LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Metacam en katten

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Cerna
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2013 09:31

Metacam en katten

Ongelezen bericht door Cerna »

Er is al een topic over Metacam, maar ik zag dat dat voornamelijk over honden gaat. En aangezien een hond geen kat is, besloot ik om een nieuw topic aan te maken.

Ik zal me kort voorstellen: ik heet Annet (57), woon in het oosten van ons land en ben het trotse personeel van 5 katten tussen 4 en 18 jaar, 2 konijnen, 2 cavia's en een stuk of wat goudvissen.
Ik breng veel tijd door op DeKattensite.nl e de reden dat ik me daar destijds heb aangemeld was dat onze net 3-jarige jonge Brit Noa na een operatie en 4 weken Metacam opeens erg ziek werd. Uiteindelijk werd er bloedgeprikt en bleek ze zwaar nierfalen te hebben (creatinine 495, ureum 30,4)! Wij kregen het advies om haar in te laten slapen want verdere behandeling was zinloos.

Echter, wij zijn nogal eigenwijs en hebben haar toch op laten nemen en laten spoelen. Inmiddels zijn we tweeëneenhalf jaar verder en Noa wordt over 2 maanden 6 jaar. Ze is echter de rest van haar leven nierpatiënt en de creatininewaarde is nog steeds rond 300.
Sinds die tijd zijn er veel katten op DeKattensite voorbij gekomen die tgv Metacam, of een andere naam uit de -camfamilie, nierfalen hebben gekregen en helaas niet zo gelukkig waren als Noa.

Recent nog weer 2 katten waarvan eentje net 8 maanden (die Metacam kreeg na castratie). Het is nog erg onzeker of deze kat het zal gaan overleven.
En ondertussen blijven dierenartsen vrolijk verder voorschrijven. "Ach ja mevrouw, Metacam kan nierfalen veroorzaken, maar dat gebeurt maar zelden en het is toch zo'n fantastisch middel". Ik word hier zo boos om. Het doet me denken aan de Softenontijd; dat middel kon ook geen kwaad.

Ik weet niet of de redactie van TrosRadar dit forum bezoekt, maar ik zou een oproep willen doen om hier eens een item aan te wijden want hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen?!

Met vriendelijke groeten, Annet, mede namens Cochi (18), Cerná (13), Amber (8), Noa (bijna 6!!) en Milka (4)

memooty
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012 11:30

Re: Metacam en katten

Ongelezen bericht door memooty »

Hallo,

Ik ben zelf ook een kattenliefhebber en ben erg geschrokken van uw verhaal. Ik begrijp inderdaad ook uw frustraties, want ook ik begrijp niet waarom dierenartsen dit middel nog steeds geven aan katten.

In 2010 is door fabrikant Boehringer Ingelheim al een aanpassing gedaan in de bijsluiter voor Metacam (meloxicam) 1.5mg/ml Oral Suspension. Hieronder het gekopieërde stuk uit de bijsluiter:

Do not use Metacam Oral Suspension in cats. Acute renal failure and death have been associated with the use of meloxicam in cats.


Ik neem aan dat dierenartsen hier ook over geïnformeerd zijn? En deze bijsluiter is zo te vinden op het internet. Het zou dan toch vreemd zijn dat gewone burgers (die geen medische/dierenarts opleiding) hebben gehad het beter weten dan de dierenarts bij jou om de hoek?!

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Metacam en katten

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Cerna schreef: Ik weet niet of de redactie van TrosRadar dit forum bezoekt, maar ik zou een oproep willen doen om hier eens een item aan te wijden want hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen?!
Kun je hier --->>> http://www.trosradar.nl/paginas/contact/ <<<--- doen.

Cerna
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2013 09:31

Re: Metacam en katten

Ongelezen bericht door Cerna »

Bedankt voor de link. Ik heb het inmiddels aan de redactie doorgegeven en nu maar afwachten :)

Gesloten