| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] betalingstermijn 14 (werk-)dagen
betalingstermijn 14 (werk-)dagen
Geacht Forum leden,
Bestaat er een duidelijk uitleg wanneer men een incasso dient te betalen met name aan GGN ?
Hier betreft het betalen van een incasso binnen 14 dagen na datum van een GGN brief.
Nu kan dat bedrijf dat wel zo melden in een brief, maar dan moet het wel de volgende dag in je brievenbus liggen. Hier gaat het om een brief dd 12 april 2013. Ik denk dat men het dan over
14 werkdagen heeft, want zij werken immers toch ook niet in het weekends en op feestdagen??
Op 30 april (feestdag) heb ik de betaling gedaan, maar kreeg dezelfde week nogmaals het verzoek om het te betalen bedrag incl. € 40,00 incasso over te maken. Hierop heb ik gereageerd omdat ik toch wel uitleg wil omtrent het betalingstermijn van 14 dagen na datum brief. Kreeg alleen als reactie dat ik niet binnen die 14 dagen heb betaald. Als genoemde brief een week ergens is gaan zweven, dan heb je niks aan de gestelde eisen van GGN. De post is immers niet altijd de volgende werkdag bezorgd.
Ik vind dat men duidelijk een datum moet vermelden in een brief tot wanneer men een kans krijgt om alsnog het te betalen bedrag moet voldoen. Wie is het daarmee eens?
Ik hoef geen antwoord te krijgen dat ik dan maar op tijd moest betalen, daar gaat het hier niet om.
Heel veel bedrijven (ook waar ik werk) hebben het over werkdagen. Ik vind daarom dat GGN niet duidelijk is. Betalen binnen 14 (werk-)dagen is voor mij vanaf 12 april gerekend: 3 mei 2013 en vind dat het nationaal duidelijk overal hetzelfde moet zijn!
Bestaat er een duidelijk uitleg wanneer men een incasso dient te betalen met name aan GGN ?
Hier betreft het betalen van een incasso binnen 14 dagen na datum van een GGN brief.
Nu kan dat bedrijf dat wel zo melden in een brief, maar dan moet het wel de volgende dag in je brievenbus liggen. Hier gaat het om een brief dd 12 april 2013. Ik denk dat men het dan over
14 werkdagen heeft, want zij werken immers toch ook niet in het weekends en op feestdagen??
Op 30 april (feestdag) heb ik de betaling gedaan, maar kreeg dezelfde week nogmaals het verzoek om het te betalen bedrag incl. € 40,00 incasso over te maken. Hierop heb ik gereageerd omdat ik toch wel uitleg wil omtrent het betalingstermijn van 14 dagen na datum brief. Kreeg alleen als reactie dat ik niet binnen die 14 dagen heb betaald. Als genoemde brief een week ergens is gaan zweven, dan heb je niks aan de gestelde eisen van GGN. De post is immers niet altijd de volgende werkdag bezorgd.
Ik vind dat men duidelijk een datum moet vermelden in een brief tot wanneer men een kans krijgt om alsnog het te betalen bedrag moet voldoen. Wie is het daarmee eens?
Ik hoef geen antwoord te krijgen dat ik dan maar op tijd moest betalen, daar gaat het hier niet om.
Heel veel bedrijven (ook waar ik werk) hebben het over werkdagen. Ik vind daarom dat GGN niet duidelijk is. Betalen binnen 14 (werk-)dagen is voor mij vanaf 12 april gerekend: 3 mei 2013 en vind dat het nationaal duidelijk overal hetzelfde moet zijn!
Re: betalingstermijn 14 (werk-)dagen
Vlgs mij wordt er wel duidelijk werkdagen geschreven als ook werkdagen bedoeld worden.
Of de post niet de volgende dag, maar na 4 dagen bezorgd wordt, doet aan de termijn van 14 dagen niets af.
Wanneer betaald wordt, is niet (altijd) duidelijk voor de ontvanger vlgs mij. De datum van bijschrijving bij ontvanger hoeft niet gelijk te zijn aan datum gedane betaling.
Of er €40 incassokosten mogen worden berekend zou je even na moeten zoeken.
Of de post niet de volgende dag, maar na 4 dagen bezorgd wordt, doet aan de termijn van 14 dagen niets af.
Wanneer betaald wordt, is niet (altijd) duidelijk voor de ontvanger vlgs mij. De datum van bijschrijving bij ontvanger hoeft niet gelijk te zijn aan datum gedane betaling.
Of er €40 incassokosten mogen worden berekend zou je even na moeten zoeken.
(Kalender)dagen zijn (kalender)dagen en werkdagen zijn werkdagen... Zoals Jolijn al min of meer aangeeft geldt als betalingsdatum niet de datum van debitering op de rekening van de betaler, maar de datum van creditering bij de ontvanger en kan er tussen die data uiteraard verschil zitten.
er stond dagen en niet werkdagen en ook niet maandagen
14 werkdagen ligt ook niet zo voor de hand
dan zou het wel 15 werkdagen zijn geweest
bovendien wordt niet overal 5 dagen in de week gewerkt
gewone winkels zijn vaak 6 dagen open en de trein rijdt 7 dagen [behalve in de lente, zomer, herfst en winter]
14 werkdagen kwam u gewoon beter uit
14 werkdagen ligt ook niet zo voor de hand
dan zou het wel 15 werkdagen zijn geweest
bovendien wordt niet overal 5 dagen in de week gewerkt
gewone winkels zijn vaak 6 dagen open en de trein rijdt 7 dagen [behalve in de lente, zomer, herfst en winter]
14 werkdagen kwam u gewoon beter uit
Bedankt voor de reacties tot nu toe: Van Ruud vind ik de reactie wel heel bijzonder (grappig).
Mij gaat het erom dat de bedrijven gewoon duidelijk moeten zijn in hun correspondentie en wettelijk men het over werkdagen hebt en niet meer over dagen en met name de zin : "binnen14 dagen na brief".
Als 1e + 2e Kerstdag nou op een maandag en dinsdag vallen en de brief is gedateerd de vrijdag daarvoor?
Stel je krijgt de brief pas misschien vrijdag na Kerst...Je mist dan al 7 dagen...En oja, Nieuwjaar is ook geen werkdag, maar telt wel als een dag.
Mij gaat het erom dat de bedrijven gewoon duidelijk moeten zijn in hun correspondentie en wettelijk men het over werkdagen hebt en niet meer over dagen en met name de zin : "binnen14 dagen na brief".
Als 1e + 2e Kerstdag nou op een maandag en dinsdag vallen en de brief is gedateerd de vrijdag daarvoor?
Stel je krijgt de brief pas misschien vrijdag na Kerst...Je mist dan al 7 dagen...En oja, Nieuwjaar is ook geen werkdag, maar telt wel als een dag.
Je kunt het ook zo zien: je mist geen 7 dagen, de termijn is met opzet op 14 dagen gezet, omdat er wat feest/weekenddagen tussen zitten.
Even voor de duidelijkheid en reactie op de laatste reactie: Als men toch werkdagen bedoelt: dan was ik ik toch op tijd met betalen van de rekening op 30 april en mocht GGN toch niet die 40 EUR in rekening brengen? Even de (werk-) dagen tellen aub, vanaf 12 april...
waarschijnlijk was u al te laat met betalen, anders was er wel eerst een herinnering gekomen en geen boete van 40 eurojaqranang schreef:Bedankt voor de reacties tot nu toe: Van Ruud vind ik de reactie wel heel bijzonder (grappig).
normaal gesproken staat er een datum op die brief
en aan die datum wordt gerefereerd
als de brief met de post 14 dagen onderweg is zal dat als uw probleem beschouwd worden
u kunt kerst beter op dindag en woensdag laten vallen in uw voorbeeld, want de post bezorgt [binnenkort?] niet meer op maandag
als het gewoon dagen zijn en 30 april de eerst dag na 31 maart zou zijn zou u ook ruim op tijd zijn geweestjaqranang schreef:Even voor de duidelijkheid en reactie op de laatste reactie: Als men toch werkdagen bedoelt: dan was ik ik toch op tijd met betalen van de rekening op 30 april en mocht GGN toch niet die 40 EUR in rekening brengen? Even de (werk-) dagen tellen aub, vanaf 12 april...
Laatst gewijzigd door ruud_a op 27 mei 2013 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
De betaling moest ik binnen 14 dagen vanaf 12 april voldoen en dat was nog excl € 40,00.
Aangezien ik 30 april de betaling heb gedaan was dat voor GGN een reden om mij opnieuw de factuur te sturen en dit keer incl de € 40,00 incassokosten. En daar gaat nu om.
En ik meende dat de post op zaterdag niet meer bezorgd zal worden... Dus dat zal straks helemaal een ramp worden als we niet zeker weten of men het over dagen- of werkdagen heeft!
Aangezien ik 30 april de betaling heb gedaan was dat voor GGN een reden om mij opnieuw de factuur te sturen en dit keer incl de € 40,00 incassokosten. En daar gaat nu om.
En ik meende dat de post op zaterdag niet meer bezorgd zal worden... Dus dat zal straks helemaal een ramp worden als we niet zeker weten of men het over dagen- of werkdagen heeft!
jaqranang schreef:Even voor de duidelijkheid en reactie op de laatste reactie: Als men toch werkdagen bedoelt: dan was ik ik toch op tijd met betalen van de rekening op 30 april en mocht GGN toch niet die 40 EUR in rekening brengen? Even de (werk-) dagen tellen aub, vanaf 12 april...
Ja, maar dat werd niet bedoeld.
Dan zou je ook kunnen stellen dat er geen 14 dagen bedoeld wordt maar 24.
Op 30 april (feestdag) heb ik de betaling gedaan, maar kreeg dezelfde week nogmaals het verzoek om het te betalen bedrag incl. € 40,00 incasso over te maken.
Toen was het bedrag dus nog niet binnen?
Vraag me dan af of het wel binnen was geweest als je wel binnen 14 dagen (bijv. 25 april) betaald had.
Jij weet niet zeker wat bedoeld wordt, hoewel het er toch duidelijk staat: dagen.
Wat word er nu niet begrepen aan betalen binnen 14 dagen. gerekend vanaf de datum op de brief vermeldt ?
Ok misschien begrijpen we elkaar niet. Op 30 april had de GGN de betaling nog niet binnen en is hun brief met mijn betaling gekruist, waardoor ze mij de herinneringsbrief sturen incl de incassokosten.
Dan zal men gewoon kalenderdagen bedoelen. Sommige bedrijven zeggen bij telefonische navraag dat men het over werkdagen heeft, maar ja geld innen is belangrijker dus wordt men gedreigd om binnen ... dagen te betalen.
Dan zal men gewoon kalenderdagen bedoelen. Sommige bedrijven zeggen bij telefonische navraag dat men het over werkdagen heeft, maar ja geld innen is belangrijker dus wordt men gedreigd om binnen ... dagen te betalen.
maar die brief van 12 april was waarschijnlijk al een herinneringjaqranang schreef:De betaling moest ik binnen 14 dagen vanaf 12 april voldoen en dat was nog excl € 40,00.
normaal gesproken komt er na een gewone factuur/ acceptgiro namelijk eerst een herinnering
daarna komen de kosten pas
bovendien staat er vaak in een brief dat als de betaling al heeft plaatsgevonden de brief als niet verzonden beschouwd mag worden
in dit geval gaat het over GGN [geen idee waar dat voor staat trouwens]jaqranang schreef:Ok misschien begrijpen we elkaar niet. Op 30 april had de GGN de betaling nog niet binnen en is hun brief met mijn betaling gekruist, waardoor ze mij de herinneringsbrief sturen incl de incassokosten.
die schrijven dagen en die bedoelen dagen
ze hebben dus alles goed gedaan
wat andere bedrijven schrijven of bedoelen heeft niets met GGN te maken
De ts heeft kennelijk een '14-dagenaanmaning' gekregen. De wet (art. 6:96 lid 6 BW; lid 5 (oud) BW) stelt een aantal eisen waar die aanmaning aan moet voldoen om de schuldeiser in aanmerking te laten komen voor een vergoeding van incassokosten:
1. De consument moet in verzuim zijn voor ontvangst van de '14-dagenaanmaning';
Om in verzuim te komen moet (in de regel) een vooraf overeengekomen betalingstermijn zijn overschreden of moet de consument in gebreke zijn gesteld.
2. De consument moet gemaand worden te betalen binnen 14 dagen na (ontvangst van de) aanmaning;
Deze termijn moet aanvangen op de dag na ontvangst, dat is immers het moment waarop de verklaring (aanmaning) zijn werking heeft (art. 3:37 lid 3 BW). Staat er dus in de aanmaning dat de termijn aanvangt op de dag na dagtekening en de aanmaning is niet in de brievenbus gedeponeerd op de dag van dagtekening, dan is niet de juist termijn gehanteerd, voldoet de aanmaning niet aan de eisen en kunnen geen incassokosten in rekening worden gebracht. Als de laatste dag op een zaterdag, zondag of feestdag valt moet de termijn tot de eerstvolgende werkdag verlengd worden.
3. Er moet expliciet het maximum bedrag worden vermeld aan incassokosten dat in rekening mag worden gebracht;
1. De consument moet in verzuim zijn voor ontvangst van de '14-dagenaanmaning';
Om in verzuim te komen moet (in de regel) een vooraf overeengekomen betalingstermijn zijn overschreden of moet de consument in gebreke zijn gesteld.
2. De consument moet gemaand worden te betalen binnen 14 dagen na (ontvangst van de) aanmaning;
Deze termijn moet aanvangen op de dag na ontvangst, dat is immers het moment waarop de verklaring (aanmaning) zijn werking heeft (art. 3:37 lid 3 BW). Staat er dus in de aanmaning dat de termijn aanvangt op de dag na dagtekening en de aanmaning is niet in de brievenbus gedeponeerd op de dag van dagtekening, dan is niet de juist termijn gehanteerd, voldoet de aanmaning niet aan de eisen en kunnen geen incassokosten in rekening worden gebracht. Als de laatste dag op een zaterdag, zondag of feestdag valt moet de termijn tot de eerstvolgende werkdag verlengd worden.
3. Er moet expliciet het maximum bedrag worden vermeld aan incassokosten dat in rekening mag worden gebracht;
4. Er moet gewaarschuwd worden voor de andere gevolgen van niet-betaling.Nota van toelichting, Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten schreef:Bij de aanmaning moet op grond van artikel 6:96 lid 5 BW het bedrag dat als vergoeding voor de incassokosten in rekening zal worden gebracht, worden vermeld. Dit bedrag moet in overeenstemming zijn met de maximale incassokosten die voortvloeien uit dit besluit. Om de gewenste duidelijkheid te bereiken, dient ook te worden vermeld wat de maximale incassokosten zijn die op basis van de wettelijke regeling in rekening kunnen worden gebracht, indien niet de maximale incassokosten op grond van de wettelijke regeling worden gevraagd.
-
VioletPrue
Het is heel simpel.jaqranang schreef:Dus dat zal straks helemaal een ramp worden als we niet zeker weten of men het over dagen- of werkdagen heeft!
Als er staat dagen, bedoelt men dagen.
Als er staat werkdagen, bedoelt met werkdagen.
Bij u stond er dagen, dus bedoelde men dagen.
U maakt iets héél ingewikkeld, terwijl het dat helemaal niet is.
Nog iets, het zou er netjes en duidelijk zijn als bedrijven gewoon in de brieven zetten.
Betalen Voor <datum> dan kan er nooit verwarring zijn.
Het zou ook netjes zijn als mensen gewoon hun rekeningen betalen. Dat is in eerste instantie al niet gedaan, dus volgt een aanmaning. Te voldoen binnen 14 dagen vanaf 12 april. Dus wat doe je dan? Je gaat natuurlijk nooit direct betalen. Je betaalt op 30 april en gaat daarna op een consumentenforum lopen miepen dat je het er niet mee eens bent.sadfly schreef:Nog iets, het zou er netjes en duidelijk zijn als bedrijven gewoon in de brieven zetten.
Barend & van Dorp hadden daar een mooie uitdrukking voor.
en die was?Barman schreef:Het zou ook netjes zijn als mensen gewoon hun rekeningen betalen. Dat is in eerste instantie al niet gedaan, dus volgt een aanmaning. Te voldoen binnen 14 dagen vanaf 12 april. Dus wat doe je dan? Je gaat natuurlijk nooit direct betalen. Je betaalt op 30 april en gaat daarna op een consumentenforum lopen miepen dat je het er niet mee eens bent.sadfly schreef:Nog iets, het zou er netjes en duidelijk zijn als bedrijven gewoon in de brieven zetten.
Barend & van Dorp hadden daar een mooie uitdrukking voor.
ik kijk geen barend en van dorp