P.F.B. v.d. Broek schreef:Ik ben penningmeester van de Provinciale Noord-Brabantse Dambond. Op 25 juli j.l. werd tot mijn onaangename verrassing van de betaalrekening van onze bond een bedrag van € 50,= afgeschreven door Webbilling AG volgens een verleende machtiging. Ik had nog nooit van dit bedrijf gehoord en heb geen enkele machtiging afgegeven, aan wie dan ook. Ik heb dan ook terstond met de Rabobank contact opgenomen en de € 50,= werden zonder mankeren gerestitueerd. Ik vind het overigens hoogst onzorgvuldig van de Rabobank om deze afschrijving klakkeloos plaats te laten vinden maar dit terzijde.
Hedenmorgen ontving ik een brief van het Nationaal Incasso Bureau met het verzoek om per direct een bedrag van € 100,63 te betalen, dit op instigatie van Webbilling. De hoofdsom blijkt van € 50,= naar € 60,50 te zijn aangegroeid. Ik zou reeds diverse malen via e-mail zijn geïnformeerd over betalingsachterstanden maar ik heb nog nooit iets van deze instantie ontvangen..
Uiteraard ben ik geenszins van plan hierop in te gaan. Een speurtocht op internet leerde mij dat honderden personen de dupe van deze oplichters-praktijken zijn geworden. Ook het tv-programma Tros Radar besteedde reeds aandacht aan deze materie.
Dus - men incasseert zonder machtiging (diefstal / incassofraude) en gaat daarna via een andere weg (incassocowboy) proberen alsnog te incasseren?
U kunt natuurlijk dit incassoburo (en webbilling) eens aanschrijven (mail) met het verzoek om u te voorzien in :
- rechtsgeldige overeenkomst
- rechtsgeldige machtiging voor incassohandelingen op uw rekening
- Overzicht kosten (50 euro, 60 of 100 - nogal verschillende bedragen).
En daarbij aangeven dat indien men dit niet kan overleggen binnen redelijke termijn (14 dagen of zo) u alsnog aangifte zult doen voor de diefstal / incassofraude.
Nog even als aanvulling - u heeft het laten terugboeken (storneren) maar heeft u ook gelijk een selectieve blokkade aangevraagd? Zo nee, alsnog doen - met als reden onrechtmatige incasso.
Als er meer meldingen komen loopt zo`n bedrijf het risico om de incassovergunning te verliezen.