LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
jimmy_zeropm
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2013 11:34

Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door jimmy_zeropm »

We zijn al jaren geleden begonnen aan deze hobby. De eerste machine was een Bosch TCA6301. Deze heeft ons bijna 6500 kopjes koffie gezet zonder problemen. Dit was nog een model waarbij je niet bij de zetgroep kon overigens. Na dit avontuur was extra ingelegd en overgestapt naar een Jura. Deze hield het slecht drie weken vol en na 4 (!) keer gerepareerd te zijn in 3 maanden tijd hielden we het voor gezien. Toch maar weer terug naar een Bosch. Nu hebben we de TCA7321 Verobar300.

Hij zet koffie bij het leven, prachtig schuim en is zeer goed onderhoudbaar. De zetgroep gaat er wekelijks uit, alles word gereinigd en het ziet er prima uit. Echter, vorige week hoorde we plotseling tijdens het malen een 'onbalans' in de machine. Hij schudde ook iets heen en weer tijdens het malen. Wellicht zat er een steentje tussen de koffie ben ik bang of iets anders. Dit heeft een paar dagen geduurd en net voor ik hem wilde opsturen ging het weer goed. Alleen nu heb ik het idee dat de smaak van de koffie wat slap is.

Ik heb alles weer gereinigd en nagelopen maar het lijkt allemaal in orde. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er 'iets' met de zetgroep aan de hand is en of het maalwerk. Ik denk dat het maalwerk dus even scheef heeft gestaan (mits mogelijk) en het wat malingen de maalgraad op en neer gedaan. Geen resultaat. Nu las ik dat het een idee was om het maalwerk te ontvetten door een handje rijst erdoor te laten malen en dit net zolang te herhalen totdat de rijst er niet meer vet uitkomt. Kan iemand dit beamen? Het klinkt mij redelijk maar ik heb het nooit eerder gehoord.

In wat voor mate zijn de rubbers in de zetgroep belangrijk? Natuurlijk is drukverlies niet goed en van invloed op de kwaliteit van de koffie maar...

Zijn er nog andere zaken die de sterkte van de koffie kunnen beïnvloeden? Hij staat al op zijn sterkst en de smaak was voorheen duidelijk beter / sterker.

We gebruiken uitsluitend kwaliteitsbonen en de machine word twee wekelijks volledig gereinigd. Hij glimt vanbinnen bijna meer als van buiten ;-)

Groeten,

Martijn

Lucie de Kraai
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2013 12:05

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door Lucie de Kraai »

Hallo Martijn. Gooi er een potje buisman bij, dat verstevigd de smaak.

jimmy_zeropm
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2013 11:34

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door jimmy_zeropm »

Mja... bedankt voor de reactie maar wij leven duidelijk in twee verschillende koffiewerelden ;-)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. Een koffiemachine van 1000 euro die je elke week moet onderhouden. Pffff.

Ga eens helemaal back to basic met een cafetière, bijvoorbeeld de Bodum Columbia. En gooi daar snelfilterkoffie in van €0,89 per pak van het merk OK€.

Verbaas je vervolgens over de prima kwaliteit van "dit bakkie".

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door kweenie »

Smaken verschillen, dat blijkt wel weer... Weinig nuttige bijdrages, dus.

Het is heel goed mogelijk dat het maalwerk ontwricht is, maar het kan ook zijn dat het gewoon stuk is. Als er bv. een steentje in zit dan kan het maalwerk niet alleen scheef raken (wat evt. weer goed kan komen), maar ook 'bot' (om het maar zo oneerbiedig te zeggen). Dat het dus wat vervormd en afgesleten raakt. Ik vrees dat dan het maalwerk ook echt vervangen moet worden. Dat hoeft overigens geen extreem prijzige actie te zijn (vergeleken met de prijs van een nieuwe machine), mogelijk kun je het zelf ook als je handig bent. Maar je kunt het apparaat ook ter reparatie wegbrengen, dan zullen ze wellicht ook andere aan slijtage onderhevige onderdelen zoals slangetjes of rubbertjes vervangen.

'Ontvetten' met rijst heb ik nog nooit van gehoord. Maar als je maalwerk toch al stuk lijkt, dan geldt waarschijnlijk ook: baat het niet, dan schaadt het niet...

Zie je trouwens ook verschil aan de koffie'koeken' die er overblijven na het zetten van een kopje? Zijn die bv. grover, vallen ze sneller uit elkaar, lijken de korrels lichter dan vroeger?

Je opmerking over de rubbers van de zetgroep begrijp ik niet zo. Natuurlijk zijn de rubbers van de zetgroep belangrijk, ze zijn essentieel! Als die lekken, dan betekent het niet alleen drukverlies (en dus koffie die onder minder druk is gezet en dus minder van smaak zal zijn), maar het betekent ook dat het water uit het systeem kan lekken. En met een beetje pech kan dan het water komen waar het niet moet komen.

Je schrijft dat de koffie op zijn sterkst staat, maar de meeste machines hebben naast een knop voor de sterkte ook een knop voor de maalgraad. Daarmee kun je kiezen voor grover of fijner gemalen koffie. Het kan ook zijn dat dit automatisch gebeurt, dan kan het zijn dat dit stelsysteem voor de maalschijven opnieuw ingesteld moeten worden. Dat zou een onderhoudsmonteur vrij snel moeten kunnen zien.

Ik neem trouwens aan dat je wel regelmatig hebt ontkalkt en ook reinigingstabletten er doorheen hebt gedaan? Een 'glimmend' schoon binnenwerk hoeft trouwens ook niet altijd goed te zijn. Een aantal onderdelen moet juist een beetje vet zijn om soepel te lopen. Wat je nog zou kunnen proberen is om koffie te zetten met (goede) gemalen koffiepoeder. Als je met voorgemalen koffie wel een lekker/sterk kopje kunt zetten, dan is de kans groot dat het inderdaad aan het maalwerk zit. Als de koffie ook met voorgemalen koffie slap wordt, dan zit het probleem niet in het maalsysteem maar in de zetgroep.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door sjohie »

jimmy_zeropm schreef:We zijn al jaren geleden begonnen aan deze hobby. De eerste machine was een Bosch TCA6301. Deze heeft ons bijna 6500 kopjes koffie gezet zonder problemen. Dit was nog een model waarbij je niet bij de zetgroep kon overigens. Na dit avontuur was extra ingelegd en overgestapt naar een Jura. Deze hield het slecht drie weken vol en na 4 (!) keer gerepareerd te zijn in 3 maanden tijd hielden we het voor gezien. Toch maar weer terug naar een Bosch. Nu hebben we de TCA7321 Verobar300.

Hij zet koffie bij het leven, prachtig schuim en is zeer goed onderhoudbaar. De zetgroep gaat er wekelijks uit, alles word gereinigd en het ziet er prima uit. Echter, vorige week hoorde we plotseling tijdens het malen een 'onbalans' in de machine. Hij schudde ook iets heen en weer tijdens het malen. Wellicht zat er een steentje tussen de koffie ben ik bang of iets anders. Dit heeft een paar dagen geduurd en net voor ik hem wilde opsturen ging het weer goed. Alleen nu heb ik het idee dat de smaak van de koffie wat slap is.

Ik heb alles weer gereinigd en nagelopen maar het lijkt allemaal in orde. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er 'iets' met de zetgroep aan de hand is en of het maalwerk. Ik denk dat het maalwerk dus even scheef heeft gestaan (mits mogelijk) en het wat malingen de maalgraad op en neer gedaan. Geen resultaat. Nu las ik dat het een idee was om het maalwerk te ontvetten door een handje rijst erdoor te laten malen en dit net zolang te herhalen totdat de rijst er niet meer vet uitkomt. Kan iemand dit beamen? Het klinkt mij redelijk maar ik heb het nooit eerder gehoord.

In wat voor mate zijn de rubbers in de zetgroep belangrijk? Natuurlijk is drukverlies niet goed en van invloed op de kwaliteit van de koffie maar...

Zijn er nog andere zaken die de sterkte van de koffie kunnen beïnvloeden? Hij staat al op zijn sterkst en de smaak was voorheen duidelijk beter / sterker.

We gebruiken uitsluitend kwaliteitsbonen en de machine word twee wekelijks volledig gereinigd. Hij glimt vanbinnen bijna meer als van buiten ;-)

Groeten,

Martijn
Ik gebruik Urnex Grindz voor mijn maler, en dat werkt mooi kan ik je zeggen. Dat neemt alle residu mee uit het maalgedeelte, maar als er een tandje van de maalschijf is gebroken door een steentje, en/of vastzit in de zetgroep, dan is er weinig meer aan te doen vrees ik.

jimmy_zeropm
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2013 11:34

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door jimmy_zeropm »

Glimmend was meer bij wijze van spreken maar ik houd hem lekker schoon. De zetgroep minimaal wekelijks en ga met borsteltjes tot in de kleine kiertjes. De koekjes zijn niet wat ik gewend ben van mijn vorige machine. Ze zijn nu nat en klein en soms tegen het papperige aan. Ze zakken dan ook in en van een 'torentje' koekjes is dan ook geen sprake. De koekjes zijn ook vrij klein naar mijn idee.

Heel soms gaat er ook wel eens een half bakje zo de bak in, zonder dat het dus uit de uitloop komt. Dan zet hij een halfje. Dit gebeurt echt heeeeel af en toe.

Ik heb Urnex Grindz besteld en ga dit weekend daar even mee aan de slag. De rubbers van de zetgroep zijn in goede conditie, niet verdroogt. Maar of ze voldoende sluiten dat is moeilijk te zien. Verder lijkt de zetgroep goed te zijn. Alles beweegt vrij en het 'proces' van de groep is eigenlijk iets waar niet zoveel aan fout kan gaan naar mijn inzicht.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door plumber »

Dit is het teken dat er te weinig koffie in de zetgroep komt.
De koffiekoek moet stevig en zo goed als droog zijn.Mischien
hoeveelheid koffie aanpassen.Meestal kan er in zo'n appie ook
met gemalen koffie gewerkt worden,zit een apart vakje voor.
probeer dat eens en bekijk de koffiekoek dan eens.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door kweenie »

sjohie schreef: Ik gebruik Urnex Grindz voor mijn maler, en dat werkt mooi kan ik je zeggen. Dat neemt alle residu mee uit het maalgedeelte.
Wist niet dat dat bestond. Werkt dat ook bij volautomaten? En niet alleen bij losse molens? En hoe vaak zou je dat moeten/kunnen gebruiken?

jimmy_zeropm
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2013 11:34

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door jimmy_zeropm »

Als ik zie hoe het principe van een volautomaat werkt dan is daar qua malen weinig verschil. Het enige verschil is dat de maling automatisch in de zetgroep terecht komt. Ik heb inmiddels vele mensen gelezen op internet die grindz gebruiken. En er goede resultaten mee boeken. Ik ben benieuwd!

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
sjohie schreef: Ik gebruik Urnex Grindz voor mijn maler, en dat werkt mooi kan ik je zeggen. Dat neemt alle residu mee uit het maalgedeelte.
Wist niet dat dat bestond. Werkt dat ook bij volautomaten? En niet alleen bij losse molens? En hoe vaak zou je dat moeten/kunnen gebruiken?
Dat kan ik je niet zeggen, wij hebben alleen een losse molen. Maar als ik het hier lees, raden zij het af, omdat het bij de meeste vol-automaten vanuit de maalgroep meteen in de zetgroep komt.

jimmy_zeropm
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2013 11:34

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door jimmy_zeropm »

Je kunt het wel gebruiken in een volautomaat maar zoals voor alles geld, je moet wel goed weten wat je doet. Als je dit dus gebruikt moet je daarna je zetgroep ook goed reinigen. Heb je dus een machine waarbij je niet bij de zetgroep kunt dat is dit af te raden. Wat veel vermeld word is het volgende;

- Grindz in het reservoir
- een kopje koffie zetten en meteen na het malen de stroom van de machine halen
- vervolgens weer aan, nu zal de machine zijn lading meteen in het bakje werpen
- dit herhalen totdat het reservoir leeg is
- zetgroep controleren
- 2 x koffiebonen draaien
- zetgroep controleren op grindz resten
- zo ja, nog een koffie, zo nee = klaar

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik was er al bang voor dat je het niet heel simpel blind in een volautomaat zou kunnen gebruiken. Dat maakt het wel even wat complexer.

Jimmy, volgens mij stopt mijn machine ook als hij 'merkt' dat er na het malen geen water is. Zou het dan ook een idee zijn om tijdens hte malen het waterreservoir eruit te halen, machine denkt: geen water, dus ik gooi de koffie weg, vervolgens weer het waterreservoir terugzetten? En dat een paar keer?

Hoe vaak zou je dit spul moeten gebruiken?

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door plumber »

kweenie schreef:Ik was er al bang voor dat je het niet heel simpel blind in een volautomaat zou kunnen gebruiken. Dat maakt het wel even wat complexer.

Jimmy, volgens mij stopt mijn machine ook als hij 'merkt' dat er na het malen geen water is. Zou het dan ook een idee zijn om tijdens hte malen het waterreservoir eruit te halen, machine denkt: geen water, dus ik gooi de koffie weg, vervolgens weer het waterreservoir terugzetten? En dat een paar keer?

Hoe vaak zou je dit spul moeten gebruiken?
Doet de machine niet.Bij het terugzetten maakt hij het programma af.
Volgens mij moet hij de hoeveelheid koffie opnieuw instellen of er is wat
loos met de zetgroep.Hij geeft zelf aan dat de koffiekoeken niet goed zijn.

jimmy_zeropm
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2013 11:34

Re: Maalwerk en zetgroep Bosch VeroBar 300

Ongelezen bericht door jimmy_zeropm »

Inmiddels heb ik Grindz in huis en ook uitgevoerd op de wijze welke ik op internet had gevonden. Dus met het uitschakelen van de spanning vlak na het malen. Dit werkt perfect. De maling gaat inderdaad direct de bak in. Ik heb vier keer gemalen met grindz en wat een wereld van verschil!!!! De smaak is weer zoals toen hij net uit de doos kwam. Er gaat kennelijk zoveel aroma verloren door minder goed malen, echt niet te geloven. Ik ga dit nu dus drie maandelijks uitvoeren.

Eén aantekening. Als je na je grindz bonen weer gewone bonen vult dan moet je een paar keer koffie zetten om de grindz resten uit je maler te krijgen. Hierbij voorkom je niet dat er toch een 'geel' koekje geperst word. Dit kan naar mijn inziens geen kwaad omdat het geheel uit natuurlijke ingrediënten en bindmiddel bestaat. Uiteraard heb ik de zetgroep hierna nogmaals goed gereinigd en voor de zekerheid nog een extra koffie laten doorlopen en aansluitend het reinigingsprogramma gedraaid. Maar mensen mensen, wat een verschil!!! DOEN!!

Gesloten