LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Peugeot 308
Peugeot 308
Wij hebben in maart 2012 een Peugeot 308 1.4VTI gekocht bij een Bovagdealer met 109 000 km op de teller. Helaas stopte de auto ermee na een kleine 11maanden en 8000km in februari 2013. De BOVAG dealer heeft ons een leenauto verstrekt en kwamen tot de conclusie dat de motormanagementcomputer hoogstwaarschijnlijk kapot was. Toen moest de auto helaas toch naar een Peugeot dealer.
Hier werd opnieuw de auto 5 uur lang onderzocht en ze kwamen tot dezelfde conclusie. De computer werd vervangen en ingeleerd en toen bleek ook nog de labdasonde kapot te zijn. Hier schijnt de kortsluiting te zijn ontstaan. De motormanagementcomputer is door de Peugeot dealer vervangen de labdasonde door de Bovagdealer om kosten te besparen. De Peugeot dealer kwam ons financieel totaal niet tegemoet. Na 7 weken hadden we de auto terug. Ook de Peugeot importeur wilde ons helemaal niet tegemoet komen, ondanks dat de auto pas 4 jaar en 5 maanden oud was en zo een onderdeel in principe de gehele levensduur mee zou moeten gaan. Kosten totaal 1750 euro! Helaas hadden we maar 6 maanden garantie.
Ook de centrale vergrendeling deed het met koud weer niet meer aan de bestuurderskant en de dimlichten gaan elke 4 maanden kapot.
De Bovaggarage waar ik hem gekocht heb heeft nog buiten de garantieperiode het deurslot vervangen, hun werkplaatsuren weggestreept, een leenauto kosteloos verstrekt en de labdasonde tegen inkoopsprijs vervangen.
Bij Peugeot zijn ze me dus in niets tegemoet gekomen, voor mij geen Peugeot meer!
Weet niet of er meer mensen zijn met dit soort ervaringen?
Hier werd opnieuw de auto 5 uur lang onderzocht en ze kwamen tot dezelfde conclusie. De computer werd vervangen en ingeleerd en toen bleek ook nog de labdasonde kapot te zijn. Hier schijnt de kortsluiting te zijn ontstaan. De motormanagementcomputer is door de Peugeot dealer vervangen de labdasonde door de Bovagdealer om kosten te besparen. De Peugeot dealer kwam ons financieel totaal niet tegemoet. Na 7 weken hadden we de auto terug. Ook de Peugeot importeur wilde ons helemaal niet tegemoet komen, ondanks dat de auto pas 4 jaar en 5 maanden oud was en zo een onderdeel in principe de gehele levensduur mee zou moeten gaan. Kosten totaal 1750 euro! Helaas hadden we maar 6 maanden garantie.
Ook de centrale vergrendeling deed het met koud weer niet meer aan de bestuurderskant en de dimlichten gaan elke 4 maanden kapot.
De Bovaggarage waar ik hem gekocht heb heeft nog buiten de garantieperiode het deurslot vervangen, hun werkplaatsuren weggestreept, een leenauto kosteloos verstrekt en de labdasonde tegen inkoopsprijs vervangen.
Bij Peugeot zijn ze me dus in niets tegemoet gekomen, voor mij geen Peugeot meer!
Weet niet of er meer mensen zijn met dit soort ervaringen?
Re: Peugeot 308
u haalt een aantal dingen door elkaar.Mark2 schreef:Wij hebben in maart 2012 een Peugeot 308 1.4VTI gekocht bij een Bovagdealer met 109 000 km op de teller. Helaas stopte de auto ermee na een kleine 11maanden en 8000km in februari 2013. De BOVAG dealer heeft ons een leenauto verstrekt en kwamen tot de conclusie dat de motormanagementcomputer hoogstwaarschijnlijk kapot was. Toen moest de auto helaas toch naar een Peugeot dealer.
Hier werd opnieuw de auto 5 uur lang onderzocht en ze kwamen tot dezelfde conclusie. De computer werd vervangen en ingeleerd en toen bleek ook nog de labdasonde kapot te zijn. Hier schijnt de kortsluiting te zijn ontstaan. De motormanagementcomputer is door de Peugeot dealer vervangen de labdasonde door de Bovagdealer om kosten te besparen. De Peugeot dealer kwam ons financieel totaal niet tegemoet. Na 7 weken hadden we de auto terug. Ook de Peugeot importeur wilde ons helemaal niet tegemoet komen, ondanks dat de auto pas 4 jaar en 5 maanden oud was en zo een onderdeel in principe de gehele levensduur mee zou moeten gaan. Kosten totaal 1750 euro! Helaas hadden we maar 6 maanden garantie.
Ook de centrale vergrendeling deed het met koud weer niet meer aan de bestuurderskant en de dimlichten gaan elke 4 maanden kapot.
De Bovaggarage waar ik hem gekocht heb heeft nog buiten de garantieperiode het deurslot vervangen, hun werkplaatsuren weggestreept, een leenauto kosteloos verstrekt en de labdasonde tegen inkoopsprijs vervangen.
Bij Peugeot zijn ze me dus in niets tegemoet gekomen, voor mij geen Peugeot meer!
Weet niet of er meer mensen zijn met dit soort ervaringen?
ten eerste moet u zich altijd wenden tot de verkoper van wie je het product gekocht hebt, in dit geval dus de bovagdealer. Deze kun je aanspreken om een non-conformiteit. een nieuwe computer bij zo'n kilometerstand is inderdaad wel erg snel. deze zou langer mee moeten gaan.
aangezien de auto wel 4 jaar oud is, kun je niet verwachten dat alles vergoed wordt. Maar een gedeelte is wel op zijn plaats.
Dimlichten die stuk gaan kan natuurlijk de auto of Peugeot weinig aan doen. goede kwaliteit lampen kopen.
En dat geroep van voor mij NOOIT meer merk xx slaat natuurlijk nergens op. Een auto is techniek en bij elk merk gaat er wel eens wat defect.
Re: Peugeot 308
Een paar jaar terug vroeg ik eens aan de bedrijfsleider van mijn (onafhankelijke) garage of auto's nu ook steeds beter worden. Hij zuchtte eens diep en zei: 'eerder andersom'.
Ik rijd in een auto die drie jaar terug 1750 euro (!) kostte en uiteraard heb ik er wel kosten aan gehad (onderhoud en reparaties/vervangingen). Maar van een auto van iets meer dan vier jaar oud mag je toch wel meer verwachten dan datgene wat u hebt meegemaakt.
Peugeot heeft een aantal prima series auto's gemaakt, kijk naar de oude 205. Niet voor niets dat die het 15 jaar heeft volgehouden. Maar er zijn ook mindere series. Ontregelde elektronica is vandaag de dag een van de belangrijkste oorzaken van autopech en (hoge) extra kosten. We zullen het er mee moeten doen.
Ik rijd in een auto die drie jaar terug 1750 euro (!) kostte en uiteraard heb ik er wel kosten aan gehad (onderhoud en reparaties/vervangingen). Maar van een auto van iets meer dan vier jaar oud mag je toch wel meer verwachten dan datgene wat u hebt meegemaakt.
Peugeot heeft een aantal prima series auto's gemaakt, kijk naar de oude 205. Niet voor niets dat die het 15 jaar heeft volgehouden. Maar er zijn ook mindere series. Ontregelde elektronica is vandaag de dag een van de belangrijkste oorzaken van autopech en (hoge) extra kosten. We zullen het er mee moeten doen.
Re: Peugeot 308
Tja peteroo,
Mijn eerste auto was 15 jaar terug ook een 205, daarna meestal Japanners, de duurste was €4500. Nooit hoge kosten gehad tot deze auto die ruim het dubbele heeft gekost.
Dan kan men zeggen, ja tis techniek, maar de rekening krijgen wij als consumenten gewoon gepresenteerd. Op basis van non conformiteit heeft de leverancier al tegemoetgekomen op bepaalde punten, als Peugeot ook wat zou doen en ik zelf een deel is het nog enigszins te behappen; maar nee... zoek het maar uit is de boodschap en er wordt gewezen naar de leverancier, lekker makkelijk.
Geen goede zaak in deze crisistijd. Voor mij is 1750 euro veel geld. En uitspraken als goede lampjes kopen klopt niet is gewoon een zwak punt van de 308, evenals het portierslot aan bestuurderskant.
Maar goed, het is al jammer dat er niets gedaan wordt, toyota haalt uit eigen beweging auto's terug met gebreken die bekend zijn.
Mijn eerste auto was 15 jaar terug ook een 205, daarna meestal Japanners, de duurste was €4500. Nooit hoge kosten gehad tot deze auto die ruim het dubbele heeft gekost.
Dan kan men zeggen, ja tis techniek, maar de rekening krijgen wij als consumenten gewoon gepresenteerd. Op basis van non conformiteit heeft de leverancier al tegemoetgekomen op bepaalde punten, als Peugeot ook wat zou doen en ik zelf een deel is het nog enigszins te behappen; maar nee... zoek het maar uit is de boodschap en er wordt gewezen naar de leverancier, lekker makkelijk.
Geen goede zaak in deze crisistijd. Voor mij is 1750 euro veel geld. En uitspraken als goede lampjes kopen klopt niet is gewoon een zwak punt van de 308, evenals het portierslot aan bestuurderskant.
Maar goed, het is al jammer dat er niets gedaan wordt, toyota haalt uit eigen beweging auto's terug met gebreken die bekend zijn.
Re: Peugeot 308
Mijn auto (Audi) is inmiddels ruim 18 jaar oud, maar bij de keuringen heb ik in die drie jaar geen opmerkingen gehoord die er op duidden dat het tijd werd voor iets anders. Gelukkig rij ik vrij weinig. Ik ben ook groot fan van Japanse auto's en heb heel lang een Mazda gehad. Altijd maar starten en nooit pech onderweg gehad.
Van die lampjes is ook geen terechte opmerking, want het is bekend van bepaalde typen dat ze lampjes vreten. Het heeft ook vaak te maken met piekspanningen door de vele elektronica aan boord, zo heb ik me laten vertellen. Daar is mogelijk wel iets aan te doen.
1750 euro voor een reparatie is veel geld, ook voor mij. Maar van vrienden en familie hoor ik dat zulke bedragen voor een beurt eerder regel zijn dan uitzondering. Je bent er aan overgeleverd.
Van die lampjes is ook geen terechte opmerking, want het is bekend van bepaalde typen dat ze lampjes vreten. Het heeft ook vaak te maken met piekspanningen door de vele elektronica aan boord, zo heb ik me laten vertellen. Daar is mogelijk wel iets aan te doen.
1750 euro voor een reparatie is veel geld, ook voor mij. Maar van vrienden en familie hoor ik dat zulke bedragen voor een beurt eerder regel zijn dan uitzondering. Je bent er aan overgeleverd.
Re: Peugeot 308
Ik vrees overigens dat je van Peugeot inderdaad niet veel meer te verwachten hebt, tenzij blijkt dat het een veel voor komend euvel is. Daarin heeft The Cure gelijk.
Re: Peugeot 308
Zelf rijdt ik in een Toyota Yaris,
De wagen is van het bouwjaar 2002,
De wagen rijdt altijd korte stukjes, soms langere, maar niet veel,
De wagen heeft de volgende problemen gekend; een paar accu's, één keer een nieuwe uitlaat, nieuwe banden, een antiroest behandeling was nodig, alles onder de wagen zat onder een dun laagje roest, dus de anti roest behandeling was zeker nodig, kost een paar centen, maar is een behoud voor de auto,
De auto rijdt elke dag, wordt weinig gewassen, wel krijgt de wagen iedere APK nieuwe olie, grote beurt kreeg hij alleen in de garantieperiode, deze is dus overbodig bij deze wagen met eenvoudige maar degelijke techniek, Bougies en filters vervang ik altijd zelf,
De laatste APK moesten er vóór nieuwe remblokjes op de remmen gemonteerd worden, de oude hebben 106.000 kilometer mee gedraaid voordat ze versleten waren, de vorige wagen, een Ford was nu aan de derde set remblokken en schijven toe!, ook de remzadels waren verrot om deze tijd, de vierde uitlaat zat er al op en ga zo maar door, elektronica op de inspuiting was al vervangen en ook de nodige verrotte bedrading moest ook vervangen worden,
Ik wil hier mee aangeven dat de meeste europese auto's besparen op materiaal en kwaliteit, roest was de grootste oorzaak wat de reparatiekosten maakten, roestgevoelige remdelen deden de remblokken slijten en afbramen van de schijven was zeker geen overbodige luxe,
Bij de Toyota is dit niet nodig, zo nu en dan bekijk ik de boel even en steeds kom ik er achter dat het materiaal waar de Toyota mee gebouwd is stukken beter is,
Toegegeven Franse of Italiaanse wagens zijn uiterlijk veel mooier om te zien dan de saaie Toyota,
wel zijn de garagerekeningen een stuk lager en één ding doet hij altijd; rijden!,
Genoeg gepocht, de volgende auto die ik koop wordt weer een Toyota, ik wil dat geklooi niet meer met verrotte bedrading en verroeste remdelen en andere problemen, dan betaal ik liever wat meer, dan iedere keer klooien bij de garage,
P.s. de vergelijkende wagens heb ik gekocht toen ze allebei minder dan een jaar oud waren, de Ford is het schroot op gegaan toen deze 15 jaar oud was, versnellingbak was in slechte conditie, de carrosserie was dermate slecht dat het niet meer zinvol was dit te repareren, de Toyota rijdt nu 11 jaar mee, en ik heb nog geen hoge garagerekeningen gehad, wielophanging e.d. zijn vrij van roest en de eerste schijven en lagers zitten er nog op,
Kwaliteitsverschil bestaat dus nog steeds onder de automerken.
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
De wagen is van het bouwjaar 2002,
De wagen rijdt altijd korte stukjes, soms langere, maar niet veel,
De wagen heeft de volgende problemen gekend; een paar accu's, één keer een nieuwe uitlaat, nieuwe banden, een antiroest behandeling was nodig, alles onder de wagen zat onder een dun laagje roest, dus de anti roest behandeling was zeker nodig, kost een paar centen, maar is een behoud voor de auto,
De auto rijdt elke dag, wordt weinig gewassen, wel krijgt de wagen iedere APK nieuwe olie, grote beurt kreeg hij alleen in de garantieperiode, deze is dus overbodig bij deze wagen met eenvoudige maar degelijke techniek, Bougies en filters vervang ik altijd zelf,
De laatste APK moesten er vóór nieuwe remblokjes op de remmen gemonteerd worden, de oude hebben 106.000 kilometer mee gedraaid voordat ze versleten waren, de vorige wagen, een Ford was nu aan de derde set remblokken en schijven toe!, ook de remzadels waren verrot om deze tijd, de vierde uitlaat zat er al op en ga zo maar door, elektronica op de inspuiting was al vervangen en ook de nodige verrotte bedrading moest ook vervangen worden,
Ik wil hier mee aangeven dat de meeste europese auto's besparen op materiaal en kwaliteit, roest was de grootste oorzaak wat de reparatiekosten maakten, roestgevoelige remdelen deden de remblokken slijten en afbramen van de schijven was zeker geen overbodige luxe,
Bij de Toyota is dit niet nodig, zo nu en dan bekijk ik de boel even en steeds kom ik er achter dat het materiaal waar de Toyota mee gebouwd is stukken beter is,
Toegegeven Franse of Italiaanse wagens zijn uiterlijk veel mooier om te zien dan de saaie Toyota,
wel zijn de garagerekeningen een stuk lager en één ding doet hij altijd; rijden!,
Genoeg gepocht, de volgende auto die ik koop wordt weer een Toyota, ik wil dat geklooi niet meer met verrotte bedrading en verroeste remdelen en andere problemen, dan betaal ik liever wat meer, dan iedere keer klooien bij de garage,
P.s. de vergelijkende wagens heb ik gekocht toen ze allebei minder dan een jaar oud waren, de Ford is het schroot op gegaan toen deze 15 jaar oud was, versnellingbak was in slechte conditie, de carrosserie was dermate slecht dat het niet meer zinvol was dit te repareren, de Toyota rijdt nu 11 jaar mee, en ik heb nog geen hoge garagerekeningen gehad, wielophanging e.d. zijn vrij van roest en de eerste schijven en lagers zitten er nog op,
Kwaliteitsverschil bestaat dus nog steeds onder de automerken.
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Re: Peugeot 308
Inderdaad, ook toyota gebruikt wel eens mindere kwaliteit:Kwaliteitsverschil bestaat dus nog steeds onder de automerken.
wat te denken van de vele terugroepacties, vastzittende gaspedalen en nu weer airbags. Vast ook een keuze geweest in kwaliteit versus prijs.
en de vele d4d motoren die vastlopen en defecte koppakkingen krijgen? ook vast een keuze geweest. tegenwoordig kunnen er prima motoren gebouwd worden die probleemloos een half miljoen km mee kunnen.
conclusie: elk merk heeft wel wat, het is ook een kwestie van geluk hebben. Heb zelf een peugeot 307 met zeer weinig problemen.
Re: Peugeot 308
Ik heb erg goede ervaringen met een Mazda 323 van begin jaren '90. Altijd rijden, goedkoop in de wegenbelasting en de jaarlijkse keurings- en onderhoudsfacturen lagen zo rond de 200-300 euro. Alleen roest begon een probleem te worden. Op de achterruitenwisser na bleef alles werken, maar veel luxe zat er ook niet op.
Toyota maakte in de jaren '90 geweldig betrouwbare Corolla's, Carina E's en Starlets. Wat je vaak ziet is dat een merk het goed doet, de productie kan opschroeven wegens de grote vraag en steeds meer gaat uitbesteden. En dan gaat het vaak mis. De oude kwaliteit is weg. Toyota's komen tegenwoordig ook uit Europa en de VS geloof ik en ik weet niet of die net zo goed zijn als de Japanse typen. De Yaris staat wel enorm goed bekend trouwens.
Die terugroepacties vind ik wel weer sterk. Onder andere VAG en PSA hebben ook vaak problemen, maar ze doen er eerst alles aan om dat te ontkennen. Honda en Toyota komen veel sneller in actie.
Toyota maakte in de jaren '90 geweldig betrouwbare Corolla's, Carina E's en Starlets. Wat je vaak ziet is dat een merk het goed doet, de productie kan opschroeven wegens de grote vraag en steeds meer gaat uitbesteden. En dan gaat het vaak mis. De oude kwaliteit is weg. Toyota's komen tegenwoordig ook uit Europa en de VS geloof ik en ik weet niet of die net zo goed zijn als de Japanse typen. De Yaris staat wel enorm goed bekend trouwens.
Die terugroepacties vind ik wel weer sterk. Onder andere VAG en PSA hebben ook vaak problemen, maar ze doen er eerst alles aan om dat te ontkennen. Honda en Toyota komen veel sneller in actie.
Re: Peugeot 308
http://www.autoweek.nl/autoreview/21016 ... linea-luna
voorbeeld van iemand die het minder heeft getroffen met toyota
voorbeeld van iemand die het minder heeft getroffen met toyota
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 02 mei 2013 20:37
Re: Peugeot 308
Wij hebben sinds kort een peugeot 308 net nieuw gekocht van de merkdealer uit onze woonplaats.
De eerste 100 km ging vlekenloos oppeens begon er een lampje te branden in de snelheidsaangever .
Dit was op een dinsdag (de 2e dag) we waren nogal geschroken omdat we met onze vorige auto (ander merk) nogal veel problemen hadden direct na aanschaf.
wij zijn direct de volgende dag terug gegaan naar onze merkdealer en die heeft direct de auto aan de pc aangesloten en de storing gewist.
Dit kon wel eens voorkomen werd ons gezegd.
Ik moest onlangs terug voor een controle (was afgesproken na storing) en ben met koffie en niks anders dan beleefdheid behandeld.
Mijn mening is dan ook niets anders dan als er iets niet goed is aan de auto ga naar uw dealer
en ga in gesprek voor een oplossing.
Groeten van een
tevreden 308 bestuurder
De eerste 100 km ging vlekenloos oppeens begon er een lampje te branden in de snelheidsaangever .
Dit was op een dinsdag (de 2e dag) we waren nogal geschroken omdat we met onze vorige auto (ander merk) nogal veel problemen hadden direct na aanschaf.
wij zijn direct de volgende dag terug gegaan naar onze merkdealer en die heeft direct de auto aan de pc aangesloten en de storing gewist.
Dit kon wel eens voorkomen werd ons gezegd.
Ik moest onlangs terug voor een controle (was afgesproken na storing) en ben met koffie en niks anders dan beleefdheid behandeld.
Mijn mening is dan ook niets anders dan als er iets niet goed is aan de auto ga naar uw dealer
en ga in gesprek voor een oplossing.
Groeten van een
tevreden 308 bestuurder
-
- Berichten: 743
- Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02
Re: Peugeot 308
Daarom koop ik liever wat beproeft is mijn 1.4 franse leeuw stamt alweer uit begin jaren 80 er is enkel een injectie op geschroeft, en ja er is al keertje een injector kapot gegaan maar dat mag na 13 jaar
Re: Peugeot 308
inderdaad, die thp's en vti'tjes zijn niet zo sterk als de oude tu-motoren.
stationair lopen ze niet zo mooi vind ik.
stationair lopen ze niet zo mooi vind ik.
Re: Peugeot 308
pieterhelvink schreef:Wij hebben sinds kort een peugeot 308 net nieuw gekocht van de merkdealer uit onze woonplaats.
De eerste 100 km ging vlekenloos oppeens begon er een lampje te branden in de snelheidsaangever .
Dit was op een dinsdag (de 2e dag) we waren nogal geschroken omdat we met onze vorige auto (ander merk) nogal veel problemen hadden direct na aanschaf.
wij zijn direct de volgende dag terug gegaan naar onze merkdealer en die heeft direct de auto aan de pc aangesloten en de storing gewist.
Dit kon wel eens voorkomen werd ons gezegd.
Ik moest onlangs terug voor een controle (was afgesproken na storing) en ben met koffie en niks anders dan beleefdheid behandeld.
Mijn mening is dan ook niets anders dan als er iets niet goed is aan de auto ga naar uw dealer
en ga in gesprek voor een oplossing.
Groeten van een
tevreden 308 bestuurder
Re: Peugeot 308
Het is natuurlijk heel leuk dat je een dikke potomonaie hebt en een splinternieuwe auto kunt kopen en een geweldige service krijgt na 100 km, maar zou raar zijn als het anders zou zijn...
helaas heb ik daar geen geld voor en heb nu dus na 8000 km al bijna 2000 euro aan kosten, want nu blijkt ook de Airco niet meer te werken, hopelijk deze keer alleen bijvullen, maar ben er bang voor.
Moet dit bedrag wel zelf ophoesten, toch veel onderhoud bij een auto van bijna 10000 euro na 8000 km, tweemaal zoveel als de benzine die hij gebruikt heeft....
helaas heb ik daar geen geld voor en heb nu dus na 8000 km al bijna 2000 euro aan kosten, want nu blijkt ook de Airco niet meer te werken, hopelijk deze keer alleen bijvullen, maar ben er bang voor.
Moet dit bedrag wel zelf ophoesten, toch veel onderhoud bij een auto van bijna 10000 euro na 8000 km, tweemaal zoveel als de benzine die hij gebruikt heeft....
-
- Berichten: 743
- Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02
Re: Peugeot 308
Mark2 schreef:Het is natuurlijk heel leuk dat je een dikke potomonaie hebt en een splinternieuwe auto kunt kopen en een geweldige service krijgt na 100 km, maar zou raar zijn als het anders zou zijn...
helaas heb ik daar geen geld voor en heb nu dus na 8000 km al bijna 2000 euro aan kosten, want nu blijkt ook de Airco niet meer te werken, hopelijk deze keer alleen bijvullen, maar ben er bang voor.
Moet dit bedrag wel zelf ophoesten, toch veel onderhoud bij een auto van bijna 10000 euro na 8000 km, tweemaal zoveel als de benzine die hij gebruikt heeft....
Je moet beetje geluk hebben met auto,s en dat kun je beetje afdwingen Sinds ik enkel auto,s koop waarvan de eigenaar hem minimaal 5 jaar in bezit heeft met juiste onderhoudsgeschiedenis heb ik weinig problemen met onze voertuigen.
Iedereen roept vaak Toyota maar daar is laatste jaren ook vaak wat mis mee denk aan het waterlekkage van aygo. Nissan is wat erbij uitspringt samen met Daihatsu motoren oersterk weinig onderhoud, ik denk nog met verlangen terug naar mijn oude Sunny met distibutieketting ding bleef maar gaan richting de 400k en ook mijn vrouw,s Daihatsu snort rustig door al 50k zonder beurt aan motor
Al zou ik de centen hebben zou ik nooit een nieuwe auto kopen,nieuw is niet altijd beter.
Re: Peugeot 308
Slobberbone (goeie band trouwens) heeft gelijk, vrees ik. Nieuw is lang niet altijd beter, ook omdat auto's steeds gecompliceerder worden. Dat is leuk als het nieuw is en nog werkt, maar kan je over een paar jaar lelijk opbreken. Je bent aan de dealer, importeur of specialist overgeleverd, en die kunnen problemen en vreemde storingen ook vaak niet meer oplossen. Ook zijn onderdelen vaak peperduur.
Een kennis van me werkt bij een auto-onderdelenleverancier en vertelde me dat fabrikanten een auto van nu zien als een doos onderdelen. Die gaan ooit stuk en daar haalt hij een deel van zijn marges uit. Bovendien kunnen leveranciers van elektronica de maximale levensduur van hun producten of onderdelen min of meer sturen. De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft daar sterke aanwijzingen voor gevonden. Kassa!
Japanners uit de jaren '90 blijven maar doorrijden, al zou ik onderhoud niet durven overslaan. Dat deed ik ook niet met mijn Mazdaatje.
Een kennis van me werkt bij een auto-onderdelenleverancier en vertelde me dat fabrikanten een auto van nu zien als een doos onderdelen. Die gaan ooit stuk en daar haalt hij een deel van zijn marges uit. Bovendien kunnen leveranciers van elektronica de maximale levensduur van hun producten of onderdelen min of meer sturen. De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft daar sterke aanwijzingen voor gevonden. Kassa!
Japanners uit de jaren '90 blijven maar doorrijden, al zou ik onderhoud niet durven overslaan. Dat deed ik ook niet met mijn Mazdaatje.
Re: Peugeot 308
Heb in maart 2011 een Peugeot 308 1.6 VTI gekocht bij een subdealer . De auto is van 2009 met toen 11.000 km op de teller ( ben wel de eerste tennaamstelling) . Vorige week kreeg ik tijdens het rijden plotseling alarm op het deshboard STOP.
Direct gestopt . Volgens de ANWB kapotte waterpomp. Laten repareren , kosten 215 euro.Een week later gestrand in Roermond , wederom Stop teken. Volgens ANWB Motor kapot (zit vast) . Koelvloeistof nog aanwezig in het reservoir. Geschatte kosten voor een nieuwe motor ca 4000 euro. ik heb hem nu ruim 2 jaar en daarvoor ook nog een fikse olie lekkage gehad , net buiten de garantie tijd. Dit met nog maar 53000 km op de teller.Ben dus ook niet zo gecharmeerd van Peugeot moet ik helaas zeggen.
Direct gestopt . Volgens de ANWB kapotte waterpomp. Laten repareren , kosten 215 euro.Een week later gestrand in Roermond , wederom Stop teken. Volgens ANWB Motor kapot (zit vast) . Koelvloeistof nog aanwezig in het reservoir. Geschatte kosten voor een nieuwe motor ca 4000 euro. ik heb hem nu ruim 2 jaar en daarvoor ook nog een fikse olie lekkage gehad , net buiten de garantie tijd. Dit met nog maar 53000 km op de teller.Ben dus ook niet zo gecharmeerd van Peugeot moet ik helaas zeggen.
Re: Peugeot 308
Motor kapot? Wat is er dan precies stuk? Een motor die geheel vastloopt is tegenwoordig zeldzaam.miwmiw schreef:Heb in maart 2011 een Peugeot 308 1.6 VTI gekocht bij een subdealer . De auto is van 2009 met toen 11.000 km op de teller ( ben wel de eerste tennaamstelling) . Vorige week kreeg ik tijdens het rijden plotseling alarm op het deshboard STOP.
Direct gestopt . Volgens de ANWB kapotte waterpomp. Laten repareren , kosten 215 euro.Een week later gestrand in Roermond , wederom Stop teken. Volgens ANWB Motor kapot (zit vast) . Koelvloeistof nog aanwezig in het reservoir. Geschatte kosten voor een nieuwe motor ca 4000 euro. ik heb hem nu ruim 2 jaar en daarvoor ook nog een fikse olie lekkage gehad , net buiten de garantie tijd. Dit met nog maar 53000 km op de teller.Ben dus ook niet zo gecharmeerd van Peugeot moet ik helaas zeggen.
Dan moet er al te weinig olie in het blok gezeten hebben. Word er regelmatig gepeild?
Is de olielekkage toen opgelost? Weet wel van de vti's dat de kettingspanner soms los gaat zitten met olielekkage tot gevolg.
Re: Peugeot 308
Ja dat was toen aan de orde, maar niet. Zat olie genoeg in (olie Ok). Waarschijnlijk is het blok te warm geworden, ondanks dat er gelijk gestopt werd. Toch vreemd dat ik er nog een week mee heb kunnen rijden.