LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
MisterWood
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 aug 2011 22:22

Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door MisterWood »

Hallo allemaal

Ik zit met een probleem en wil graag jullie hulp en advies.

Een goede vriend van mij zit al maanden zonder studie of werk door omstandigheden in de thuissituatie en heeft dus geen inkomsten. Nu heeft hij een bijstandsuitkering (WWB) aangevraagd en voldaan aan alle eisen (sollicitatieplicht, mogelijkheid bekijken om een opleiding te volgen en verstreken van gegevens) het gaat hier om een 19 jarige jongen die onlangs een indicatie met verblijf van het CIZ heeft gekregen en hierop aangewezen is.

Nu stelt de gemeente als eis dat hij 6 tot 8 weken lang 40 uur per week deelneemt aan een werkproject met behoud van uitkering. Nu is het zo dat de gemeente zijn uitkering nog in behandeling heeft en dat zij binnen die 6 tot 8 weken gaan beoordelen of hij recht heeft op een bijstandsuitkering. Deelnemen is verplicht en deelname garandeert niet dat je na deze 6 tot 8 weken ook een uitkering krijgt.

Met andere woorden: als de gemeente vind dat hij niet recht heeft op een bijstandsuitkering dan heeft hij 6 tot 8 weken voor niks gewerkt. Als hij wel een bijstandsuitkering krijgt zal dit een bedrag van € 216 euro per maand zijn omdat hij nog maar 19 jaar is.

Nu is mijn vraag concreet:

Kan de gemeente van een 19 jarige met een zorg indicatie eisen/verlangen dat hij 6 tot 8 weken 40 uur per week deelneemt aan hun werkproject terwijl hij op dit moment geen inkomsten heeft en hier ook geen zekerheid over krijgt? Normaal gesproken is dit bedoeld voor mensen die al een uitkering hebben en langdurig het vooruitzicht hebben dat zij niet binnen zeer korte termijn inkomsten kunnen genereren zonder hiervoor een bijstandsuitkering voor nodig te hebben. Hij heeft de mogelijkheid bekeken om weer een opleiding te kunnen gaan volgen en dit kan niet eerder dan in augustus omdat dan het nieuwe schooljaar weer begint. Hij zal dus tot augustus aangewezen zijn op een bijstandsuitkering ter overbrugging. In mijn ogen is er niet voor niets een wettelijk minimumloon vastgesteld en daar komt die € 216 euro tegenover 40 uur per week werken echt niet overeen. Dit is dus zwaar onderbetaald want als je voor 40 uur per week zou werken en je krijgt het minimumloon dan verdien je minimum maandloon (fulltime, 40 uur/week) bruto: € 771,45 netto: € 682,45 voor een 19 jarige.

Ik hoop dat jullie mij en mijn goede vriend advies en eventueel hulp kunnen bieden omdat dit in mijn ogen onrechtvaardig is.

Groetjes MisterWood

Antigoon
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 jan 2006 10:46

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door Antigoon »

Hij krijgt geen volwaardige betaalde baan van de gemeente maar de kans om werkervaring op te doen die hem misschien kan helpen om geen gebruik te maken van gemeenschapsgeld.

Zou zeggen ga ervoor!

Overigens gaat de eventuele uitkering nog naar beneden met alles wat er extra bijverdient wordt, maar gezien de toon van uw vraag acht ik die kans niet zo heel groot..

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door Barman »

MisterWood schreef: Kan de gemeente van een 19 jarige met een zorg indicatie eisen/verlangen dat hij 6 tot 8 weken 40 uur per week deelneemt aan hun werkproject terwijl hij op dit moment geen inkomsten heeft en hier ook geen zekerheid over krijgt?
Ja dat kunnen ze. In principe worden de ouders geacht voor een jongere te zorgen tot zijn 21ste. Kunnen ze dat niet dan kan hij bijstand aanvragen. De regel is echter dat jongeren moeten werken of naar school om een vak te leren. Zij horen niet in de bijstand. Daarom gelden voor jongeren van 18 tot 27 strengere regels. Kan hij niet naar school, dan moet de gemeente komen met een plan van aanpak en dat doen ze dus.

MisterWood
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 aug 2011 22:22

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door MisterWood »

zwarte kat 1 schreef:Hij doet natuurlijk werkervaring op en voor een 19 jarige die wil teren op de kosten van de Gemeenschap is natuurlijk belachelijk. Laat hij vakken gaan vullen bij een supermarkt of zo. Weg met die slappe hap !
Je kunt wel heel makkelijk zeggen ga vakken vullen maar menigte mens zou weten dat supermarkten geen jongeren aannemen van 19 jaar pf ouder. De kans dat, dat gebeurt is nihil aangezien ze liever iemand van 15/16 jaar in dienst nemen omdat dit veel goedkoper is.

Overigens heeft hij meer dan 40 sollicitaties uitgestuurd en moet hij per week minimaal 5 sollicitaties uitgestuurd hebben. Dit heeft hij netjes gedaan bij alle mogelijke bedrijven waar ook in tijden van crisis werk in is te vinden zoals schoonmaken en productiewerk. Echter is het probleem dat er gewoon echt niks is. Ik vraag bovendien om hulp en advies en niet om deze jongen de grond in te boren net of doet hij geen moeite om aan werk te komen. Serieuze hulp is welkom!

MisterWood
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 aug 2011 22:22

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door MisterWood »

Antigoon schreef:Hij krijgt geen volwaardige betaalde baan van de gemeente maar de kans om werkervaring op te doen die hem misschien kan helpen om geen gebruik te maken van gemeenschapsgeld.

Zou zeggen ga ervoor!

Overigens gaat de eventuele uitkering nog naar beneden met alles wat er extra bijverdient wordt, maar gezien de toon van uw vraag acht ik die kans niet zo heel groot..
Hij krijgt inderdaad geen volwaardige baan en er is sprake van productiewerk en op internet is te vinden dat gemeenten geen verdringing mogen uitvoeren. Dat houdt in dat ze uitkeringsgerechtigden werk laten doen waar normaal betaalde werknemers dit normaal gesproken uitvoeren. Hier lijkt het wel op.

In mijn ogen zou het rieel zijn om iemand naar verhouding te laten werken. Dus als bijvoorbeeld voor € 216 euro per maand 10 uur per week werken staat hij dan 10 uur per week moet werken en niet 40 uur voor maar € 216 euro. Bovendien is er sprake van een zorg vraag waar hij nu amper beroep op kan doen?

MisterWood
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 aug 2011 22:22

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door MisterWood »

Barman schreef:
MisterWood schreef: Kan de gemeente van een 19 jarige met een zorg indicatie eisen/verlangen dat hij 6 tot 8 weken 40 uur per week deelneemt aan hun werkproject terwijl hij op dit moment geen inkomsten heeft en hier ook geen zekerheid over krijgt?
Ja dat kunnen ze. In principe worden de ouders geacht voor een jongere te zorgen tot zijn 21ste. Kunnen ze dat niet dan kan hij bijstand aanvragen. De regel is echter dat jongeren moeten werken of naar school om een vak te leren. Zij horen niet in de bijstand. Daarom gelden voor jongeren van 18 tot 27 strengere regels. Kan hij niet naar school, dan moet de gemeente komen met een plan van aanpak en dat doen ze dus.
Dankjewel voor je reactie Barman!

Ouders zullen normaal gesproken inderdaad hun kind moeten onderhouden tot hun 21e levensjaar. Maar in zijn situatie is dat niet mogelijk. Ouders zijn min of meer gescheiden en moeder heeft geen inkomsten of werk. Vader heeft een uitkering maar heeft veel schulden en is nu aangewezen op een bewindvoerder/schuldhulpfinanciering en daarbij mag hij niks meer betalen voor zijn zoon anders wordt hij zelf niet geholpen om van zijn schulden af te komen. Dus vader wil wel maar kan/mag niet.

Hij heeft zich aangemeld voor een opleiding en die start in augustus eerder kan hij niet beginnen dus het is ter overbrugging. De gemeente is na 2/3 maanden van hem af want dan heeft hij een opleiding en kan hij studiefinanciering aanvragen/ontvangen.

Ik hoop dat er hier meer mensen zijn die misschien in een zelfde situatie zitten en/of hulp kunnen bieden of dit rechtvaardig is. Ik wil benadrukken dat hij wel wil werken en een tegenprestatie wil leveren maar dat 40 uur per week gewoon gezien zijn gezondheid en zorg vraag teveel is.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door Jolijn »

MisterWood schreef:
Antigoon schreef:Hij krijgt geen volwaardige betaalde baan van de gemeente maar de kans om werkervaring op te doen die hem misschien kan helpen om geen gebruik te maken van gemeenschapsgeld.

Zou zeggen ga ervoor!

Overigens gaat de eventuele uitkering nog naar beneden met alles wat er extra bijverdient wordt, maar gezien de toon van uw vraag acht ik die kans niet zo heel groot..
Hij krijgt inderdaad geen volwaardige baan en er is sprake van productiewerk en op internet is te vinden dat gemeenten geen verdringing mogen uitvoeren. Dat houdt in dat ze uitkeringsgerechtigden werk laten doen waar normaal betaalde werknemers dit normaal gesproken uitvoeren. Hier lijkt het wel op.

In mijn ogen zou het rieel zijn om iemand naar verhouding te laten werken. Dus als bijvoorbeeld voor € 216 euro per maand 10 uur per week werken staat hij dan 10 uur per week moet werken en niet 40 uur voor maar € 216 euro. Bovendien is er sprake van een zorg vraag waar hij nu amper beroep op kan doen?
Die zorgvraag heeft hij toch niet voor niets? Er is toch een indicatie?
Daar zal dan toch rekening mee gehouden moeten worden?

MisterWood
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 aug 2011 22:22

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door MisterWood »

Jolijn schreef:
MisterWood schreef:
Antigoon schreef:Hij krijgt geen volwaardige betaalde baan van de gemeente maar de kans om werkervaring op te doen die hem misschien kan helpen om geen gebruik te maken van gemeenschapsgeld.

Zou zeggen ga ervoor!

Overigens gaat de eventuele uitkering nog naar beneden met alles wat er extra bijverdient wordt, maar gezien de toon van uw vraag acht ik die kans niet zo heel groot..
Hij krijgt inderdaad geen volwaardige baan en er is sprake van productiewerk en op internet is te vinden dat gemeenten geen verdringing mogen uitvoeren. Dat houdt in dat ze uitkeringsgerechtigden werk laten doen waar normaal betaalde werknemers dit normaal gesproken uitvoeren. Hier lijkt het wel op.

In mijn ogen zou het rieel zijn om iemand naar verhouding te laten werken. Dus als bijvoorbeeld voor € 216 euro per maand 10 uur per week werken staat hij dan 10 uur per week moet werken en niet 40 uur voor maar € 216 euro. Bovendien is er sprake van een zorg vraag waar hij nu amper beroep op kan doen?
Die zorgvraag heeft hij toch niet voor niets? Er is toch een indicatie?
Daar zal dan toch rekening mee gehouden moeten worden?
Dat lijkt mij ook Jolijn, maar blijkbaar heeft de gemeente hier maling aan en wordt er niet per individueel persoon gekeken hoeveel uur er eventueel gewerkt zou kunnen worden en wat het beste bij hem past... Hulp en raad is zeker welkom

Antigoon
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 jan 2006 10:46

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door Antigoon »

MisterWood schreef:
Antigoon schreef:Hij krijgt geen volwaardige betaalde baan van de gemeente maar de kans om werkervaring op te doen die hem misschien kan helpen om geen gebruik te maken van gemeenschapsgeld.

Zou zeggen ga ervoor!

Overigens gaat de eventuele uitkering nog naar beneden met alles wat er extra bijverdient wordt, maar gezien de toon van uw vraag acht ik die kans niet zo heel groot..
Hij krijgt inderdaad geen volwaardige baan en er is sprake van productiewerk en op internet is te vinden dat gemeenten geen verdringing mogen uitvoeren. Dat houdt in dat ze uitkeringsgerechtigden werk laten doen waar normaal betaalde werknemers dit normaal gesproken uitvoeren. Hier lijkt het wel op.

In mijn ogen zou het rieel zijn om iemand naar verhouding te laten werken. Dus als bijvoorbeeld voor € 216 euro per maand 10 uur per week werken staat hij dan 10 uur per week moet werken en niet 40 uur voor maar € 216 euro. Bovendien is er sprake van een zorg vraag waar hij nu amper beroep op kan doen?
Nogmaals hij werkt niet in een volledige baan voor een volledig salaris, dat zal hij tegenwoordig bij een gemeente ook niet zo snel meer krijgen. Hij krijgt, als hij er recht op heeft (en dat hebben niet veel 19jarigen), een uitkering en één van de voorwaarden is een dergelijke inspanning voor het opdoen van werkervaring.

De eventuele uitkering en de te verrichten werkzaamheden hebben dus geen relatie tot elkaar.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door Barman »

Waarom komt hij bij de WWB terecht? Is een Wajong uitkering al overwogen?

MisterWood
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 aug 2011 22:22

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door MisterWood »

Antigoon schreef:
MisterWood schreef:
Antigoon schreef:Hij krijgt geen volwaardige betaalde baan van de gemeente maar de kans om werkervaring op te doen die hem misschien kan helpen om geen gebruik te maken van gemeenschapsgeld.

Zou zeggen ga ervoor!

Overigens gaat de eventuele uitkering nog naar beneden met alles wat er extra bijverdient wordt, maar gezien de toon van uw vraag acht ik die kans niet zo heel groot..
Hij krijgt inderdaad geen volwaardige baan en er is sprake van productiewerk en op internet is te vinden dat gemeenten geen verdringing mogen uitvoeren. Dat houdt in dat ze uitkeringsgerechtigden werk laten doen waar normaal betaalde werknemers dit normaal gesproken uitvoeren. Hier lijkt het wel op.

In mijn ogen zou het rieel zijn om iemand naar verhouding te laten werken. Dus als bijvoorbeeld voor € 216 euro per maand 10 uur per week werken staat hij dan 10 uur per week moet werken en niet 40 uur voor maar € 216 euro. Bovendien is er sprake van een zorg vraag waar hij nu amper beroep op kan doen?
Nogmaals hij werkt niet in een volledige baan voor een volledig salaris, dat zal hij tegenwoordig bij een gemeente ook niet zo snel meer krijgen. Hij krijgt, als hij er recht op heeft (en dat hebben niet veel 19jarigen), een uitkering en één van de voorwaarden is een dergelijke inspanning voor het opdoen van werkervaring.

De eventuele uitkering en de te verrichten werkzaamheden hebben dus geen relatie tot elkaar.
Daar ben ik het niet mee eens! Dat tegenwoordig een tegenprestate geleverd moet worden om een uitkering te ontvangen vind ik volledig terecht. Het idee van een handje ophouden en geld ontvangen is niet meer van de tijd. Zeker niet in tijden als crisis maar daar is de staat zelf schuldig aan dat dit in het verleden veel te gemakkelijk ging.

Ik denk dat niemand 40 uur per week zou gaan werken voor nog geen 220 euro per maand (uitkering is € 216 euro per maand). Nogmaals er is niet voor niets een wettelijk minimumloon. Bovendien moet het werk wel een meerwaarde hebben en als jij op je CV zet dat je lepeltjes in een zakje hebt gedaan en moest dichtvouwen en van dat soort werkjes niet een positieve bijdrage zal leveren voor je toekomstige werkgever en daar is dit project/traject wel voor bedoeld.

MisterWood
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 aug 2011 22:22

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door MisterWood »

Barman schreef:Waarom komt hij bij de WWB terecht? Is een Wajong uitkering al overwogen?
Omdat hij geen werk kan vinden en hier echt wel zijn best voor gedaan heeft om dit te vinden en een Wajong uitkering tegenwoordig ook niet zo gemakkelijk meer aan te vragen is. Je bent met een Wajong namelijk gedeeltelijk of volledig arbeidsongeschikt en kunt dus niet werken en aangezien hij eerder voor zijn opleiding wel een baan heeft gehad en gewoon ook kan werken komt hij hier niet voor in aanmerking en is hij aangewezen op een WWB uitkering omdat dit de enige mogelijkheid is.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door Barman »

MisterWood schreef:Je bent met een Wajong namelijk gedeeltelijk of volledig arbeidsongeschikt en kunt dus niet werken en aangezien hij eerder voor zijn opleiding wel een baan heeft gehad en gewoon ook kan werken komt hij hier niet voor in aanmerking
Maar je zegt zelf dat 40 uur per week gewoon gezien zijn gezondheid en zorg vraag teveel is. Dan is hij toch gewoon niet in staat om volledig te werken.

Antigoon
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 jan 2006 10:46

Re: Arbeidsplicht met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door Antigoon »

MisterWood schreef:
Antigoon schreef:
MisterWood schreef: Hij krijgt inderdaad geen volwaardige baan en er is sprake van productiewerk en op internet is te vinden dat gemeenten geen verdringing mogen uitvoeren. Dat houdt in dat ze uitkeringsgerechtigden werk laten doen waar normaal betaalde werknemers dit normaal gesproken uitvoeren. Hier lijkt het wel op.

In mijn ogen zou het rieel zijn om iemand naar verhouding te laten werken. Dus als bijvoorbeeld voor € 216 euro per maand 10 uur per week werken staat hij dan 10 uur per week moet werken en niet 40 uur voor maar € 216 euro. Bovendien is er sprake van een zorg vraag waar hij nu amper beroep op kan doen?
Nogmaals hij werkt niet in een volledige baan voor een volledig salaris, dat zal hij tegenwoordig bij een gemeente ook niet zo snel meer krijgen. Hij krijgt, als hij er recht op heeft (en dat hebben niet veel 19jarigen), een uitkering en één van de voorwaarden is een dergelijke inspanning voor het opdoen van werkervaring.

De eventuele uitkering en de te verrichten werkzaamheden hebben dus geen relatie tot elkaar.
Daar ben ik het niet mee eens! Dat tegenwoordig een tegenprestate geleverd moet worden om een uitkering te ontvangen vind ik volledig terecht. Het idee van een handje ophouden en geld ontvangen is niet meer van de tijd. Zeker niet in tijden als crisis maar daar is de staat zelf schuldig aan dat dit in het verleden veel te gemakkelijk ging.

Ik denk dat niemand 40 uur per week zou gaan werken voor nog geen 220 euro per maand (uitkering is € 216 euro per maand). Nogmaals er is niet voor niets een wettelijk minimumloon. Bovendien moet het werk wel een meerwaarde hebben en als jij op je CV zet dat je lepeltjes in een zakje hebt gedaan en moest dichtvouwen en van dat soort werkjes niet een positieve bijdrage zal leveren voor je toekomstige werkgever en daar is dit project/traject wel voor bedoeld.
Uiteraard kan en mag jij het daar niet mee eens zijn. Maar dan zou het in jouw redenatie ook logisch zijn dat hij helemaal niets van de gemeente krijgt als hij niets doet? Want 216 euro krijgen voor 0 uur is dan wel heel rijkelijk betaald?

Nogmaals, er is geen link tussen wat hij moet doen en wat hij krijgt..

Gesloten