Het blijft een raadsel. Ik heb in mijn leven alleen maar legaal gehuurd. Mijn eerste huisje dateerde van 1926, zo ook de stortbak in het toilet. Gietijzer, verroest en het begon los te zitten. Je zal zo'n ding op je hoofd krijgen! Met heel veel gemor en tegenzin kreeg ik een nieuwe stortbak van de particuliere verhuurder. Alleen omdat ik dreigde met een schadeclaim als ik of één van mijn gasten dat ding op z'n hoofd zou krijgen. Je durfde bijna niet meer door te trekken......Fiesiekus schreef:Dit is dus voor mij de hamvraag. Ik heb jaren in een straat gewoond met 10-tallen vooroorlogse woningen, gebouwd ten tijde van de crisis (jaren 30). Ik had een koophuis in een rij van 4, volgens oude mensen in de straat kostte dat hele rijtje na de bouw iets van NLG 18.000. Die huurhuizen waren nog goedkoper gebouwd. Dat is toch al lang dubbel en dwars betaald door de huren? Dus netto vangen die wbv-en elke maand pure winst. En onderhoud? Ja, regelmatig de buitenkant verven en na 60 jaar zijn de dakpannen vervangen.....binnenkant en de tuinen deden en doen die autochtone mensen echt keurig zelf. Was nl. een keurige straat, ook toen ik er woonde....Boze huurder schreef:"Ik vraag me ook af waar al het geld wat de wbv's per maand verdienen heen gaat.
Mijn tweede was via een wbv. Als het buiten waaide, waaide het binnen ook. Gaskachel. De winters waren geen pretje en de wbv maar incasseren en niets doen. Ik heb die woning prachtig opgeknapt, voor mij had er een drugsdealer gewoond die het volledig had uitgewoond. Maar ik was allang blij met een dak boven m'n hoofd. Na 5 jaar holde de buurt achteruit en ben ik daar weggegaan. Wbv had een mooi opgeknapt hutje weer voor de verhuur.
Vele omzwervingen/levenswandelingen later zit ik nu met partner noodgedwongen in een flatje. Ik ben heel blij met dit dak boven mijn hoofd, maar deze woning kost 450 (ruim 900 gulden) per maand. Dit had je in de guldentijd er nooit voor neergelegd. Kassa voor de woningbouw. Een koelkast past niet eens in de keuken, dus een piepklein kamertje (slaapkamertje) is nu een soort bijkeuken. De wasmachine moet in de hele kleine keuken, omdat het in de badkamer niet past.
Ik heb een postzegelbalkonnetje waar je net met twee mensen kunt zitten. Het is vreselijk gehorig.
Wooncomfort nul. 's Zomers niet te harden door de hitte in huis.
Ik moet wel zeggen dat deze wbv wel correct en snel reageert op dingen die kapot gaan. Dat dan weer wel.
Maar ik had zo graag na een paar jaar hier gewoond te hebben willen verkassen naar wat ruimers, met grotere buitenruimte. Wij zijn één van die huurders die overal buiten de boot vallen en dat is heel frustrerend, vooral omdat we knettergek worden in dit dorp, dit kleine huis.....