninkomensgroepen minder vaak hun problemen succesvol aanpakken.

Bij problemen met een wederpartij roept 44 procent advies of hulp in van een deskundige of een organisatie. De overigen pakken het probleem zelf aan.

Rechter

De respondenten in het onderzoek (3500) oordeelden in het algemeen gunstig over de rechter - hij is betrouwbaar en eerlijk. Advocaten vindt men vaak duur en minder betrouwbaar.

Alternatieven

In een reactie op het rapport schrijft Donner dat de slagvaardigheid van de rechtspleging nog beter kan, onder meer door alternatieven te stimuleren waardoor de burger zijn probleem buiten de rechter om kan oplossen. Dat kan door mediation of arbitrage, maar ook door introductie van de bestuurlijke boete en door het Openbaar Ministerie meer bevoegdheden te geven om zelf zaken af te doen.

Stroomlijning strafrecht

Al deze zaken zitten al in de pijplijn of zijn al door het kabinet goedgekeurd. Dat geldt ook voor een aantal plannen voor stroomlijning van de procedures in het strafrecht. Zo moet de bewijsmotivering bij bekennende verdachten eenvoudiger, en komen er nieuwe, soepeler regels voor het horen van verdachten, voor voorlopige hechtenis en doorzoekingen. Binnenkort komt Donner met een wetsvoorstel dat het telehoren in het strafrecht mogelijk maakt. In meer algemene zin moeten de gerechten beter gaan samenwerken bij de behandeling van zaken en bij de bedrijfsvoering.

De bewindsman wil verder nadere eisen stellen aan het hoger beroep. Een veroordeelde moet straks eerder en duidelijker aangeven waartegen hij of zij beroep instelt. Dat bespaart de gerechtshoven veel werk, is de verwachting.

EU

In het kader van het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie, zal Donner komen met voorstellen om de jurisprudentie van Europese rechtspraak beter te laten doorwerken in het nationale recht. Ook dat moet de werklast van de rechters verminderen


Bekkum
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 mar 2004 17:47

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door Bekkum »

Als Dexia niet zo koppig doet hebben gedupeerden geen advocaat en rechter nodig.
Maar helaas valt er met Dexia niet te praten over een oplossing.

Joyce
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 okt 2003 12:15

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik word boos als ik zulke artikelen lees. Er kan van alles gezegd en
beweerd worden, maar ondertussen weten we allemaal dat wij niet zonder advocaten en rechters onze zaak kunnen winnen. Ja, ja Donner komt met voorstellen.Deze leasedrama zaak moet eerst opgelost worden voordat hij met voorstellen komt.
Je hoort voorlopig niemand. Geen Zalm, geen Donner, geen Tweedekamer, geen SLV. Ik ben bang dat de volgende uitspraak van Huurkoop of geen huurkoop ook zal worden uitgesteld.

Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door Chris G »

Ik raad iedereen aan maar zeker Luidens om eens onderstaaande link aan te klikken en daar te lezen wat "Huisadvocaten" schrijven over Dexia en de stichting Leaseverlies!!
Dit is de link:

http://content.windkrachtinternet.nl/98 ... lkmaar.pdf

C. Lindeboom
Berichten: 93
Lid geworden op: 29 mar 2004 15:57

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door C. Lindeboom »

Is dit een steek onder water richting meneer Luidens ? Ik vind deze informatie bijzonder interessant.

kwast
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 apr 2004 15:12

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door kwast »

Leuk, zo'n plaatselijk sufferdje waar de beste man 'reclame' mag maken :? . Voor al het einde van het stuk is tenenkrommend: kom snel naar een Huis advocaat anders moet u waarschijnlijk uw huis verkopen. Triest triest triest

C. Lindeboom
Berichten: 93
Lid geworden op: 29 mar 2004 15:57

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door C. Lindeboom »

Volgens mij is dat wel een leuk clubje die huisadvocaten en ze werken zowat voor niets :D

Karel
Berichten: 457
Lid geworden op: 15 okt 2003 00:48

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door Karel »

Ach Kwast, het is niet zo erg dat je een bord voor je kop hebt, als er maar sorry op staat!!

C. Lindeboom
Berichten: 93
Lid geworden op: 29 mar 2004 15:57

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door C. Lindeboom »

Geplaatst op 12 Jul 2004 12:33 door Dubio


--------------------------------------------------------------------------------

Karel, jij moet in de hoek!
Waarom moet Karel in de hoek ?

Bekkum
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 mar 2004 17:47

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door Bekkum »

Ja eerst hebben ze het over kwaliteitsadvocaten, die je een gods vermogen kosten zo.n EUR.5.000,-- en nu lees je weer huisadvocaten:
prijs vanaf EUR.950,--.

Wie zijn nu de besten?

C. Lindeboom
Berichten: 93
Lid geworden op: 29 mar 2004 15:57

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door C. Lindeboom »

Advocaten die werken met een toevoeging zijn in ieder geval beter voor je beurs en als ze dan ook nog je zaak winnen. Dan kun je een feestje bouwen.

Bekkum
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 mar 2004 17:47

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door Bekkum »

Nou als ik het zo lees allemaal is er nu nog weinig reden om een feestje te vieren.
:( :(

C. Lindeboom
Berichten: 93
Lid geworden op: 29 mar 2004 15:57

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door C. Lindeboom »

Meneer/mevrouw Bekkum het wordt dat u eens een avondje gaat dansen :lol: :)

Legio_Loser
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 jul 2004 18:02

Re: Rechter niet vaak nodig,advocaten duur en minder betrouwbaar

Ongelezen bericht door Legio_Loser »

Waarom een advocaat nemen als Dexia een contract heeft met onze handtekening ?

Daar kan een advocaat weinig mee denk ik...
(En dit had SLV natuurlijk ook kunnen bedenken)
Of wisten ze dat al en hebben ze ons genaaid?

€45 x 100.000 = €4.500.000
Daar kan je volgens mij de hele fam. Moscowitz 2 jaar voor inhuren!

Ik wou dat ik die stichting had bedacht! 8)

Gesloten