Op 1 januari 2010 ben ik gestart met een opleiding Gewichtsconsulent bij de LOI.Speciaal voor de LOI gekozen omdat deze opleiding door de BGN (Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten) erkend wordt. Er waren op dat moment maar drie opleiders die eveneens een erkende opleiding aanboden maar twee daarvan boden een avondopleiding aan vandaar mijn keuze voor de LOI.
1 maart 2011 examen gedaan en eind april mijn diploma ontvangen. Ik heb mij toen aangemeld bij de BGN en het lidmaatschap betaald. Als een Gewichtsconsulent zich aansluit bij de BGN kunnen cliënten hun consult deels vergoed krijgen via de aanvullende verzekering. Halverwege mijn opleiding kwam de LOI met een vernieuwde opleiding. Toen kwamen er geruchten op gang, onder andere via het Hyves forum voor Gewichtsconsulenten, dat de oude opleiding waarschijnlijk niet meer voldeed om geaccrediteerd te kunnen blijven bij de BGN. De BGN vond dat de oude stijl opleiding te weinig aandacht schonk aan coaching en gesprekstechnieken. Toch vreemd dat de BGN deze opleiding eerst wel goed genoeg vond om te erkennen. Er werd toen steeds gesproken over een aanvullende praktijkdag die de LOI zou gaan aanbieden. Onduidelijk was of deze dag door de cursisten of door LOI zou worden betaald. Velen van ons hebben om die reden heel vaak contact opgenomen met de LOI zowel per e-mail als telefonisch. Ongeveer twee maanden geleden kwam de LOI met het bericht dat er voor de cursisten nieuwe stijl een praktijkdag door de LOI is georganiseerd. De cursisten nieuwe stijl die voor 1 januari 2011 aan deze opleiding zijn begonnen moeten deze dag ad 140 euro zelf betalen. De cursisten die na 1 januari 2011 aan deze dag zijn begonnen krijgen de dag door LOI aangeboden. Onduidelijk is waarom de ene groep de dag zelf moet betalen en de andere groep niet.
De cursisten “oude stijl” waartoe ik dus behoor konden niet deelnemen aan deze praktijkdag. Vervolgens weer vanaf juni dit jaar contact opgenomen met de LOI, ik kreeg steeds hetzelfde antwoord: we zijn er nog mee bezig u krijgt vanzelf bericht.
Dit bericht kwam uiteindelijk dinsdag 18 oktober. De LOI biedt cursisten oude stijl een minicursus Coaching en gesprekstechnieken aan. Deze kost 280 euro en duurt 4 maanden. Na deze cursus moet er opnieuw examen worden gedaan, normaal moet je ook examenkosten betalen bij de LOI maar daarover wordt in de brief geen mededeling gedaan. Na het behaalde examen moet je alsnog de eerder genoemde praktijkdag gaan volgen. Of wij cursisten oude stijl deze wel of niet moeten betalen vermeldt de brief ook niet.
Mijn vraag is dan ook, is hier sprake van misleiding? Op moment van inschrijving werd deze opleiding erkend. Nu blijkt dat wij cursisten oude stijl 4 maanden langer moeten studeren dan de cursisten nieuwe stijl, 16 maanden versus 12 maanden. En wij betalen voor precies dezelfde opleiding 280 euro meer, er vanuit gaande dat de praktijkdag ons niets kost anders komt hier nog eens 140 euro bij. Dit alles om de erkenning van de BGN te behouden. Als ik dit van te voren had geweten had ik niet voor de LOI gekozen. Veel cursisten oude stijl zijn hier erg boos over en vinden dat de LOI ons eigenlijk deze opleiding gratis zou moeten aanbieden. Er is ook contact geweest met de BGN die zegt dat de LOI allang wist dat de opleiding niet meer voldeed. De LOI ontkent dit (uiteraard).
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Misleiding door LOI?
Re: Misleiding door LOI?
Goedendag,
Het is een oud bericht maar ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen?
Het is een oud bericht maar ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen?
Volgens mij zijn er vaker problemen geweest met LOI opleidingen. Ben ook benieuwd hoe dit is afgelopen.
Momenteel biedt het LOI korte opleidingen aan die aantrekkelijk zijn voor vertalers die verplicht zijn zich regelmatig bij te laten scholen. Gat in de markt.
Wat de werkelijke waarde is van deze geboden opleidingen is ook onduidelijk. Vanuit juridische hoek is in ieder geval al gewaarschuwd, dat persoonlijke gegevens van vertalers niet zouden zijn doorverkocht aan opleidingsinstituten. Dat dit gemaild wordt, is op zich al bedenkelijk.
De prijskaartjes die hangen aan de LOI cursussen zijn in ieder geval niet mis - terwijl dus onduidelijk is wat de wettelijke waarde van deze vertaalcursussen is. In ieder geval lijkt het cursusmateriaal snel in elkaar gezet, om gebruik te maken van dit gat in de markt.
In ieder geval had ik mij opgegeven voor zo'n korte cursus. Misschien dat er meer zijn die hard kunnen lachen om de mail die ik van het LOI heb ontvangen? (Zie hieronder)
In ieder geval is hun administratie niet op orde:
Beste LOI,
Wat een schattige reactie. Deze gaat zeker naar TROS Radar en de Consumentenbond!
Ik heb mij net ingeschreven voor de cursus juridisch vertalen Engels - duur 2 maanden.
Bij het cursuspakket ontving ik een tijdschriftenbon ter waarde van 50 euro, die voor 1 juli in jullie bezit moest zijn - terwijl het pakket uiteraard pas na dit weekend in mijn postbus lag.
Verder heb ik een mail verstuurd over welke korting ik krijg als ik meerdere cursussen bij jullie ga volgen. Mijn belangstelling ging uit naar meerdere vertaalcursussen.
Daarop kreeg ik een mail dat ik maar max 10% korting zou ontvangen, mits ik mij dezelfde dag zou aanmelden voor een andere cursus. Ik mailde u dat 10% korting aanbieden aan iemand die geinteresseerd is in het bestellen van 3 of 4 cursussen erg weinig is. Zeker omdat inmiddels vanuit de juridische en EU hoek geluiden te horen zijn, dat uw cursussen minder punten waard zijn en minder waarde hebben, dan wordt voorgespiegeld. Overigens was ik natuurlijk toch al te laat voor de riante korting die u biedt, omdat uw strakke deadline voor gebruik van deze aanbieding al verstreken was.
Nu mailt u mij een antwoord op een vraag die nog niet eens bij mij is opgekomen.
U mailt mij dat mijn uitwerkrecht (recht op correctie van uitwerkingen) al twee jaar verstreken is.
PARDON???
Ik heb de cursus waar ik mij voor heb aangemeld, minder dan 48 uur in huis.
In wezen, zit ik nog in de bedenkperiode van 7 dagen, die u uw studenten ogenschijnlijk biedt.
En nu blijkt mijn recht op correctie al twee jaar te zijn verlopen, VOOR ik aan een cursus van twee maanden ben gestart.
En omdat mijn uitwerkrecht al meer dan twee jaar is verlopen, heb ik geen recht op kortingen.
PARDON??
Ik meld mij minder dan 7 dagen geleden aan voor een cursus en heb deze net ontvangen en dan is mijn uitwerkrecht al verlopen en heb ik ook geen recht meer op kortingen.
Dit is wel een zeer intrigerende marketing en sales strategie.
Ik ben diep onder de indruk en denk dat Tros Radar, de Consumentenbond en andere consumentenorganisaties in binnen- en buitenland ook onder de indruk zullen zijn
Momenteel biedt het LOI korte opleidingen aan die aantrekkelijk zijn voor vertalers die verplicht zijn zich regelmatig bij te laten scholen. Gat in de markt.
Wat de werkelijke waarde is van deze geboden opleidingen is ook onduidelijk. Vanuit juridische hoek is in ieder geval al gewaarschuwd, dat persoonlijke gegevens van vertalers niet zouden zijn doorverkocht aan opleidingsinstituten. Dat dit gemaild wordt, is op zich al bedenkelijk.
De prijskaartjes die hangen aan de LOI cursussen zijn in ieder geval niet mis - terwijl dus onduidelijk is wat de wettelijke waarde van deze vertaalcursussen is. In ieder geval lijkt het cursusmateriaal snel in elkaar gezet, om gebruik te maken van dit gat in de markt.
In ieder geval had ik mij opgegeven voor zo'n korte cursus. Misschien dat er meer zijn die hard kunnen lachen om de mail die ik van het LOI heb ontvangen? (Zie hieronder)
In ieder geval is hun administratie niet op orde:
Beste LOI,
Wat een schattige reactie. Deze gaat zeker naar TROS Radar en de Consumentenbond!
Ik heb mij net ingeschreven voor de cursus juridisch vertalen Engels - duur 2 maanden.
Bij het cursuspakket ontving ik een tijdschriftenbon ter waarde van 50 euro, die voor 1 juli in jullie bezit moest zijn - terwijl het pakket uiteraard pas na dit weekend in mijn postbus lag.
Verder heb ik een mail verstuurd over welke korting ik krijg als ik meerdere cursussen bij jullie ga volgen. Mijn belangstelling ging uit naar meerdere vertaalcursussen.
Daarop kreeg ik een mail dat ik maar max 10% korting zou ontvangen, mits ik mij dezelfde dag zou aanmelden voor een andere cursus. Ik mailde u dat 10% korting aanbieden aan iemand die geinteresseerd is in het bestellen van 3 of 4 cursussen erg weinig is. Zeker omdat inmiddels vanuit de juridische en EU hoek geluiden te horen zijn, dat uw cursussen minder punten waard zijn en minder waarde hebben, dan wordt voorgespiegeld. Overigens was ik natuurlijk toch al te laat voor de riante korting die u biedt, omdat uw strakke deadline voor gebruik van deze aanbieding al verstreken was.
Nu mailt u mij een antwoord op een vraag die nog niet eens bij mij is opgekomen.
U mailt mij dat mijn uitwerkrecht (recht op correctie van uitwerkingen) al twee jaar verstreken is.
PARDON???
Ik heb de cursus waar ik mij voor heb aangemeld, minder dan 48 uur in huis.
In wezen, zit ik nog in de bedenkperiode van 7 dagen, die u uw studenten ogenschijnlijk biedt.
En nu blijkt mijn recht op correctie al twee jaar te zijn verlopen, VOOR ik aan een cursus van twee maanden ben gestart.
En omdat mijn uitwerkrecht al meer dan twee jaar is verlopen, heb ik geen recht op kortingen.
PARDON??
Ik meld mij minder dan 7 dagen geleden aan voor een cursus en heb deze net ontvangen en dan is mijn uitwerkrecht al verlopen en heb ik ook geen recht meer op kortingen.
Dit is wel een zeer intrigerende marketing en sales strategie.
Ik ben diep onder de indruk en denk dat Tros Radar, de Consumentenbond en andere consumentenorganisaties in binnen- en buitenland ook onder de indruk zullen zijn
-
CIVAS geeft ook erkende opleidingen en zegt of deze op mbo of hbo nivo zijn. Dit opleidingsinstituut werd via internetadressen geadviseerd. Voedingsdeskundige-BATC- of Gewichtsconsulent-BGN-
Ik wil naast mijn Mbo3 opleiding; verzorgende-IG, ook doorleren naar Hbo Vaak gaat dit dan omslachtig in meerdere leerjaren reguliere scholing met stage. Maar je kunt het ook stapsgewijs doen voor niet te veel geld en daarnaast kunnen blijven werken om ervaring op te doen!! Zo wordt de drempel lager naar Hbo.
Groeten.
Ik wil naast mijn Mbo3 opleiding; verzorgende-IG, ook doorleren naar Hbo Vaak gaat dit dan omslachtig in meerdere leerjaren reguliere scholing met stage. Maar je kunt het ook stapsgewijs doen voor niet te veel geld en daarnaast kunnen blijven werken om ervaring op te doen!! Zo wordt de drempel lager naar Hbo.
Groeten.