Mijn telefoon, een Samsung Galaxy S3 gekocht bij Vodafone i.c.m. een 2-jarig abonnement, is sinds medio december stuk. Het toestel laadt niet meer op, luidt de klacht.
Toestel door Vodafone Weert op laten sturen ter reparatie, met deze klacht. Omdat er een barst in het scherm zit, omdat het toestel een maand voordat het niet meer oplaadde, is gevallen, heb ik er nog duidelijk bij gezegd dat alléén het probleem met het opladen hoeft worden te verholpen. Aan het scherm hoeft niets te worden gedaan.
Ik wordt op dat moment al niet voorgelicht over de procedure van servicebedrijf Dynafix, dat toestellen altijd volledig gerepareerd terug stuurt. Omdat de kosten van de reparatie €430 bedragen (ter illustratie: de telefoon kost nieuw ongeveerd €460), heb ik van de reparatie afgezien. Bij het terugkrijgen van de telefoon wordt mij pas uitgelegd dat dit bedrag zo hoog is doordat ze waarschijnlijk ook het scherm hebben willen repareren. Ik heb ongeveer €35 onderzoekskosten moeten betalen, dit bedrag is mij niet vergoed geworden door Vodafone omdat ik akkoord ben gegaan met de voorwaarden bij een reparatie/onderzoek.
Dit is nog tot daar aan toe.
Nu heb ik het toestel laten onderzoeken door een extern bedrijf, dat me wist te vertellen dat het probleem niet zit bij de USB-connector, wat eerst werd gedacht, maar dat het moederbord kapot is.
Nu vind ik dit terug op internet:
Ik word dus volgens tweakers.net, de bron van dit artikel, door woordvoerster Anne ter Braak doorverwezen naar een Samsung Repair Center.Samsung brengt binnenkort een update uit om te voorkomen dat meer Galaxy S III's ineens een kapot moederbord hebben, waarna de telefoon onbruikbaar is. Dat meldt de fabrikant tegen Tweakers. Veel gebruikers kregen afgelopen maanden te maken met het probleem.
Samsung laat niet los wat de exacte oorzaak is van het plotseling falen van de moederborden van veel exemplaren van de Galaxy S III afgelopen maanden, ook aangeduid als 'sudden death'. De fabrikant zegt tegen Tweakers bewust te zijn van het euvel. "Het gaat alleen om een heel beperkt aantal Galaxy S III-modellen met 16GB-geheugen", aldus woordvoerster Anne ter Braak. De oorzaak ligt volgens Samsung bij een 'firmware bug', die 'eenvoudig kan worden opgelost door een firmware-update'.
Een exacte planning voor de update is er nog niet, maar die zal volgens Ter Braak zo snel mogelijk worden uitgerold. Het probleem komt volgens gebruikers voor op zowel de software van Samsung zelf als custom roms. Als het probleem optreedt, zal de telefoon niet meer ingeschakeld kunnen worden. Vaak gebeurt dat 's nachts als het toestel niet wordt gebruikt.
Ter Braak verwijst mensen die het probleem ondervinden naar een Samsung Repair Center. Eerder bleek al dat het moederbord onder garantie wordt vervangen. Het is niet het enige probleem dat de Zuid-Koreaanse fabrikant moet repareren: ook een eerder gevonden lek zit nog steeds in de firmware. Het lek dat de telefoons kon laten resetten met een regel html-code is inmiddels gedicht.
Als ik echter op samsung.nl zoek naar zo'n repair center, kom ik in Brabant uit op Vodafone Piazza 44, te Eindhoven. Waar ik al geweest ben, en die zeiden me dat de telefoon op moest worden gestuurd. Naar Dynafix.
En zo is de cirkel dus rond.
En nu?