LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
T15
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 apr 2007 18:08

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door T15 »

Barman schreef:
olaf79 schreef: In dit geval worden de regels zo overduidelijk te strikt toegepast dat er m.i. sprake is van grove schending van de rechten van deze persoon. Regels zijn regels, we weten inderdaad goed waar dergelijke redeneringen toe kunnen leiden.
Complete onzin. Deze persoon weet van zijn probleem af en had daar al lang iets aan kunnen doen toen hij nog aan het werk was, alleen toen vond hij het nog niet belangrijk. Nu hij werkloos is moet het UWV maar even snel mee gaan werken.
Jij bent zelf een heel ander type dan ik, dat zie ik wel aan de manier waarop je typt. Je oordeelt heel snel en komt waarschijnlijk ook zelfverzekerd over, omdat je niet snel aan jezelf twijfelt. Dat is fijn voor je! Het nadeel is dat je soms dingen verkeerd inschat. Je neemt klakkeloos aan dat ik mijn probleem tijdens mijn werk niet heb verholpen, omdat ik het niet belangrijk genoeg vond.
Hij wordt gewoon geacht zelf werk te vinden. Hij heeft gewerkt en is pas sinds kort werkloos. Hij moet concurreren met mensen die al langer arbeidsloos zijn op dezelfde arbeidsmarkt. UWV gaat hem echt niet voortrekken om zijn kansen te verbeteren en hem zo een voorsprong op anderen in dezelfde situatie te geven. Hij is toch zo goed? Dan moet hij ook prima in staat zijn om zelf zijn probleem op te lossen.
Ik zou willen dat het UWV iedereen die werkloos is mogelijkheden geeft om zich verder te ontwikkelen. Als een metselaar is ontslagen, omdat hij scheef metselt, dan zou ik het heel goed vinden als hij onder begeleiding eens wat muurtjes metselt in de periode dat hij solliciteert. Jij vindt blijkbaar dat die metselaar beter rondjes in het park kan gaan wandelen of in de kroeg kan gaan hangen en dan wordt hij weer een keer ergens aangenomen en dan metselt hij nog steeds scheef. Maar dat moet hij dan maar leren. Ook als in de werkpraktijk de werkdruk hoog is en er eigenlijk weinig gelegenheid is voor collega's om die metselaar te helpen, omdat ze zelf ook hun 'targets' moeten halen.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Barman »

T15 schreef:Daarbij is iedere les begeleiding in het begin heel waardevol. Maar helaas past het niet binnen het denken van het UWV.
Had dat niet binnen het denken van je gevolgde opleiding moeten vallen? Horen die je niet te leren hoe je voor de klas staat?
T15 schreef: Ik zou willen dat het UWV iedereen die werkloos is mogelijkheden geeft om zich verder te ontwikkelen. Als een metselaar is ontslagen, omdat hij scheef metselt, dan zou ik het heel goed vinden als hij onder begeleiding eens wat muurtjes metselt in de periode dat hij solliciteert.
Die metselaar heeft een opleiding gevolgd om recht te metselen. Lukt dat hem niet, dan ligt het aan de opleiding, of de metselaar zelf. Moet het UWV dat dan allemaal maar weer gaan corrigeren. Als die metselaar niet recht kan metselen kan hij ook bij zijn collega's en werkgever om hulp vragen, zodat hij het alsnog leert en niet ontslagen wordt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Shine »

JanTinusPulkvet haalt mij de woorden uit de mond. Goed, dit gezegd hebbende....

Omdat u al in het onderwijs werkzaam bent geweest gelden er voor u andere regels dan de standaard WW'er. Uw ex werkgever betaald namelijk uw WW. En eigenlijk bepaald de ex werkgever te bepalen of u wel of niet die stage mag lopen. Ik zou dus met uw exwerkgever contact opnemen en aan hun toestemming vragen. Als uw ex werkgever het goed vindt, dan moet het UWV het ook goed vinden.
Ik kan een lang verhaal houden, maar lees bijgevoegde link even goed door en handel daarna.

http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ ... rwijs.aspx

Aangezien de oude werkgever uw contract niet verlengd heeft met als hoofdreden dat u te onzeker voor de klas bent, ( en dus uiteindelijk een ordehandhving probleem krijgt/zult krijgen) lijkt me dat hij akkoord zal gaan met de stageplek waar u meer ervaring kunt opdoen op dit gebied. Kortom, vraag uw toestemming bij uw oude werkgever.

Heel erg veel succes!

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Barman »

JanTinusPlukvet schreef: Daarnaast kost het het UWV (lees: belastingbetaler) ook nog eens niets.
Wie betaalt dan die uitkering terwijl hij gewoon aan het werk is? :roll:
JanTinusPlukvet schreef: Kijk, er was ook iemand die een tip gaf over vakantiedagen. Of TS er iets mee kan weten we niet, maar het is in ieder geval een tip die van het positieve uitgaat en te onderzoeken valt.
Heeft hij al vakantiedagen opgebouwd dan? Los daarvan krijg je bij vakantie alleen vrijstelling van je sollicitatieplicht. Verder dien je gewoon aan de voorwaarden van de uitkering te voldoen en kan je dus niet even aan het werk gaan.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door tenormin »

jklm schreef:Misschien heeft deze kandidaat wel een oplossing:

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 9&t=135273
Topic bestaat niet meer.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door olaf79 »

Barman schreef:
olaf79 schreef: In dit geval worden de regels zo overduidelijk te strikt toegepast dat er m.i. sprake is van grove schending van de rechten van deze persoon. Regels zijn regels, we weten inderdaad goed waar dergelijke redeneringen toe kunnen leiden.
Complete onzin. Deze persoon weet van zijn probleem af en had daar al lang iets aan kunnen doen toen hij nog aan het werk was, alleen toen vond hij het nog niet belangrijk. Nu hij werkloos is moet het UWV maar even snel mee gaan werken.
Nee jij praat onzin. Allereerst weet je niet of hij dat gedaan heeft of niet, weet je ook niet of dat de reden van ontslag is en bovendien is het weldegelijk de taak van het UWV je te ondersteunen bij het verminderen van je zwakke plekken als dat je kans op werk vergroot.

Wat hier gebeurt is gewoon het gevolg van regeltjesfetisjime bij een overheidsinstelling.
Hij wordt gewoon geacht zelf werk te vinden. Hij heeft gewerkt en is pas sinds kort werkloos. Hij moet concurreren met mensen die al langer arbeidsloos zijn op dezelfde arbeidsmarkt. UWV gaat hem echt niet voortrekken om zijn kansen te verbeteren en hem zo een voorsprong op anderen in dezelfde situatie te geven. Hij is toch zo goed? Dan moet hij ook prima in staat zijn om zelf zijn probleem op te lossen.
Je kletst weer uit je nek. Het UWV is zelfs wettelijk verplicht mee te werken aan het verbeteren van zijn positie. Iemand die aan zijn minpunten wil werken zou juist extra gestimuleerd moeten worden. Het verkort immers mogelijk de tijd waarin hij van onze centen moet rondkomen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door olaf79 »

Barman schreef:Heeft hij al vakantiedagen opgebouwd dan? Los daarvan krijg je bij vakantie alleen vrijstelling van je sollicitatieplicht. Verder dien je gewoon aan de voorwaarden van de uitkering te voldoen en kan je dus niet even aan het werk gaan.
Dat is dus precies het probleem. Volgens de wet is een stage geen arbeid. In dat geval heeft het uwv er geen snars mee te maken. Maar volgens uwv geldt de wet niet voor het uwv.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Shine »

Barman schreef:
Wie betaalt dan die uitkering terwijl hij gewoon aan het werk is?
Wat dacht u er van om uzelf éérst eens verder in te lezen in plaats van roeptoeteren met wijzende vinger?!
Zijn ex werkgever betaald zijn WW.

TS geeft aan jaarcontract gehad te hebben. Zijn contract is niet verlengd om de reden dat hij/zij onzeker voor de klas staat omdat hij/zij moeite heeft met ordehandhaving. Ongetwijfeld heeft TS in dit jaartje zijn stinkende best gedaan en ongetwijfeld geprobeerd te werken aan dit 'euvel'. Echt als je daar geen goede begeleiding en sturing in krijgt zet dit weinig zoden aan de dijk.
En ja, gedurende de opleiding wordt hier ook aandacht aan besteedt, maar dat is te kort en te weinig voor sommigen om hiermee goed uit de voeten te kunnen. TS is goed in lesgeven, maar het stuk ordehandhaving is zijn makke. En precies door deze makke komt TS moeilijk aan de 'bak'.
Met alle verplichtingen die bij de WW horen ( beschikbaar blijven voor arbeidsmarkt en sollicitatieplicht) krijgt TS, dankzij een sollicitatie maarniet aangenomen vanwege zijn 'makke', de serieuze kans om onder begeleiding een extra stukje praktijkscholing te krijgen. Want zo zie ik het! En precies hierdoor vergroot hij zijn kans op de arbeidsmarkt.
Om dit op de manier af te branden tot op de grond zoals u dat doet @Barman is buiten alle proporties. E slaat kant noch wal. Het zou u niet misstaan enkele toontjes lager te zingen. We hebben per slot hier tenminste met iemand te maken die zijn stinkende best doet en alles aanpakt om weer aan de slag te kunnen. Hier kan menigeen een voorbeeld aan nemen.

@TS, naast de oude werkgever neem ook contact op met u werkcoach met wie u een mondelinge afspraak maakt. Ik zou dit hele gedoe niet schriftelijk doen maar mondeling. En dan kijken wat er uit komt. Blijft het weer negatief dan zou ik zo brutaal zijn om bezwaar aan te gaan tekenen en zelfs de ombudsman een brief schrijven om aan te geven hoe belachelijk het UWV met de regels omgaat.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door bprosman »

Blijft het weer negatief dan zou ik zo brutaal zijn om bezwaar aan te gaan tekenen en zelfs de ombudsman een brief schrijven om aan te geven hoe belachelijk het UWV met de regels omgaat.
Ik zou dit graag ook eens aan een rechter uit willen leggen.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Barman »

Shine schreef:
Om dit op de manier af te branden tot op de grond zoals u dat doet @Barman is buiten alle proporties. E slaat kant noch wal. Het zou u niet misstaan enkele toontjes lager te zingen. We hebben per slot hier tenminste met iemand te maken die zijn stinkende best doet en alles aanpakt om weer aan de slag te kunnen. Hier kan menigeen een voorbeeld aan nemen.
We hebben hier te maken met iemand die volgens eigen bewering op alle punten leraar van het jaar is met slechts een kleine tekortkoming. Met al dat inzicht had hij daar prima zelf aan kunnen werken. Raar toch dat de scholen waar hij werkzaam was deze superleraar niet meer willen hebben en hem niet deze kans geboden hebben door hem onder begeleiding in dienst te houden. Laten die nu echt zo maar zo'n geweldige leraar lopen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Barman schreef: We hebben hier te maken met iemand die volgens eigen bewering op alle punten leraar van het jaar is met slechts een kleine tekortkoming. Met al dat inzicht had hij daar prima zelf aan kunnen werken. Raar toch dat de scholen waar hij werkzaam was deze superleraar niet meer willen hebben en hem niet deze kans geboden hebben door hem onder begeleiding in dienst te houden. Laten die nu echt zo maar zo'n geweldige leraar lopen?
Kom op Barman niet zo negatief zeg, er zitten heel wat leraren thuis in de ww, ts is niet de enige.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door bprosman »

Laten die nu echt zo maar zo'n geweldige leraar lopen?
In mijn directe omgeving zitten diverse 'juffen' en de banen (en zeker de vaste contracten) liggen op dit moment absoluut niet voor het oprapen (muv de "Zwarte scholen" in de Randstad), dus de schoolbesturen hebben een behoorlijk grote vijver om uit te vissen.

witte angora
Berichten: 31713
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door witte angora »

Raar toch dat de scholen waar hij werkzaam was deze superleraar niet meer willen hebben
Ik weet nog zo niet niet of dat raar is. Geen idee hoe het nu is, maar er is een tijd geweest dat het in het onderwijs zo was: wie als laatste aangenomen werd in het team, 'mocht' als eerste weer vertrekken als er mensen weg moesten.

Gezien het feit dat de TS duidelijk nog in zijn rol moet groeien zou het me niets verbazen dat dit het geval is geweest. Dan heeft het niets te maken met kwaliteiten.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Barman »

Chocomelk schreef: Kom op Barman niet zo negatief zeg, er zitten heel wat leraren thuis in de ww, ts is niet de enige.
Klopt. Die leraren zitten misschien wel al langer in de WW en kunnen zonder speciale steun weer aan de slag. Moeten die dan nog langer wachten, omdat TS zich zo'n geweldige leraar vind en dus eerder dan die leraren weer aan het werk moet?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Barman schreef:
Chocomelk schreef: Kom op Barman niet zo negatief zeg, er zitten heel wat leraren thuis in de ww, ts is niet de enige.
Klopt. Die leraren zitten misschien wel al langer in de WW en kunnen zonder speciale steun weer aan de slag. Moeten die dan nog langer wachten, omdat TS zich zo'n geweldige leraar vind en dus eerder dan die leraren weer aan het werk moet?
Die andere leraren, die geen speciale steun nodig hebben, kunnen 'gewoon' zelf werk vinden.
Zo was het toch?

Barman » 05 jul 2013 17:24
wordt gewoon geacht zelf, zonder kunstgrepen, werk te kunnen vinden


Die andere leraren zijn niet afhankelijk van TS, het wel/geen stage lopen is niet van invloed op het vinden van een nieuwe baan voor hen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Shine »

Barman schreef:
Shine schreef:
Om dit op de manier af te branden tot op de grond zoals u dat doet @Barman is buiten alle proporties. E slaat kant noch wal. Het zou u niet misstaan enkele toontjes lager te zingen. We hebben per slot hier tenminste met iemand te maken die zijn stinkende best doet en alles aanpakt om weer aan de slag te kunnen. Hier kan menigeen een voorbeeld aan nemen.
We hebben hier te maken met iemand die volgens eigen bewering op alle punten leraar van het jaar is met slechts een kleine tekortkoming. Met al dat inzicht had hij daar prima zelf aan kunnen werken. Raar toch dat de scholen waar hij werkzaam was deze superleraar niet meer willen hebben en hem niet deze kans geboden hebben door hem onder begeleiding in dienst te houden. Laten die nu echt zo maar zo'n geweldige leraar lopen?
Wat maakt u ertoch uw eigen verhaal van!!
U spreekt over meervoud scholen, terwijl TS hier met geen woord over spreekt. Hij heeft het afgelopen jaar op een school gewerkt. Op die school waren ze erg enthousiast over hem en hebben hem nooit gewezen op de tekortkoming laat staan begeleid. Voor uw informatie, scholen zijn niet zo happig op het begeleiden, want dat kost erg veel geld, tijd. Zeker als het een in dienst zijnde leraar is.
Ordehandhaving is essentieel in het onderwijs. De ene school is ook niet de andere school.maar het is mij wel duidelijk dat u werkelijk totaal geen kaas hebt gegeten van scholen, beleid, onderwijs en de gang van zaken.
Ht feit dat deze school hem niet in dienst heeft genomen, maar wel een stageplek aanbiedt om het orde handhaven te leren, kan best betekenen dat hij mettertijd alsnog leraar wordt op die school. Ze zien in hem een goede, gedreven enthousiaste leraar.
U maakt allemaal uw eigen verdere aannames, haalt er dingen bij die werkelijk niets met de zaak te maken hebben, en die u vervolgens als vaststaande conclusies presenteert. En TS vervolgens genadeloos tot op de grond afbrand.

Ik kan dol enthousiast zijn en hartstikke goed zijn in allerlei muurtjes metselen. Maar als ik, ondanks de opleiding nog steeds onhandig ben in het maken van goede specie.... Het bouwbedrijf zal ondanks de goede metselwerken u niet in dienst nemen, vanwege het specie makke gegeven. Want dit betekent dat er altijd iemand bij moet zijn. Het bouwbedrijf neemt dan iemand in dienst die weliswaar wat minder goed en mooi kan metselen, maar wel zelf de specie kan maken. Dit is goedkoper voor het bouwbedrijf.
En zo werkt dat in veel takken van werksport.
Ht bouwbedrijf neemt iemand anders in dienst, maar biedt mij een stageplek aan om aan mijn tekortkoming te werken. Het maken van specie. Geweldig!
Wellicht met uiteindelijk uitzicht op tóch een baan bij deze of ander bouwbedrijf. Immers als ik dankzij de stage uiteindelijk leer en weet hoe goede specie te maken vergroot dat mijn kans op een baan.
En daar gaat het om.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Barman »

Jolijn schreef:
Die andere leraren, die geen speciale steun nodig hebben, kunnen 'gewoon' zelf werk vinden.
Zo was het toch?
Waarom werken die dan niet?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Barman schreef:
Jolijn schreef:
Die andere leraren, die geen speciale steun nodig hebben, kunnen 'gewoon' zelf werk vinden.
Zo was het toch?
Waarom werken die dan niet?
Geen flauw idee, ik heb die andere leraren niet ter sprake gebracht.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Barman schreef:
Jolijn schreef:
Die andere leraren, die geen speciale steun nodig hebben, kunnen 'gewoon' zelf werk vinden.
Zo was het toch?
Waarom werken die dan niet?
Omdat er weinig vacatures zijn.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: UWV stimuleert werkloos thuiszitten!

Ongelezen bericht door Barman »

Chocomelk schreef: Omdat er weinig vacatures zijn.
Hoort dan niet iedereen gelijke kansen te hebben op die weinige vacatures?

Gesloten