| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geld over na schone lei (schuldsanering)
-
hetismijschuldenvrij
Geld over na schone lei (schuldsanering)
Hallo,
Vier jaar geleden heb ik mij aangemeld voor het schuldsaneringstraject bij mijn gemeente. Daar alle schuldeisers akkoord zijn gegaan, ben ik een jaar na aanvraag begonnen met de sanering zelf.
In die tijd had ik een ww-uitkering van 975 euro netto per maand (ook de oorzaak waarom ik in de schulden ben geraakt).
Na 1 jaar in de sanering te hebben gezeten, heb ik een fulltime baan gevonden. Dus de laatste 2 jaar is er meer geld binnengekomen dan in 1e instantie rekening mee werd gehouden (verschil zo'n 700 euro per maand).
Inmiddels heb ik de schone-leibrief ontvangen en ben ik dus schuldenvrij. Op mijn verzoek is het budgetbeheer ook beëindigd aangezien ik nu financieel zelfstandig ben. Echter heb ik de afgelopen 2 jaar zo'n 7000, - extra op de rekening bij de Volkskredietbank staan, het gevolg van eerder genoemde extra inkomsten.
Mijn vraag is: als mijn budgetbeheer per 31 mei jl. is beëindigd, wat is een reële termijn dat ik dit geld op mijn eigen rekening kan ontvangen? Mijn budgetbeheerder is niet echt een van de snelste en laat alles een beetje op z'n beloop. Dus ik wil graag weten waar ik recht op heb aangezien het mijn geld is.
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Vier jaar geleden heb ik mij aangemeld voor het schuldsaneringstraject bij mijn gemeente. Daar alle schuldeisers akkoord zijn gegaan, ben ik een jaar na aanvraag begonnen met de sanering zelf.
In die tijd had ik een ww-uitkering van 975 euro netto per maand (ook de oorzaak waarom ik in de schulden ben geraakt).
Na 1 jaar in de sanering te hebben gezeten, heb ik een fulltime baan gevonden. Dus de laatste 2 jaar is er meer geld binnengekomen dan in 1e instantie rekening mee werd gehouden (verschil zo'n 700 euro per maand).
Inmiddels heb ik de schone-leibrief ontvangen en ben ik dus schuldenvrij. Op mijn verzoek is het budgetbeheer ook beëindigd aangezien ik nu financieel zelfstandig ben. Echter heb ik de afgelopen 2 jaar zo'n 7000, - extra op de rekening bij de Volkskredietbank staan, het gevolg van eerder genoemde extra inkomsten.
Mijn vraag is: als mijn budgetbeheer per 31 mei jl. is beëindigd, wat is een reële termijn dat ik dit geld op mijn eigen rekening kan ontvangen? Mijn budgetbeheerder is niet echt een van de snelste en laat alles een beetje op z'n beloop. Dus ik wil graag weten waar ik recht op heb aangezien het mijn geld is.
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Re: Geld over na schone lei (schuldsanering)
Snuffel, ik snap iets niet. Als TS schuldenvrij is dan betekent dat toch dat de schuldeisers al zijn betaald en dat die €7000,00 voor de TS zijn; anders ben je toch niet van die sanering af?
-
hetismijschuldenvrij
Mijn schuldregelaar heeft gezegd en ik citeer:
"U bent schuldenvrij. De schuldeisers die zijn meegenomen in de schuldregeling hebben de restschuld kwijtgescholden."
Dus kortom, dit geld is van mij. Er is niemand die hier aanspraak op kan maken behalve ik.
"U bent schuldenvrij. De schuldeisers die zijn meegenomen in de schuldregeling hebben de restschuld kwijtgescholden."
Dus kortom, dit geld is van mij. Er is niemand die hier aanspraak op kan maken behalve ik.
En die budgetbeheerder: krijgt die vrijer nog geld van je of gaat zoiets gratis? Ook al omdat je schrijft dat het niet zo'n snelle vogel is. Hoop dat je het geld snel krijgt.hetismijschuldenvrij schreef:Mijn schuldregelaar heeft gezegd en ik citeer:
Eén van de redenen waarom ik als ondernemer nooit mee werk aan kwijtschelding.
inderdaad, de schuldeisers krijgen een paar centen fooi, en als er geld over is na de sanering, mag de veroorzaker dat ook nog eens zelf houden ook.
-
hetismijschuldenvrij
Nou nou, op dit soort reacties zit ik echt niet te wachten hoor. Heb 4 jaar lang met 40 euro per week moeten rond komen. Voor dat jullie gaan oordelen, is het misschien verstandig om je te verdiepen in de oorzaak.
Ik ben geen lapzwans die maar dingen op termijn kocht of leningen afsloot om grote televisie, laptops of andere luxe artikelen koopt.
Ik heb altijd vanaf mijn 15e al gewerkt voor mijn geld en als je dan een leuke huurwoning krijgt en ook opeens te horen krijgt dat je je werkgever je niet meer kan betalen en dus rond moet komen van een minimale uitkering die nauwelijks mijn vaste lasten dekte, kun je misschien begrijpen hoe ik in de schulden ben gekomen.
Zelfs bij de Volkskredietbank hadden ze moeite in het begin om al mijn vaste lasten te betalen met mijn uitkering. Dus ik zou zeggen, als je niets zinnigs heb te zeggen of advies kunt geven: ga dan ff bij een ander onderwerp hier op dit forum zeuren en hou je mening lekker voor jezelf!!!
Ik ben geen lapzwans die maar dingen op termijn kocht of leningen afsloot om grote televisie, laptops of andere luxe artikelen koopt.
Ik heb altijd vanaf mijn 15e al gewerkt voor mijn geld en als je dan een leuke huurwoning krijgt en ook opeens te horen krijgt dat je je werkgever je niet meer kan betalen en dus rond moet komen van een minimale uitkering die nauwelijks mijn vaste lasten dekte, kun je misschien begrijpen hoe ik in de schulden ben gekomen.
Zelfs bij de Volkskredietbank hadden ze moeite in het begin om al mijn vaste lasten te betalen met mijn uitkering. Dus ik zou zeggen, als je niets zinnigs heb te zeggen of advies kunt geven: ga dan ff bij een ander onderwerp hier op dit forum zeuren en hou je mening lekker voor jezelf!!!
-
hetismijschuldenvrij
@tenormin: dit is mijn 3e budgetbeheerder en ik ben niet echt blij met deze persoon. Godzijdank heb ik er al 4 jaar opzitten, want ik weet niet of het goed was gekomen als hij mijn budget zou blijven "beheren"...
De restschuld die overblijft na het verdelen van die €7000?hetismijschuldenvrij schreef:Mijn schuldregelaar heeft gezegd en ik citeer:
dat kan wel zijn, maar de schuldeisers hebben waarschijnlijk maar een fractie van het bedrag gekregen dan de schuld was (zo gaat het bij de meeste wsnp zaken) dus ik vind dat het geld daar hoort.hetismijschuldenvrij schreef:Nou nou, op dit soort reacties zit ik echt niet te wachten hoor. Heb 4 jaar lang met 40 euro per week moeten rond komen. Voor dat jullie gaan oordelen, is het misschien verstandig om je te verdiepen in de oorzaak.
en uw inkomen was nog boven het bijstandsniveau, en daar leven ook vele mensen van. waarschijnlijk waren uw lasten te hoog.