Ik blijf het concept en ook de jurisprudentie over eerdere situaties maar apart vinden. Dat iemand geld terug kreeg omdat koppelverkopen verboden zijn...dit lijkt mij een beetje krom.
Kan ik dan als klant ook een merk PC bestellen waarin standaard een nVidia videokaart zit en die kaart terugsturen omdat ik een Ati kaart wil gebruiken en geen gebruik maak van die kaart?
Consumers who purchase a PC with a Microsoft operating system preinstalled do not have to use this operating system. They can choose to reject the End User Software Licensing Terms and may contact the manufacturer to determine its return policy. The manufacturer is free to set its return policy, which might require the consumer to return either the operating system software only or the entire system on which the software is installed. Microsoft only requires the manufacturer to put in place a return policy, and does not dictate how the manufacturer deals with returns. That policy is solely determined by the manufacturer.
Oftewel, Microsoft geeft als regel aan aan fabrikanten van systemen met voor-installaties dat klanten de EULA van Microsoft mogen weigeren maar dat de fabrikant mag kiezen hoe ze daar mee omgaan: complete systeem terug nemen of geld terug voor OS.
Dit lijkt mij compleet anders dan jaren geleden met die Dell situatie: koop je een systeem met een OS voorgeinstalleerd dan is de fabrikant verplicht om er voor te zorgen dat als je de EULA niet accepteert of een vergoeding te geven of het systeem terug te nemen (waardoor de verkoper het systeem ook kan terugnemen en terug kan sturen naar fabrikant).
Het verbod op bundelverkopen vind ik zelf een beetje onzin, maar ik denk dat de regels van Microsoft voor fabrikanten nu erg redelijk zijn. Oftewel, als je een Dell laptop koopt met windows, dan wordt jou aangeboden voor het accepteren van de EULA om deze te weigeren en of de prijs terug te krijgen van het OS of het systeem terug te brengen (en de keuze ligt bij de fabrikant).
Als een klant bij mij nu een Acer/HP/Sony/Lenovo/Toshiba ... systeem koopt en geen gebruik wil maken van windows en geld terug eist voor het OS (zonder accepteren van de EULA) dan neem ik als verkoper gewoon contact op met fabrikant, kijk wat hun return policy is, en als ze geen geld terug willen geven voor OS dan kan de klant het complete systeem terug brengen.
Proberen gebruik te maken van verouderde jurisprudentie om nu een merk systeem te kopen en geld terug te krijgen voor OS werkt denk ik niet meer nu de voorwaarden die microsoft oplegt aan fabrikanten de verplichte koppelverkoop hebben verbroken. Oftewel, wil je geen systeem met windows? Of je krijgt je geld terug voor OS, of je krijgt al je geld terug en koopt maar een systeem zonder windows, maar je zal nooit een rechtszaak winnen om toch geld terug te krijgen voor OS als je er voor kiest om vol te houden dat je geld terug wilt voor windows als wordt aangeboden het hele systeem terug te nemen.
Een windows systeem komt nou eenmaal gewoon met windows. Een mac komt met osx. Dan moet je ook achteraf niet gaan klagen en met de huidige return policy die aan fabrikanten wordt opgelegd lijkt het mij lastig om een rechtszaak te winnen, zelfs met jurisprudentie uit de middeleeuwen.