LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijdrage FVP

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
mhoeve
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2007 19:40

Bijdrage FVP

Ongelezen bericht door mhoeve »

Nadat ik mijn baan ben kwijtgeraakt heb ik tijdens mijn ww-periode via het FVP dit is de stichting voortzetting Pensioenverzekering een een bijdrage gekregen om voor mijn gevoel mijn pensioen voort te zetten.
Wie schetst mijn verbazing dit wordt ondergebracht in een aparte polis. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? Dit is toch geen voortzetting maar een apart potje geworden met de daarbij behorende poliskosten an andere in rekening te brengen kosten? Voor mijn gevoel is dit weer een constructie die in het voordeel is van het pensioenfonds.
Graag reactie en wat is er eventueel aan te doen?

mhoeve
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2007 19:40

Re: Bijdrage FVP

Ongelezen bericht door mhoeve »

Ik ben vergeten om erbij te zetten dat ik over 2 maanden 65 jaar wordt dus is het voor mij van belang om te weten wat mijn rechten en mogelijkheden zijn.

JKoelman
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2011 15:52

Re: Bijdrage FVP

Ongelezen bericht door JKoelman »

De betaling wordt door een ander gedaan dan uw werkgever, daarom is e.e.a apart verwerkt.

Inmiddels is de FVP-regeling ten einde en bent u een van de laatste die nog een bijdrage zal ontvangen. Wees daar blij mee!

PeterN
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2012 14:51

Re: Bijdrage FVP

Ongelezen bericht door PeterN »

Ja ook mij is dit overkomen!
Al eerder vastgesteld dat ik de resterende premies totaan mijn pensioendatum niet zelf ineens kon bijstorten met de afkoopregeling van de werkgever.
Moest toen ook een aparte lijfrente elders nemen.
Medio februari 2012, één maand vóór mijn pensioen, krijg ik ook bericht van FVP dat ze ongeveer de helft van mijn niet betaalde premies bijdragen en deze som geld aan mijn pensioenverzekeraar zullen overmaken ter aanvulling op mijn reeds opgebouwde pensioen.
Mijn pensioenverzekeraar bevestigd het ontvangst en maakt er echter een aparte polis van die nu maandelijks uitbetaald van af mijn pensioendatum.
Heb ook geen inzicht in de kosten die ze berekenen, wel kan ik op mijn bankafschrift de inhoudingen LH en VZ zien.
Blijft een vreemde gang cq vrijheid van de pensioenverzekeraar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bijdrage FVP

Ongelezen bericht door kweenie »

De bijdrage die FVP overmaakt wordt op een behoorlijk complexe manier bepaald en kan heel anders zijn dan de pensioenpremie die je normaal zou moet betalen. Ook geldt dat verschillende pensioenregelingen verschillend omgaan met de FVP bijdrage. In sommige regelingen zien ze de FVP bijdrage als een deel van de normale pensioenpremie en wordt je pensioen opgebouwd naar rato van hoeveel premie er is betaald. Bij andere regelingen wordt er gewoon opgebouwd zoals voor je werkloosheid, onafhankelijk van hoeveel premie er werkelijk wordt gekregen. Dus dat kan in je voordeel werken (of soms ook in je nadeel). En weer andere regelingen zien de premie die van FVP wordt gekregen als een soort 'beschikbare premie', waarvoor een kapitaal kan worden 'ingekocht' dat helemaal los staat van je normale pensioen. Dit hangt allemaal af van de pensioenregeling en de soort pensioenovereenkomst die in je arbeidsovereenkomst is afgesproken.

Ilonav
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:18

Re: Bijdrage FVP

Ongelezen bericht door Ilonav »

Ook ik heb een FVP-bijdrage ontvangen waarvoor mijn pensioenverzekeraar een aparte polis heeft opgemaakt. Omdat het jaarlijks uit te keren pensioen te laag was, is de verzekeraar overgegaan tot afkoop. Op zich prima, maar op de FVP-bijdrage werd wel 15% voor gemaakte administratiekosten ingehouden. Op het resterende brutobedrag is loonheffing ingehouden. Ik vraag mij of die 15% redelijk en terecht is? En zo nee, heeft een klacht kans van slagen?

ElisaB
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2013 14:05

Re: Bijdrage FVP

Ongelezen bericht door ElisaB »

Ik ontving gisteren een brief van FVP inzake het uitstel van betaling tot 1 juli 2014. Er is in mijn geval nog niets betaald aan de pensioenverzekeraar waarvan de pensioenopbouw is gestopt in september 2006 (Wintertur-SNS Reaal en nu inmiddels Zwitserleven). Het heeft erg lang geduurd voordat de FVP bijdrage aan mij bekend heeft gemaakt dat ze zouden gaan bijdragen aan dit pensioen (ivm werkeloosheid toen).
In verband met de afkoop kleine pensioenen is de verzekeraar inmiddels bezig met een afkoopsom te berekenen. Weet iemand wat er na afkoop van dit kleine pensioen met de FVP bijdrage gaat gebeuren?

Coachwereld
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2013 15:36

Re: Bijdrage FVP

Ongelezen bericht door Coachwereld »

De Stichting FVP zal na 1 juli 2014, maar wees niet verbaasd als het nog langer duurt, het opgebouwde bedrag naar de pensioenverzekeraar afstorten. U moet daar een bericht van krijgen.
De verzekeraar zal dat in een apparte polis storten en dat laten staan tot pensioendatum of ook afkopen.

ElisaB
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2013 14:05

Re: Bijdrage FVP

Ongelezen bericht door ElisaB »

Coachwereld schreef:De Stichting FVP zal na 1 juli 2014, maar wees niet verbaasd als het nog langer duurt, het opgebouwde bedrag naar de pensioenverzekeraar afstorten. U moet daar een bericht van krijgen.
De verzekeraar zal dat in een apparte polis storten en dat laten staan tot pensioendatum of ook afkopen.
Bedankt voor uw uitleg. Daar zal de verzekeraar blij mee zijn, nu het kleine pensioentje afgekocht is.
Ach, het is voor een "goed" doel.
Groeten,

Gesloten