LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door megatron29 »

Ik vroeg me af of het normaal is dat mensen op een wachtlijst komen van maanden als ze een grote tumor in hun buik hebben?
In November 2010 werd er bij mijn moeder (74 jaar toen) een tumor ontdekt dankzij een inwendig onderzoek van de darmen. De doorsnee was ongeveer 12 cm. Dit was op het academisch ziekenhuis Maastricht. Het AZM.
Ik ben na de uitslag gelijk naar de balie gegaan van de afdeling chirurgie om zo snel mogelijk een afspraak te laten maken. De baliemedewerkster was erg onvriendelijk en zei tegen me dat mijn moeder op een wachtlijst zou komen te staan. Ik was ontsteld...ze zei gelijk daarop dat ik niet moest proberen om bij iemand anders te gaan vragen voor een snellere operatie want zo zei ze tegen me: dat zou alleen maar tegen me werken. Ik stond perplex.
Als mijn moeder de koningin was geweest was ze dezelfde dag nog geholpen. Ik was enorm boos op deze vrouw en vooral door haar arrogante houding. Ik heb me maar ingehouden en ben weg gelopen.
Ik heb verder deze bittere pil maar genomen en we zijn naar huis gegaan en hebben we maar afgewacht op een telefoontje van het AZM opdat mijn moeder geopereerd kon worden aan de tumor in de dikke/dunne darm. Half November was de tumor geconstateerd. Half December begon mijn moeder steeds meer pijn te krijgen aan haar buik. We hebben toen gebeld met een of andere assistente, en het kwam erop neer dat ze ons gewoon aan het lijntje aan het houden waren. Ondanks de sterke signalen van mijn moeder haar symptomen weigerden ze om een datum te prikken voor een operatie. Begin Januari: Mijn moeder heeft helse pijnen. Weer gebeld of mijn moeder nu zo snel mogelijk geholpen kan worden. Weer word er door het AZM geweigerd. Door een assistente nog wel...hierop hebben we gedreigd met een rechtszaak als mijn moeder niet onmiddelijk word geopereerd.
Uiteindelijk gaven ze diezelfde dag toe. Natuurlijk bang voor de gevolgen van het beleid van het AZM als het tot een rechtszaak zou komen.

Gevolgen van het continu uitstellen van de operatie: De tumor was explosief gegroeid. De urineleider van nier naar blaas was ingekapseld. Een Eierstok hebben ze weg moeten nemen. Voor de rest van haar leven een stoma. Een flink stuk van de dikke darm hebben ze weg moeten nemen. En na de chemo blijkt de kanker uitgezaaid. (fase 3)

Als het AZM gelijk had gehandeld dan was het nooit zover kunnen komen. En was de schade een stuk beperkter geweest. Ik weet niet hoe het werkt in Nederland met wachtlijsten, maar dit kan er bij mij niet in...

Dan nog een verhaal over het AZM wat hieraan gerelateerd is.

Mijn moeder kreeg na de operatie een chemokuur. Deze had de darmen zo erg beschadigd dat ze al dagen aan de diarree was. Ze was helemaal aan het uitdrogen. Ziekenhuis gebeld...nou dat was wel normaal hoor dat is een bijwerking van de chemo. Oke medicijnen gekregen tegen de diarree. Hielp voor geen meter. De darmen namen niks meer op. Afspraak bij een oncoloog in het AZM. (een vervangende) Die zei natuurlijk: Oh maar mevrouw dat is nou eenmaal de bijwerking van de chemo daar valt niks aan te doen. Met andere woorden zing het maar uit tot uw moeder erbij neervalt.
Mijn moeder verloor snel gewicht en spoedig was er nog maar weinig leven in haar. Ik ben op een gegeven moment naar de EHBO gegaan omdat de ogen geen leven meer uitstraalden.
Daar werd geconstateerd dat mijn moeder ernstig was uitgedroogd en onmiddellijk moest worden opgenomen!
Zo gezegd zo gedaan mijn moeder opgenomen. Hebben ze haar gelijk op een "stervens" kamertje (allen op de kamer) gelegd omdat ze dachten dat ze het niet zou redden. Infuusvoeding werd geweigerd met het excuus: het kan infecties veroorzaken blabla. Mijn moeder ging snel achteruit en we dachten ook op een gegeven moment dat ze dood zou gaan. Infuus voeding werd nog steeds geweigerd.

We zijn toen in gesprek gegaan met de zaalarts en hebben weer moeten dreigen met een rechtszaak als ze niet onmiddellijk beginnen met het toedienen van infuusvoeding.
En je raad het al toen kon het ineens wel.
Moeder kreeg haar voeding eindelijk, en binnen een week zag je haar iedere dag verbeteren en weer mens worden. Ze kwam zo snel weer op gewicht en na een poosje kon het infuus eraf en kon ze weer normaal eten omdat de darmen zich hadden hersteld.

Ik vraag...waarom moet alles afgedwongen worden? Mensen worden gewoon weggelegd op een kamertje om dood te gaan? Wat is dit? Kan dit zomaar in Nederland? Ik dacht dat wij een van de beste gezondheidszorg instellingen van de wereld hadden?

Ik vertrouw geen enkele arts meer nu, ik huiver bij de gedachte als ik zelf ooit eens opgenomen moet worden in dit ziekenhuis. En dan begin ik nog niet eens over de hygiëne. Die is ronduit verschrikkelijk.

Bedankt voor het lezen van dit verhaal. Ik hoop op een paar goeie reacties.

Mijn dank.

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door john duelieux »

De zorg steelt miljarden door veel te hoge rekeningen te declareren en intussen wordt er nog steeds op een asociale manier "wachtlijstenmanagement" gepleegd

Wanneer komen we met zijn allen eens tot we in nederland te ver zijn doorgeschoten met liberaliseren en privatiseren....

Bij een heel goede vriendin van mij is jaren geleden ook kanker geconstateerd. Wat je dan graag wil is dat onmiddelijk het gezwel wordt verwijderd. Maar nee hoor, je mag op de wachtlijst gaan staan en je mag blij zijn als je na 10 dagen wordt behandeld.

De periodes die U noemt zijn trouwens erg extreem. U hoeft dat niet te accepteren. Ga naar een ander ziekenhuis. Eventueel kan uw zorgverzekering aan wachtlijstbemiddeling doen. Zij zoeken dan een ziekenhuis die wel binnen een heel korte termijn kan opereren. Al is het in Maastricht of in Groningen, als het maar gebeurd.

De persoon waar ik het over heb is inmiddels overleden. Ik wens U heel veel succes toe met Uw moeder en laat U niet afschepen.

Sterkte

HARRIE48
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:07

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door HARRIE48 »

Een spijtig verhaal,je had een paar kilometer verder moeten rijden naar België,Genk of Hasselt daar wordt je vriendelijk te woord gestaan en was je moeder dezelfde week geopereerd.
En ik spreek uit ervaring.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door megatron29 »

Jij ook sterkte John. Bedankt voor je reactie!

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door megatron29 »

Inderdaad Harrie, achteraf hadden we dit beter kunnen doen. Helaas is het kwaad al geschied. :(

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door sjohie »

megatron29 schreef:Ik vroeg me af of het normaal is dat mensen op een wachtlijst komen van maanden als ze een grote tumor in hun buik hebben?
In November 2010 werd er bij mijn moeder (74 jaar toen) een tumor ontdekt dankzij een inwendig onderzoek van de darmen. De doorsnee was ongeveer 12 cm. Dit was op het academisch ziekenhuis Maastricht. Het AZM.
Ik ben na de uitslag gelijk naar de balie gegaan van de afdeling chirurgie om zo snel mogelijk een afspraak te laten maken. De baliemedewerkster was erg onvriendelijk en zei tegen me dat mijn moeder op een wachtlijst zou komen te staan. Ik was ontsteld...ze zei gelijk daarop dat ik niet moest proberen om bij iemand anders te gaan vragen voor een snellere operatie want zo zei ze tegen me: dat zou alleen maar tegen me werken. Ik stond perplex.
Als mijn moeder de koningin was geweest was ze dezelfde dag nog geholpen. Ik was enorm boos op deze vrouw en vooral door haar arrogante houding. Ik heb me maar ingehouden en ben weg gelopen.
Ik heb verder deze bittere pil maar genomen en we zijn naar huis gegaan en hebben we maar afgewacht op een telefoontje van het AZM opdat mijn moeder geopereerd kon worden aan de tumor in de dikke/dunne darm. Half November was de tumor geconstateerd. Half December begon mijn moeder steeds meer pijn te krijgen aan haar buik. We hebben toen gebeld met een of andere assistente, en het kwam erop neer dat ze ons gewoon aan het lijntje aan het houden waren. Ondanks de sterke signalen van mijn moeder haar symptomen weigerden ze om een datum te prikken voor een operatie. Begin Januari: Mijn moeder heeft helse pijnen. Weer gebeld of mijn moeder nu zo snel mogelijk geholpen kan worden. Weer word er door het AZM geweigerd. Door een assistente nog wel...hierop hebben we gedreigd met een rechtszaak als mijn moeder niet onmiddelijk word geopereerd.
Uiteindelijk gaven ze diezelfde dag toe. Natuurlijk bang voor de gevolgen van het beleid van het AZM als het tot een rechtszaak zou komen.

Gevolgen van het continu uitstellen van de operatie: De tumor was explosief gegroeid. De urineleider van nier naar blaas was ingekapseld. Een Eierstok hebben ze weg moeten nemen. Voor de rest van haar leven een stoma. Een flink stuk van de dikke darm hebben ze weg moeten nemen. En na de chemo blijkt de kanker uitgezaaid. (fase 3)

Als het AZM gelijk had gehandeld dan was het nooit zover kunnen komen. En was de schade een stuk beperkter geweest. Ik weet niet hoe het werkt in Nederland met wachtlijsten, maar dit kan er bij mij niet in...

Dan nog een verhaal over het AZM wat hieraan gerelateerd is.

Mijn moeder kreeg na de operatie een chemokuur. Deze had de darmen zo erg beschadigd dat ze al dagen aan de diarree was. Ze was helemaal aan het uitdrogen. Ziekenhuis gebeld...nou dat was wel normaal hoor dat is een bijwerking van de chemo. Oke medicijnen gekregen tegen de diarree. Hielp voor geen meter. De darmen namen niks meer op. Afspraak bij een oncoloog in het AZM. (een vervangende) Die zei natuurlijk: Oh maar mevrouw dat is nou eenmaal de bijwerking van de chemo daar valt niks aan te doen. Met andere woorden zing het maar uit tot uw moeder erbij neervalt.
Mijn moeder verloor snel gewicht en spoedig was er nog maar weinig leven in haar. Ik ben op een gegeven moment naar de EHBO gegaan omdat de ogen geen leven meer uitstraalden.
Daar werd geconstateerd dat mijn moeder ernstig was uitgedroogd en onmiddellijk moest worden opgenomen!
Zo gezegd zo gedaan mijn moeder opgenomen. Hebben ze haar gelijk op een "stervens" kamertje (allen op de kamer) gelegd omdat ze dachten dat ze het niet zou redden. Infuusvoeding werd geweigerd met het excuus: het kan infecties veroorzaken blabla. Mijn moeder ging snel achteruit en we dachten ook op een gegeven moment dat ze dood zou gaan. Infuus voeding werd nog steeds geweigerd.

We zijn toen in gesprek gegaan met de zaalarts en hebben weer moeten dreigen met een rechtszaak als ze niet onmiddellijk beginnen met het toedienen van infuusvoeding.
En je raad het al toen kon het ineens wel.
Moeder kreeg haar voeding eindelijk, en binnen een week zag je haar iedere dag verbeteren en weer mens worden. Ze kwam zo snel weer op gewicht en na een poosje kon het infuus eraf en kon ze weer normaal eten omdat de darmen zich hadden hersteld.

Ik vraag...waarom moet alles afgedwongen worden? Mensen worden gewoon weggelegd op een kamertje om dood te gaan? Wat is dit? Kan dit zomaar in Nederland? Ik dacht dat wij een van de beste gezondheidszorg instellingen van de wereld hadden?

Ik vertrouw geen enkele arts meer nu, ik huiver bij de gedachte als ik zelf ooit eens opgenomen moet worden in dit ziekenhuis. En dan begin ik nog niet eens over de hygiëne. Die is ronduit verschrikkelijk.

Bedankt voor het lezen van dit verhaal. Ik hoop op een paar goeie reacties.

Mijn dank.
Ik weet niet of het normaal is, want ik ben geen arts, maar het kan zijn dat er ergere patiënten vóór zitten?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nog erger???

Idd moet harrie gelijk geven,belgie,zoveel sneller eb beter,ik preek ook uit ervaring,gelukkig geen kanker,maar wel drie jr zorg....operaties etc,

Goed,moet wel mogen van verzekering...toestemming hebben

Hier ook kennis van mij loopt al mnd darmklachteb,wachtlijst de mensen die erger zijn gaan voor,
Snap ik,maarhij moet nog nagekeken worden,wie zegt er dat er bij hem niks zit!!

Al vier mnd wachtlijst abnormaal!!

Het is voor ons niet meer te doen belgie te gaan meer als uur rijden,maar ,als ik bij grens zou wonen !!!

Sterkte,jhon ook

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door nevermind »

sjohie schreef:
Ik weet niet of het normaal is, want ik ben geen arts, maar het kan zijn dat er ergere patiënten vóór zitten?
Het zou kunnen, maar waarom is het dan over de grens anders?
Waarom wordt er daar sneller gereageerd, zonder wachtlijst?
Zelf mensen welke niet in Belgie wonen.
Vertel mij niet, dat in Belgie minder mensen ziek zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door sjohie »

nevermind schreef:
sjohie schreef:
Ik weet niet of het normaal is, want ik ben geen arts, maar het kan zijn dat er ergere patiënten vóór zitten?
Het zou kunnen, maar waarom is het dan over de grens anders?
Waarom wordt er daar sneller gereageerd, zonder wachtlijst?
Zelf mensen welke niet in Belgie wonen.
Vertel mij niet, dat in Belgie minder mensen ziek zijn.
Daar zijn de wegen beduidend slechter, is de werkloosheid fors hoger, en zo zijn er nog wel wat dingen die hier beter zijn geregeld vanuit de algemene middelen?

Overigens ligt het babysterfte cijfer ~15% hoger als hier, dus ook dat zorgsysteem is verre van perfect, en volgens de WHO "slechter" als het Nederlandse. Een Belgische moeder met een gestorven baby zou hier dus een even indringend en schokkend verhaal neer kunnen zetten, en het systeem wat jij zo prijst, met de grond gelijk maken tov het Nederlandse.

Pikant genoeg wordt daar het systeem grotendeels gedragen door marktwerking, iets wat "men" hier toch liever niet ziet? :wink:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door nevermind »

sjohie schreef:
nevermind schreef:
sjohie schreef:
Ik weet niet of het normaal is, want ik ben geen arts, maar het kan zijn dat er ergere patiënten vóór zitten?
Het zou kunnen, maar waarom is het dan over de grens anders?
Waarom wordt er daar sneller gereageerd, zonder wachtlijst?
Zelf mensen welke niet in Belgie wonen.
Vertel mij niet, dat in Belgie minder mensen ziek zijn.
Daar zijn de wegen beduidend slechter, is de werkloosheid fors hoger, en zo zijn er nog wel wat dingen die hier beter zijn geregeld vanuit de algemene middelen?

Overigens ligt het babysterfte cijfer ~15% hoger als hier, dus ook dat zorgsysteem is verre van perfect, en volgens de WHO "slechter" als het Nederlandse. Een Belgische moeder met een gestorven baby zou hier dus een even indringend en schokkend verhaal neer kunnen zetten, en het systeem wat jij zo prijst, met de grond gelijk maken tov het Nederlandse.

Pikant genoeg wordt daar het systeem grotendeels gedragen door marktwerking, iets wat "men" hier toch liever niet ziet? :wink:

Wat slechte wegen met het snelle handelen van doktoren en ziekenhuizen in Belgie te maken hebben, is mij in jou bericht niet duidelijk. :shock:
Ook het gestorven baby heeft er niets mee te maken.
Hier gaat het alleen om de wachtlijsten, welke hier zijn, en vele mensen de dupe van worden.
Ik prijs geen systeem, maar moet constateren, dat het daar toch anders geregeld is.

Waarom gaan er zoveel mensen van Nederland over de grens, om zich te laten behandelen?
Juist, omdat het veel en veel sneller is, dan hier in Nederland.

TS heeft het pech, om niet van deze mogelijkheid gebruik gemaakt te hebben.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

sjohie schreef:
nevermind schreef:
sjohie schreef:
Ik weet niet of het normaal is, want ik ben geen arts, maar het kan zijn dat er ergere patiënten vóór zitten?
Het zou kunnen, maar waarom is het dan over de grens anders?
Waarom wordt er daar sneller gereageerd, zonder wachtlijst?
Zelf mensen welke niet in Belgie wonen.
Vertel mij niet, dat in Belgie minder mensen ziek zijn.
Daar zijn de wegen beduidend slechter, is de werkloosheid fors hoger, en zo zijn er nog wel wat dingen die hier beter zijn geregeld vanuit de algemene middelen?

Overigens ligt het babysterfte cijfer ~15% hoger als hier, dus ook dat zorgsysteem is verre van perfect, en volgens de WHO "slechter" als het Nederlandse. Een Belgische moeder met een gestorven baby zou hier dus een even indringend en schokkend verhaal neer kunnen zetten, en het systeem wat jij zo prijst, met de grond gelijk maken tov het Nederlandse.

Pikant genoeg wordt daar het systeem grotendeels gedragen door marktwerking, iets wat "men" hier toch liever niet ziet? :wink:

Nou sorry maar daar denk ik allemaal niet bij na.
Een arts heeft mijn arm gered van een kl..thommel hier...en de rest,ach ned is ook heel veel mis.
En ja dan profiteren we van belgie,zoals alle andere buitenlanders van ons profiteren.,,
Alleen wij betalen voor de zorg die we in belgie krijgen...hier veel buitenlanders niet,klein detail..
Dus laten we nu niet uitwijken..babysterfte???
Haal er van alles bij....


Feit is dag ze op vele vlakken verder zijn,en de belgen zijn echt niet zo dom!!!
Systeem is anders
Ja ach ...heb er fam,vriendinnen wonen,klagen doen ze niet echt,hebben het niet slecht!

Dus ben van alles redelijk op de hoogte,

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door GJvdZ »

nevermind schreef:
Wat slechte wegen met het snelle handelen van doktoren en ziekenhuizen in Belgie te maken hebben, is mij in jou bericht niet duidelijk. :shock:
Het gaat erom dat je niet zomaar een enkel onderwerp uit het geheel kunt pakken. Sommige dingen zijn in Nederland beter en een enkel ding is in Belgie beter. Als je naar het totaal kijkt kan je nog altijd beter in Nederland zijn dan in Belgie (Wallonie is bijvoorbeeld veel armer dan het armste deel van Nederland) en het sprookje van het betere onderwijs in Belgie heeft ook geen aantoonbare voordelen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door nevermind »

GJvdZ schreef:
nevermind schreef:
Wat slechte wegen met het snelle handelen van doktoren en ziekenhuizen in Belgie te maken hebben, is mij in jou bericht niet duidelijk. :shock:
Het gaat erom dat je niet zomaar een enkel onderwerp uit het geheel kunt pakken. Sommige dingen zijn in Nederland beter en een enkel ding is in Belgie beter. Als je naar het totaal kijkt kan je nog altijd beter in Nederland zijn dan in Belgie (Wallonie is bijvoorbeeld veel armer dan het armste deel van Nederland) en het sprookje van het betere onderwijs in Belgie heeft ook geen aantoonbare voordelen.
Het gaat toch niet erom in welk land wat beter is. :shock:
Duidelijk is toch, dat in Bergie zo goed als geen wachtlijsten zijn, en ook de de behandeling niet slechter dan in Nederland is.
Ook hier heeft het onderwijs niets te zoeken, want het gaat om medische verzorging.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Je had je zorgverzekering kunnen bellen voor wachtlijstbemiddeling en of ze in een ander ziekenhuis wel sneller aan de beurt zou zijn.
Ook had je kunnen vragen of het mogelijk zou zijn om naar Duitsland of Belgie te gaan voor deze operatie.
Vele mensen die in Nederland wonen laten zich helpen in Duitsland of Belgie.
Vaak ben je daar ook veel sneller aan de beurt dan hier en als de zorgverzekering toestemming geeft is het prima.

Voor Belgie geven ze vaak toestemming omdat het daar goedkoper is dan hier de operatie's etc.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik vind dit eigenlijk veel meer dan 'alleen' maar een te lange wachtlijst.
Zo stuur je een patiënt toch niet weg? Met alleen maar de boodschap 'prik maar een datum en tot die tijd willen we u hier niet zien'.

Half December begon mijn moeder steeds meer pijn te krijgen aan haar buik. We hebben toen gebeld met een of andere assistente, en het kwam erop neer dat ze ons gewoon aan het lijntje aan het houden waren. Ondanks de sterke signalen van mijn moeder haar symptomen weigerden ze om een datum te prikken voor een operatie.

Je moeder mocht niet op het spreekuur van haar behandelend arts komen? Het was de assistentie niet duidelijk dat het niet zo maar een kwestie was van 'even de wachttijd proberen te verkorten?'

Jullie hebben geen contact met de huisarts opgenomen?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

ik werk op een afdeling oncologie maar heb dit dus echt nog nooit meegemaakt. Als dit inderdaad zo gegaan is is dat ronduit schandalig, maar dan bedoel ik meer de houding van het personeel dan de feitelijke acties.

Het is inderdaad vaak zo dat je op een wachtlijst kan komen te staan.Dat komt omdat we een tekort aan chirurgen hebben, en dat komt omdat we een tekort aan opleidingsplekken voor chirurgen hebben. (dus niet in de opleiding geneeskunde maar daarna). Het werkt over het algemeen zo dat spoedgevallen voorgaan dus het zou inderdaad kunnen dat de moeder van TS op een wachtlijst geplaatst is.
Wat ik wel vreemd vind is dat als het een snel groeiende tumor was dat er niet aan wachtlijst bemiddeling gedaan is, dat zou gebeurd moeten zijn. Er zijn best strakke regels over hoe die wachtlijsten werken, die zijn ook juridisch vaststaand, het dreigen met een rechtzaak zou op geen enkele manier moeten kunnen werken. Ik begrijp de boosheid bij mensen op het moment dat ze moeten wachten maar er is op dit moment vaak niets aan te doen. Vaak kan er ook niet direct geopereerd worden omdat er eerst nog aanvullend onderzoek gedaan moet worden om te kunnen snijden. Maar ik weet natuurlijk niet of dat bij de moeder van ts gebeurd is.

Wat ik niet begrijp is op het moment dat er een dusdanig heftige pijnklacht was waarom ze niet opgenomen is. Heftige pijn bij een tumor in de darmen is meestal een teken van (partiele) obstructie, en dan moet je meteen opgenomen worden, ambulance komt je dan halen. Dus hoe dit over de telefoon gegaan moet zijn is mij een raadsel. Ook de rol van de huisarts vind ik heel vreemd. Bij een obstructie ben je overigens spoed en wordt je altijd geoppereerd, of je dreigt met een rechtszaak of niet.

Of eerder opereren uit gemaakt had, tja dat weet ik niet, de explosieve groei was misschien te voorkomen geweest. Met een tumor van al 12 cm, die zowel de dikke als de dunne darm bereikt had ze waarschijnlijk sowieso wel een stoma gekregen, eerder opereren had daarvoor waarschijnlijk niet uitgemaakt. En als er na de chemo uitzaaiingen waren, lijkt het er dus op dat de kanker niet goed reageerde op de chemo, een operatie veranderd daar niets aan.

Chemo kan vaak inderdaad ernstige diarree veroorzaken, en als de standaard medicatie daar niet tegen werkt is er inderdaad (hoe erg dat ook is) inderdaad niet veel aan te doen. Er moet dan wel iets gedaan worden om uitdroging te voorkomen. Maar ook vind ik de rol van de huisarts heel vreemd. Het is NIET de bedoeling dat een kind van een patient een beetje met het ziekenhuis gaat zitten overleggen, de huisarts moet dat doen. Patient belt de huisarts, huisarts beoordeelt patient en geeft de situatie door aan het ziekenhuis. Als een familie lid van een patient gaat bellen weet de dame aan de receptie echt niet wat ze moet doen.
Sonde voeding heeft op dat moment overigens helemaal geen zin, de darmen nemen toch niets op, je geeft dan een infuus met vocht, suiker en mineralen. Ook als je dreigt met een rechtszaak heeft voeding echt geen zin.

Al met al een vreemd verhaal. Ik vind het heel erg dat de moeder van ts dit allemaal mee heeft moeten maken, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er toch iets raars is. Ik mis de huisarts in dit hele verhaal en dat gedreig met rechtszaken over zaken die gewoon standaard protocol zijn vind ik ook een beetje vreemd. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat iemand dat gedreig in het ziekenhuis serieus genomen heeft. Als mensen dat tegen mij roepen terwijl ik weet dat ik gewoon volgens protocol bezig ben dan denk ik ook altijd: nou ja, laat ze maar even uitrazen, dan zien we straks wel verder.

isabel

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door nevermind »

@isabel

Jouw verhaal is duidelijk en misschien bij jullie een andere procedure dan het in het AZM was.

Ik kan mij voorstellen, dat TS een paar details heeft vergeten in de OP te schrijven, maar dan meteen te twijfelen dat het verhaal rare kanten heeft, gaat bij mij niet in.
Zou iemand (TS) met zo een verschrikkelijke toestand leugens vertellen?

Of er een huisarts te pas kwam is dan niet relevant, als de moeder reeds in het AZM was, zijn daar de specialisten om de toestand te beoordelen.

Ik kan mij de woede van TS best voorstellen, want dit soort taferelen zijn vaker in het ziekenhuis, maar andere kiezen, zoals ik al eerder heb opgemerkt meestal voor Belgie.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door vroem »

maar dan meteen te twijfelen dat het verhaal rare kanten heeft, gaat bij mij niet in.
dat is een persoonlijke mening over het verhaal, en die mag Isabel prima hebben, net als ieder ander.

Het verhaal lezende komen een aantal zaken mij ook raar voor. Het zou mij niet verbazen als in alle emotie bepaalde zaken langs ts heen gegaan zijn, is gewoon menselijk. Lastige bij dit soort zaken is altijd dat we de versie van de andere kant missen. Een mening vormen laat staan een oordeel vellen is dus lastig zo niet onmogelijk.
De mening is altijd gekleurd door wat er wel maar vooral door wat er niet verteld wordt.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door vroem »

ik vraag mij overigens af waarom dit na een ongeveer 2 jaar geplaatst wordt?
Wat is de overweging dat nu te doen? tuchtraadzaak verloren? andere overwegingen?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Wachtlijst bij Tumor 12 cm in doorsnede..

Ongelezen bericht door nevermind »

vroem schreef:
maar dan meteen te twijfelen dat het verhaal rare kanten heeft, gaat bij mij niet in.
dat is een persoonlijke mening over het verhaal, en die mag Isabel prima hebben, net als ieder ander.

Het verhaal lezende komen een aantal zaken mij ook raar voor. Het zou mij niet verbazen als in alle emotie bepaalde zaken langs ts heen gegaan zijn, is gewoon menselijk. Lastige bij dit soort zaken is altijd dat we de versie van de andere kant missen. Een mening vormen laat staan een oordeel vellen is dus lastig zo niet onmogelijk.
De mening is altijd gekleurd door wat er wel maar vooral door wat er niet verteld wordt.
Ik kan helaas nergens lezen, dat Isabel geen mening mag hebben, maar meer dat het bij mij niet ingaat, dat is ook een mening. :shock:

Je had de hele zin moeten quoten, dan is den indruk van mij toch hetzelfde als jij schrijft!
Ik kan mij voorstellen, dat TS een paar details heeft vergeten in de OP te schrijven, maar dan meteen te twijfelen dat het verhaal rare kanten heeft, gaat bij mij niet in.

Gesloten