LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spamtelefoontjes

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Ann1ka

Spamtelefoontjes

Ongelezen bericht door Ann1ka »

Vandaag voor de zoveelste keer gebeld door het volgende telefoonnummer: 0121-24445676, waarbij een engelstalige meneer mij wilde verzoeken om iets met mijn computer te doen. Vorige maand was dat het telefoonnummer 0800-0229239. Het werd een erg vervelend telefoongesprek, want de meneer van het call-center wilde niets van mijn NEE weten. Ondanks mijn reactie van: ik heb een hele goede visusscanner, nee, ik wil niets kopen van u. Heeft iemand hier ook ervaringen mee en zo ja: wat kunnen we er aan doen, behalve de telefoon open laten staan?

sjohie

Re: Spamtelefoontjes

Ongelezen bericht door sjohie »

Ann1ka schreef:Vandaag voor de zoveelste keer gebeld door het volgende telefoonnummer: 0121-24445676, waarbij een engelstalige meneer mij wilde verzoeken om iets met mijn computer te doen. Vorige maand was dat het telefoonnummer 0800-0229239. Het werd een erg vervelend telefoongesprek, want de meneer van het call-center wilde niets van mijn NEE weten. Ondanks mijn reactie van: ik heb een hele goede visusscanner, nee, ik wil niets kopen van u. Heeft iemand hier ook ervaringen mee en zo ja: wat kunnen we er aan doen, behalve de telefoon open laten staan?
Gewoon de hoorn er op gooien bij dat soort phising/fraude, want dat is het. Dit is geen bedrijf, enkel een stel oplichters die claimen van microsoft te zijn, en beweren je computer te willen updaten omdat ze een virus hebben aangetroffen. Dan laten ze je wat downloaden, en ben je besmet.

Ann1ka

Klopt dat ze dat zeggen en willen doen, maar we hebben het bel-me-niet-register enzo... en deze mensen kun je blijkbaar niet deleten????

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

Ann1ka schreef:Klopt dat ze dat zeggen en willen doen, maar we hebben het bel-me-niet-register enzo... en deze mensen kun je blijkbaar niet deleten????
Het zijn oplichters. Denk je dat die zich door een bel-me-niet register tegen laten houden? Als dat zo zou zijn kan je het ook af met een bordje "verboden in te breken" op je voordeur. Ben je gelijk veilig.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ann1ka schreef:Vandaag voor de zoveelste keer gebeld door het volgende telefoonnummer: 0121-24445676, waarbij een engelstalige meneer mij wilde verzoeken om iets met mijn computer te doen. Vorige maand was dat het telefoonnummer 0800-0229239. Het werd een erg vervelend telefoongesprek, want de meneer van het call-center wilde niets van mijn NEE weten. Ondanks mijn reactie van: ik heb een hele goede visusscanner, nee, ik wil niets kopen van u. Heeft iemand hier ook ervaringen mee en zo ja: wat kunnen we er aan doen, behalve de telefoon open laten staan?
Vlgs mij staan er zo her en der wel wat ervaringen.
Wat je er aan kan doen? Niet mee in gesprek gaan en ophangen bijv. ?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ann1ka schreef:Klopt dat ze dat zeggen en willen doen, maar we hebben het bel-me-niet-register enzo... en deze mensen kun je blijkbaar niet deleten????
Dit zijn buitenlanders, niet gehouden aan ons Nederlandse bel-me-niet-register.. :wink: En dan nog, inbrekers laten zich niet tegenhouden door een slot op een deur. Kwestie van een computer willekeurig tiencijferige nummercombinaties laten generen, en laten bellen. Bij een kiestoon, en dus een bestaand nummer, gaat deze over naar een mens die jij gesproken hebt. Dit zijn internationale bendes, die niks meer willen dan jou op een link laten klikken waarmee je een virus/malware/trojan op je pc zet, waarmee ze al je doen en laten, inclusief toetsaanslagen, kunnen zien. Dus je DigiD, telebankieren, al je persoonlijke gegevens etc. Dat gebruiken ze zelf om je rekeningen te plunderen, of om door te verkopen voor identiteitsfraude, om zeg een paar duizend euro aan subsidies aan te kunnen vragen zoals in Rotterdam door die Bulgaarse bendes.

Je pc wordt dus een slaaf in een groot netwerk van duizenden, een zgn. botnet. Die worden oa gebruikt voor het versturen van spam, en het uitvoeren van zgn. ddos aanvallen op sites zoals ING, en DigiD recent. Je kan zelfs dat soort netwerken huren voor je eigen malafide praktijken. :shock:

IJbeltje

Ongelezen bericht door IJbeltje »

Vandaag 2 keer gebeld door 001254256589 vanuit California, niet afgewacht en het gesprek snel afgebroken
er werd gebrekkig Engels gesproken door een dame, daarna gegoogeld en las meerdere berichten

mika21

Ongelezen bericht door mika21 »

Ik leg de hoorn op tafel en drink rustig mijn kopje koffie of lees de krant. Kost mij niks. :D

Ann1ka

@Mika: geweldig idee: was ik vergeten, want dat deed ik vroeger wel met vervelende telefoontjes! Hier is het gelukkig nu stil op de lijn!

devious

Ongelezen bericht door devious »

en het kost hun nog minder. Dus dat is een totaal nutteloze optie-tot-revange..

mika21

devious schreef:en het kost hun nog minder. Dus dat is een totaal nutteloze optie-tot-revange..
Maar het kost mij nog steeds niks en het kopje koffie smaakt.

devious

Het is voor jou te hopen dat het je niks kost. Met een reverse-engine in de dialer krijg jij de kosten ( he da's raar maar waar ) Het getoonde nummer is fake. Echt, dat soort telefoontjes: ophangen is het beste

mika21

devious schreef:Het is voor jou te hopen dat het je niks kost. Met een reverse-engine in de dialer krijg jij de kosten ( he da's raar maar waar ) Het getoonde nummer is fake. Echt, dat soort telefoontjes: ophangen is het beste
Heb gemerkt dat ze zelf al opgehangen hebben. En mijn telefoonrekening is beslist niet hoger geworden.
Maar als je perse gelijk wil hebben, dan mag dat hoor.
Prettige dag nog.

devious

ik wil niet perse gelijk hebben. Ik wil jullie juist laten zien dat er meer kan dan jezelf voor mogelijk houdt. In mijn werk heb ik veel gekkere dingen gezien. Voorbeeldje?

Iemand is bij zijn ouders. Daar gaat de telefoon. Nummermelder laat zien dat die iemand zijn thuisnummer belt. Maar alleen de poes is thuis. Vreemd. Die iemand vliegt naar huis en de ouders nemen op. "microsoft" blabla, en... niemand thuis. Dus niet fysiek gebeld vanuit het huis na een inbraak. Wèl kon ik het gesprek traceren op de specificatie. Dus die persoon betaalde wel zelf dat spookgesprek. IP uit de China-reeks, dus nooit meer volledig te traceren. Helaas.

mika21

devious schreef:ik wil niet perse gelijk hebben. Ik wil jullie juist laten zien dat er meer kan dan jezelf voor mogelijk houdt. In mijn werk heb ik veel gekkere dingen gezien. Voorbeeldje?

Iemand is bij zijn ouders. Daar gaat de telefoon. Nummermelder laat zien dat die iemand zijn thuisnummer belt. Maar alleen de poes is thuis. Vreemd. Die iemand vliegt naar huis en de ouders nemen op. "microsoft" blabla, en... niemand thuis. Dus niet fysiek gebeld vanuit het huis na een inbraak. Wèl kon ik het gesprek traceren op de specificatie. Dus die persoon betaalde wel zelf dat spookgesprek. IP uit de China-reeks, dus nooit meer volledig te traceren. Helaas.
Good for you!

16again

Ongelezen bericht door 16again »

devious schreef:Iemand is bij zijn ouders. Daar gaat de telefoon. Nummermelder laat zien dat die iemand zijn thuisnummer belt. Maar alleen de poes is thuis. Vreemd. Die iemand vliegt naar huis en de ouders nemen op. "microsoft" blabla, en... niemand thuis. Dus niet fysiek gebeld vanuit het huis na een inbraak. Wèl kon ik het gesprek traceren op de specificatie. Dus die persoon betaalde wel zelf dat spookgesprek. IP uit de China-reeks, dus nooit meer volledig te traceren. Helaas.
Persoon in kwestie gebruikt VOIP en op een of andere manier zijn SIP login gegevens extern bekend.
Of slecht beveiligde router (udp 5060 open) of intern besmette PC.

Gelijk blokkeren , want dat kan flink geld kosten. Alleen zie ik niet in hoe gesprek uit je voorbeeld op rekening van ouders kan zijn.

devious

uiteraard VoIP, want andersen gaat het nergens over. Eigenlijk was de hele verbinding goed gehacked, maar geen idee hoe ze het gedaan hebben. Ik ben het ook maar 1 keer tegengekomen. Dus de kans is dat ze zelf een toevalstreffer hadden. Billing was op rekening van het gebruikte nummer, niet op ouders. Vanuit billing kun je toch weer wat traceren. Maar niks kunnen doen.

Gesloten