Haha ja we noemen ze inmiddels Maffia.
4 jaar geleden kochten we ons eerste huis en voor een nieuwe ketel hadden we op dat moment geen geld. Daar was Nuon, onze reddende engel, die ons een ketel kon aanbieden in de vorm van een lease contract. na 48mnd konden we het contract beëindigen (met vergoeding van de restwaarde).
De huurovereenkomst kan op Uw verzoek worden beëindigd na het verstrijken van
een huurperiode van tenminste 48 achtereenvolgende maanden. Het verzoek tot
beëindiging dient schriftelijk te worden gedaan. In dat geval is er een vergoeding
verschuldigd. Deze vergoeding wordt bepaald op basis van de initiële investering en
de restwaarde
Nu 48mnd later willen we inderdaad het contract ontbinden want we betalen nu 35,- per maand, ofwel 420,- per jaar voor een ketel + het onderhoud dat ze eens in de twee jaar komen doen (service contract). Een identieke ketel kost nieuw E800,-.
Nu blijkt dat de restwaarde niet de restwaarde van de ketel te zijn, maar van tevens de waarde het resterende service contract. Het contract is afgesloten voor een periode van 144mnd ofwel 12 jaar (12x420,-). De afkoopsom bedraagt volgens Feenstra E1535.18 bij 48 maanden.
De waarde van een geïnstalleerde ketel voor 2008 is +/-1400,-. Deze investering wordt bedrijfsmatig afgeschreven over 5 jaar = +/-300 per jaar. Het contract kan worden beëindigd na 48 maanden, dus resteert van de ketel nog een restwaarde van 12 maanden = E300,-
E1535,18 - E300 = E1235,18
Minus de 35 euro administratiekosten (ergens gelezen op dit forum):
E1235,18 - 35 = 1200,18.
Deze 1200,18 euro staat voor een zekere "restwaarde" dat niet de ketelwaarde is en niet de administratiekosten zijn. Wanneer ik dit bedrag deel door de resterende contractduur (12mndx8jr) kom ik op een maandbedrag uit van E12.50 wat zo om en nabij de maandelijkse kosten zijn voor een "WarmteGarantie" service contract.
Feenstra berekend bij opzegging dus de duur restwaarde van de ketel, EN de restwaarde van het service contract dat je bent aangegaan voor 144 maanden (zonder die nog te verlenen).
De E1400,- voor een ketel installatie / 60maanden (5jaar) = E23.33.
Tel daarbij op het service contract a E12,05/Mnd = E35.83.. tadaa! De maandelijke kosten van het contract.
Omdat de ketel al na 5 jaar is afbetaald verdiend deze over de contractduur van 12 jaar de ketel 1,4x terug.
In de voorwaarden zijn de begrippen "initiële investering en de restwaarde" niet gedefinieerd. Naar mijn mening is dit misleiding. De restwaarde zou hier de volledige waarde zijn van het resterende service abonnement + restwaarde ketel.
Zoals ik al zei, we noemen ze inmiddels Maffia.