LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GKB en budgetbeheer

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
moedervan4
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:27

GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door moedervan4 »

Hallo ik wil graag weten hoe dit kan en hoe dit zit.
Augustus hebben wij ons intake gehad bij GKB en nemen ze sindsdien ons loon, belastinggeld alle inkomsten in.
We vinden het allemaal prima zolang we maar uit de schulden komen.
We zijn een gezin uit 6 personen waaronder de jongste 2 nog in de luiers en baby voeding. Nu krijgen we sinds half augustus al geen huishoudgeld. Sinds half augustus staat ons banksaldo op 76 cent en niemand die ons verder kon helpen daar. Uiteindelijk heeft familie ons heel goed opgevangen deze bracht de laatste centjes en die kwam weer met een tas boodschappen aan. 23 september vandaag dus zou het eerste huishoudgeld komen dus we waren heel blij dat dat vandaag eindelijk zou zijn aangezien vorige week vrijdag onze laatste warme maaltijd op tafel stond.
Nu is ons te krijgen bedrag 3,20 cent omdat dit het enigste is wat overbleef na verrekening van de vaste lasten en aflossingen.
Hier moeten we het van doen tot volgende maand.
Mag dit? Wat kan ik doen ik zit met mijn handen in het haar.
Ik kan niet verwachten dat mensen om ons heen een gezin van 6 naast hun eigen gaan onderhouden. ik ben ten einde raad.

Groetjes
een wanhopige moeder

Heidy
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:42

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Heidy »

Heeft u een bewindvoerder?
Ga met hem/haar een gesprek aan.
Mijn moeder heeft hier in Utrecht geen problemen mee gehad.
Ik weet van mensen in Houten dat daar ook problemen zijn met de kredietbank.
Ik weet dat er in Utrecht een boedelrekening wordt gemaak en daarop wordt een bedrag op overgemaakt voor je schuld (Dit geld voor de wsnp) Op een gegeven moment had mijn moeder te weinig geld gekregen om daar naar toe te storten.
De bewindvoerder zij toen dat niet hoefde.
Als ze moeilijk blijven doen ga dan bij de gemeente aan de bel hangen.
Ga anders naar het juridisch loket.
Ze mogen je nooit zonder geld laten zitten.

Nikitazzz
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:40

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Nikitazzz »

Hallo ik ben een alleenstaande moeder met een dochter van 10 jaar. Vorig jaar heb ik een uitkering moeten aanvragen. Doordat deze aanvraag zo lang duurde(>3 maanden) heb ik in die tijd uiteraard schulden opgebouwd. Ik was in die 3 maanden al in geschreven bij de stadsbank, want ik wist dat hier problemen van zouden komen en voelde mij zeer gestressed. In September 2008 liep de uitkering en de schuldhulpverlening. Alles(De schuldpapieren) netjes ingeleverd!!!!!!!!! In November kreeg ik een dagvaardiging van de woningbouwvereniging. Begreep niet echt hoe dit kon aangezien ik alle papieren had ingeleverd bij de stadsbank en met klem te letten op mijn huurschuld. Dat zou deze mevrouw in kwestie regelen, ik hoefde alleen naar huis te gaan en proberen te ontstressen. De dagvaardiging in geleverd, en hoefde me geen zorgen te maken, ze zou contact met hun daarover opnemen. Eind December 2008 kreeg ik een vonnis! Zelfs daar moest ik me niet druk overmaken. Alles verliep aardig rustig, zelfs naar Bugetcursus geweest. Tot ik in September een brief tot huisuitzetting kreeg van de deurwaarder. De uitzetting zou eind September plaatsvinden. De schrik was zeer groot!!!!!! Het bleek dat de Stadsbank de maand Juli 2009 geen huur had betaald. Dus ik belllen, met iemand anders zijn telefoon want ik leefde al meer dan een jaar van 50 euro in de week, dus had ergens een gevoel dat mijn schulden werden afgelost. Mijn contact persoon was op vakantie, en wel voor een maand. Ik werd in die week door de wongingbouw, de deurwaarder en de stadsbank van het kastje naar de muur gestuurd! Machteloos was ik! Een advocaat was m'n enige hoop, en die had ik gevonden er werd klem bij de stadsbank gezet, want dankzij mijn gesprekken met de woningbouwvereniging kon ik nog een kans krijgen als hun de vergeten huurbetaling van Juli alsnog te voldoen MAAR daar stond ook tegenover dat de stadsbank nou toch wel eens een betalingsregeling moest treffen met de woningbouw vereniging!!!!!Want er was nooit niet geen contact had gelegd met de woningbouwvereniging door de Stadbank!!!!!!!! Voelde me zwaar belogen. In ieder geval dat was dan de afspraak, en ik mocht met m'n dochter er blijven wonen. Gelukkig dacht ik wat een stress! Mijn advocaat liet weten dat er bijna met geen een schuldeiser contact op was genomen in dat hele jaar. Ik de ontwetende al die tijd maar altijd de beste bedoelingen. Nu word op zowaar als ik het zeg en schrijf mijn huis ontruimd! Anderhalve week geleden kreeg ik het nieuws dat ik alsnog met mijn dochter het huis uitgezet word omdat de stadsbank zich niet aan de afspraak had gehouden! M'n advocaat word genegeerd door de stadsbank, niemand wil hem spreken. Mij negeren ze ook totaal! De woning bouw vereniging zet door ze hebben immers een vonnis en staan helemaal in hun recht. Nou heb ik in die korte tijd geprobeerd mijn spullen en van mijn dochter te redden en overal verspreid bij kennissen kunnen zetten. Maar door weinig tijd, geen middelen ,geen geld en geen huis, heb ik niet alles weg kunnen halen. DE TRANEN ROLLEN OVER M'N WANGEN. De kerstboom optuigen met mijn dochter zit er niet in, waar zou ik m moeten zetten??? Dat is iets waar ik me nu niet meer druk om hoef te maken want dat ligt nu op straat. Ik heb er geen tijd meer voor gehad. M'n dochter haar eerste kerstbal, brooddeeg figuurtjes die ik nog vroeger met mijn moeder had gemaakt, WEG! Maar het enige wat ik me nu nog voor moet houden is en wat minder pijn moet doen is "het zijn maar spullen".

Nikitazzz
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:40

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Nikitazzz »

Het is naar mijn weten niet geheel mijn verantwoordelijkheid. Het zijn mijn schulden en ik had het contactpersoon bij de sb zeer nauwlettend in de gaten moeten houden, dat is wat ik wel weet. Maar de stadsbank in kwestie heeft niet eens bemiddeld!!!!!!Met geen een schuldeiser!! Degeen die wel zijn betaald zijn zelf naar de stadbank gekomen!!! Volgens mijn advocaat is binnen het jaar nog 1/3 schuld bij mijn bestaande schuld opgeteld. Zijn hun niet ergens verplicht te bemiddelen met de schuldeisers???? De stadsbank heeft namelijk nergens in bemiddeld!!! IK HEB HUN GEMACHTIGD! AL HET GELD GAAT EN GlNG NAAR HUN! En dat al een JAAR lang! Ik krijg van hun huishoudgeld, wat 50 euro in de week bedraagt. Ik krijg zelfs geen kinderbijslag, de machtiging is naar hun! Volgens de advocaat is er geld verdwenen. Dus als u begrijpt, wil ik toch proberen deze gemeentelijke instelling verantwoordelijk te stellen in hun nalatigheid!!!!!!!!!!!!!!!!

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door jor »

Hoewel ik het echt heel erg vind dat in deze tijd een moeder met kind op straat terecht komt neem je zelf vrijwel geen verantwoording voor 1 en ander, natuurlijk je zegt dat je zelf schulden hebt gemaakt maar ik proef toch ook dat je de situatie wat te makkelijk wegschrijft.Hieronder een stukje van jou hand een jaar geleden, ook toen had je problemen met de uitkeringsinstanties.Maar goed, je huis kwijt gun ik niemand en ik hoop dat het nog word opgelost. daarna zul je zelf veel meer moeten ondernemen om niet voor de derde maal hier je verhaal te doen.
Nikitazzz
Ik alleenstaande vrouw met kind,..ondervindt erge problemen met de Sociale Dienst LEIDEN!!! Ik wordt vaak gekleineerd en onbeschoft behandeld en sta vaak te janken of ben zwaar gefrustreerd als ik net contact met ze heb gehad. Ik wil er ook heel graag uit, maar de kansen liggen er helaas niet voor het oprapen, en mij erbij helpen ho maar! Zelfs mn baan moest ik opgeven voor hun( en belasting)!!!! In die tussentijd zou ik heel graag als mens willen worden behandeld want de frustratie is inmiddels al aardig hoog opgelopen dat er prive bijna niet meer normaal gefunctioneerd kan worden!!!! Kan iemand mij helpen qua info, om de tergende, neerbuigende, , enz., enz., enz., enz., enz., enz., enz., enz., enz., enz., enz., woorden en actie's van sociale zaken LEIDEN te laten stoppen?! Heb ik eigenlijk wel rechten???

Of houden ze me juist aan het lijntje?!


<<<<21 aug 2008 17:00 >>>

Nikitazzz
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:40

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Nikitazzz »

Met 2 maten meten? Inlevingsvermogen? Ja tuurlijk.............fijne kerstdagen!

Nikitazzz
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:40

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Nikitazzz »

Empathie steunt op een goed 'lezen' of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van anderen. En dat lukt jou totaal niet! Ik neem wel verantwoordelijkheid door naar zo'n instantie te gaan wanneer ik het zelf niet meer aankon. Je doet net alsof ik hier om gevraagd heb. Je meet met 2 maten, want je herkent het en geeft ook nog een advies. Beetje raar van je.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door tufima »

@ Nikitazzz:

Allereerst, ik ken je situatie niet helemaal, en ik ken je niet persoonlijk, dus weet ook niet hoe je qua karakter bent. Het volgende zeg ik dan ook op basis van wat ik hier heb gelezen en hoe ik je op basis daarvan heb ingeschat. Voel je niet aangevallen want het is alleen maar als advies bedoeld....


Ik zou je adviseren om een afspraak te maken bij de stadsbank om de zaak daar op kantoor te bespreken, neem eventueel een vertrouwenspersoon mee. Probeer alle gegevens van de stadsbank boven water te krijgen.

Maak voor jezelf een overzicht van wat de stadsbank heeft ingehouden en wat volgens jou je totale schuld is. vraag de stadsbank ook om een overzicht van wat ze hebben ingehouden en wat ze met het ingehouden geld hebben hebben gedaan. Het is voor jouw van belang om te weten hoe jouw situatie er momenteel voor staat. Dus welke kosten hebben ze betaald en welke staan er nog open. Ik neem aan dat ze jouw geld toch op een of andere manier hebben gebruikt om schulden af te lossen of om de lopende kosten te voldoen.
In het geval er weinig inkomsten zijn zullen ze ook weinig kunnen betalen of aflossen. Zo zou het best kunnen zijn dat ze met de inkomsten niet eens de lopende kosten kunnen voldoen en dat dan inderdaad je schuld oploopt. Maar dit is natuurlijk voor jou wel van belang om te weten of dat zo is.

Probeer dus allereerst je situatie dus in kaart te brengen zodat je weet hoe je er nu voorstaat.

Daarnaast is denk ik de stadsbank geen schuldhulpverlener, of begrijp ik dat verkeerd? Het komt mij voor dat zij uitsluitend betalingen verrichten van openstaande facturen, maar niet bemiddelen om daadwerkelijk een oplossing te vinden voor jouw probleem. Wellicht zou je met hun kunnen overleggen of er geen schuldhulpverlener bij kan worden gehaald die wellicht ook kan bemiddelen met je bestaande schuldeisers, zodat je een situatie kan creeren waarbij een oplossing wordt gevonden voor de toekomst.

Hoe vervelend het volgende ook klinkt toch moet je je wel realiseren dat je niet een slachtoffer bent maar de veroorzaker, en probeer je dan ook niet in de slachtofferrol te manouvreren. Behandel de mensen die je proberen te helpen ook met respect. Zo te horen heb je al wat woorden gehad met de mensen van de stadsbank. Besef je wel dat ze je proberen te helpen. Je zit in een moeilijke situatie en zij kunnen ook niet ineens je schuld wegtoveren. Blijf vriendelijk, ook al is dat heel moeilijk in jouw situatie. Je moet postief blijven en zelf proberen je schouders er onder te zetten en je situatie op te lossen c.q. te verbeteren voor jezelf en je kind. Je moet dat zelf doen, want niemand anders gaat dat voor je doen. Als je die houding aanneemt ben ik ervan overtuigd dat je er beter uitkomt!

Hopelijk heb je wel mensen om je heen die je steunen en kunnen opvangen zodat je toch nog een beetje je hoofd kan verzetten de komende tijd. Wellicht wordt het een soberdere kerst dan je je zou wensen, maar als je er voor gaat komt het vast wel goed...

In ieder geval veel sterkte gewenst de komende tijd.

Nikitazzz
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:40

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Nikitazzz »

@Tufima
Bedankt voor deze benadering. Het zijn idd mijn schulden, en de mevrouw in kwestie was juist super aardig! Heb nooit woorden gehad met haar, mijn vertrouwen was juist zeer groot. Ik was overspannen en zij gaf mij rust. Ik zit er nu dan ook een tijdje boven op, en kom juist tot deze conclusies. Heb zelf alle schuldeisers gebeld en vernomen dat zij niet reageert op hun verzoeken. Mijn advocaat is ook op deze manier geïnformeerd en dan ook erg hulpvaardig. Ik probeer al een tijdje een afspraak te maken met hun, maar geven niet thuis. Ik sta dus met mn rug tegen de muur. Vanmiddag een gesprek met mn advocaat, want ik weet niet echt meer wat ik moet doen. Ik werk en ben bang het kwijt te raken doordat ik nu geen huis meer heb en dat deze zaken veel aandacht van me vraagt. Een uitkering aanvragen doe ik absoluut niet want dat was de aanleiding naar de weg van de SB. Gelukkig zijn alle mensen om mij heen superaardig, liefdevol en behulpzaam.Ik wou alleen hier mijn verhaal kwijt.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door tufima »

Ik maakte uit het stuk over de sociale dienst op dat je wat problemen in de communicatie had met "overheidsinstanties". Maar niet met de stadsbank dan gelukkig.

Heb je zelf alles reeds in kaart gebracht, ten aanzien van je inkomsten en nog openstaande schulden? Stuurt de stadsbank eigenlijk nooit een verantwoording van de inkomsten en uitgaven? Lijkt mij toch erg belangrijk om te weten wat er speelt...

Wellicht kan je iemand anders van de stadsbank (afdelingshoofd?) te pakken krijgen om je zaak te bespreken, als het niet lukt met je huidige behandelaar.

Begrijp ik het goed dat je nu verder niks meer met de stadsbank te maken heb, en dat dit dus alleen maar gaat over het recente verleden wat je probeert in kaart te brengen? Of gaan er nog steeds bedragen naar de stadsbank?

lady-B
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:53

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door lady-B »

ook ik ondervind een soortgelijk probleem, alleen met een andere instelling genaamd het CAV, ook hier staat een 20tal van berichten in het forum, het lijkt wel alsof al deze instanties tegen woordig zo te werk gaan, toets op de zoekmachine maar GKB, CAV, budgetteer, budgetbeer of bewindvoering, in en je ziet een hoop ellende op je beeldscherm

. je probeert er immers zelf toch uit te komen, en neemt zelf de verantwoordelijkheid om eruit te komen, alleen voor wat rust in je leven en je geest te krijgen en om alles overzichtelijk te maken( want soms zie je door de bomen het bos niet meer, je bent ook niet voor niets in deze situatie terecht gekomen), schakel je de hulp in van instanties, en dat zij vervolgens jouw vertrouwen beschamen en je op een dwaalspoor zetten kun je zelf niet echt niets aan doen naar mijn mening. ik vind het dan ook erg laf van een bepaald persoon hieronder mij, jou te veroordelen, omdat je ooit eerder een topic hebt geplaatst over een ander onderwerp, diegene denkt jou en jouw levensverhaal nu compleet te kennen, dit zegt meer over die persoon dan over degene die met dit probleem zit. degene die zo neerbuigend reageert op jouw verhaal heeft zelf waarschijnlijk geen inlevingsvermogen of heeft een erg saai leven waarin niet echt veel gebeurt is.;)

ik bewonder dat je toch overeind blijft ondanks dit gezeur, je hebt namelijk wel een dochter wat het allemaal nog moeilijker maakt voor je, want zo kan je haar niet de veiligheid en geborgenheid bieden die je je kind graag wil bieden.

ik kan je geen oplossingen bieden omdat ik er zelf ook midden in zit, maar herken jouw verhaal. alleen dacht ik altijd dat als je in een schuldbemiddelings traject zit waarin je geen beheer hebt over je eigen geld, omdat je dit uitbesteed, dat je dan beschermd bent, voor het afsluiten van electra of huisuitzettingen, maar dit zou jouw advocaat dan toch ook moeten weten?


nou meid wens je heel veel sterkte met deze ellende en hoop dat 2010 je veel goeds te bieden heeft, en laat de nuttelozen op dit forum, waar je niets aan hebt en die jou niets nuttigs te melden hebben, lekker langs je heen blèren, want die hebben schijnbaar geen leven dat ze zo nutteloos aan het schrijven gaan.

hihihi

kop op en hou je taai!!!

mvg

Walter Reupkes
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 feb 2010 14:27

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Walter Reupkes »

Beste mensen ik zou graag willen vragen of jullie willen kijken op de topic pagina 2 naar omega beheer ik heb hier een oproep gedaan dus mocht je ook problemen ondervinden meld je dan aan bij mij we zijn bezig met een zaak tegen dit soort geldpiraten.

Walter Reupkes
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 feb 2010 14:27

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Walter Reupkes »

LET OP!!! IK WIL GRAAG UW AANDACHT.
Beste Mensen.

Bijdeze wil ik een oproep doen voor mensen die net als wij gedupeerd zijn door de werkwijze van zijn/haar bewindvoerder.
Ik weet dat er veel meer mensen zijn die net als ik bezodemieterd zijn en al een aantal jaren op een houtje moeten bijten en eigenlijk geen extra's hebben om iets leuks te kunnen doen.
En dat de schulden maar blijven oplopen door het niet goed functioneren van de bewindvoerder dan wel financhieel beheer.
Daarom wil ik vragen of iedereen haar of hun klachten kenbaar willen maken en een een brief willen optellen met de klachten over hun of zijn bewindvoerder.
Alleen op die manier kunnen we deze problemen aanpakken en kenbaar maken dat we niet eerlijk behandeld worden en we telkens voorgelogen worden of dat er gezecht wordt dat er geen geld is terwijl er wel geld zou moeten zijn.
Iedereen die gedupeerd is of niet tevreden is kunnen zich wenden tot de volgende organisaties.
Zie hier onder de adressen:

Branchevereniging voor Professionele Bewindvoerders en Inkomensbeheerders (PBI) Raadhuisplein 28, 2914 km Nieuwerkerk aan den IJssel (ZH), . http://www.bpbi.nl/

NVVK
Westeinde 40 te 's-Gravenhage - Postbus 12610, 2500 DK 's-Gravenhage Telefoon: 070 - 384 72 50 - Telefax: 070 - 384 72 51 - Email: [email protected]

Zonder meldingen wordt gedacht dat de betreffende bureaus prima werk leveren terwijl ze hun werk totaal niet goed uitoevenen en de clienten er steeds slechter op worden en dieper in de problemen komen.

Zorg er voor dat de incasso bureau's op de hoogte zijn bel ze op of mail ze en vraag naar de totale stand van zaken.
vertel hun het probleem en vraag of ze jou de stukken wil toezenden als bewijs dat er wel of niet is betaald.
We laten ons toch niet door deze mensen bezodemieteren terwijl we allang een schone lei kunnen hebben?.
We moeten voor ons zelf opkomen als wij het niet doen doet niemand het dus stuur dit door aan iedereen waarvan jij denkt dat hij of zij gedupeerd is en laat hun ook de klachten indienen.

Bijvoorbaat mijn dank.

walter

mergelgrotten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2010 18:49

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door mergelgrotten »

@moedervan4

De vraag is natuurlijk wel;"Wat kwam er die maand aan inkomen/uitkering binnen?" Als er voor u budgetplan € 1000.00 nodig is, maar er b.v. maar € 800.00 binnen komt (inhoudingen op inkomen? Minder huurtoeslag? minder zorgtoeslag?), dan kan natuurlijk niet alles betaald worden (zou u zelf ook niet kunnen!) De regel bij budgetbeheer (want ik neem aan dat het daar over gaat) is dat eerst met voorrang de vaste lasten worden betaald en als er iets over blijft, dat als leefgeld wordt uitgekeerd! Dat klinkt hard (en is het ook) maar budgetbeheer is voor vaste lasten, niet voor leefgeld.
Als minder inkomen structureel is, zult u contact met de GKB moeten opnemen om te kijken of er iets aan met budgetplan kan worden aangepast, zodat misschien meer leefgeld overblijft aan het eind van de maand....er is natuurlijk geen zekerheid.

Succes!

"Hij die je de schuld geeft, geef je de macht"

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Guardian72 »

mergelgrotten schreef:@moedervan4

De vraag is natuurlijk wel;...
TS heeft vraag gepost: 23 sep 2009 13:48
Ik verwacht niet dat TS nog meeleest, gezien het feit dat er maar 1 berichtje is geplaatst.

wiebeltje21
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2010 14:39

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door wiebeltje21 »

Is er dan een site of een instantie/stichting waar je heen kan gaan? Voor mensen met deze problemen dan...

Ikzelf word beschuldigd voor nalatigheid terwijl deurwaarders blijven melden dat GKB al meer dan een jaar zich verstopt voor contact. Ondertussen blijf ik wel de dupe en zolang ik de dupe blijf heeft dat ook z'n effect op m'n zoontje.

jojo123
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 apr 2013 22:37

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door jojo123 »

Ik zou graag willen weten wie dit allemaal heeft gedaan.
Ik ben zelf op zoek naar mensen die veel ellende hebben met stichting omega beheer.
Mensen schaam je niet,en reageer

jeannette du prie

Re: GKB en budgetbeheer

Ongelezen bericht door jeannette du prie »

Ze hebben mij ook flink te pakken gehad !

Gesloten