LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon.... lease hr-ketel Energieservice A'dam/Feenstra/Nuon

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Juliette12

Nuon.... lease hr-ketel Energieservice A'dam/Feenstra/Nuon

Ongelezen bericht door Juliette12 »

Ik lease een hr-ketel bij Warmteservice Amsterdam Feenstra (hoort bij Nuon) en heb al een paar keer om de voorwaarden gevraagd, maar krijg geen antwoord. Het oorspronkelijke contract was vaag.
Na lezen op de site van Feenstra moet ik helaas het volgende melden:

Ik betaal maandelijks ca 38 euro, een vergelijkbaar bedrag als een leaseketel bij Warmteservice Westland doet, maar huurders daar betalen 60 maanden, en ik maar liefst 12 jaar. Dat is 12 x 12 x 38 = 5472, nog afgezien van prijsverhogingen. Ik kon in 2008 nog geen ketel betalen, de oude klonk als een straaljager en was gevaarlijk, en ik dreigde met mijn drie toen nog thuiswonende kinderen op zijn minst in de kou komen te zitten. In de voorwaarden staat dat ik de ketel na vier jaar kan overnemen:
onder de voorwaarde dat het Toestel in eigendom
wordt overgenomen tegen de door Nuon te
berekenen contante waarde (uitgaande van de
dan geldende wettelijke rente) van de resterende
huurtermijnen en de restwaarde.
Dit lijkt me een wurgcontract, niet billijk meer wat ik aan overwaarde betaal. Heeft iemand een dergelijke ervaring?

boerk

Re: Nuon.... lease hr-ketel Energieservice A'dam/Feenstra/Nuon

Ongelezen bericht door boerk »

Haha ja we noemen ze inmiddels Maffia.

4 jaar geleden kochten we ons eerste huis en voor een nieuwe ketel hadden we op dat moment geen geld. Daar was Nuon, onze reddende engel, die ons een ketel kon aanbieden in de vorm van een lease contract. na 48mnd konden we het contract beëindigen (met vergoeding van de restwaarde).
De huurovereenkomst kan op Uw verzoek worden beëindigd na het verstrijken van
een huurperiode van tenminste 48 achtereenvolgende maanden. Het verzoek tot
beëindiging dient schriftelijk te worden gedaan. In dat geval is er een vergoeding
verschuldigd. Deze vergoeding wordt bepaald op basis van de initiële investering en
de restwaarde
Nu 48mnd later willen we inderdaad het contract ontbinden want we betalen nu 35,- per maand, ofwel 420,- per jaar voor een ketel + het onderhoud dat ze eens in de twee jaar komen doen (service contract). Een identieke ketel kost nieuw E800,-.

Nu blijkt dat de restwaarde niet de restwaarde van de ketel te zijn, maar van tevens de waarde het resterende service contract. Het contract is afgesloten voor een periode van 144mnd ofwel 12 jaar (12x420,-). De afkoopsom bedraagt volgens Feenstra E1535.18 bij 48 maanden.

De waarde van een geïnstalleerde ketel voor 2008 is +/-1400,-. Deze investering wordt bedrijfsmatig afgeschreven over 5 jaar = +/-300 per jaar. Het contract kan worden beëindigd na 48 maanden, dus resteert van de ketel nog een restwaarde van 12 maanden = E300,-

E1535,18 - E300 = E1235,18

Minus de 35 euro administratiekosten (ergens gelezen op dit forum):

E1235,18 - 35 = 1200,18.

Deze 1200,18 euro staat voor een zekere "restwaarde" dat niet de ketelwaarde is en niet de administratiekosten zijn. Wanneer ik dit bedrag deel door de resterende contractduur (12mndx8jr) kom ik op een maandbedrag uit van E12.50 wat zo om en nabij de maandelijkse kosten zijn voor een "WarmteGarantie" service contract.

Feenstra berekend bij opzegging dus de duur restwaarde van de ketel, EN de restwaarde van het service contract dat je bent aangegaan voor 144 maanden (zonder die nog te verlenen).

De E1400,- voor een ketel installatie / 60maanden (5jaar) = E23.33.
Tel daarbij op het service contract a E12,05/Mnd = E35.83.. tadaa! De maandelijke kosten van het contract.

Omdat de ketel al na 5 jaar is afbetaald verdiend deze over de contractduur van 12 jaar de ketel 1,4x terug.

In de voorwaarden zijn de begrippen "initiële investering en de restwaarde" niet gedefinieerd. Naar mijn mening is dit misleiding. De restwaarde zou hier de volledige waarde zijn van het resterende service abonnement + restwaarde ketel.

Zoals ik al zei, we noemen ze inmiddels Maffia.

Juliette13

Ongelezen bericht door Juliette13 »

Ja, helemaal mee eens uiteraard, die afschrijving proberen ze leuk te verkopen, maar het is enorm misleidend en zo irritant dat je er aan vastzit. Een cv-ketel lease je niet uit luxe, maar omdat je een ketel op dat moment niet zelf kunt bekostigen. Omdat je er niet warmpjes bijzit, :)

Bij Warmteservice Westland/Gasrent zijn ze wel redelijk, daar betaal je per maand misschien nog iets minder, en na vijf jaar loopt het contract af, dus het is heel goed mogelijk om het anders aan te pakken!

Er moeten toch meer gedupeerden zijn?

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

Juliette13 schreef: Een cv-ketel lease je niet uit luxe, maar omdat je een ketel op dat moment niet zelf kunt bekostigen. Omdat je er niet warmpjes bijzit, :)
Dan had je een ketel moeten huren en niet moeten leasen.

Je hebt toch zelf dat contract getekend.

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste Boerk,

Als u wilt dat wij uw klacht voorleggen aan Feenstra Warmte Totaalzorg om hierover contact met u op te nemen, dan kunt u ons een privébericht sturen met uw adresgegevens.

We horen het graag.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

boerk

Ongelezen bericht door boerk »

O,

De kosten worden bij ons toch anders op papier gezet dat we dachten.
De investering van de installatie is 2224,-
Deze schrijven ze niet in 5 jaar af maar over 12 jaar dus ik zou een restwaarde over houden van E1312,78.
Daarnaast rekenen ze me 222,40 aan administratiekosten (Exact 10% van de installatie waarde). Dat is snel verdiend ;)
Daarmee wordt de restwaarde van het huur contract 1535,18.
Deze vergoeding wordt bepaald op basis van de initiële investering en
de restwaarde
En 222,40 administratie kosten :lol:

Ik lach m'n *** uit m'n broek, zo wil je als organisatie toch niet meer serieus genomen worden..

Huur was toch: in dienst, in gebruik nemen tegen betaling: een huis huren (Van dalen).
Zo van: Ik zeg op, hier heb je de ketel (waarde) terug (met een eventuele boete som).
Bij feenstra kan het contract alleen ontbonden worden als de contractant de ketel overneemt.
Dat is eerder een "koop op afbetaling". Had ik dan niet vooraf geïnformeerd moeten worden over deze (totale) kosten?

zgurkogel

Ongelezen bericht door zgurkogel »

Beste BoerK,

hoe is het met jouw ketel afgelopen?

Sinds 2009 zitten wij in hetzelfde schuitje aangaande de huurketel van Feenstra die wij (ook) via Nuon hebben verkregen.

Mijn vraag aan Feenstra was vergelijkbaar; stel dat ik mijn woning verkoop, welke opties heb ik dan?

1- ketel inclusief huurcontract overdragen aan nieuwe bewoners
2- huurcontract ketel afkopen voor een exorbitant hoog bedrag
3- meer opties zouden er niet zijn... lees verder.

Conform de kleine lettertjes is er wel degelijk een derde optie, waarbij de ketel door Nuon/Feenstra verwijderd wordt. Dit gebeurt ingeval er niet aan de betalingsvoorwaarden kan worden voldaan.
Deze optie werd in alle toonaarden ontkend door de medewerker van Feenstra die mij te woord stond.

Intussen heb ik het punt bereikt dat ik die €48 per maand niet meer kan opbrengen, ik ben dus benieuwd hoe men dit bij Feenstra denkt te gaan oplossen. Want je kunt mij niet wijsmaken dat ze werkelijk een 4 jaar oude ketel komen weghalen. Daar kunnen ze niets meer mee.

Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groet,
Niek

Gesloten