LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaat u een auto kopen???

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
mach2005
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:35

Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door mach2005 »

Er zijn een paar zaken om aan te denken:

1. Gaat u voor de laagste prijs, zonder garantie, "zo meenemen"? >
Kom dan alstublieft niet op dit forum klagen dat een mankement niet achteraf wordt opgelost door de verkopende partij. Het was immers uw eigen keuze om zonder garantie te kopen en dus minder te betalen.

2. Gelooft u alles wat een auto-handelaar (zonder Bovag) u vertelt? > Koop dan geen auto bij een handelaar.

3. Krijgt u garantie bij een auto-handelaar (zonder Bovag) ? > Dit is hetzelfde als kopen zonder garantie, aangezien hij zelf kan bepalen wat wel of niet onder "zijn" garantie valt. Misschien vallen alleen de ventieldopjes onder de garantie en verder niets!

4. Koopt u een oudere auto, dan blijf het altijd "Russisch Roulette". Het is niet anders.

5. Koopt u een auto bij een merkdealer of een Bovag bedrijf, dan kunt u nog de geschillencommissie inschakelen.

6. Moet u een aanbetaling doen, voor het maken van een proefrit? > Ren direkt weg van dit bedrijf.

7. Kosten rijklaarmaken zeggen niets over wat er aan de auto gebeurt voor de aflevering. Tenzij dit schriftelijk is vastgelegd.

8. Een APK zegt NIETS over de staat van de auto. Een APK wordt gewoon ongezien afgegeven door louche keuringsstations, als je maar betaald en de weg weet.

Met andere woorden: meestal is het uw eigen schuld, danwel naïeviteit, als u met open ogen in de handen van een handelaar loopt. Mensen houdt uw ogen open! Er zijn meer dan genoeg betrouwbare garages, die aangesloten zijn bij een overkoepelende organisatie, zodat u ergens terecht kunt, als u er met het bedrijf niet uitkomt.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door peteroo »

Waar ik aan kan toevoegen: er zijn ook betrouwbare garages die geen lid willen zijn van de BOVAG. Omgekeerd is het niet zo dat een BOVAG-lidmaatschap betekent dat er nooit fouten worden gemaakt, of slechte producten worden verkocht. Dit forum staat vol met klachten over dealers en importeurs.

Ook een nieuw gekochte auto wordt op goed moment Russische roulette. Dat kan al binnen een jaar zijn, maar ook veel langer duren.

De RDW doet als het goed is controles bij garages die de apk mogen uitvoeren. Maar het klopt dat er geknoeid wordt.

Laat je auto gewoon minimaal eens per jaar nakijken en onderhouden door een goede en betrouwbare garage of monteur. Of vaker als je veel rijdt.

mach2005
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:35

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door mach2005 »

Dankjewel. Een nuancering is nooit verkeerd.

Ik ken ook garages die nergens bij aangesloten zijn, maar toch eerlijk zaken doen. Alleen is het voor de gemiddelde consument moeilijk om het kaf van het koren te scheiden.

Een bedrijf zonder werkplaats kan echter per definitie aangeduid worden als handelaar en beter om te mijden.

Het beste is nog om de ervaringen van anderen na te gaan als je met een garage in zee gaat.

stofzuigertje

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Meestal klopt dit maar enkele officiële dealers die nog niet failliet zijn nemen het ook wel eens minder nauw met de Bovag voorwaarden....

En er zijn eerlijke rommelaars die als je een miskoop zou hebben je deze gewoon weer kan inleveren want dan gaat deze naar Afrika.

Dus ik kocht een perfecte oudere bij een dubieuze handelaar waar ik zeer tevreden over ben, maar de buren een 3 jaar oude met Merk Garantie maar daar was dus ooit iets meer dan gemiddelde schade aan hersteld.....

Dus meestal heeft de starter van deze topic gelijk maar wees voorzichtig met dealers die moeite hebben om in deze moeilijke tijden te overleven.

mach2005
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:35

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door mach2005 »

Je hebt wel gelijk, maar bij een dealer zijn er nog mogelijkheden om Bovag in te schakelen. Alle merkdealers zijn er bij aangesloten.
Is het schadeverleden niet gemeld door de verkoper, dan wordt de koop geheid terug gedraait.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door ruud_a »

Gaat u een auto kopen???

nee, ik ga geen auto kopen!!!

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door riddert »

ruud_a schreef:Gaat u een auto kopen???

nee, ik ga geen auto kopen!!!
Het hoeft ook niet direct....mag ook over enige tijd.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door ruud_a »

riddert schreef:
ruud_a schreef:Gaat u een auto kopen???

nee, ik ga geen auto kopen!!!
Het hoeft ook niet direct....mag ook over enige tijd.
ik ga helemaal geen auto kopen
van het geld dat ik daar mee uitspaar ga ik twee maal per jaar op vacantie

mach2005
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:35

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door mach2005 »

Wat the f*ck is dit nu weer?
Reageer dan gewoon niet in dit topic.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door crazyme »

mach2005 schreef:Wat the f*ck is dit nu weer?
Reageer dan gewoon niet in dit topic.
Wanneer je reclame wil maken voor Bovag koop dan gewoon media in.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door ruud_a »

mach2005 schreef:Wat the f*ck is dit nu weer?
Reageer dan gewoon niet in dit topic.

ik geef gewoon antwoord op uw vraag van gaat u een auto kopen
vraag dat dan niet

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het voordeel van een BOVAG garage is (ondanks dat daar ook minder goede tussen zitten) dat in ieder geval de leveringsvoorwaarden algemeen beschikbaar zijn en dat de voorwaarden samen met (o.a.) de Consumentenbond opgesteld.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door ruud_a »

GJvdZ schreef:Het voordeel van een BOVAG garage is (ondanks dat daar ook minder goede tussen zitten) dat in ieder geval de leveringsvoorwaarden algemeen beschikbaar zijn en dat de voorwaarden samen met (o.a.) de Consumentenbond opgesteld.
de consumentenbond heeft ook niet zo'n goede naam meer tegenwoordig

mach2005
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:35

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door mach2005 »

Gezien het feit dat er nog steeds "Soepkippen" zijn die hier vrolijk posten omdat ze, NA het afkopen van de garantie, nog steeds denken dat mankementen na de koop onder garantie gerepareerd dienen te worden, schop ik deze maar eens omhoog...

Mensen, onderhandel scherp over de prijs, maar zorg dat je je garantie behoudt. (Mits een gedegen garantie en geen "Rooie Kees de handelaar" garantie, want daar heb je niets aan.)

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door alfatrion »

De verkoper heeft de verplichting om een deugdelijke auto af te leveren (art. 7:17 BW). Als de verkoper geen deugdelijke auto heeft afgeleverd, dan heeft de koper in beginsel het recht op kosteloos herstel of vervanging (art. 7:21 BW). Voor gebreken die binnen zes maanden na aflevering wordt vermoed dat deze bij aflevering aanwezig waren en daarmee dat er een ondeugdelijke auto is afgeleverd. Hiervan mag niet in het nadeel van de consument worden afgeweken (art. 7:6 BW). Om deze reden kan niet worden aangegeven dat, bij het afkopen van garantie, mankementen na de koop niet kosteloos gerepareerd hoeven te worden.

Een van de taken van de Consumenten Autoriteit is om ondernemers van voorlichting te voorzien. U kunt het bovenstaande hier nalezen.
http://www.consumentenautoriteit.nl/ondernemers
Laatst gewijzigd door alfatrion op 25 dec 2012 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

piet63
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2013 17:07

Re: Gaat u een auto kopen???

Ongelezen bericht door piet63 »

Ja (een andere dan), dus de openingspost met adviezen ga ik zeker goed in gedachten houden.
Het is idd de kunst kaf van koren te scheiden en advies van anderen met goede of slechte ervaring is altijd raadzaam om mee te overwegen.

Gesloten