LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigendom woning aanpassen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
jaap1976

Eigendom woning aanpassen

Ongelezen bericht door jaap1976 »

Beste forumgenoten,

Ik ben momenteel in het bezit van een woning.
Deze woning heb ik in 2010 gekocht met mijn ex.
Het eigendom is verdeeld in 40% van mij, 40% van mijn ex en 20% van mijn moeder. (die moest meetekenen destijds en de bank eiste een eigendom van 20%).

Nu ben ik voornemens de woning geheel over te nemen met mijn huidige vriendin en mijn moeder en ex van de hypotheek te halen. Is hier nog een manier om de overdrachtsbelasting te omzeilen?

Gr jaap

vroem

Re: Eigendom woning aanpassen

Ongelezen bericht door vroem »

Het is meen ik erg ongebruikelijk dat een bank zich bemoeit met hoe eigendom van een pand in het kadaster ingeschreven wordt waar een goede hypothecaire akte voldoende zou moeten zijn.
Ik zou zeggen, overleg met de notaris. Als er regels en mogelijkheden bestaan is hij degene die het weet lijkt mij.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Heb uit nieuwgierigheid even met google gezocht en als je zelf die moeite ook doet krijg je toegang tot regeltjes op dit punt en hoe je zaken moet regelen in scheidingsconvenant en zo.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Nee, er is geen manier om overdrachtsbelasting te voorkomen. Je hoeft alleen over je eigen 40% geen overdrachtsbelasting te betalen. De ex-samenwonersvrijstelling gaat niet voor je op omdat daarvoor de eis is gesteld dat de eigendomsverhouding tussen 2 personen tussen de 40:60 dient te liggen. Daar voldoe je niet aan.

Om je nieuwe partner ook eigenaar te laten zijn, zal sowieso overdrachtsbelasting betaald moeten worden. Loopt deze relatie ook spaak, dan zul je alsnog overdrachtsbelasting over haar deel moeten betalen. Vaak is het handiger om enig eigenaar te worden en via een samenlevingscontract te regelen dat je nieuwe partner bij beëindiging van de relatie ook meedeelt in de waardestijging of daling.

Voordeel voor je is wel dat de overdrachtsbelasting op dit moment 2% is.

jaap1976

Ongelezen bericht door jaap1976 »

Dank voor de antwoorden...

Nou maar 2%... Het gaat over een woning met een WOZ van €899.000,- waarvan dan 60% van eigenaar wisselt.

Helaas eiste de SNS bank 40-40-20 omdat moeders mee moest tekenen en ook 20% moest krijgen.

Gesloten