Probleem: ronddraaiende Gasmeter en ijking
Type Instromet 1715 met Vegcode 24072 uit 1993 geen revisie volgens mij.
Omschrijving situatie:
Oud huis betrokken 23/02/2009 110 m2 groot Tussenwoning.
alleenstaand met zorg voor 3 kinderen deeltijds. Sinds 1 november 2011 samenwonend met zorg voor 2 kids helft van de week.
Achterstallig onderhoud, oude CV ketel met 80 liter boiler. Oude groepenkasten, geen aardlek!
September 2010; Nieuwe Cv combiketel Remeha Quinta 35c, nieuwe groepenkast met KWHmeter digitaal, aarde geslagen, gedeeltelijk dubbelglas laten zetten.
Gebruik: werkend buitenshuis, we douchen normaal, de kids gaan op zondag in bad. Er wordt op gas gekookt.
Verbruik van 23 feb 2009 tot september 2010
KWH 37420-40756 3336 verbruik in 17 maanden ca 500 dagen
gas 45175- 47405 2230 m3 verbruik in 17 maanden zoals gewend in vorig huis.
September 2010 overgegaan naar Green Choice groene stroom meterstanden doorgegeven.
17-01-2012 1e jaarafrekening ontvangen over periode 6/9/2010 tot 22/12/2011 ( 16 maanden 472 dagen)
Verbruik doorgegeven via kaart aan Stedin, niet genoteerd.
KWh 7337 zonder * maar met slimme meter
Gas 4177m3 * Grijs kader geeft geschat verbruik volgend jaar aan van 5072 KWH en 2707 m3
Bijbetalen van 1470 euro. Veel maar maandbedrag was 170 euro en dat vond ik weinig en het ging over 472 dagen verbruik met strenge winter.. Daarbij zat ik als alleenstaande papa erg druk met zorg, rechtzaken , bedrijf runnen en Nieuwe vriendin met Levertumor. Geen excuus maar wel oorzaak dat ik betaalde.
Maandbedrag verhoogd naar 241 euro per maand. Melding gedaan dat Gasverbruik wel hoog was, moet er niet even een monteur langskomen want volgens mij klopt dit niet;
Meteropnemer komt 15 april 2012 ik woon samen, mijn vriendin is toevallig thuis en de man neemt elektronisch de meterstanden op en vertrekt zonder iets te zeggen.
Vanwege genoemde omstandigheden doorgewerkt.
29 November 2012 Jaarafrekening.. vreemd, nu al? Januari al gehad toch? Wel meterstanden doorgegeven Digitaal op verzoek Stedin, geen mailbevestiging bewaard.Bekeken en schrok me wild.
Verbruik van 22/12/2011 tot 15/08/2012 237 dagen
KWH 7337 ?????? vreemd want dat was het in Januari ook al? Check geeft aan 5973 en dat is helemaal vreemd..
Gas 6700m3 * Wat? waar?
Grijs kader geeft geschat jaarverbruik aan van 2545 kwh en 3852 m3 voor het volgend jaar.
Aktie: meterstanden op dat moment opgenomen.
Kwh 5973
Gas 58988
-Eliminatie slag geslagen. Wat is er wanneer gebeurd en hoe.
Nieuwe ketel.. Er was iets fout gegaan met installatie waardoor door waterlekkage een nieuwe printplaat ingezet moest worden. Wat als er meer fout is gegaan?
-Remeha gebeld nr van installateur gekregen en langs laten komen. Alles check qua standaard installatie. Alles klopt en lijkt normaal. Plaast leidingen etc geen lekkage. Maar buitensporig verbruik inderdaad. Hij woont in een vrijstaand huis en verbruikt ca 2700 op jaarbasis. Installateur belt met Remeha voor ondersteuning. Die laat een eigen monteur komen met meetapparatuur. 1,5 uur bezig geweest. Gasmetingen, Co2 en O2 waardes gemeten. Licht afwijkend en hersteld maar Ketel is goed. Wel constateert hij dat de gasmeter 3 x zoveel verbruik registreert als de Ketel aangeeft te verbruiken. Vreemd.
-Lekkage check gedaan. Alle meters staan stil bij alles uit. Geen lekkage.
-Er is in september 2010 ook aarde geslagen, kan dat wat veroorzaakt hebben?
-Nieuwe elektrameter, kan dat iets gedaan hebben?
-Zoeken op google. Al gauw ingelezen op forums van radar consumentenbond etc.
-Stedin gebeld. Jee das inderdaad een vreemd verbruik. Riedel doorgenomen wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn. Nee bij alels. En nee mijn vriendin douched niet elke dag na mijn vertrek met een rugbyelftal en nee we koken niet voor een Weeshuis. (was dat maar waar). Ok vreemd ja oplossing is ijking! Wat is ijking? o, ok.. dus dan wordt de meter weggehaald en onderzocht.. als het goed is betalen wij 441 euro en als het fout is dan komt er ene verekening.
jeetje.. wat een bedrag.. maar goed ik zie geen andere mogelijkheid. Stuur dat formulier maar op!
-Bevriende installateur gebeld. Hoe zit dat met Ketels en gasverbruik. Antwoord als dat het was zou de ketel het niet doen. Die afwijkingen zouden voor storing zorgen en Remeha monteur is te vertrouwen. OK. Iets anders mogelijk? Nee, na even denken, Als je alles gecheckt heb dan kan het allen de meter zijn. OK! Helder!
- Green Choice gebeld. Wederom vriendelijke klantenservice, jeetje ja die standen dat is raar zeg. Toch maar even over gelachen maar blij ben ik niet Ok we houden de rekening even aan tot de ijking rond is. Ok maar de elktra klop ook niet. Ok als Gas rond is dan daar ook even naar kijken en laten verrekenen. Prima.
- Verbruik bijgehouden vanaf dat moment en die nacht wakker gelegen met nummers in mijn hoofd en mogelijke opties van oorzaak.
- weer ingelezen op forums.. Meterlijsten met ondeugdelijke meters... Zie iets wat er op lijkt maar niet helemaal. Mail gestuurd naar verospect.
Forums geven jurispredentie aan omtrent ijking en regelingen. Krom verhaal want ik heb ondeugdelijke apparatuur en moet daarvoor betalen aan alle kanten! ben ik nu gek aan het worden? Daarnaast komt brief binnen voor toestemming Ijking.. wacht even, ik betaal dus ook voor kosten voor rijden en installatie nieuwe meter..
Forumdiscussies geven aan dat de meest gemelde ijking storing is: demagnetisatie.. jawel.. elektrogolven die de meter in de war maken.. right... Wat dan? mijn istra punt zit in die meterkast.. maar router is aan de andere kant van de muur met 40 cm ruimte. Wel een nieuwe elektra meter.. Nee geen fraude gepleegd, jeetje kan dat dan? OK!
Wat nu?
Mijn gevoel zegt dat ik vast zi tussen alles in. Terwijl ik gewoon wil werken met deugdelijke apparatuur.
Meterstanden steunen mij in mijn mening dat de meter niet goed is..want:
01/11/2012 17.00 uur GAS Verschil Gebruik
58988
02/11/2012 17.00 uur 59002 14 douchen en koken 1 x 10 minuten om 15 minuten kachel op klok met 19.5 graad avond tot 2300 uur
03/11/2012 12.00 uur 59013 12 douchen en koken 1 x 10 minuten om 15 minuten kachel op klok met 19 graad overdag
17.00 uur 59018 5 douchen en koken 1 x 10 minuten om 15 minuten kachel op klok met 19.5 graad avond tot 2300 uur
04/11/2012 17.00 uur 59029 11 douchen en koken 1 x 10 minuten om 15 minuten kachel op klok met 19.5 graad avond tot 2300 uur
05/11/2012 09.30 uur 59036 07 Bad kids, douche 1 x 10 minuten, koken 15 minuten kachel op klok volgens voorgaande
06/11/2012 09.00 uur 59048 12 Douche 1 x 10 minuten, koken 15 minuten kachel op klok
10.00 uur 59050 02 Douche 1 x 10 minuten
07/11/2012 09.30 uur 59059 09 douchen 1x 10 minuten 1 x 5, koken 10 minuten, kachel volgens klok
08/11/2012 09.30 uur 59069 10 douchen 1 x 10 minuten, koken 20 minuten, kachel volgens klok
17.00 uur 59070 01 kachel ( in 1 week dus 80 m3 verbruik)
19.20 uur 59072 02 Koken, daarna avond niet thuis, thermostaat op 17 graden
10/11/2012 12.00 uur 59090,2 18,2 Douche 2 x 10 minuten, koken 10 15 minuten, klok
12.10 uur 59091,6 01,4 Douchen 1 x 10 minuten
11/11/2012 11.40 uur 59096.9 04.3 Douchen 1 x 10 minuten, koken 15 minuten kachel op klok
12.00 uur 59098.0 01,1 Douchen 10 minuten
12/11/2012 09.15 uur 59109,3 11,3 Bad, Douche 1 x 10 minuten en koken 10 minuten, klok.
13/11/2012 11.40 uur 59122,1 12,8 Douchen 2 x 10 minuten, koken 15 minuten klokprogramma
- Ik heb loopsnelheid van mijn meter vergeleken met die van een vriend en de mijne loopt razend snel.
- Ik ben van plan er een filmpje van te maken tijdens een douchebeurt...
Vraag: Wat zijn mijn opties?
Eigenlijk denk ik dat ik een meter heb die kapot is en dat dit door de leverancier vervangen moet worden. Maar waar ligt het nu aan? Demagnetisatie? waardoor dan?
Voor elektra heb je tussenmeters, maar voor gasmeters niet.
Nu ben ik een leek, maar kan wel helder nadenken. Ik kan nog wegen vinden, maar wat als dit bij een oudere plaatsvind? hoe vaak gebeurt dit?
Hoe machteloos sta je?
Ben ik bereid tot een rechtzaak? Jazeker.. Want ik kan geen kant op behalve schuld bekennen aan verbruik of fraude of demagnetisatie.. Alsof ik dat doe zeg? Ik was toch onschuldig tot het tegendeel is bewezen?
Hulp is welkom.. tips ook, wegen ook, juridische hulp ook..
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ronddraaiende gasmeter en Ijking..
-
Re: Ronddraaiende gasmeter en Ijking..
Lang verhaal. Excuses dat ik het laatste deel niet meer woord voor woord gelezen heb. Maar wat ik er wel uit kan opmaken is dat het verbruik inderdaad behoorlijk aan de hoge kant is. En zoals al aangeraden, lijkt mij een ijking ook de best mogelijke oplossing voor u.
De verklaring voor electra heb ik niet echt. Het kan zijn dat sinds het aanleggen van de aarde er een lekstroom is gaan lopen, die kleiner is dan de waarde waarop de aardlekschakelaar reageert. Weet niet of een dergelijke digitale meter nog met een draaiende schijf werkt, heb zelf nog een oude analoge namelijk, maar die draaiende schijven zijn inderdaad gevoelig voor magnetisme. Een modem of router zou een dergelijk magnetisch veld niet mogen veroorzaken, anders loop je zelfs het risico dat een pacemaker op hol gaat slaan.
Het aanleggen van de aarde kan ook niet echt de gasproblemen veroorzaakt hebben. Wat betreft gas kan ik alleen maar aan een ijking denken, stroom, mogelijk is er bij de installatie van de digitale meter iets verkeerd aangesloten.
Denk dat het laten ijken, ondanks de kosten, welke u hoogstwaarschijnlijk terug zult ontvangen, de beste methode is. U heeft op alle andere punten zeer zorgvuldig gecheckt op mogelijke storingen.
De verklaring voor electra heb ik niet echt. Het kan zijn dat sinds het aanleggen van de aarde er een lekstroom is gaan lopen, die kleiner is dan de waarde waarop de aardlekschakelaar reageert. Weet niet of een dergelijke digitale meter nog met een draaiende schijf werkt, heb zelf nog een oude analoge namelijk, maar die draaiende schijven zijn inderdaad gevoelig voor magnetisme. Een modem of router zou een dergelijk magnetisch veld niet mogen veroorzaken, anders loop je zelfs het risico dat een pacemaker op hol gaat slaan.
Het aanleggen van de aarde kan ook niet echt de gasproblemen veroorzaakt hebben. Wat betreft gas kan ik alleen maar aan een ijking denken, stroom, mogelijk is er bij de installatie van de digitale meter iets verkeerd aangesloten.
Denk dat het laten ijken, ondanks de kosten, welke u hoogstwaarschijnlijk terug zult ontvangen, de beste methode is. U heeft op alle andere punten zeer zorgvuldig gecheckt op mogelijke storingen.
-
Berndv.. inderdaad lang verhaal. meer omdat bij forums de reacties vaak uit vragen bestaan. Dus ik dacht meteen maar duidelijk alle antwoorden neerzetten. heb ik het ook even helder.
Bedankt voor je antwoord. Mijn vraag omtrent ijking is juist waar het om gaat. Dat het fout is lijkt me steeds logischer, maar wat als het antwoord dus is demagnetisering? ik wil dat hele spel voorkomen en al bij voorbaat een andere oplossing hebben.
Bedankt voor je antwoord. Mijn vraag omtrent ijking is juist waar het om gaat. Dat het fout is lijkt me steeds logischer, maar wat als het antwoord dus is demagnetisering? ik wil dat hele spel voorkomen en al bij voorbaat een andere oplossing hebben.
lees even bij tarief storing van 2 jaar leg helemaal ik een stuip zelfde verhaal
gr lanigera
gr lanigera
-
Hallo,
Ook wij hebben een ontzettend hoge afrekening gekregen van onze stroom!
9000 Kwb verbruikt volgens de meter.....schrik me te pletter.
Een normaal gezin met 2 kinderen niet eens een droger in huis of ander apparaten die veel stroom nodig hebben.
Maandag komt onze verhuurder langs met monteur die alles gaat door meten in ons huis.
Heeft iemand hier ervaringen mee!
.
Een normaal gezin met 2 kinderen niet eens een droger in huis of ander apparaten die veel stroom nodig hebben.
Maandag komt onze verhuurder langs met monteur die alles gaat door meten in ons huis.
.
-
Kun je zelf toch ook even nameten en kijk geregeld op de meter en niet na 9000 KW verbruik.Madelief14 schreef:Hallo,
.