redhead55 schreef:Hermanuss,
bij DSB.
Klopt helemaal wat je vertelde, ik had gehoopt dat het grote bedrag in een keer betaald zou worden.Ik krijg nu slechts een voorschot van 27 procent en dan later weer.
Daardoor heb je nu een concurrente vordering op DSB. Dat is je als het goed is ook in de brief uitgelegd.
(waarschijnlijk ergens op pagina 2)
Dat betekent dat je vordering op de lijst van concurrente schuldeisers wordt geplaatst.
Tijdens de eerstvolgende verificatievergadering van DSB Bank wordt de vordering dan formeel geaccepteerd.
Er ligt momenteel een wetsvoorstel bij de Eerste Kamer (aanpassing WCAM) waarmee dit soort zaken
nog sneller kunnen worden afgehandeld.
Een concurrente vordering wil zeggen dat je meedeelt in de uitdelingen die door Rechter-Commissaris (R/C) in een faillissement worden goedgekeurd. Curatoren mogen niet op eigen houtje besluiten, ze hebben daarvoor altijd toestemming nodig van de R/C. De R/C is dus eigenlijk een soort controleur van de curator(en).
Op dit moment hebben concurrente schuldeisers 31% van hun vorderingen betaald gekregen. Uitdelingen vinden in principe, al naar gelang van de stand van de boedel, 2x per jaar plaats. Meestal in juni en december.
Stel nu dat je compensatie € 6.000,00 is. Dan zal de eerste uitdeling aan je dus 31% bedragen, ofwel € 1.860 euro. Bij elke volgende uitdeling ontvang je dus weer een percentage. Stel dat in december de R/C weer een uitdeling van 4% goedkeurt. Dan krijg je dus uitgekeerd: € 6.000 (oorspronkelijke vordering) - € 1.860 (reeds uitgedeeld) = € 4.140,00 x 4% = € 165,60. En zo moet je het rekensommetje telkens maken, tot het moment dat je niets meer te vorderen hebt..
Uitdelingen worden ook altijd gemeld in de openbare faillissementsverslagen van curatoren. Deze kun je hier vinden:
http://www.dsbbank.nl/crediteuren/nl/op ... erslagen)/
Let ook op dat curatoren, lopende het faillissement, nooit kunnen garanderen dat concurrente schuldeisers hun vorderingen voor de volle 100% betaald krijgen. Ze moeten dat voorbehoud wel maken zolang een faillissement nog loopt. Maar daar zou ik me op dit moment nog niet teveel zorgen over maken.
Hoop dat je zo iets wijzer bent. Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.