LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Een werkgever kan gewichtige redenen hebben om het verlof in te trekken. Hij zal dat dan wel moeten beargumenteren. Verlof intrekken voor een vergadering is belachelijk, werkgever wist dat betreffende werknemer vrij was en had de vergadering op een andere dag moeten plannen als hij er zonodig bij moest zijn.
In dit kader is drukte ook geen argument, als het werkelijk zo topdruk is ga je geen vergadering plannen en zeker niet op een zaterdag.
Wat witte angora zegt is onredelijk en 19e eeuws.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door bprosman »

@Vogels,

Jolijn heeft wel gelijk, je werkgever heeft er niets mee te maken waarom je vrij wil hebben. Waar ik werk als je een vrije dag aanvraagt zit er ook een veld "reden" bij , ik vul dat ook nooit in.
en had de vergadering op een andere dag moeten plannen als hij er zonodig bij moest zijn.
Je kent het bedrijf niet, ik lees nergens dat de werkgever (directe manager) de vergadering (zelf) gepland heeft. In de retail is het wel vaker gebruikelijk om een landelijke vergadering op een Za te plannen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door bprosman »

In dit geval (verjaardag 1 jarige) heb ik ook zo iets van... hij heeft er inderdaad geen benul van... dus nee er lijken mij grotere rampen in het leven.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Jolijn »

witte angora schreef:@ Moedt

Vindt jij TS flexibel, als ze de verjaardag van een éénjarig kind niet op een andere dag wil vieren? Kom nou. En als jij niet voor me zou willen werken, zijn we snel klaar, ja toch?

Ik snap sowieso het verhaal niet. Er is een grote familie, dus die moesten allemaal vrij vragen voor die dag?
Flexibel zijn betekent niet dat je altijd, als een ander dat ( op het laatste moment) wil, zelf je plannen verandert.
Daar zal de baas misschien nu ook wel weer op rekenen.
Er zullen nog meer medewerkers zijn die ook gevraagd kunnen worden om te werken? Misschien dat de baas voor de makkelijkste weg kiest en TS vraagt, die doorgaans flexibel is en bijna nooit vrij vraagt. Laat baas een ander vragen.......en daarvan nu eens flexibiliteit vragen.
Grote families hebben vaak veel verjaardagen e.d., met de familie zijn afspraken gemaakt, het is prettig dat daaraan gehouden wordt. Net zo goed als de baas wil dat er aan afspraken gehouden wordt.

witte angora
Berichten: 31082
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door witte angora »

Moedt schreef:
vogels schreef:Wel, als je het salaris kunt missen, gewoon doen wat je niet laten kunt.

Een kind van 1 heeft geen enkel benul van zijn verjaardag. Zo moeilijk lijkt het me niet die verjaardag op een andere dag te vieren. Dat dan niet iedereen kan, da's toch niet zo'n probleem. De jarige zelf (waar het tenslotte om gaat) zal ze echt niet missen.
Maar je mag toch zelf wel bepalen op welke dag jij die verjaardag wilt vieren?
Daarom vroeg T.S. toch nou juist een vrije dag aan op die datum?
Dat mag je zeker zelf wel bepalen. En een werkgever mag bepalen of hij zijn personeel wel of niet vrij geeft.

modena_87
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2013 10:50

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door modena_87 »

Het gaat om een doordeweekse dag.
Ik werk altijd op zaterdag en ben hiervoor dinsdag (bijna) standaard vrij. Nu is er dus afgesproken om voor dit keer de dinsdag te ruilen met de woensdag. Juist omdat ik er veel waarde aan hecht om de verjaardag bij te kunnen wonen en al meerdere keren dit soort teleurstellingen heb meegemaakt, heb ik dit ruim van te voren aangegeven (januari) en bijna wekelijks herhaald.

Ivan Brulski
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:26

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Ivan Brulski »

vogels schreef:
Jolijn schreef:De reden waarom iemand vrij vraagt doet er niet toe, een ander hoeft niet te beslissen of dat wel/niet belangrijker is dan bijv. een dag later op vakantie en/of vergadering op een andere dag.
Jij werkt zeker niet?
Waardeloze opmerking van vogels !

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Jolijn »

vogels schreef:
bprosman schreef:@Vogels,

Jolijn heeft wel gelijk, je werkgever heeft er niets mee te maken waarom je vrij wil hebben. Waar ik werk als je een vrije dag aanvraagt zit er ook een veld "reden" bij , ik vul dat ook nooit in.
Dat klopt, je hoeft geen reden op te geven. Maar is het zo erg om die vrije dag om te zetten naar een andere dag? Het is geven en nemen als je werkt.
En dit dit geval wil TS nu 's een keer nemen, lijkt me ook niet zo erg.

Ik moet denken aan de reden die iemand geeft als hij/zij iets vraagt en niemand kan; dat argument wordt dan bij de laatste heel zwaar beladen, die voelt zich verplicht om 'ja' te zeggen.
Maar als 1van de anderen al 'ja' had gezegd.......? Als laatst gevraagd moet je evenzogoed het recht hebben om 'nee' te zeggen. Dan vraag nog maar een keer in het rond en kun je nu tegen de eerste zeggen 'ik heb het iedereen gevraagd en niemand kan'.

Ivan Brulski
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:26

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Ivan Brulski »

witte angora schreef:
Heeft hij straks op basis hiervan het recht om mij te ontslaan?
Als hij kan aantonen dat je niet gemist kan worden: werkweigering. En ik moet je eerlijk zeggen: als ik jouw werkgever was (heb geen bedrijf, zit in de WAO), dan was je nu al vertrokken.

Nog niet eens omdat vrij vragen voor zoiets onredelijk is, want dat is het niet. Maar omdat je je hakken in het zand zet. Dingen zullen in goed overleg moeten, en wat niet kan, dat kan niet. Ik neem mensen in dienst om voor me te werken, en dan zit ik niet te wachten op mensen die de boel zo op de spits drijven.

Kan hard klinken, maar een werkgever heeft een bedrijf te runnen, en heeft met meer mensen te maken. Jouw privé zou me, als het op het bedrijf aankomt, koud laten. Ik zou er in ieder geval niet al te veel tijd aan verspillen.

Maar goed, dat is mijn mening, je mag het met me eens zijn, en je mag het niet met me eens zijn. Maar wat ik wil zeggen is: probeer je eens in de positie van je werkgever te verplaatsen. Wat ik trouwens met mijn eerste bericht ook probeerde te doen.
Lekker empathisch not dus.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Jolijn »

vogels schreef:
Jolijn schreef:De reden waarom iemand vrij vraagt doet er niet toe, een ander hoeft niet te beslissen of dat wel/niet belangrijker is dan bijv. een dag later op vakantie en/of vergadering op een andere dag.
Jij werkt zeker niet?
Hoezo 'zeker'?
Jawel hoor ik werk wel (buitenshuis ook, want dat bedoel je zeker?)

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Jolijn »

modena_87 schreef:Het gaat om een doordeweekse dag.
Ik werk altijd op zaterdag en ben hiervoor dinsdag (bijna) standaard vrij. Nu is er dus afgesproken om voor dit keer de dinsdag te ruilen met de woensdag. Juist omdat ik er veel waarde aan hecht om de verjaardag bij te kunnen wonen en al meerdere keren dit soort teleurstellingen heb meegemaakt, heb ik dit ruim van te voren aangegeven (januari) en bijna wekelijks herhaald.
Volhouden of ziek melden.
Dat je het bijna wekelijks hebt moeten herhalen, betekent dat je het niet op papier hebt? Da's jammer, maar misschien ook niet, want dat wordt nooit gedaan bij aanvragen vrije dagen? 1 of meerdere collega's zijn aanwezig geweest bij 1 van je wekelijkse herinneringen?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Jolijn »

witte angora schreef:
Als dat een vergadering is dan lijkt me dat geen reden om het verlof in te trekken omdat die vergadering niet afgesproken had moeten worden of het verlof niet toegewezen had moeten worden.
Hangt er helemaal van af wat dat voor vergadering is. Als het een vergadering buiten de deur is, zou het zomaar een reden kunnen zijn om dat verlof in te trekken.

Overigens heb ik gewoon het gevoel dat de TS niet het hele verhaal vertelt. Ik vindt het eigenlijk moeilijk te geloven dat dat feest, zelfs als het op zaterdag is, de gehele dag wordt gehouden.
Dat doet er niet toe, ook al is het feest alleen maar van 10-12.
TS hoeft niet het hele verhaal te vertellen, ook niet aan de baas ( die zich toch van jou al niet hoefde te bekommeren om het privé leven van de werknemers?).

En juist wel kan het feest de hele dag gehouden worden, er is sprake van een grote familie, iedereen in 1 keer is teveel voor de 1 jarige? Familie woont verspreid over het land, vanwege de reistijd blijven ze langer dan 2 uur?
Ik zeg maar wat ik me zo kan voorstellen bij de eerste verjaardag van een (klein)kind uit een grote familie.

kuklos
Berichten: 9891
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik lees een aantal zaken waarvan ik denk "je bedoelt het goed maar richt meer schade aan dan je weet".

* Ziek melden op een dag waar je eerst had vrij gevraagd en dat nu niet meer hebt gekregen is zeer, zeer verdacht.
* Niet op komen dagen is werkweigering, en grond voor ontslag op staande voet.
* Reden van vrij vragen maakt wel uit. Bijvoorbeeld begrafenis van een familielid in de directe lijn (ouders en kinderen) mag je bijna niet weigeren. Huwelijk van familie in de directe lijn idem.
* In tegenstelling tot wat moedt schreef is er wel degelijk een verschil tussen vakantie en 1 dag vrij nemen. Een vakantie is iets wat je plant en (flinke) kosten voor maakt, zoals vliegtickets boeken, huurauto, camping reserveren noem maar op. Tevens heeft de partner ook vaak vrij gevraagd. Verlof van 1 dag, wel afhankelijk van de reden, is niet vergelijkbaar met een vakantie.

Het specifieke geval van TS kan ik niet beoordelen. Ik weet niet hoeveel mensen er werken op de afdeling, hoe cruciaal haar werk is, hoelang en hoeveel werk mag blijven liggen, dat zal allemaal van belang zijn. Maar als er een vergadering is waarbij ze verplicht aanwezig moet zijn betekent dit vermoedelijk wel dat de afdeling onbemand kan zijn voor korte tijd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Jolijn »

modena_87 schreef:Het gaat om een doordeweekse dag.
Ik werk altijd op zaterdag en ben hiervoor dinsdag (bijna) standaard vrij. Nu is er dus afgesproken om voor dit keer de dinsdag te ruilen met de woensdag. Juist omdat ik er veel waarde aan hecht om de verjaardag bij te kunnen wonen en al meerdere keren dit soort teleurstellingen heb meegemaakt, heb ik dit ruim van te voren aangegeven (januari) en bijna wekelijks herhaald.
Er is dus een collega gevraagd om op woensdag te werken? Zo ja, wat is het probleem (van de baas ) dan?
Laatst gewijzigd door Jolijn op 22 jun 2013 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik lees een aantal zaken waarvan ik denk "je bedoelt het goed maar richt meer schade aan dan je weet".

* Ziek melden op een dag waar je eerst had vrij gevraagd en dat nu niet meer hebt gekregen is zeer, zeer verdacht.


Ben ik helemaal met je eens, maar dat moet niet uitmaken, vind ik. Dan is het zeer, zeer duidelijk dat TS het niet eens is met gedane toezeggingen.

TS zal toch echt ziek zijn op die dag of een begrafenis hebben: bedrijf failliet.

Reden van vrij vragen maakt niet uit voor verlofdagen waarvoor niet verplicht vrij gegeven moet worden.
Je moet willekeur voor toestemming geven voorkomen.
Als werkgever/leidinggevende enz. kun je zelf ook flexibel zijn en oplossingen aan dragen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door sephora30 »

Neem aan dat die vakantie van de collega ook al lang van tevoren gepland stond dus dat is een kul reden.

kuklos
Berichten: 9891
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door kuklos »

Jolijn schreef:Ik lees een aantal zaken waarvan ik denk "je bedoelt het goed maar richt meer schade aan dan je weet".

* Ziek melden op een dag waar je eerst had vrij gevraagd en dat nu niet meer hebt gekregen is zeer, zeer verdacht.


Ben ik helemaal met je eens, maar dat moet niet uitmaken, vind ik. Dan is het zeer, zeer duidelijk dat TS het niet eens is met gedane toezeggingen.
Dat klopt. Maar als de werkgever het ziet als werkweigering en TS ontslaat vanwege werkweigering heeft de werkgever wel een veel sterkere zaak voor de kantonrechter. Tenzij TS kan aantonen middels een briefje van de dokter dat ze echt ziek is.

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Spuiter »

kuklos schreef: * Reden van vrij vragen maakt wel uit. Bijvoorbeeld begrafenis van een familielid in de directe lijn (ouders en kinderen) mag je bijna niet weigeren. Huwelijk van familie in de directe lijn idem.
Die heb je gewoon vrij of ze nou willen of niet.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door sephora30 »

Was het een spoedvergadering?

witte angora
Berichten: 31082
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door witte angora »

modena_87 schreef:Het gaat om een doordeweekse dag.
Ik werk altijd op zaterdag en ben hiervoor dinsdag (bijna) standaard vrij. Nu is er dus afgesproken om voor dit keer de dinsdag te ruilen met de woensdag. Juist omdat ik er veel waarde aan hecht om de verjaardag bij te kunnen wonen en al meerdere keren dit soort teleurstellingen heb meegemaakt, heb ik dit ruim van te voren aangegeven (januari) en bijna wekelijks herhaald.
Dus als ik het goed begrijp heb je de dinsdag en de woensdag omgeruild om op woensdag de verjaardag van de kleine te vieren? Met een grote familie?

Je zegt dat je al in januari vrij vroeg (dan al?) en dat je de aanvraag bijna wekelijks hebt herhaald. Had je wel toestemming dan? Want als die toestemming er is hoef je dat niet te herhalen lijkt me. Dat komt dan gewoon in de agenda van het bedrijf te staan.

Gesloten