LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Treinstation op verkeerde plek in Google Maps

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
owlstead

Treinstation op verkeerde plek in Google Maps

Ongelezen bericht door owlstead »

Het is nu al weer een half jaar (opening: 9 december 2012) dat het station van Halfweg-Zwanenburg geopend is. Helaas is het ongeveer even lang dat het station op Google maps op de verkeerde plaats ligt. Ik heb dit duidelijk bij Google én de NS aangegeven. Klaarblijkelijk zijn beide niet in staat om dit probleem op te lossen; Google verschuild zich achter een niet met name genoemde leverancier van data, en de NS... nou ja, de NS doet natuurlijk gewoon niets. Niet hun verantwoordelijkheid, en dat was het weer. Ik ben nu bezig om het via de gemeente van Haarlemmerliede te spelen, misschien ook nog met de provincie. Misschien dat die hun duur betaalde station ten minste aan de juiste straat willen laten liggen.

Als je gaat kijken, Google heeft het station wel iets westelijker geplaatst onder meer. Maar het station is nu per auto niet bereikbaar; er ligt nog een vaart tussen...

Voor leering ende vermaack hier de link:

https://maps.google.com/maps?q=Halfweg- ... 0&t=m&z=16

Oh ja, en de reactie van de NS:
Antwoord Klantenservice Nederlandse Spoorwegen
Geachte heer Bodewes,

Hartelijk dank voor uw reactie. Graag beantwoord ik uw e-mail. U bent niet teverden over het antwoord wat mijn collega u heeft gegeven. Dat vind ik jammer om te lezen.

Natuurlijk vinden wij het belangrijk dat reizigers ons station kunnen vinden. Wij als NS hebben echter geen invloed op wat Google op hun website zet.

Omdat uw klacht over hen ging heeft mijn collega u aangeraden contact met hen te zoeken. Het spijt me dat ik u verder niet van dienst kan zijn.

Mocht u nog vragen hebben, dan beantwoorden wij deze graag.

Met vriendelijke groet,

M. van der Heide

Klantenservice Nederlandse Spoorwegen
Laatst gewijzigd door owlstead op 17 jun 2013 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Barman

Re: Treinstation op verkeerde plek in Google Maps

Ongelezen bericht door Barman »

Wat moet de NS dan doen? Het station verplaatsen? :roll:

Sinds wanneer is Google Maps verplicht correcte informatie weer te geven?

owlstead

Ongelezen bericht door owlstead »

Barman schreef:Wat moet de NS dan doen? Het station verplaatsen? :roll:
Contact met Google opnemen en het hun probleem maken natuurlijk. Ik denk dat een belletje van de NS wat meer gewicht in de schaal legt als die ene gebruiker. Hun klanten worden hier direct door geraakt, dus het lijkt mij wel degelijk ook hun probleem.
Sinds wanneer is Google Maps verplicht correcte informatie weer te geven?
Wat ze verplicht zijn (volgens de wet) interesseert niet echt. Dat het niet erg klantvriendelijk is lijkt me evident.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lijkt mij ook, wat heb je anders aan Google Maps :shock:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Google Maps is nu eenmaal niet de meest actuele kaartenmaker. Maar dat is een uitgever van fysieke kaarten ook niet.

Maar als je eenmaal weet waar dat station ligt, waar maak je je dan nog druk om? Je weet toch hoe je er moet komen?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Google Maps is nu eenmaal niet de meest actuele kaartenmaker. Maar dat is een uitgever van fysieke kaarten ook niet.

Maar als je eenmaal weet waar dat station ligt, waar maak je je dan nog druk om? Je weet toch hoe je er moet komen?
Google "maakt" geen kaarten, die kopen de achterliggende topografische data bij Imagem, Andes, Bridgis en andere bedrijven. En die update cycli zijn doorgaans 1x per jaar, waarna Google de data nog moet bewerken, voordat het in hun database voor gebruik in Google Earth en dus ook maps terecht komt voor de gebruikers.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

owlstead schreef: Contact met Google opnemen en het hun probleem maken natuurlijk.
Waarom?

Hebben zij Google opdracht gegeven en baseren zij zelf hun informatie ook op Google? :roll:
owlstead schreef: Wat ze verplicht zijn (volgens de wet) interesseert niet echt. Dat het niet erg klantvriendelijk is lijkt me evident.
Ben jij klant bij Google dan? :roll: :roll: :roll:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
witte angora schreef:Google Maps is nu eenmaal niet de meest actuele kaartenmaker. Maar dat is een uitgever van fysieke kaarten ook niet.

Google "maakt" geen kaarten, die kopen de achterliggende topografische data bij Imagem, Andes, Bridgis en andere bedrijven. En die update cycli zijn doorgaans 1x per jaar, waarna Google de data nog moet bewerken, voordat het in hun database voor gebruik in Google Earth en dus ook maps terecht komt voor de gebruikers.
Juist (alhoewel ik dit niet wist), en als Google die topografische data eenmaal binnen heeft, wat maken ze er dan van? Of knallen ze die topografische data in één keer op hun site zonder er iets mee te doen? :wink:

sjohie

witte angora schreef:
sjohie schreef:

Juist (alhoewel ik dit niet wist), en als Google die topografische data eenmaal binnen heeft, wat maken ze er dan van? Of knallen ze die topografische data in één keer op hun site zonder er iets mee te doen? :wink:
Ze kopen de wereldwijde catalogi op van een aantal grotere spelers, en kiezen dan op basis van economische motieven ervoor welke datasets en/of landen ze eerst doen. Vergeet niet dat Google maps, en ook Earth, voor hen in de eerste plaats een vehikel is om advertentie inkomsten mee te genereren.

En zoals ik al zei, het kan ook nog wel een half jaar duren voordat die dataset is geupdate, en pas dan is het bij Google om verder te verwerken. De opening was afgelopen december, dus die zal pas eind dit jaar in alle datasets verwerkt zijn volgens mij. En van dat hele traject zijn alle gebruikers van Google maps afhankelijk.

Ze zullen het type bestand wat ze aangeleverd krijgen, nog wat moeten bewerken voordat het bij hen in de eigen systemen kan. Zo werken zij met een wereldwijd WGS84 coördinaatstelsel, maar worden dit soort lokale bestanden in het landelijke coördinaatstelsel (RD hier in Nederland) geleverd. Dat moet je even omzetten. En een verkeerd vinkje kan zo'n puntje wat een station voorstelt, zomaar 100m verderop op de kaart tonen, dus je moet nog weten wat je doet ook.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik vertrouw voor dit soort zaken ook niet op Google Maps.
Een adres/locatie van een station zoek ik op op de site van de NS.
Een adres van een ziekenhuis zoek ik op de site van het ziekenhuis zelf.
Hoe moeilijk kun je iets maken?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

owlstead schreef:Het is nu al weer een half jaar (opening: 9 december 2012) dat het station van Halfweg-Zwanenburg geopend is. Helaas is het ongeveer even lang dat het station op Google maps op de verkeerde plaats ligt. Ik heb dit duidelijk bij Google én de NS aangegeven. Klaarblijkelijk zijn beide niet in staat om dit probleem op te lossen; Google verschuild zich achter een niet met name genoemde leverancier van data, en de NS... nou ja, de NS doet natuurlijk gewoon niets. Niet hun verantwoordelijkheid, en dat was het weer. Ik ben nu bezig om het via de gemeente van Haarlemmerliede te spelen, misschien ook nog met de provincie. Misschien dat die hun duur betaalde station ten minste aan de juiste straat willen laten liggen.

Als je gaat kijken, Google heeft het station wel iets westelijker geplaatst onder meer. Maar het station is nu per auto niet bereikbaar; er ligt nog een vaart tussen...
Voor alle duidelijkheid.
De NS zal het station niet gaan verplaatsen om het op de plek van Google Maps te krijgen. Dat is namelijk het enige wat de NS zou kunnen doen.
En Google (Maps) zal niet na 1 klacht meteen de kaart gaan aanpassen, daar kunnen maanden over heen gaan. En de gemeente en/of provincie kan er ook weinig aan doen lijkt me, want ook die zijn geen eigenaar van Google noch eigenaar van het station.
Ik zou het eens proberen via de Rijdende Rechter of een brief op hoge poten naar de minister die hier over zou kunnen gaan :mrgreen:

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

VioletPrue schreef:Ik vertrouw voor dit soort zaken ook niet op Google Maps.
Het kan zijn,zeg kan..dat ts even wilt zien waar station ligt en de rest vd plaats,kijken hoe ver iets uit elkaar ligt..
Verversen doen ze idd niet snel,bij mijn huis is geloof de buren hun auto van zes jr terug nog te zien,boeiend....verder kopt alles..

Ooit iemand ja echt...maps is live!! Als iknaar vriend op curacou kijk dan zie ik hem...oh ja joh :roll:

sjohie

rozemarijntje schreef:
Het kan zijn,zeg kan..dat ts even wilt zien waar station ligt en de rest vd plaats,kijken hoe ver iets uit elkaar ligt..
Verversen doen ze idd niet snel,bij mijn huis is geloof de buren hun auto van zes jr terug nog te zien,boeiend....verder kopt alles..

Ooit iemand ja echt...maps is live!! Als iknaar vriend op curacou kijk dan zie ik hem...oh ja joh :roll:
Op streetview zie ik mijn zwager staan stofzuigen in de voorkamer, maar daar was hij een paar jaar geleden al mee klaar volgens mij. :lol:

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Klopt, hoe simpel kan het zijn.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

rozemarijntje schreef:

Klopt, je wilt als je ergens naar toe moet waar je niet bekend bent, wel 's een endje rijden op Google Maps, ook al is het dan niet live en kan de situatie wat veranderd zijn.

Gesloten