Hallo,mdv81 schreef:Maria,
Ik heb precies hetzelfde mee gemaakt.
Wij zijn bezig met een schuldentraject, volgens de wet ben ik wanbetaler, man niet.
Op onze uitkering inderdaad per maart 2013 bronheffing van 160,12.
Daarnaast is de zorgtoeslag omgeleid door het CJIB. Deze verrekenen de zorgtoeslag met de openstaande schuld. Echter, wat het CJIB doet is onbehoorlijk.
In mijn geval betekende dit het volgende:
CVZ meldde mij dat het CJIB de zorgtoeslag vrij zou geven.
CJIB meldde mij dat zij een hernieuwd beleid hadden waarop zij de zorgtoeslag gingen verrekenen met de openstaande schuld van bestuursrechtelijke premie.
CVZ meldde mij daarna: dit mag niet het CJIB handelt in strijd met de wanbetalersregeling.
CJIB meldde doodleuk dat het wel mocht, en dat ik het niet terug zou krijgen.
Ik ben op internet gaan zoeken, en vond een advocate en sociaal raadslieden die in contact staan met de nationale ombudsman. Ik heb hun aangeschreven,waarna de volgende reactie kwam:
De combinatie van volledige bronheffing en inning zorgtoeslag heb ik eerder gehoord en is inderdaad een fout. Dat het CJIB deze fout niet wil herstellen, maar dit vervolgens wil verrekenen met een schuld is m.i. onbehoorlijk. Ik was al van plan om dit te melden bij de nationale ombudsman in de hoop dat hier snel ingegrepen kan worden.
Ik heb hierop het CJIB gebeld en vermeld dat ik mijn recht via andere wegen ga proberen te halen. Met mijn billen bloot moeten (zelfs op tv)maakt mij niet meer uit, ik kan niets meer verliezen dan nu. Door de beslagen (dit terwijl de bestuursrechtelijke premie betaald werd door de bewindvoerder,maandelijks!), komen wij onder bestaansminimum te zitten en was er geen ruimte meer voor leefgeld. Ook het stabiliseren van de vaste lasten zou worden bemoeilijkt (voorwaarde voor schuldhulptraject is alle vaste lasten kunnen betalen).
Geloof het of niet, maar binnen 10 minuten waren de beslagen eraf en krijg ik de ingehouden zorgtoeslag terug!
Ik meld je dit zodat je zelf kunt kijken of je het zo ook voor elkaar kunt krijgen.
Ik wens je veel succes!
Groet,
Mdv
Ik heb vorige week vrijdag contact gehad met het CVZ, belasting, en het CJIB,
Het cvz vertelde me dat het cjib mijn zorgtoeslag niet meer in zou gaan houden vanaf volgende maand, maar aangezien mij dat eerder door het cvz was verteld, heb ik gelijk het cjib gebeld, en die vertelde mij, dat dit niet het geval was, of nog niets bekend was, toen zei ik dat ze al 160 euro inhielden op mijn uitkering, toen zei de meneer oke, dan klopt het en dat ik de zorgtoeslag met terug werkende kracht terug zou krijgen van de maand mei. maar de maand april wouden ze niet terugbetalen, want dat zouden ze gebruiken voor openstaande schuld, maar dit mag dus niet als ik dit goed begrijp ?
Dus die 160 euro houden ze bij u nu niet meer in ?