LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hollandsnieuwe incasseert met o dagen terugboeking

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Ex-beheerder

Hollandsnieuwe incasseert met o dagen terugboeking

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Omdat ik het terecht niet eens ben met een afschrijving van Hollandsnieuwe heb ik geprobeerd het bedrag te storneren via de ING. Dit is echter niet mogelijk daar Hollandsnieuwe een terugboektermijn hanteert van 0 dagen.
Ik heb daar echter geen toestemming voor verleent en dit staat ook niet in de Algemene Leveringsvoorwaarden.

ING is een onderzoek gestart en het zal best in orde komen, maar ik wil iedereen dus waarschuwen dat Hollanndsnieuwe zonder toestemming een incasso doet zonder de mogelijkheid te storneren en blijft dus controle houden over onterecht geind geld.

Ik zal hierover een klacht indienen bij de Opta, want ik ben hier niet blij mee.

Hollandsnieuwe zorgt nu al 12 maanden voor ergernis en zelfs na afloop van een contractperiode blijft het ergernis geven. Een volkomen waardeloze maatschappij.

the_hurricane

Re: Hollandsnieuwe incasseert met o dagen terugboeking

Ongelezen bericht door the_hurricane »

doen ze het dan niet onder het mom van een eenmalige machtiging ? ander kun je namelijk wel gewoon storneren en ik dacht uit mijn hoofd dat je daar 2 maanden de tijd voor hebt.

Ex-beheerder

Nee, geen eenmalige machtiging, want het is een maandelijks abonnement. Ik had er ook nooit van gehoord, maar Hollandsnieuwe zet de terugboekdagen op nul dagen en dan kan er niet gestorneerd worden.

Ik ben al bezig met het opstellen van een klacht naar de Opta, want dit is gewoon legaal pikken.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

vogels schreef:Als er ten onrechte wordt geïncasseerd, waarom laat je dan geen selectieve blokkade op hun rekeningnr. leggen. Dan kunnen ze niet meer incasseren.
Praktisch gezien een goede oplossing natuurlijk.

Maar feit blijft dat je als consument problemen op zit te lossen die veroorzaakt worden omdat bedrijven wat ál te creatief met het begrip "automatische incasso" omgaan.

Ex-beheerder

De rekening is inmiddels geblokkeerd en heb een formele klacht ingediend bij Currence wegens misleiding en misbruik van de eenmalige incasso met nul terugboekdagen. Ook de bank gaat in overleg met de incassant Hollandsnieuwe.

Currence
t.a.v. de Algemeen Directeur
Postbus 83073
1080 AB Amsterdam

Geachte heer/mevrouw,

Ondergetekende wenst formeel een klacht in te dienen over misbruik van een incasso-machtiging door de telecomprovider Vodafone Libertel B.V. handelend onder de naam hollandsnieuwe, gevestigd aan de Avenue Ceramique 300, 6221 KX, te Maastricht, KvK nr. 14052264 en BTW-nummer NL.800755133B01
Bij het aangaan van de overeenkomst per internet is ondergetekende akkoord gegaan met een incasso-machtiging volgens de Algemene Leveringsvoorwaarden, welke als volgt wordt geformuleerd:
elke Overeenkomst met hollandsnieuwe voor (het gebruik van) een bepaalde Aansluiting, waarbij de verschuldigde bedragen via een automatische terugkerende maandelijkse betaling voor de minimale duur van de overeenkomst recht geven op een Beltegoed.
Het Beltegoed ontstaat:
5.1.1.door een hollandsnieuwe Abonnement aan te gaan waarbij het Beltegoed via een maandelijkse automatische incasso vooruit wordt betaald

Daar ik de overeenkomst ben aangegaan zijn er 11 termijnen correct afgeschreven en werd de 12e termijn onterecht verhoogd. Om deze reden heb ik de bank opdracht gegeven het bedrag te storneren. Dit bleek echter niet mogelijk en er werd een onderzoek gedaan door de ING als Melding Onterechte Incasso. Tot mijn verbazing krijg ik echter een brief van de ING waarin wordt gesteld dat ik dit moet overleggen met de incassant, daar ik dit met de incassant was aangegaan volgens een overeenkomst. Daarop heb ik bij de ING aangedrongen middels een klacht om toch dit bedrag te storneren, daar de incassant onterecht misbruik maakt van de mogelijkheid dit maandelijks te melden als eenmalige incasso-machtiging met nul terugboekdagen. Hierdoor is het onmogelijk het bedrag te storneren en ontneemt Hollandsnieuwe mij het stornorecht.

Ik ben het dus volstrekt oneens met deze werkwijze en ervaar dit als misleidend en willens en wetens misbruik maken van de eenmalige incasso-machtiging, Ik protesteer dan ook tegen deze werkwijze en verzoek u dan ook, met de kracht van sommatie, om gepaste maatregelen te nemen tegen deze misleiding en het misbruik maken op een oneigenlijke manier van de incasso mogelijkheden.

Einde citaat brief

Nu maar even afwachten, want ook volgens de Europese richtlijn 2007/64/EG is het op deze manier incasseren volledig onterecht en misleidend en zal de bank dienen te waarschuwen dat bij herhaling de vergunning vervalt.

Ex-beheerder

Er zijn inmiddels zoveel klachten over Hollandsnieuwe binnengekomen bij de Consumentenbond, dat Hollandsnieuwe niet meer wenst te communiceren over klachten met de Consumentenbond.

Wat een arrogantie en vreemd genoeg wordt Hollandsnieuwe nog aanbevolen ook door de Consumentenbond, alleen het aantal negatieve reacties op deze aanbeveling doet Hollandsnieuwe de das om. En dat wordt tijd ook!

Ex-beheerder

Bron: Telegraaf 8 augustus 2012

OverGeld » Consument
wo 08 aug 2012, 08:36
Diefstal via incasso

AMSTERDAM - Omdat veel automatische incasso's worden uitgevoerd zonder dat hiervoor een rechtsgeldige machtiging is, wordt diefstal gemakkelijk gemaakt.

Dat blijkt uit onderzoek van Sp!ts. Wie bijvoorbeeld een krantenabonnement of een verzekering afsluit, doet dat tegenwoordig via internet. Instellingen nemen daarbij genoegen met een online ingevuld formulier, maar officieel moeten ze beschikken over een getekende machtiging van de klant.
Een machtiging via internet is dus niet rechtsgeldig, bevestigt Jannemieke Zandee van Currence, de eigenaar van collectieve nationale betaalproducten als incasso.

bascuppen

Ongelezen bericht door bascuppen »

Beste ex-beheerder,

In reactie op je citaat uit de spits wil ik wel opmerken dat in geval van hollandsnieuwe, de koerier die in mijn geval toestel en simkaart afleverd, ook een incassomachtiging laat tekenen. Hierbij ging het ook om een bestelling via internet en is er door hollandsnieuwe op een nette manier voor gezorgd dat er een schriftelijke machtiging is gegeven.

Wat je omschrijft over de machtigingsoort (voor de gegeven doorlopende machtiging wordt gebruik gemaakt van een eenmalige machting incasso) is heel vervelend. Ik hoop dat het geschil uiteindelijk geslecht zal worden.

Ik kan zelf niet zeggen dat ik een reeds geslaagde incasso gestorneerd heb, en deel gelukkig je ervaring niet. Dit omdat ik, gezien de wanprestaties die de meeste bedrijven leveren als het gaat om incasso's, een volledige incasso blokkade hanteer op alle rekeningen. Wat wel interessant is om op te merken, is dat in dat geval hollandsnieuwe direct de mogelijkheid bied om te betalen via ideal, op dezelfde dag dat de mislukte incassopoging is ondernomen.

Ook leuk om te citeren uit de algemene voorwaarden van hollandsnieuwe:
9.6. Betalingen van de factuur zal moeten plaatsvinden binnen de termijn zoals
weergegeven op de factuur. Het moment waarop Vodafone de betaling ontvangt,
geldt als betalingsmoment.
Zie jij op jouw facturen ook een betalingstermijn terug?

Ex-beheerder

Het gaat hier om een geheel andere manier van incasseren door te kiezen voor een jaarabonnement met sim only. De simkaart wordt gewoon per post verzonden en dan komt er geen koerier aan te pas.

Waar het om gaat is, dat Hollandsnieuwe maandelijks een automatische incasso eenzijdig wijzigt naar een eenmalige incasso, terwijl er wel sprake is van een jaar-overeenkomst. Een eenmalige incasso kan nooit gestorneerd worden, dus HN ontneemt mij het stornorecht,hetgeen verboden is door Europese regelgeving.
Van HN ben ik gelukkig af door uitzitten van de overeenkomst. De verkeerde incasso is door mijn bank ING terugbetaald, echter dit had door HN moeten worden opgepakt. Weliswaar lofwaardig dat ING wel goed voor klanten zorgt in tegenstelling tot HN.

Currence, de toezichthouder heeft een officiële waarschuwing gegeven aan HN via de ABN Amro, dus bij herhaling heeft HN een groot probleem m.b.t. incasso.

HN heeft zelfs de arrogantie om na lang zwijgen plotseling te melden dat de klacht is opgelost, gezien het verstrijken van de tijd. Ja, zo los ik het ook op. Blijft een waardeloze provider, die klanten misleidt en klachten van klanten niet serieus neemt. Bovendien heb ik sinds het wijzigen van provider plotseling geen verbindingsklachten meer, ben ik altijd bereikbaar en kan ik zonder problemen gebruik maken van het internet. Dus gewoon zoals het hoort. Is wel wennen na een jaar ellende met Hollandsnieuwe, maar het went snel.

bascuppen

Je hebt inderdaad gelijk: het hoofdonderwerp van dit draadje (thread) is dat HollandsNieuwe incasseert met 0-terugboeking termijn, als ware het een eenmalige machtiging die is afgegeven.

Daarnaast spelen natuurlijk de vragen:

:arrow: Waarom is de 12e incasso zonder overleg hoger dan de eerdere 11?
:arrow: Welke machtiging is er bij aanvang afgegeven, en is deze rechtsgeldig door Hollandsnieuwe bij u afgenomen?
:arrow: Hoe gaat Hollandsnieuwe om met klachtafhandeling, en situaties die niet meer transparant zijn?

Om met de laatste vraag eerst te beginnen: helaas zal eenieder die dit forum tref het eens zijn dat er 'nog ruimte is voor verbetering' bij hollandsnieuwe als het gaat om transparantie en klachtafhandeling. Helaas is het ook zo dat bij klachten de transparantie alleen maar afneemt: de communicatie gaat ineens via allerlei kanalen, er worden meerdere partijen ingeschakeld om de betalingen te storneren, gedeeltelijk uit te voeren. Dit zal ook bij u het geval zijn geweest.

De overige vraagstukken gaan allen over incasso's, machtigingen en overeenkomsten. Lastige materie, die gemakkelijk van persoon tot persoon kan verschillen. Zo heeft u een sim only abonnement afgesloten, en ik een sim only abonnement met toestel. Bij mij is door Hollandsnieuwe op correcte wijze een incassomachtiging verkregen, bij u is dat nog een open vraagstuk.

Wanneer Hollandsnieuwe correct heeft gehandeld, dan zal na de bestelling op internet een machtiging door u moeten zijn ondertekend, en per post verzonden moeten zijn naar hollandsnieuwe.
:!: Is dit destijds niet gebeurd, wanneer bijvoorbeeld de machtiging per internet is verkregen, dan zijn feitelijk alle incasso's ongegrond geincasseerd, ongeacht welke terugboekingstermijn wordt gehanteerd.

Ongeacht welke incassotype gebruikt is, indien een geschil onstaat kan altijd een melding gedaan worden bij de bank. Om diverse redenen hanteert ING hier andere termijnen voor dan de andere banken. Waarom dit is is voor een andere keer. Ik wil hierbij enkele bronnen vermelden en opmerken dat dit soort dingen de transparantie niet ten goede komt.
(Bronnen: )
http://www.ing.nl/particulier/search/se ... 8&cid=2253
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef#O ... anknummers

Komen we bij de vraag, 'Waarom is de 12e incasso hoger dan de voorgaande 11?' Ik kan niet voor u spreken, maar hoewel we beide een andere abonnementsvorm hebben afgesloten, neem ik aan dat ook uw bestelling via internet is gedaan. Ik heb mijn bestelling nog geen 2 maanden geleden via internet gedaan en het staat me bij dat ik de eerste termijn van mijn abonnementsgelden toen direct via ideal moest voldoen, samen met de aansluitkosten. :?: Heeft u zelf ook de eerste termijn per ideal betaald bij aanvang van het abonnement?

Tot slot, terug op de hoofdonderwerp: waarom incasseert Hollandsnieuwe met 0 dagen terugboeking?
Ik zelf kan enkel speculeren dat niet Vodaphone onder de naam van Hollandsnieuwe incasseert, maar dat dit is uitbesteed aan een payments service provider genaamd Ayden. Wellicht dat in onderlinge communicatie tussen deze partijen redenen te vinden zijn waarom de uiteindelijke incasso met een verkeerde terugboekingstermijn is uitgevoerd. Het is betreurenswaardig dat een bedrijf als Vodafone onder de naam van Hollandsnieuwe niet kan laten zien dat men dit herkend en er intern/onderling een oplossing voor vind. :idea: Dit had nooit uw probleem moeten zijn. Op zijn positiefst kunnen we concluderen dat er wel degelijk mensen werken bij deze bedrijven.

Ik ben blij dat u er voor u zelf uit bent gekomen, en aan mij en andere consumenten hebt laten zien dat instanties zoals banken, currence.nl en anderen er wel degelijk zijn om de consument te steunen.

Ex-beheerder

De verhoging is ontstaan door het niet meer toepassen van de korting bij de twaalfde termijn. HN denkt dat een jaar 11 termijnen heeft. Volgens mij zijn dat er nog steeds twaalf.
Bij aanvang is een incasso-machtiging via internet gegeven, zoals eerder aangegeven,door aanvaarding van de ALV. Dit blijkt achteraf juridisch incorrect.
HN reageert helemaal nergens op, dus het woord "service"bestaat niet eens bij deze provider. Zij lossen NOOIT problemen op, maar veroorzaken alleen maar problemen. Google maar eens, klachten zijn niet meer te tellen.

bascuppen

Ik denk ook, dat wanneer je bij aanvang van het abonnement de eerst termijn per ideal betaald en vervolgens 11 incasso's laat uitvoeren, de 12e incasso voor de 13e termijn is. Indien je een contact hebt van een jaar, komt de korting na dat jaar te vervallen.

Heb je alleen naar de incasso's gekeken, of heb je ook gezocht naar de eerst termijn betaling per ideal?

Ex-beheerder

Dat is niet van belang, onterechte incasso is onterechte incasso of dat nu 10, 11 of 12 keer gebeurd. Het ontnemen van stornorecht is bij wet verboden en wordt gelijk gesteld aan diefstal. Hollandsnieuwe steelt dus! Punt.

MRWillem

Ongelezen bericht door MRWillem »

Hallo allemaal,

Na vier maanden van discussies met HollandsNieuwe over een specifiek probleem heb ik mijn automatische incasso willen stop zetten. En zoals jullie al raden; dat was niet mogelijk. Ik kreeg van de bank te horen dat HollandsNieuwe iedere maand d.m.v. eenmalige machtiging geld van mijn rekening afschreef.

De enige optie was het volledig blokkeren van het rek nr. waar het geld naar toe werd geschreven. Vervolgens maar eens een mail gestuurd naar HollandsNieuwe:
..."Na de vele problemen heb ik tijdelijk de afschrijving stop moeten zetten. Dat was echter niet direct mogelijk omdat iedere maand een ''Eenmalige machtiging'' wordt uitgevoerd door Hollandsnieuwe. Gevraagde actie: Het wijzigen van de manier van afschrijven. Graag hoor ik van u wanneer de maandelijkse ''Eenmalige machtiging'' wordt omgezet in een automatische incasso."...

Hoe eenvoudig je in een mail ook communiceert, ze begrijpen als 'medewerker klantenservice weinig van de vragen die je stelt. Het antwoord luidde als volgt:
..."Helaas is er geen andere mogelijkheid dan het incasseren van je rekening. Zodra de incasso niet lukt zal er een betaalink verstuurd worden via e-mail waarmee je dan via Ideal alsnog kan betalen."...

Dit is duidelijk geen antwoord op mijn vraag. Aangezien dit forum bestaat uit meerdere HollandsNieuwe (ex)klanten ben ik tot de conclusie gekomen dat ik mijn vraag dus ook beter bij jullie kan stellen. Nu was mijn vraag:
Is het uberhaupt mogelijk om de betaalwijze om te laten zetten bij HollandsNieuwe?

Ex-beheerder

Dit is dus exact hetgeen ik bedoel. Hollandsnieuwe maakt misbruik van de incasso en pleegt dus een misdrijf. U kunt hiervan aangifte doen bij de politie en zij dienen deze aangifte van diefstal te accepteren, tenzij u akkoord bent gegaan met de eenmalige incasso per maand en wel door middel van een "natte" handtekening. D.w.z. een door u persoonlijk gezette handtekening en dus niet een akkoord via de website.

Bovendien kunt u een klacht indienen bij de toezichthouder Currence, die misbruik van machtigingen moet voorkomen.
Door deze misbruik van Hollandsnieuwe ontnemen zij u het stornorecht, hetgeen een Europese richtlijn is en dus bij wet verboden. Ook kunt u een klacht indienen bij de huisbankier van Hollandsnieuwe, de ABN-Amro. Deze dient ook maatregelen te nemen en bij herhaling de machtigingsvergunning in te trekken.

Nee, eenvoudig vragen aan Hollandsnieuwe om een andere betalingswijze gaat u echt niet lukken. Hollandsnieuwe blijft deze onrechtmatige handelingen liever uitvoeren om hun geld zeker te stellen. Dat is de enige zekerheid die Hollandsnieuwe biedt, alles ten gunste van de provider, desnoods ten koste van de klant.

Ex-beheerder

Bij diefstal ga je niet naar de Geschillencommissie, maar naar de politie.

Gesloten