Ik werk voor een werkgever waarbij alle werknemers behalve degenen die in 2013 begonnen zijn getekend hebben voor een arbeidsovereenkomst met een premievrij pensioen.
Op de loonstrookjes zie ik echter sinds januarie een specifieke inhouding voor pensioen. Nu is mijn vraag of dit zomaar mag?
De werkgever geeft aan dat dit is in verband met gewijzigde wetgeving etc. Iets meer info, wij hebben geen CAO maar we volgen er wel eentje en we zijn aangesloten bij BPL.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] einde premievrij pensioen
Re: einde premievrij pensioen
De arbeidsvoorwaarden kunnen wijzigen als bv. de OR daarmee instemt. Dus als die ermee hebben ingestemd dat je als werknemer ook een deel van de premie moet betalen, dan is jouw premievrij pensioen niet heilig. Ook als jullie arbeidsvoorwaarden een bepaalde CAO volgen en in die CAO is opgenomen dat de werknemers ook premie moeten betalen, dan zul jij ook premie moeten gaan betalen.
Dat er een wetswijziging geweest zou zijn, dat lijkt mij stug. Daar weet ik niets van. Ik weet niet op welke wet er dan gedoeld zou worden.
Dat er een wetswijziging geweest zou zijn, dat lijkt mij stug. Daar weet ik niets van. Ik weet niet op welke wet er dan gedoeld zou worden.
Re: einde premievrij pensioen
Ofwel u werkt bij een heel klein bedrijf zonder OR ; ofwel er is wel een Ondernemingsraad, maar die faalt in de informatieverschaffing naar de werknemers over dit soort mogelijke belangrijke aspecten. In het eerste geval is uw werkgever zelf kennelijk slecht in informatieverschaffing.
Of -dat kan ook- is die informatie wel verschaft maar aan u voorbij gegaan.
Overigens geldt -op grond van jurisprudentie van de Hoge Raad- dat een individuele werknemer niet gebonden wordt aan het instemmingsbesluit (tot wijziging van een pensioenregeling) van een OR. De werkgever zal nog altijd de individuele instemming van de werknemer moeten verkrijgen !
Of -dat kan ook- is die informatie wel verschaft maar aan u voorbij gegaan.
Overigens geldt -op grond van jurisprudentie van de Hoge Raad- dat een individuele werknemer niet gebonden wordt aan het instemmingsbesluit (tot wijziging van een pensioenregeling) van een OR. De werkgever zal nog altijd de individuele instemming van de werknemer moeten verkrijgen !